Ontbijten. De koffers staan bij de bus. En terwijl de busboy deze in het bagageruim zet genieten wij nog even van de verkeerschaos aldaar.
We stappen in en gaan op weg naar Halong Bay.
In de bus doen we een inzameling voor Teuni. Voor Thuan, de chauffeur en busboy hadden we al geschoven dat zat bij de pot in. Marian en Bob gaan het tellen. Onderwijl genieten wij nog even van het verkeer om ons heen natuurlijk. Oeps politie daar lijkt iets niet helemaal goed te gaan.
De Long Bien bridge
werd gebouwd in 1899- 1902 door de Franse architecten Dayde & Pille of Paris en was destijds de langste brug in Indochina ( 2,4km ). Voor de Vietnamese onafhankelijkheid in 1954 stond de bug bekend als de ‘’Paul Doumer’’ brug, naar de gouverneur van Frans Indochina. Meer dan 3000 Vietnamese arbeiders werkten aan de brug. Die rijden we over als we de stad uit gaan. We reden al langs diverse mozaïeken maar nu zien we ook nog dit enorme mozaïekwerk
het millennium van de stad
Het concept van de Ceramic Road werd voor het eerst ontwikkeld door de Vietnamese journalist Nguyen Thu Thuy in maart 2007. Ze won een prijs in de Hanoi architectuurwedstrijd voor haar idee om het dijksysteem rond Hanoi Capital om te vormen tot een keramisch mozaïek. Ze wilde het millennium markeren met een artistieke muurschildering die het stedelijke Hanoi nieuw leven inblazen en lokale gemeenschappen samenbracht door middel van openbare kunst.
Genieten van het landschap en dan is daar ineens een vorm van controle maar niet voor ons hoor wij rijden langs de waterhyacinten verder.
Dan staat de bus stil we mogen eruit bij de rijstvelden wordt gewerkt
De industrie
Het is weer bijna koffietijd dit keer zagen we veel marmer en handwerk. Er mocht buiten dit meiske om, niet gefotografeerd worden terecht. Hier werken gehandicapte mensen. Dan zelf maar op de foto we vallen heel niet op toch?
Op naar Halong Bay! Nog even rijden, we gaan door tolpoorten en een paar dorpjes er wordt gewerkt en er ligt t een en ander te dragen aan de weg. Maar dan zijn we er dan toch! Aangekomen in Halong Bay zijn we op de boot gestapt, eenmaal op open water gebruiken we de lunch en dan genieten!
Halong Bay
Halong (wat neerdalende draak betekend) Bay is een van de mooiste natuurwonderen van Vietnam. Volgens de legende is de beroemde Halong Bay ontstaan toen een grote draak in het water neerplofte en met zijn staart het landschap vorm gaf. Deze baai in de Golf van Tonkin, op 170 km ten oosten van Hanoi, met wel 3000 Kalksteen-eilandjes. De Halong Bay beslaat zo’n 1500 km². De panorama’s die je hier te zien krijgt zijn verbluffend.
In 1994 werd de baai, 1 van de populairste toeristische bestemmingen in het land, tot werelderfgoed verklaard. De eilandjes staan bekend om hun prachtige stranden en grotten, die gecreëerd werden door wind en water.
De omgeving is, ondanks dat het niet helemaal helder is prachtig. Hier en daar zie je vissersboten tussen de rotsen varen, maar de meeste boten zijn met hetzelfde doel onderweg als wij. Tussen de nevel rijzen de hoge rotsen voor je op als reuzen, maar na het passeren lijkt de mist verdwenen en kun je van een groot deel van de omgeving genieten. De vreemde vormen die oprijzen uit de diepe zee, maken het gebied uniek. Veel eilanden hebben namen als Voi (olifant), Ga Choi (vechtende haan) en Mai Nha (dak), die ze te danken hebben aan hun vorm.
Zicht over het water
Beweging langs de rotsen
aparte vormen
Beweging op het water
De Hang Dau Go
Ook de grotten op enkele eilanden zijn een pracht om te zien. De Hang Dau Go, de ‘grot van de houten stok’ is de grootste. Deze grot heeft 3 kamers met enorme stalactieten en stalagmieten die je bereikt via een lange trap.
Een andere populaire grot is Hang Sung Sot, die ook 3 kamers heeft. In een daarvan staat een fallusachtige rots, die algemeen beschouwd wordt als een symbool voor vruchtbaarheid. Veel eilandjes werden vernoemd naar hun vorm.
Het nabijgelegen Cat Ba Park leent zich uitstekend voor trektochten. Wij zijn in de Hang Dau Go geweest.
We dalen weer via de trap en over een lange loopbrug gaan we terug naar de boot. We kijken nog 1 keertje om en nemen afscheid van het bijzondere landschap. We gaan naar ons laatste hotel.
Morgen brengt de bus ons terug vliegveld. Wij; Ans en Diny en Henk en Ria gaan nog een paar dagen naar Hong Kong.
De aanvang van de terugreis
Van het dakterras van ons hotel hadden we een mooi zicht op de omgeving. Er wordt nog volop gebouwd wordt. Het is nog in aanbouw.
We hoeven niet in alle vroegte weg dus we kunnen nog even door het plaatsje lopen en een paar foto’s maken.
Heel eenvoudig en totaal niet ingesteld op toerisme ook leuk om mee te maken. Fruit, bloemen en vis. De rozen zijn zoals je ziet grotendeels ingepakt met krant maar net zo dat je nog wel de kleur kunt zien wel apart haha.
Vooral heel veel vis zoals je ziet.
De laatste busstop was op de weg naar het vliegveld op 30 maart.
Het ontwateren van een rijstveld, dmv een emmer bevestigd aan 2 touwen, wordt het water uit het rijstveld gehaald.
We zijn op de luchthaven in Hong Kong. De groep is verder gereisd en wij moesten even wennen aan het idee dat we nu geen reisleidster meer hadden. Nu moeten we het alleen klaren. FF wennen hoor!!!!