Vietnam heeft een mooi en bijzonder afwisselend landschap. Een groot deel van het land bestaat uit heuvels en bergen (ongeveer 70%).
De voornaamste bergketen is de Truong Son (Annamitische Bergrug) die over een afstand van 1200 km van noord naar zuid loopt.
De hoogste berg is de Phan Si Pan (3143m) in het Hoang Lien Son Gebergte in Noordwest-Vietnam.
Actieve vulkanen ontbreken en aardbevingen komen zelden voor.
Door de langgerekte vorm van Vietnam zijn er grote klimaatverschillen
Het zuiden en met name de Mekong-delta is tropisch met gemiddelde temperaturen die rond de 30°C liggen.
Het noorden is subtropisch en boven de 2000 meter heerst zelfs een gematigd klimaat.
Vietnam ligt verder in de moessonzone van Zuidoost-Azië en de klimaatgrens ligt ter hoogte van Da Nang.
De verschillen per regio zijn groot; als in de bergen de regentijd is aangebroken, is het aan de kust zonnig en droog.
En als het in de winter in het noordelijke berggebied vrij koud is, is het in het zuiden lekker warm.
In Vietnam valt gemiddeld tussen de 1100 en 2600 millimeter neerslag. Vooral aan de kust tussen Quy Njon en Vinh valt jaarlijks meer dan 2000 millimeter door het snel oplopen van het
landschap.
Vietnam kent vrij veel onweersdagen, in het noorden ca. 40 dagen per jaar .
In het zuiden zelfs ca. 60 dagen per jaar.
In het noorden schijnt de zon gemiddeld 1167 uur per jaar.
In Midden-Vietnam 2224 uur per jaar.
In het zuiden weer veel minder, 1621 uur per jaar.
Het orkaanseizoen voor het zeegebied bij Vietnam loopt van 1 mei tot 1 januari, en in de maanden juli, augustus, september en oktober is de kans vrij groot dat Vietnam door een tyfoon
wordt getroffen.
RELIGIE
Voor de wet zijn alle godsdiensten gelijk, maar in de op marxistische beginselen gebaseerde republiek Vietnam speelt het atheïsme een belangrijke rol.
Sinds 1992 , is er vrijheid van godsdienst maar de overheid moedigt de uitoefening van godsdienst niet aan.
De 3 traditionele en belangrijkste religies zijn;
het (Mahayana) Boeddhisme, (circa 55% van de bevolking),
het Taoïsme en
het Confucianisme.
Deze 3 religies zijn vermengd geraakt met het animisme en voorouderverering en samengesmolten tot min of meer 1 geloof, het Tam Giao of ‘Drie Religies’.
Grote maatschappelijke invloed hebben de syncretistische religie Cao Dai (letterlijk = hoogste godheid) met ca. 2 miljoen volgelingen, en de boeddhistische Hoa Hao-sekte (variant van
Hinayana-boeddhisme) met meer dan 1,5 miljoen volgelingen.
Het Christendom is vooral verspreid onder de bergvolken.
De Rooms-Katholieke Kerk (in Vietnam aanwezig sinds de 17de eeuw) telt ca. 6 miljoen leden en is bestuurlijk georganiseerd in drie aartsbisdommen (Hanoi, Hué en Ho Chi Minh stad) met in
totaal 21 bisdommen.
Verder zijn er kleine minderheden van Hindoes en Islamieten. De islamieten zijn vooral te vinden onder de Cham en de Khmer in het zuiden van Vietnam. Daar zij nauwelijks contact hadden met
andere Islamieten hebben zij een geheel eigen interpretatie van de Islam deze is echter nooit tot bloei gekomen
BOEDDHISME
Het Boeddhisme is in de 6e eeuw v. Chr. in India ontstaan.
De grondlegger was Siddharta Gautama (560-480 v.Chr.).
Kern van de leer van Boeddha zijn de 4 edele waarheden:
1. Het bestaan van het lijden.
De oorzaak van dit lijden is de begeerte en het hechten aan het leven.
Daardoor zit de mens gevangen in een heilloze kringloop van geboorte, sterfte en wedergeboorte.
2. De oorzaken van het lijden
Door de begeerte los te laten en zich te onthechten kan de mens het lijden opheffen.
3. Het wegvallen van de oorzaken van het lijden
4. Het achtvoudige pad (juist inzicht, leven, streven, mediteren, denken, doel, woord en daad) is de enige uitweg uit de heilloze kringloop van reïncarnatie en leidt naar nirvana, de
toestand van gelukzaligheid.
Door zich te houden aan enkele grondbeginselen kan de mens zijn lot of ‘karma’ beïnvloeden. De Vijf Geboden zijn: niet doden, stelen, liegen en geen overspel plegen en geen alcohol, tabak of
drugs gebruiken.
Het Boeddhisme is eigenlijk geen godsdienst, maar een filosofisch stelsel en een levenshouding.
Er zijn geen goden. Het Boeddhisme kent wel monniken, maar weer geen kerkelijke organisatie.
De koning is traditioneel de beschermer van alle godsdiensten.
Na de dood van Boeddha viel de religie uiteen in twee richtingen: het Mahayana-Boeddhisme en het Hinayana-Boeddhisme.
Het Mahayana-Boeddhisme heeft zich onder andere verspreid over China, Nepal, Japan, Korea en ook Vietnam.
Het Mahayana-Boeddhisme kent verschillende verschijningsvormen van Boeddha en deze vorm van het boeddhisme kwam aan het begin van onze jaartelling via China naar Vietnam.
Als gevolg hiervan wordt het Mahayana-Boeddhisme ook wel ‘Bac Tong’ of ‘Noordelijk Boeddhisme genoemd.
TAOÏSME
‘Vrijheid van begeerten brengt innerlijke rust’
Tao betekent letterlijk dan ook: de weg.
Het taoïsme of ‘daojiao’ is in feite meer mystiek dan religieus, hoewel sommige richtingen ook goden hebben.
Het taoïsme werd waarschijnlijk gesticht door Lao-tze in de 6e eeuw voor Christus. Zijn denkbeelden werden vastgelegd in de Tao Te Jing (‘Over de kracht van de Weg’).
Het taoïsme kenmerkt zich door een beschouwende kijk op het leven, waarin men iets kan bereiken door het niet- of wel doen.
De mens moet zijn eigen natuur volgen, zonder van buitenaf opgelegde beperkingen. Men neemt aan dat alles uit eigen beweging ontstaat en gebeurt.
Taoïsten geloven in de ordening van de natuur en veroordelen voortbrengselen van beschaving zoals weelde, kennis, wetten en verfijnde manieren.
Tijdens zijn ontwikkeling nam het taoïsme het YIN-YANG-systeem van in evenwicht zijnde tegendelen op.
Yin staat voor het vrouwelijke element, dat wordt geassocieerd met de maan, winter, duisternis, behoudzucht en passiviteit, terwijl Yang, het mannelijke element, wordt geassocieerd met de
zon, zomer, licht, creativiteit en dominantie.
De ‘Weg’ kan ook bereikt worden door het beoefenen van Tai Chi Quan, een taoïstische vechtsport.
Het Taoïsme is de grote tegenhanger van de strenge Confucianistische leer.
Het Taoïsme kent 2 stromingen: de zuiver filosofische leer ‘Weg van de leraar’, en een meer magische stroming, de ‘Cultus van de onsterfelijken’.
De eerstgenoemde stroming is zeer ingewikkeld en alleen te begrijpen voor een selecte minderheid.
De magische stroming werd rond het begin van onze jaartelling vanuit China in Vietnam geïntroduceerd en kreeg de meeste aanhangers achter zich.
Het Vietnamese Taoïsme kent niet dezelfde hiërarchie van scholen en systemen als het Taoïsme in China.
Draken zijn als versieringen te zien op daken van de tempels. Draken worden gerespecteerd voor hun intelligentie en voorbeeldig gedrag
CONFUCIANISME
‘Een evenwichtige combinatie van natuur en cultuur geeft een juiste levenshouding’
Het Confucianisme of ‘Rujia Sixiang’ is genoemd naar de Chinese filosoof Confucius (551-479 v.Chr.)
Het is een paternalistische maatschappij-filosofie, die de Chinese bevolking de codes, regels en normen voor hun gedrag voorhoudt, en Confucius (Kung Fu-tse) stelde daarvoor meer dan 3000
gedragsregels op.
Volgens het confucianisme dient men niet te handelen zoals je hart je ingeeft, maar zoals je maatschappelijke status van je verlangt. Algemene Chinese karaktertrekken als ijver, matigheid,
bescheidenheid en eerbied voor het gezin (o.a. groot respect voor ouderen) zijn aan het confucianisme te danken.
Confucius vond het verder van groot belang dat ieder individu een grote veelzijdigheid en intelligentie zou bereiken en emotioneel in balans was.
Confucius geloofde ook stellig in de principiële goedheid van de mens; het is aan gebrekkig ‘inzicht’ (lees: opvoeding) te wijten dat de mens in fouten vervalt.
Tot aan het begin van de 20e eeuw heeft het confucianisme het denken en handelen van de sociale elite in China beheerst.
Ook in politieke zin is het tot die tijd een belangrijke stroming gebleven.
Een andere belangrijke vertegenwoordiger van de school die door Confucius werd gesticht, is Men Zi of Mencius (372-289 v.Chr.).
De leerstellingen van Mencius hebben grote invloed gehad op het Neo-Confucianisme, dat tijdens de Song-dynastie (960-1280) begon.
Het Confucianisme werd begin 2e eeuw door de Chinezen in Vietnam geïntroduceerd en speelde vanaf die tijd een belangrijke rol in de Vietnamese samenleving, vooral bij de heersende
klasse.
Door de grote sociale en politieke veranderingen aan het begin van de 20e eeuw verloor het confucianisme sterk aan betekenis.
HOA HAO
Deze sekte is een afsplitsing van het boeddhisme en werd in 1939 gesticht door de monnik Huynh Phu So,
uit het zuidwesten van Vietnam.
Hij pleitte voor een terugkeer naar het zuivere Boeddhisme met een sterk persoonlijk geloof en een direct contact tussen mens en god, zonder tussenkomst van bijvoorbeeld tempels en
priesters.
So was ook politiek actief en tijdens de WO II werkte hij samen met de Japanse bezetters.
Na de moord op So in 1947 ging de sekte samenwerken met de Fransen, maar in 1956 werd er door president Diem een einde gemaakt aan de militaire en politieke macht van de Hoa Hao.
De huidige aanhangers van de sekte wonen nu vooral in de Mekongdelta en in het uiterste zuidwesten van het land.
CAO DAI
Het geloof van de Cao Dai ontstond in 1926,
toen Ngo Minh Chieu in ‘contact’ kwam met Cao Dai, het hoogste Opperwezen.
Deze spoorde hem aan om het beste uit alle wereldreligies met elkaar te combineren en zodoende zou er een nieuwe, ideale godsdienst moeten ontstaan.
Ook zaken als spiritisme en voorouderverering werden geïntegreerd in het Caodaïsme.
Om met de oppergod Cao Dai en de geestenwereld in contact te komen gebruikt men mediums.
Volgens de Cao Dai is de menselijke geschiedenis verdeeld in 3 perioden van Goddelijke Openbaringen.
In de 1e periode openbaarde God zich door Lao Tze,
In de 2e door Moses, Boeddha, Confucius, Mohammed en Jezus.
De 3e periode van de Cao Dai en tevens de laatste periode.
De Cao Dai kennen een aan de Katholieke kerk ontleende hiërarchie met 9 niveaus van de hiërarchie met een paus, kardinalen, aartsbisschoppen en aanbidding, gaat in gezamenlijk gebed in de
tempel, uitgebreide rituelen en festivals.
De lagere ambten staan open voor mannen en vrouwen.
Alle geestelijken leven celibatair en zijn vegetariër.
Na de WO II, kreeg de sekte steeds meer politieke en militaire invloed, en bezat zelfs een leger van 25.000 man.
In 1956 werd de sekte door president Diem ontwapend, maar behield wel haar politieke macht. Na 1975 nam de betekenis door overheidsingrijpen sterk af maar de laatste jaren neemt althans de
religieuze betekenis weer toe.
Cao Dai volgelingen streven naar innerlijke vrede en harmonie in de wereld en proberen om religieuze aandacht te verdienen een slecht karma te voorkomen.
Cao Dai moedigt gehoorzaamheid aan aan de 3 taken;
die tussen koning en onderdaan, vader en kind, man en vrouw
en 5 deugden; menselijkheid, verplichting, wellevendheid, kennis, betrouwbaarheid van het confucianisme.
De aanhangers van Cao Dai wonen vooral in de Mekongdelta en in de provincie Tay Ninh, 100 km ten noordwesten van Saigon, waar ook de hoofdtempel staat.
Het symbool van de Cao Dai is het alziende oog en hun motto luidt: ‘Dieu et Humanité, Amour et Justice’ = ‘God en de Mensheid, Liefde en Gerechtigheid’.
ROOMS-KATHOLICISME EN PROTESTANTISME
Het Rooms-Katholicisme werd vanaf 1533 door de Portugezen in Vietnam geïntroduceerd.
Het Protestantisme werd pas begin 20e eeuw in Vietnam geïntroduceerd.
Een eeuw later werden door de Franse jezuïet Alexandre de Rhodes vele Vietnamezen tot het Katholieke geloof bekeerd.
Aanvankelijk moesten de Vietnamese heersers niets van de ontwikkeling hebben en op een gegeven moment werd het katholieke geloof zelfs verboden. Pas onder het Franse bestuur kwam het
Katholicisme sterk terug en in 1954 kwam er zelfs een katholieke president, Diem.
Na 1975 had het Katholicisme het weer moeilijk, maar nu mag de Kerk weer ongehinderd activiteiten uitoefenen, zolang die maar niet politiek getint zijn. Op dit moment is ca. 8% van de
bevolking katholiek, na de Filippijnen het hoogste percentage katholieken van Zuidoost-Azië.
Op dit moment zijn er ongeveer 300.000 gelovigen, vooral woonachtig in het centrale bergland en steden in het zuiden van het land.
ANIMISME EN VOOROUDERVERERING
Animisme komt vooral nog voor onder de boerenbevolking.
Zij worden vaak getroffen door natuurkrachten, waarin zij geesten zien aan wie ze overgeleverd zijn.
In het algemeen kan men stellen dat de hele natuur en alle dingen zijn bezield door goede en kwade geesten.
Door offers, verering en erediensten probeert men de geesten gunstig te stemmen.
De belangrijkste natuurgoden zijn Au Co de berggodin, oervader Lac Long, de drakenkoning,
de berggeest Than Nui en de watergeest Than Thuy.
Ieder dorp heeft een beschermgeest, die in de tempel van de Dình woont, het achterste gedeelte van het gemeenschapshuis van de mannen.
Deze geest kan een natuurgod zijn, of een vereerde persoon uit een mythe of de historie.
Elk dorp kiest zijn eigen beschermgeest, die weer verstoten kan worden als die zijn taak niet naar behoren vervult.
Onder het communisme was de verering van beschermgeesten verboden. Maar de laatste jaren worden er weer zogenaamde Dình-feesten gehouden, waarbij de beschermgeest door het dorp gedragen
wordt.
Volgens de Vietnamezen heeft de mens 2 groepen zielen;
De ‘Phach’ of ‘Via’ begeleidt het lichaam van de geboorte tot de dood.
De 2e groep zielen bestaat uit de 3 ‘Hon’, is de geestelijke substantie die het lichaam tijdens het sterven verlaat.
De doden worden bij het huiselijke voorouder-altaar door ten minste 3 generaties vereerd. Daardoor blijven zij aanwezig en nemen zelfs deel aan het gezinsleven.
Men communiceert met de voorouders, geeft ze papiergeld en geschenken van papier.
Onderwijs
Dit is gratis met uitzondering van de boeken en de uniformen.
Vietnam kent 2 soorten universiteiten: private en de universiteit van de regering. De universiteit van de regering kost $ 200-500 per jaar. De private universiteit vanaf $ 500 per jaar. De
grootste universiteiten vind je in Hanoi en Saigon/Ho Chi Minh City.
Na 5 jaar primary school, 's ochtends 07.00-12.00 uur of 's middags 13.00-18.00 uur les. 4 Jaar vervolgonderwijs en 3 jaar highschool is men 18 jaar. Daarna kan er een beroepsopleiding
worden gevolgd of men gaat naar de universiteit.
De kinderen zitten vanaf hun 6e jaar op school.
De taal
Het Vietnamees, werd geschreven in Chinese karakters totdat enkele westerlingen het Quoc Ngu introduceerden.
De naam, Dai Viet Quoc, was officieel erkend door de Chinese keizer.
Het Vietnamees is een toontaal, net als het Chinees.
In het Vietnamees zijn er 6 tonen. Hierdoor kan elke lettergreep of elk woord op 6 manieren worden uitgesproken.
Ook deze tonen worden door extra tekens aangegeven.
MUNTEENHEID
Hier hebben we de Vietnamese Dong (VND) kortom Dong
De koers Euro 1 = 25.049,0132. MUNTEENHEID
Hier hebben we de Vietnamese Dong (VND) kortom Dong
De koers Euro 1 = 25.049,0132.
Economie
Het grootste deel van de bevolking leeft van de landbouw en rijst is veruit het belangrijkste gewas.
De Mekong en Rode rivierdelta's behoren tot de grootste rijstplantage-gebieden van de wereld. In deze gebieden wordt dankbaar geprofiteerd van de zware regenval en rijke alluviale grond.
Op de rijstplantages is een 4350 km lang gedetailleerd netwerk van dijken, dammen, kanalen, en sloten aangelegd dat irrigatie en overstromingsbeheer verstrekt.
Pinda's, graan, bataten en bonen zijn secundaire voedselgewassen.
Katoen, jute, koffie, thee en suikerriet zijn belangrijke geproduceerde exportgewassen.
De visserij, vooral garnalen, en de aqua-cultuur zijn ook belangrijke industrieën.
Koffie
De Vietnamese koffie staat bekend om zijn kwaliteit en de verschillende wijzen van branden van de koffiebonen.
Een krachtige koffie met een verrassend zacht en vriendelijk karakter, door experts zeer hoog aangeschreven.
In Vietnam wordt onder meer de Arabica en Robusta koffie verbouwd. Vietnam is overigens één van de grootste koffieproducenten in de wereld!
Halverwege de 19e eeuw is koffie door Franse missionarissen in Vietnam geïntroduceerd en al snel openden de befaamde Café Lyonnais en Café de Paris hun deuren in Saigon.
Voor Vietnamezen, en vooral voor de inwoners van Ho Chi Minh City, werd koffie de nationale drank, wat in een Aziatisch land als buitengewoon opvallend wordt gezien.
Vietnam heeft een zeer rijke culinaire historie.
Koken en eten spelen een belangrijke rol in de Vietnamese cultuur. Maar nog belangrijker: de Vietnamese keuken gebruikt verse producten, veel groenten en kruiden, en is zeer gezond en voedzaam.
De Vietnamese keuken kent een sterke vegetarische traditie beïnvloed door de boeddhistische waarden.
Zij is beïnvloed door het Aziatische principe van de 5 (en soms 4) elementen en Mahābhūta.
Vietnamese gerechten kennen ook vijf soorten ingrediënten:
minerale elementen, eiwit, vet, poeder en water of vloeistof.
Ook hebben de kleuren in de gerechten een betekenis en worden alle zintuigen geprikkeld door juiste combinatie van ingrediënten.
Regionale culinaire verschillen
De Zuid-Vietnamese keuken is in het verleden beïnvloed door de Franse kolonisten, Zuid-Chinese immigranten en andere nationaliteiten, en kent een grotere diversiteit aan kruiden en gerechten.
Zoals in elk land verschilt de keuken per regio.
Het Noorden en midden van Vietnam zijn minder divers in hun gerechten.
De vlag
Deze bestaat uit een rood veld met in het midden een grote ster. De vlag werd op 30 november 1955 aangenomen als de vlag van Noord-Vietnam. Toen Noord- en Zuid-Vietnam zich op 02
juli 1976 herenigden, werd deze vlag de nationale vlag van de Republiek Vietnam.
De vlag bestaat zoals vermeld uit een rood veld met een gele ster, die het leiderschap van de Vietnamese Communistische Partij symboliseert.
Het rood in de vlag staat voor het bloed van het volk en voor de Communistische Revolutie.
De 5 punten van de ster staan voor de arbeiders, de boeren, de soldaten, de intellectuelen en de handelaars.
De vlag werd ontworpen door Nguyen Huu Tien, een Vietnamese revolutionair.
WERELDERFGOED
De oude stad Hoi An
De oude stad van Hoi An is een uitzonderlijk goed-bewaard voorbeeld van een Zuidoost Aziatische handelshaven uit de periode van de 15e tot de 19de eeuw. De gebouwen van de oude stad en de wijze
waarop de stad is ingedeeld vormen een weerspiegeling van de inheemse en de buitenlandse invloeden, die dit zo'n unieke 'site' maken.
Het Nationaal park Phong Nha-Ke Bang
De karstvorming van het Nationale park Phong Hha-Ke Bang heeft plaatsgevonden sinds het Paleoceen (400 miljoen jaar geleden). Hiermee is het Nationale park het oudste en belangrijkste karstgebied
in Azië. In het gebied hebben enorme tektonische veranderingen plaatsgevonden. Dit maakt het karstlandschap van het park uiterst complex met vele geomorfische eigenschappen van grote betekenis.
Het enorme gebied, dat zich tot de grens met Laos uitstrekt, bevat spectaculaire formaties, waaronder een stelsel van grotten en ondergrondse rivieren van meer dan 65 km lang.
Het complex van Hue
Hué werd in 1802 de hoofdstad van het verenigd Vietnam, maar de stad was vanaf die tijd onder de Nguyendynastie die tot 1945 duurde, niet alleen het politieke- maar ook het culturele- en
godsdienstige- centrum van het land. De Parfumrivier slingert door de Hoofdstad, de Keizerlijke stad, de Verboden Purperen Stad en de Binnenste Stad, waardoor deze unieke feodale hoofdstad een
prachtig is gelegen.
Ha Long Bay
Ha Long Baai, in de Golf van Tonkin, omvat zo'n 1.600 eilanden en eilandjes, en het vormt daarmee een spectaculair zeelandschap van kalksteenrotsen. Omdat ze zo steil zijn zijn de meeste eilanden
verlaten en onaangetast door menselijke aanwezigheid. Naast haar schoonheid is de 'site' ook van belang vanwege zijn biologische diversiteit.