Pattaya Terugblik Thailand 

Siem Reap 

is de stad in Cambodja die vrijwel iedere toerist tijdens zijn reis aandoet. De stad is de ideale plek voor een uitstapje naar het op zo'n 6 km afstand gelegen tempelcomplex Angkor Wat en is de 3e stad van het land qua inwoners zo`n 149.000 mensen. Vlak achter de oude markt (Psar Chas), vind je nog de Franse en Chineese architectuur. Ook is er nog veel handwerk te vinden zoals dat in vroegere tijden tijdense het Angkorrijk werd gemaakt. 

Het centrum van Siem Reap is tevens het economisch centrum. In en rond de oude markt heb je veel winkels en winkelcentra. Ook is hier de pubstreet met allerlei restaurant en massagesalons. De stad is sfeervol het is er goed vertoeven. 

Langs het hart van de stad loopt de Siem Reap rivier. Stroomopwaarts zijn een aantal kleine dorpen te vinden. Stroomafwaarts kom je bij het Tonle Sapmeer.

De geschiedenis 

Siem Reap heeft een zeer rijke geschiedenis. Het is het centrum van het meest culturele deel van Cambodja. De uitvalsbasis om de diverse tempels in de omgeving te bekijken. Het grootste religieuze bouwwerk ter wereld, Angkor Wat, ligt op ongeveer 6km afstand van Siem Reap. Ook belangrijke tempels als Angkor Thom, Bayon en Ta Phrom liggen vlakbij. In en om Siem Reap hebben veel oorlogen plaatsgevonden. Vooral met de Champa uit Vietnam, diverse volkeren uit Myanmar (het voormalige Birma) en ook diverse mogendheden uit Thailand.

De naam Siem Reap
De naam "Siem Reap" betekend letterlijk: Siamezen verslagen. Siam was de vroegere naam van het huidige Thailand.

Volgens overleveringen uit de geschiedenis zou koning Ang Chan, die van 1516 tot 1566 over het Khmerrijk regeerde, deze naam hebben toegekend na de overwinning op de Siamese legers. Het Khmer rijk stond die periode onder druk door de Siamese invloed. Koning Ang Chan zocht afscheiding van Siam en trok ten strijde tegen het Siamese leger dat de steden en tempels, het tegenwoordige archeologische park, bezette. Tijdens een enorme veldslag versloeg de koning de legers van het voormalig Thailand. Niet alleen werden 10.000 Siamese soldaten gevangen genomen, koning Ang Chan zou ook persoonlijk, vanaf zijn olifant, de Siamese prins Ong, door Siam aangesteld als gouverneur van de bezette Khmer provincies, doodgeschoten hebben. De veldslag met het koninkrijk van Ayutthaya

Raar genoeg werd de stad Siem Reap samen met Battambang en Sisophon door de Fransen overgedragen aan de Thai om zo de onderlinge verstandsverhouding tussen de kolonisator van Indo-China en het groote Thailand in tact te houden. De periode dat Siem Reap tot Thais grondgebied behoorde duurde van 1795 tot 1907.

Op weg naar Siem Reap komen we natuurlijk weer van alles tegen langs de weg.

De Skun of Spider Market

Skuoin is een klein dorpje in de buurt van Kompong Cham dat bekend staat om de spinnenmarkt. Op deze lokale markt worden allerlei bijzondere snacks verkocht, zoals gefrituurde sprinkhanen, gebakken kikkers en vooral veel gefrituurde wolfspinnen. De spinnen en ook andere insecten, werden voor het eerst waarschijnlijk uit wanhoop gegeten tijdens het bewind van de Rode Khmer. eiwitrijk voedsel schaars was. Om te voorkomen dat men het gif binnen kreeg, werden de angels verwijderd en werden de dieren gefrituurd. De spinnen bevatten heel veel eiwit.

Kinderen vaak niet veel ouder dan 12 jaar, jagen op de dieren en proberen op die manier hun familie te onderhouden. Zij zijn minstens 7 uur per dag op jacht. Ze dragen geen enkele vorm van bescherming zelfs geen schoenen. Op vogelspinnen jagen is voor hen net zoiets als fruit plukken. Zodra de spin gevangen is, stoppen ze het nog levende dier in een oude plastic waterfles en nemen ze 'm mee terug naar hun hutjes. Dan nog een paar simpele stappen; de spin laten verdrinken en wassen in een kom met water, waarin ze roeren met een stokje. Daarna rollen ze het beest door het zout en frituren ze 'm in olie boven het vuur.

De mensen in het dorpje Skuon hebben lange tijd lokale vogelspinnen gebruikt in de traditionele geneeskunde. 

Inmiddels zijn deze spinnen een echte delicatesse en vormt de markt een bijzondere toeristische trekpleister.

Het is niet alleen insect wat je hier ziet ook zien we heel veel fruit en groenten op de kramen liggen allemaal even mooi.

Veel mensen zittend aan hun kraam maken het fruit schoon voor de verkoop dus ja het meeste is allemaal vers.

We gaan weer verder.
We gaan weer verder.

De Sean Praptos ook bekend als Kampong Kdei-brug 

is een brug die rond 1179 werd gebouwd onder het bewind van koning Jayavrman VII, is nog steeds in gebruik. Je vindt hem op de Nationale weg 6 de weg tussen Siem Reap en Phnom Penh. Het is met zijn 87 meter, de langste corbeled stenen boogbrug ter wereld.  De brug heeft meer dan 20 smalle bogen en is ca. 14 mtr hoog. De reling van de brug wordt aan beide zijden gevormd door een Naga. Deze staat voor de god van het water en heeft als doel de brug te beschermen. De slang heeft aan beide uiteinde van de brug een hoofd, dus geen staart, dit staat dan weer voor de oneindigheid van het leven en de constante cirkel waarin we opnieuw geboren zouden worden. 

Het is een van de weinige overblijfselen uit het Khmer-tijdperk die alles heeft overleefd. Vroeger werd hij gebruikt op de handelsroute tussen Cambodja en Vietnam. Tegenwoordig mag er geen gemotoriseerd verkeer meer overheen dus lopen of met paard en wagen

Ter info

Een corbelboog is geconstrueerd door opeenvolgende banen van steen (of baksteen) tegen de veerlijn van de muren te compenseren zodat deze vanaf elke ondersteunende zijde naar het midden van de boog uitsteken, totdat de banen elkaar ontmoeten aan de top van de boog (vaak wordt de laatste opening overbrugd met een platte steen). In alle tempels in Angkor, is  gebruik gemaakt van de corbel-boog, tussen de AD 9e en 12e eeuw. (even opgezocht)

Naga

Een slang uit de boeddhistische en hindoeïstische mythologie, vaak afgebeeld met meerdere hoofden. In veel Angkor-tempels zijn ze te vinden op Naga-bruggen of gebeeldhouwd op balustrades en lateien. De koning van de Naga's is Mucalinda, die de mediterende Boeddha beschermde tegen stortregens met zijn kappen

En dan gaan we weer verder de rijst wordt na het drogen in zakken gedaan en aan de weg gezet zodat de truckers de zakken kunnen laden Er zijn heel veel markten in de dorpjes die we doorrijden. In Cambodja gaat men 2x per dag naar de markt.

We rijden over de Mekong rivier en hebben zo mooi aicht op de huizen oud en nieuw aan het water. En we zien heel wat steenhouwerijen waar boeddhabeelden worden vervaardigd. En zo komen we dan bij ons hotel aan.

Vandaag is het dan zover in de middag gaan we naar het Ankor complex hier kom je niet op zonder een zichtbaar toegangsbewijs dus eerst in de rij je ja er staan al heel wat bussen.

Baksei Chamkrong

Deze zeer steile piramidevormige tempel voorzien van een enkele prasat toren is een Hindoe-heiligdom gewijd aan Shiva. De naam betekent "de vogel die onder zijn vleugels schuilhoudt".

De tempel is gebouwd door koning Harshavarman I in de 10e eeuw. Kort na zijn regering, werd de hoofdstad van het Khmer-koninkrijk verplaatst naar Koh Kher ten noorden van Angkor. De tempel werd voltooid in het jaar 948 en ingewijd door Koning Rajendravarman II, nadat de hoofdstad terug was verhuisd naar Angkor.

Ten oosten van de tempel zijn de overblijfselen van een bakstenen muur en een gopura die werd bewaakt door leeuwen. Een paar stappen en een enkele beschermengel zijn alles wat er nog over is. 

Gestapte piramide

De piramide bestaat uit 4 laterietlagen (kleihoudende zandsteen met een bruine tot rode kleur) met afnemende grootte. 

De onderste laag is 27 meter lang, de 4e  laag is 15 meter. De vierkante, symmetrische structuur is 13 meter hoog. 4 Zeer steile trappen in het midden van de piramide leiden naar het bovenste platform met de prasat.

De Khmer gebruikten bepaalde bouwtechnieken om de tempel groter te laten lijken dan hij in werkelijkheid is. Het trappenhuis versmalt naar de top, terwijl de hoogte van elke laag kleiner is dan die van de laag eronder, waardoor een waarneming van toegenomen omvang wordt gecreëerd.

Platform met een enkele prasat

Boven op de 4e laag bevindt zich een klein platform met een enkele prasat. De bakstenen toren heeft 1 echte deuropening naar het oosten de andere zijn valse deuren. Het grootste deel van de decoratie aan de buitenkant van de prasat is verdwenen. De zandstenen bovendrempel boven de oostelijke deuropening bevat een gravure van Indra op de driehoofdige olifant Airavata en een van Ganesha. De deurpost van de oostelijke ingang van de toren van het heiligdom bevat een inscriptie die informatie geeft over de geschiedenis van de Baksei Chamkrong-tempel. De inscriptie bevat lof van verschillende goden en van koning Rajendravarman II, met vermelding van zijn prestaties. Het vertelt ook over de inwijding van een gouden beeld van Shiva in 948. 

Angkor Thom  

De vertaling van de naam van de stad is naar "grote stad". Het was de laatste hoofdstad van het Khmer-rijk, een versterkte citadel met residenties van priesters, functionarissen van het paleis en militairen, evenals gebouwen voor het beheer van het koninkrijk. Het is een bijna vierkante stad. 

Koning Jayavarman VII maakte van Angkor Thom de nieuwe hoofdstad van het Khmer-koninkrijk na het verdrijven van de Chams, die de oude hoofdstad Yasodharapura verwoestten. De stad werd omringd door muren die 8 mtr hoog en 3mtr dik zijn en totaal iets meer dan 12 km lang met 5 indrukwekkende gopura-poorten die toegang bieden tot de stad.  En dan ook nog eens versterkt door een 100 mtr brede gracht.

Het is een gebied met meerdere tempels en bouwwerken. De Angkor Thom kende zijn hoogtij dagen tijdens de 12e eeuw waarin de stad met de andere tempels samen meer dan 1 miljoen inwoners telde. In die tijd was het de grootste stad op aarde. Elke muur had een eigen poort met de naam van de betreffende windrichting (bijv. zuidpoort). Binnen de muren vind je de Bayon tempel , het olifanten plateau, de leprakoning, diverse overwinnings- monumenten en het oude koninklijk paleis

De stad zelf werd bewoond door mensen die in houten huizen woonden, die al lang verdwenen zijn. De stad was sterk ontwikkeld met een systeem van wegen en waterwegen, evenals 4 ziekenhuizen. 

Structuren van Angkor Thom

Angkor Thom bevat de overblijfselen van een groot aantal tempels en paleizen van verschillende leeftijden en stijlen.

Symbolisch gezien is Angkor Thom een microkosmos van het universum, verdeeld in vier delen door de hoofdassen. Met precies in het midden van de assen de Bayon als symbolische schakel tussen hemel en aarde. De muur die de stad Angkor Thom omsluit vertegenwoordigt de stenen muur rond het universum en de bergketens rondom Meru. De omliggende gracht (nu droog) symboliseert de kosmische oceaan. 

Causeways over de gracht

De gracht oversteken naar elk van de 5 poorten van de stad is een verhoogde weg aan weerszijden van stenen figuren (Vasuki) die een enorme slang vasthouden. De figuren vertegenwoordigen 54 Devas (een hindoegodheid) aan de ene kant, 54 Asura's (demonen die de Deva's bevechten) aan de andere kant en trekken een gigantische slang. Deze scène wordt geassocieerd met de verdieping van "The Churning of the Ocean of Milk", een oud Hindu-verhaal. Het verhaal vertelt dat de oceaan door Devas en Asura's werd gekarnd om er de nectar van onsterfelijkheid uit te halen. De slang Vasuki (koning van de Nagas) diende als het touw, de berg Mandara (waarschijnlijk voorgesteld door de Bayon-tempel) werd gebruikt als de kolkende paal.

Toegangspoorten naar de stad

De stad is omgeven door hoge verdedigingsmuren, aan beide zijden 3 kilometer lang. Aan de binnenkant van de muur is een aarden wal, waardoor de Khmer een goed zicht had op naderende vijandige legers.

De toegang tot de stad was via 5 gopura- poorten, 1 in het midden van elke muur, een extra poort (de Victory Gate) op de weg van het Koninklijk Paleis naar de Oost-Baray. De poorten zijn gebouwd tussen het einde van de 12e eeuw en de vroege 13e eeuw. De gopura's bestaan uit een centrale toren van 23 meter hoog, geflankeerd door twee kleinere torens.

De gigantische gezichten op de torens

De torens, bekend als "gezichtstorens" gelijk aan die aan de Bayon, bevatten vier zeer grote hoofden bovenop de poorten tegenover elk van de vier windrichtingen. Ze worden verondersteld Lokeshvara te vertegenwoordigen, de Bodhisattva van mededogen. De centrale toren bevat twee gezichten die in tegenovergestelde richtingen kijken; elk van de kleinere torens heeft 1 gezicht dat elk in een van de twee resterende richtingen kijkt.

Airavata

Aan de voet van de poorten aan weerszijden van de ingang staat een groot beeldhouwwerk van Airavata, de driehoofdige mythologische olifant met de God Indra op zijn rug. De opening van de poorten is 7 mtr hoog en 3½ mtr breed, waarbij er oorspronkelijk massieve houten deuren waren die 's nachts gesloten waren. De meeste bezoekers aan Angkor Thom gebruiken de goed bewaard gebleven South Gate, die in de jaren 1950 werd gerestaureerd.

Bayon tempel

Tempel van de mysterieuze stenen gezicht torens

De Bayon was de staatentempel van koning Jayavarman VII, gebouwd aan het einde van de 12e eeuw. Het is een bergtempel die is gebouwd om de berg Meru te vertegenwoordigen, het centrum van het universum in de hindoeïstische en boeddhistische kosmologie. In tegenstelling tot de meeste Khmer-tempels, is de Bayon niet omringd door een slotgracht en muren met gopura toegangspoorten.

Boeddhistische tempel met afzonderlijke heiligdommen voor Vishnu en Shiva

De Bayon is gebouwd als een boeddhistische tempel. Een standbeeld van het belangrijkste idool, een zittend Boeddha beeld beschut onder de kappen van de slang Mucalinda, werd ontdekt in een put onder de belangrijkste schrijn. Een paar decennia na de dood van koning Jayavarman VII, werd de tempel veranderd in een hindoe-tempel toen koning Jayavarman VIII de officiële Khmer-religie terugdraaide naar het hindoeïsme; beelden van de Boeddha werden vernietigd of omgezet in hindoeïstische afbeeldingen. Aparte heiligdommen waren gewijd aan Vishnu en Shiva, terwijl talloze andere goden werden aanbeden.

Deze tempel doen we het eerste aan nadat we via de zuidelijke poort van Angkor Thom zijn binnengekomen. We staan nu dus op het middelpunt van de 4 hoofdassen.

De tempel valt gelijk op vanwege de vele gezichten die zij heeft (in letterlijke zin). De fundering en het dak van de tempel zijn naadloos aan elkaar gebouwd met de gigantische stenen.

De gezichtstorens van de Bayon

De Bayon is vooral bekend om zijn grote aantal serene gezichten die gebeeldhouwd zijn op de torens. Oorspronkelijk waren er 49 torens, versierd met grote gebeeldhouwde gezichten in elk van de 4 windstreken. 

Bijna 200 gezichten, waarvan de grootste bijna 2½ meter hoog zijn, versieren de 37 overgebleven torens van de eerste en tweede omheining. Hoewel de meeste torens 4 vlakken bevatten, hebben sommigen er slechts 3 en één toren heeft slechts één gezicht, waarschijnlijk vanwege een gebrek aan ruimte. (maar wel heel erg mooi de laatste foto)

Aanvankelijk werd aangenomen dat de gezichten Brahma vertegenwoordigen, de Hindoe God van de schepping afgebeeld met vier hoofden. Toen later werd vastgesteld dat de Bayon geen hindoetempel was maar een boeddhistische tempel, geloofden archeologen dat de gezichten van Lokeshvara waren, de Bodhisattva van mededogen. De gelijkenis van beelden van Jayavarman VII en de gezichtstorens had sommigen doen geloven dat het de koning zelf is wiens gezicht op de torens is afgebeeld.

Twee concentrische galerijen zijn gebeeldhouwd met bas-reliëfs. De binnenste galerijen bevatten voornamelijk religieuze en mythologische scènes, terwijl de buitenste galerijen voornamelijk historische gebeurtenissen, veldslagen en scènes uit het dagelijks leven weergeven.

Op het bovengedeelte kan je op verschillende niveaus komen en de torens in. Hier staat een verkoelende briesje.

Ook de buitenkant van de tempel is zeker de moeite waard. Om de Bayon tempel ligt een gracht (moot).

De Baphuon

is de staatstempel van koning Udayadityavarman II. Het zandsteenmonument dat aan Shiva was gewijd, heeft de vorm van een getrapte piramide.

Toen de tempel in de 15e eeuw werd omgezet in een boeddhistische tempel, werd een deel van de Baphuon afgebroken en de stenen gebruikt om een Boeddhabeeld te bouwen aan de westkant van de tempel. Het zeer grote liggende Boeddha-beeld, waarvan de vorm moeilijk te onderscheiden is, werd nooit voltooid.

De hoofdingang op het oosten is een grote structuur van gopuras verbonden door galerijen. Het doet denken aan de hoofdingang van Angkor Wat. Een aantal devata- beelden sieren de poort. Achter de poort is een zandstenen loopbrug, een beetje boven het maaiveld. Ongeveer halverwege de loopbrug, tussen de tempel en de toegangspoort is een paviljoen, de muren zijn versierd met panelen met verschillende afbeeldingen van dieren, jagers en krijgers. Aan de zuidkant van de loopbrug is een groot zwembad. Aan de westkant van de Baphuon bevindt zich een andere toegangspoort en een enorm liggend Boeddha-beeld dat eeuwen later werd gebouwd, maar nooit werd voltooid.  We hebben de tempel gezien vanaf het plateau er was om geen tijd hier heen te gaan.

Het koninklijk paleis 

Werd eveneens gebouwd door koning Jayavarman VII in de stad Angkor Thom. Het terrein wordt omsloten door een laterite muur waarvan vandaag alleen nog de basis over is en de hoofdingang bevindt zich in het oostelijke uiteinde van de omheining. Het terrein is verdeeld in verschillende secties. Dit hoport natuurlijk wel bij de info daar we wel op het terras van de olifanten zijn geweest.

De Koninklijke Terrassen,

vormen de oostelijke grens van het Royal Palace-terrein en strekken zich uit over een lengte van ongeveer 400 meter die Noord-Zuid loopt. De terrassen kijken uit op het paradeterrein en de Suor Prat- torens.

Zij bestaat uit het Terras van de Olifanten in het Zuiden en het Terras van de Leprakoning in het noorden, vormen de oostelijke grens van het Koninklijk Paleis. Ze kijken uit op het paradeterrein waar processies, parades en andere evenementen werden gehouden. Beide terrassen bevatten uitgebreide sculptings van mythologische dieren en demonen. Het terras van de Olifanten en het terras van de Leprakoning werden in de jaren 90 en 2000 door de EFEO gerestaureerd.

Het terras van de Leprakoning zijn we ook niet geweest.

The Terrace of the Elephants

Dit is van het einde 12e eeuw het heeft een lengte van meer dan 300 meter van de Baphuon in het zuiden tot het terras van de Leper King naar het noorden.

Op verschillende secties steken grote olifantenkoppen uit de muur, hun zeer lange stammen vormen pilaren die reiken tot de grond, vergelijkbaar met die van de poorten van Angkor Thom. Het terras werd gebruikt als publiekszaal en voor openbare ceremonies. De koning zou dagelijks op het terras van de olifanten geweest zijn om te luisteren naar de klachten en problemen van de burgers van zijn koninkrijk. De koningkeek  vanaf dit terras naar de diverse festiviteiten, processies en optochten op het paradeterrein van het Khmer-leger.

Het terras bestaat uit binnen- en buitenafdelingen. De binnenste secties werden eerst gebouwd en werden later begraven onder de grond tijdens de constructie van de buitenste secties. De goed bewaarde binnenmuren bevatten talrijke gravures van Apsara's, krijgers en dieren zoals meerhoofdige paarden. Het noordelijke uiteinde van de buitenmuren bevat gravures van sporten, zoals polospellen, worstelaars en wagenraces. Het centrale gedeelte van het terras bevat gravures van Garudas, Kinnarees en olifanten die op jacht zijn, evenals afbeeldingen van de Boeddha. 

De Prasat Suor Prat

letterlijk vertaald 'de torens van de touwdansers is een set van 12 torens, 6 aan weerszijden van de weg die leidt van het Koninklijk Paleis naar de Overwinningspoort. De torens zijn te vinden ten oosten van de Koninklijke terrassen met uitzicht op het paradeterrein in het westen.

De torens zijn vierkant  met 2 iets kleinere bovenverdiepingen. Terrassen werden gebouwd ten westen van de torens, met uitzicht op het paradeterrein. Er zijn grote ramen aan 3 zijden, de zandstenen frontons zijn versierd met leeuwen en Naga-sculpturen. De ingangen openen naar het paradeterrein en de terrassen. Achter de 2 torens die het dichtst bij de weg naar de Victory-poort staan, is een groot zwembad met laterietsteppen.

Het doel van de torens is niet bekend. Hun ontwerp en ongewone noord-zuid oriëntatie, in plaats van de gebruikelijke oriëntatie naar oost of west, suggereert dat de torens niet als heiligdommen werden gebouwd.

Er bestaan verschillende theorieën over hun doel;

  •  Volgens de lokale legende verbonden touwen de top van de torens tijdens festivals. Acrobaten voerden acrobatische handelingen uit op de touwen die door de koning vanaf het terras van de olifanten werden bekeken.
  • Een ander mogelijk doel De torens werden gebruikt om juridische geschillen op te lossen. In het geval dat een conflict tussen twee mannen niet kon worden opgelost, werden beide mannen opgesloten in een van de torens die bewaakt werden door hun familieleden. Wanneer na 4 dagen de mannen uit de torens zouden worden gelaten, zou de schuldige partij een soort ziekte hebben ontwikkeld, terwijl de andere gezond zou zijn.
  • Een meer waarschijnlijke theorie is dat de Prasat Suor Prat-torens werden gebruikt als ontvangsthallen om belangrijke gasten van de koning te ontvangen. Vanaf de terrassen aan de voorkant van de torens hadden de gasten immers een prachtig uitzicht op het paradeterrein.

Onvoltooide Ta Keo-tempel

Is een van de hoogste monumenten van Angkor. Het is een bergtempel gebouwd door Jayavarman V. De piramidevormige Ta Keo is gebouwd om de berg Meru te vertegenwoordigen, de berg die het centrum van de wereld is in de Hindoemythologie.

Het massieve monument van zandsteen gewijd aan Shiva werd aan het begin van de 11e eeuw onafgewerkt gelaten voor wat het was. Het werk aan de Ta Keo werd stopgezet in een tijd waarin beeldhouwers decoraties aan de tempel begonnen toe te voegen.

De reden waarom gestopt is, is niet bekend. Een inscriptie zegt dat de bliksem insloeg op de tempel op een punt dat werd beschouwd als een teken van pech waarop het werk werd stopgezet. Waarschijnlijker was het door de dood van koning Jayavarman V die de tempel liet bouwen.

De heiligdommen hebben 4 deuren, waar eerdere monumenten slechts 1 deur hadden meestal naar het oosten en valse deuren in de andere richtingen. De torens bevatten heiligdomkamers waarin verschillende lingas en standbeelden werden gevonden. En die bomen? voorproefje voor de Ta Prohm

Ta Prohm tempel  

Is een van de beroemdste tempels in de Angkor en staat bekend om de enorme bomen en de -wortels die uit de muren groeien. De jungletempel is ook opgenomen in de avonturenfilm "The Tomb Raider"; verschillende opnames werden hier gefilmd.

De tempel is later ontdekt dan Angkor Wat en was helemaal verslonden door de dichte Cambodjaanse jungle. De immense bomen en lianen werden meester over de tempel die door koning Jayavarman VII werd gebouwd. Waar de oudere Angkor-tempels hindoetempels waren die waren gewijd aan Shiva en Vishnu, is de Ta Prohm een boeddhistische tempel, omdat koning Jayavarman VII een volgeling was van het Mahayana-boeddhisme. De koning heeft de tempel die diende als klooster en universiteit, opgedragen aan zijn moeder. Hoewel de meeste Khmer tempels zijn gerestaureerd en goed worden bijgehouden is de tempel van Ta Prohm grotendeels in dezelfde staat achtergelaten als toen men de tempel (her)ontdekte. De gigantische wortels dringen op imposante wijze door en over de tempel heen. 

De laatste tijd zijn er een paar aanpassingen gedaan in de Ta Prohm. Zoals de groeiende wortels die de structuur beschadigen en tegen het gevaar van vallende bomen die het monument verwoesten, een aantal bomen zijn verwijderd tijdens deze restauratiewerkzaamheden. Er is heel veel info over deze tempel te vinden maar geniet maar gewoon hebben wij ook gedaan.

De wortels in de Ta Prohm tempel.

Angkor Wat

Dit betekent tempelstad. Het is de grootste Hindoetempel in Cambodja en is gebouwd in de eerste helft van de 12de eeuw door koning Suryavarman II, die bijna 40 jaar regeerde en het Khmer-rijk uitbreidde.

Het was een staatstempel, sommige historici geloven dat de tempel ook dienst deed als een funeraire (sterfbed) tempel voor de koning. Dit zou de oriëntatie op het Westen kunnen verklaren; de ondergaande zon (in het Westen) symboliseert het einde van de levenscyclus

De zeer gedetailleerde gebeeldhouwde bas-reliëfs die een groot deel van de tempel bedekken, tonen indrukwekkend vakmanschap. In tegenstelling tot andere Angkor-tempels, is Angkor Wat dus georiënteerd op het Westen en toegewijd aan Vishnu, waar eerdere tempels naar het Oosten gericht zijn en toegewijd aan Shiva.

De Angkor Wat is net als de Bayon tempel een bergtempel die is gebouwd om de berg Meru te vertegenwoordigen (het centrum van de wereld in de hindoeïstische kosmologie). De 5 prasats of heiligdomtorens van de tempel vertegenwoordigen de toppen van de heilige berg, terwijl de slotgrachten de oceanen voorstellen die de berg Meru omringen.

Rond het einde van de 13e eeuw werd de Angkor Wat omgebouwd tot een boeddhistische tempel.

Begin van de  20e eeuw werd de Angor Wat geruimd, waarna uitgebreide restauratiewerkzaamheden zijn uitgevoerd.

Het is Angkor's meest indrukwekkende en bekendste tempel, de best bewaarde van alle Angkor-monumenten. De tempel is de trots van Cambodja, de afbeelding staat op de nationale vlag.

Het is een rijkelijk versierde, zeer grote tempel; het totale oppervlak inclusief de gracht is 1,5 km l x 1,3 km b, of  2 km². 

Een van de wereldwonderen 

De klassieke Seven Wonders of the Ancient World-lijst bevat alleen monumenten rond de Middellandse Zee. Er zijn verschillende andere wonderen van de wereldlijsten, waaronder wonderen van de natuur, techniek en de industriële wereld. Hoewel het niet op een van deze lijsten voorkomt, wordt Angkor Wat vaak beschouwd als 'het achtste wereldwonder'.

Rond het tempelcomplex ligt een 190 meter brede gracht. Aan het westelijke uiteinde bevindt zich een 12 meter brede brug, waar een terras is waar leeuwen en Naga- slangen de tempel bewaken. Bij het oversteken van de brug nader je de indrukwekkende westelijke poort.

Binnen de derde behuizing, direct na het passeren van de hoofdingang aan de westkant, zijn galerijen die vier binnenplaatsen afbakenen. De muren zijn versierd met devata's, apsara's en rishi's, terwijl de frontons gravures bevatten van Vishnu en Krishna, een van Vishnu's incarnaties(zie ook onder). De drie lagen van de tempel zijn omringd door grote galerijen, die we ook in eerdere tempels zagen. De galerijen bevatten ook een aantal Boeddha-afbeeldingen die daar werden geplaatst nadat Angkor Wat werd omgebouwd tot een boeddhistische tempel. 

De structuur bestaat uit lange galerijen met een driedelige gopura bekroond door torens die gedeeltelijk zijn ingestort. Aan beide uiteinden van de structuur is een paviljoen, groot genoeg om olifanten door te laten. De westelijke poort bevat apsara's en devata's evenals prachtige gravures op de lateien die Vishnu, Garuda, krijgers en scènes uit de epische Ramayana laten zien. Pas na het passeren van de westelijke poort komt de Angkor Wat-tempel in zicht.

Achter de westelijke poort is een 350 meter lange processieroute die ongeveer 1,5 meter boven de grond naar de tempel is verhoogd. Aan weerszijden van de loopbrug is een bibliotheekgebouw. Voorbij de bibliotheken zijn twee meren, als gevolg van het silhouet van de torens van Angkor Wat. De tempel zelf is gebouwd op een verhoogd platform van ongeveer 330 meter lang en 255 meter breed. De structuur bestaat uit drie rechthoekige lagen, elk hoger dan de onderste eronder omringd door lange galerijen met hoektorens en een gopura in het midden van de zijkanten.

 

 

 

Het platform met 5 lotusknopvormige torens

De tweede laag van 100 bij 115 meter is omsloten door galerijen. Op elk van zijn vier hoeken zijn torens die gedeeltelijk zijn ingestort. Bovenop de structuur bevindt zich een vierkant platform van ongeveer 55 meter breed met vijf torens in de vorm van lotusknoppen. Het platform is omringd door galerijen, met een heiligdom toren op elk als zijn hoeken.

In het midden staat het 42 meter hoge centrale heiligdom aan elke zijde opening naar een vestibule waarin boeddhabeelden zijn te vinden. De muren van de toren zijn versierd met goed bewaard gebleven devata's. 

Bas reliëfs galerijen van de derde laag

De derde laag wordt omringd door lange concentrische galerijen. De muren bevatten enkele van de mooiste en best bewaarde bas-reliëfs van Angkor Wat, waaronder:

De slag om Lanka, een verdieping van de epische Ramayana, waar Rama Ravana bestrijdt die zijn vrouw Sita ontvoerde

De slag om Kurukshetra vanuit de epische Mahabharata, tussen de Kaurava's en de Pandava's, met soldaten en commandanten op olifanten of paardrijders

Een paneel van 90 meter van de Koninklijke Processie. Twee secties verbeelden koning Suryavarman II en een optocht van hofdames, een andere sectie toont een optocht van soldaten te voet of op paarden en olifanten en een parade van brahmaanse priesters. Er is zoveel te zien echt te veel om op te noemen geloof me. Het was een dag met enorm veel indrukken.

Een nieuwe dag

Optionele excursie Deze gaat via de lotus velden naar het Tonlé Sapmeer

De excursie is enigszins aangepast. We gaan met de bus ipv met de fiets zoals stond aangegeven in de beschrijving. 

We zijn vrij snel de stad uit en komen dan al gauw tussen de lotusvelden terecht. En dan stoppen we bij een farm die open is.

We hadden ook nog zicht op hoe de mensen wonen, nee niets geen luxe! En ook hier nog niet van afvalbakken gehoord of is er gewoon te veel afval? Je kunt hier ook een hutje huren lijkt me wel grandioos zo tussen de lotussen in de zon onder- en op zien gaan boven de velden geweldig maar we moeten natuurlijk verder.

DE LOTUS

De lotus is een krachtig spiritueel symbool in Azië, een van zuiverheid en goddelijkheid. Het is een mooie veelzijdige bloem. Zij wordt gebruikt in de traditionele Khmer-gerechten. En heeft ook eigenschappen een delicate vezel te kunnen produceren die geweven kan worden om organische en dure milieuvriendelijke kleding te produceren.

In de stengel zit het geheim van de geweven goederen. In een complex proces dat alleen met de hand kan worden uitgevoerd, worden lotusstelen verzameld, geselecteerd en gereinigd en vervolgens opengesneden om de vezels erin te onthullen. Die draden worden dan zorgvuldig gelaagd en tot draad gesponnen om te weven. Het kan een maand duren om slechts één meter van de unieke milieuvriendelijke zijde-achtige stof te produceren. Dit verklaard uiteraard de prijs maar je hebt dan natuurlijk wel iets exclusiefs.

"Op 1 dag kan een meisje gemiddeld 200 meter garen produceren. Er is 3000 meter nodig om een meter stof te maken, dus een meisje kan meestal genoeg draad produceren om 1 meter per maand te produceren". 

voorbeeld; het maken van 1 jas geeft 1 meisje 4 maanden werk 

Een aanal bijproducten van de lotusplant zijn bijvoorbeeld wierook, thee, koffie, lippenbalsem en diverse badproducten.

De Lotus-afvalstoffen worden hergebruikt door hun unieke medicinale, nutritionele en cosmetische eigenschappen.

De lotus groeit in het wild in Cambodja maar wordt ook verbouwd. Het is een half kegelvormige plant en de zaden bevinden zich in de gaten. Als de zaden rijp zijn, buigt de vrucht zich naar beneden, zodat de zaden in het water vallen. De zaden kunnen zeer lang goed blijven. Op de bladeren van de plant treedt het zogenaamde lotuseffect op, water nog vuil hechten zich aan de plant. Dit effect wordt veroorzaakt door micro- en nano-structuren op het oppervlak. Dit soort oppervlakken worden superhydrofoob genoemd.

Alles is geschikt voor consumptie. Salades en groentegerechten, kunnen worden bereid met de lange stengels. De wortelstokken zijn eetbaar, maar moeten eerst worden geblancheerd om mogelijke schadelijke organismen te doden. De zaden zien eruit als eikels en kunnen rauw worden gegeten. Breek hiervoor de zaden uit de lotusvrucht en bevrijd ze uit hun schelpen. Ze smaken licht nootachtig en worden in westerse landen gedroogd verkocht.

De plant kan tot 5,5 m lang worden, afhankelijk van de diepte van het water boven de modder waar de plant in groeit. Aan de lange stengels zitten de afzonderlijke bladeren en bloemen. De bloemen steken iets boven de bladeren uit. Zij openen zich vroeg in de ochtend. De plant bloeit gedurende het gehele jaar. De wortelstokkenbreiden zich zo uit, dat een groot wateroppervlak geheel door de planten overgroeid kan worden.

We maken een stop bij een van de  authentieke  dorpen langs de weg. We gaan eerst rondlopen dan terug naar de bus daar komt Peter met een grote plastiek tas en mogen we alles in doen wat we willen geven zoals de verzamele zeepjes, tandenbosteld e.d maar ook de van thuis meegebrachte spullen

We zien natuurlijk veel van het leven dat zich hier afspeelt. Ook hier woont het dorpshoofd in een mooi huis in verhouding tot zijn mensen. Je moet het loslaten want anders bezorg je jezelf problemen. Hier is dus echt geen luxe. In het water zien we veel waterhyacinten liggen als t eenmaal aan de kant ligt ziet het er niet meer uit. Wel heel verstandig dat je als toerist niets mag geven aan de kinderen als je in het dorp bent dit voorkomt natuurlijk een hoop problemen.

Dan zien we de dames vis schoonmaken als ik dit type lopen we nog de rillingen over de rug als ik die ene dame in de modder zie graaien naar nieuwe vis. Ligt het op de plank te drogen ziet het er toch best weer apetijtelijk uit. Kun je je voorstellen dat je dagelijks over die profesorische houten steigertjes moet lopen om je huis binnen te gaan? 

Hier zien we dan nog een paar vooreelden van hoe de mensen leven. Zie de lady wat een mooie vrouw echt pure eenvoud maar wat een uitstraling

Tonlé Sap-meer (het Grote Meer) 

Gelegen in het westelijke gedeelte van de centrale vlakte staat het meer met een oppervlakte van 2500 km², via de 100 km lange Tonlé Sap-rivier in verbinding met de Mekong. Het is het grootste visrijkenzoetwatermeer van Zuidoost-Azie.

Het meer heeft als bijzonderheid dat het 2 stroomrichtingen kent, afhankelijk van het seizoen.

  • In het droge seizoen, van november tot april, stroomt het water van het meer in zuidoostelijke richting naar de Mekong. Dan is het meer nauwelijks twee meter diep en heeft een oppervlakte van ca. 3000 km². De uiterwaarden vormen dan een geweldige voedingsbodem voor vis.
  • In de regentijd verandert de Tonlé Sap-rivier van stroomrichting en loost het overtollige water in het Tonlé Sap-meer. In dit seizoen is de Tonlé Sap-rivier 14 meter diep en heeft een oppervlakte van ca. 10.000 km2,
  • De verandering van de stroomrichting van de Tonle Sap rivier fungeert ook als een soort van veiligheidsklep om te voorkomen dat overstromingen verder stroomafwaarts plaats vinden

 In de nabijheid van dit meer hebben zich door de vruchtbare grond en de rijke visvangsten de eerste beschavingen van Cambodja ontwikkeld, namelijk die van Chenla en het Khmer-rijk.

Een kwart van alle Cambodjanen woont op drijvende huisboten, op of aan de oevers van het meer. Deze huizen staan op metershoge palen die onmisbaar zijn in het regenseizoen. Het water komt namelijk zó hoog te staan dat ‘t de toppen van de palen bereikt.

Ik kan alleen maar zeggen kijk en geniet dat bootje op de 4de foto was ons vervoer.

Dit zijn de uitschieters;

  • De krokodillenfarm nou dat was eigenlijk niet veel meer dan een kooi. Maar als de link van BNN nog werkt zie je dat een krokodillenkooi heel normaal is bij het huis. Wij dachten natuurlijk aan iets groots gezien de benaming.
  • De kerk heeft uiteraard ook zijn plek op het water zoals je ziet
  • En wat dacht je van deze begraafplaats ja wel heel bijzonder dit was ik nog niet eerder tegengekomen, dan hoort zo'n geraamte van een huis en een dode boom midden in het meer er natuurlijk gewoon bij.
  • En je ziet ook aan wal gaat het werk en dagelijks leven gewoon door.

https://3opreis.bnnvara.nl/bestemmingen/azie/cambodja/tonle-sapmeer

Artisans Angkor

is in 1999 opgericht om jongeren te helpen bij het vinden van werk in hun eigen dorp en omgeving, zodat ze hun ambachten kunnen uitoefenen. Het was onderdeel van een 3-jarig project voor de integratie van jonge ambachtslieden die zijn opgeleid door de Chantiers-Ecoles de Formation Professionnelle - die tot doel heeft traditionele ambachtelijke vaardigheden (steenhouwwerk, houtsnijwerk, lakken, vergulden en zijdebewerking) te herstellen. Met de nadruk op de authenticiteit van producten van de Khmer-cultuur. In 2003 werden zij een naamloze vennootschap met beperkte publieke participatie en nu is ze volledig zelf gefinancierd.

Ambachtslieden Angkor, heeft zich ontwikkeld vanuit de ambitieuze overtuiging dat het mogelijk is oude Cambodjaanse kunsten en ambachten te doen herleven en tegelijkertijd het leven van duizenden mensen op het platteland te verbeteren. We willen niet alleen het cultureel erfgoed van Cambodja behouden, maar willen ook individuen helpen door hen te helpen hun toekomst veilig te stellen door middel van onderwijs en welzijn.

Resultaat 

Er zijn meer dan 1.000 banen gecreëerd voor zowel ambachtslieden (657) als niet-ambachtslieden op het platteland van Cambodja, door te investeren in nieuwe leercontracten en het creëren van vaardigheden door middel van voortdurende training en het opzetten van nieuwe dorpsworkshops.

13 Workshops zijn momenteel actief in 12 dorpen in de provincie Siem Reap, zoals; zijde, houtsnijwerk, steenhouwen en afwerken (polychromie, lakken, vergulden). Jonge stagiairs van 18 tot 25 jaar worden geselecteerd uit plattelandsgebieden door middel van vaardigheids- en motivatietests, en krijgen 6 tot 8 maanden gratis groepstraining (15-30 personen) met een uitkering. 

Op deze manier, wordt bijgedragen aan de ontwikkeling van landelijke gebieden in de provincie Siem Reap door de sociale, economische en professionele vooruitgang van de ambachtslieden en pionieren een nieuw sociaal beleid in Cambodja, dat beloningsniveaus en sociaal en medisch welzijn garandeert. 

Artisanat Khmer

is de naam die de ambachtslieden hun vereniging, die een belang van 20% heeft in het bedrijf, waardoor werknemers een stem krijgen in het besluitvormingsproces hebben gegeven.

In de boetiek en workshops in Siem Reap, ontdek je de traditionele Khmer-technieken voor steen en houtsnijwerk, lakken en vergulden, zoals uitgelegd door onze ervaren gidsen. Complete rondleidingen door de workshops brengen je van grondstoffen tot prachtige ambachtelijke waren. Tours zijn dagelijks in Khmer, Engels, Frans, Duits, Japans, Chinees en Thais beschikbaar van 07.30 tot 17.30 uur voor de rondleiding door de workshop en tot 18.30 uur voor de boetiek.

We sluiten de excursie af met een lunch en gaan terug naar ons hotel de rest van de dag zijn we vrij morgen vertrekken we naar Thailand voor de laatste paar dagen om bij te komen

Pattaya Terugblik