Malino Sulawesi  terugblik

 

Hoofdstad Makassar

is de hoofdstad van de provincie Zuid-Celebes op het eiland Celebes. Het ligt vijf graden ten zuiden van de evenaar.

De stad kreeg in 1971, in de tijd van president Soeharto, de naam Ujung Pandang, maar werd onder president Bacharuddin Jusuf Habibie in 1999 weer Makassar. Met ruim 1 miljoen inwoners is Makassar een van de grootste steden van Indonesië. Hier leven vooral Boeginezen en Makassaren. Dankzij de strategische ligging is de stad al eeuwen het kosmopolitische handelsknooppunt van Indonesië.

Geschiedenis

De havenstad dankte zijn belangrijke positie aan de groeiende macht van de koninkrijken Gowa en Tallo, en de maritieme krachten van de Bajo, de zeenomaden. Rond 1550 vestigen Maleise handelaren zich in de stad. Ongeveer twintig jaar later werd de eerste moskee gebouwd.

Makassar groeide tussen 1600 en 1630 in korte tijd uit tot een van de belangrijkste handelscentra van Zuidoost-Azië. De Nederlanders beschouwden Gowa als een bedreiging voor hun plannen de specerijenhandel te monopoliseren. Door samen te werken met de Buginezen wisten ze in 1667 Makassar te dwingen het fort Ujung Pandang in Makassar op te geven. Ze verjoegen de andere Europeanen uit het gebied.

Buginezen en Makassaren

  • De Buginezen vormen de grootste bevolkingsgroep van Zuid-Sulawesi. Ze staan bekend als de beste zeelieden van Indonesie. Met hun prachtige schoeners (schepen) wisten ze de meest uiteenlopende plekken van de archipel te bereiken voor de handel.
  • De Makassaren, die de tweede grote bevolkingsgroep vormen, hebben een cultuur die te vergelijken is met die van de Buginezen. Zij zijn ook van huis uit uitstekende zeelieden.

Zowel de Buginezen als de Makassaren zijn ondanks de late komst van de islam in Sulawesi nog steeds overwegend moslim. De Makassaren houden echter bepaalde elementen van hun traditionele geloof nog altijd in ere.

Het Fort Rotterdam,

Hollands verleden in Fort Rotterdam. In 1545 bouwde Radja Tunipalangga, ongeveer op de plek waar nu de vestingmuren staan, een aarden stadswal ter verdediging van de inwoners en gaf de plaats de naam Makassar. In opdracht van sultan Alauddin werden deze aarden muren in 1634 verstevigd. Toen in 1653 sultan Hasanuddin aan de macht kwam, noemde hij het Ujung Padang, maar al in 1667 werd hij door admiraal Cornelis Speelman gedwongen het fort af te staan aan de Nederlanders, die het omdoopten tot Fort Rotterdam.

De macht van het koninkrijk Gowa was gebroken en Makassar verloor daarmee zijn politieke macht in Zuid-Sulawesi. Nederland kon zo het scheepvaartverkeer tussen het westen en oosten van de archipel grotendeels controleren.

Het karakter van de stad veranderde van regionaal handelscentrum naar een Nederlands fort waar slaven werden verhandeld. Vanaf het einde van de 17e eeuw keren de Maleiers, Buginezen, Arabieren en later ook de Chinezen terug om buiten de muren van het fort handel te drijven.

Ujung Padang

Tijdens de 19e eeuw weet Makassar haar originele rol als handelscentrum voor Oost-Indonesië weer terug te winnen. De stad zou weer groeien en het aantal inwoners zou sindsdien alleen maar toenemen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de stad bezet door Japan.

Nadat Indonesië de onafhankelijkheid had bereikt zou Makassar verder groeien ten koste van veel oude gedeelten van de stad. In 1971 werd de naam van de stad veranderd in Ujung Pandang. In de late jaren negentig kreeg de stad zijn originele naam weer terug. 

De vesting

met zijn massieve muren, is nu nog één van de best bewaarde bouwwerken van Makassar. Binnen deze muren vindt u een aantal mooie panden, waaronder een kerk, die allemaal zijn gerenoveerd. Buiten waren ook nog diverse activiteiten gaande toen wij er waren.

La Galigo I en II

Tegenwoordig bevinden zich twee musea in de panden; aan de zuidkant van het fort is het museum La Galigo I in meerdere gebouwen gevestigd en in Speelman’s huis (uit 1686), het oudste gebouw van het fort, vindt u het museum La Galigo II.

Hier worden een aantal prehistorische vondsten, keramiek, muziekinstrumenten, kledingstukken en schaalmodellen van traditionele huizen en boten tentoongesteld.

Om sultan Hasanuddin te eren in zijn onverzettelijke strijd tegen de VOC is er voor Fort Rotterdam een standbeeld van hem op een paard geplaatst. Het is erg leuk en leerzaam een bezoek te brengen aan dit geschiedenis-rijke bouwwerk.

 

De haven van Paotere

Tegenwoordig is er in deze traditionele haven nog steeds een hoop te zien, bijvoorbeeld de Buginese schoeners; authentieke houten zeilschepen en de -Makassarschoeners die hier nog op traditionele wijze worden gebouwd en gerepareerd.

Het is leuk om hier rond te wandelen en de bedrijvigheid mee te maken. Nou geloof me dat doen we ze niet na die zakken wegen dacht zo'n 50 kg en weet je hoe warm het is????? En dan ook nog eens op zo'n dunne balk balanceren pfffff

Vissersplaats

Ook nog even een kijkje aan het einde van de haven aan de overkant vanaf de kade. Hier is het gewone leven.

Kijk even naar de foto rechtsonderdaan in de collage dan zie je het teken van de vissersfamilie op het dak staan later zal ik die herkenningspunten op de huizen naast elkaar weergeven dan zie je duidelijk het verschil.

Pasar Iran Rajawali

De populairste plek van de oude hoofdstad van Celebes onder locals is de vismarkt. Aan het einde van de boulevard in de haven van Makassar wordt door de vele vissersbootjes telkens weer nieuwe ladingen vis aan wal gebracht, terwijl de kooplui druk op zoek zijn naar de beste vis voor die dag. Verse vis en schaaldieren komen dagelijks binnen in de havens en ‘the place to eat’ is de straat Pantai Losari. Hier vind je lokale warungs (eetstalletjes) Wij mochten hier niet eten ivm de hygiene.

Achter de vismarkt

We gaan we de wijk in en krijgen zo een beeld van het dagelijks leven in Makassar. Hier vind je geen rijkdom en of luxe. De mensen vechten voor hun bestaan. Hier woont in een royaal en vrij luxe huis de eigenaar van al die zeer kleine leefhokjes. Wij Hollanders konden op ons zij maar netnet door de steegjes lopen waar voor deze mensen zich het dagelijks leven afspeelt. En ja in die smalle steegjes moet natuurlijk ook de was gedaan worden en opgehangen. Zo ook het serviesgoed wordt buiten afgewassen.

Er is zich wel een nieuw project aan het ontwikkelen op Sulawesi we kwamen het vaker tegen, kweken van planten en kruiden voor eigen gebruik en verkoop. Een klein deel van de opbrengst mogen zij zelf van houden. Je ziet dat voor de potten van de planten creatieve oplossingen wordt gezocht om daar zoveel mogelijk op te besparen.

Bromfietsen vind je hier in overvloed dit heeft te maken met het feit dat zodra een jeugdige naar het voortgezet onderwijs gaat deze een bromfiets aan mag schaffen. Bij ons zou de bromfietsstalling waarschijnlijk als overlastgevende hangplek worden bestempelt maar hier is het gewoon een plek in de samenleving. In de rivier vindt ook een deel van het stadsleven plaats zoals je ziet

Pasar Baru 

Na de koffie gaan we uiteraard gaan we over de markt met groente en fruit dat is iets wat je nooit over mag slaan al die kleuren dat is gewoon genieten toch?

Geitenmarkt

In Nizwah vind elke vrijdagochtend heel vroeg deze levendige geitenmarkt plaats. Geen toerisme gewoon een paar geitenhoeders met hun kuddes aan de weg echt leuk om te zien.

De Al Markaz Al Islami-moskee

De oudste moskee van Makassar, werd gebouwd in de jaren 90. De bouw van de moskee was een idee van oud-legergeneraal M. Jusuf, die tijdens zijn bedevaart naar Mekka bedacht dat er een grote nieuwe moskee als centrum van de islam in het oosten van Indonesië moest komen. Net als de moskee in Samarinda is ook de architectuur van deze gebaseerd op de Moskee van de Profeet in Medina (Saoedi-Arabië), maar dan gecombineerd met typische stijlelementen uit Zuid-Sulawesi. De moskee is mooi gelegen tussen al het groen en ja ook hier schoenen uit!!

Dit is weer eens een andere manier om een moskee weer te geven dacht ik zo. In deze moskee zijn diverse bibliotheken en zoals je ziet wordt hier ook les gegeven aan de kleintjes. 

 

Centre Point Of Indonesia

Het is voor Indonesië belangrijk om de economische groei en regionale ontwikkeling te bevorderen. Zij wil dit versnellen door het zakelijke en financiële centrum naar Oost-Indonesië te deconcentreren

De stad Makassar moet de toegangspoort van Indonesië worden via een megaproject met de bovengenoemde titel.

Het is de bedoeling dat dit Het icoon van Makassar City wordt. 

Van bovenaf is het symbool van Indonesia de reuzenvogel Garuda in het midden van de zee zichtbaar. Het vogelsymbool is opgenomen in het masterplan als een blijk van de bereidheid van Makassar om op te stijgen als een business-, industrie- en dienstenhub met al zijn potentieel en wordt de 2de macht na de hoofdstad Jakarta in het westen van Indonesië. 

Het gebied heeft een oppervlakte van 157 ha waarvan 50 ha voor de provinciale regering van Zuid-Sulawesi. Er worden ook een aantal belangrijke objecten gebouwd, zoals de Wisma Negara, moskee, museum, groene open ruimtes, toren, koraalcentrum, bedrijventerrein. 

En op de overige 107 ha wordt een nieuwe moderne stad gebouwd die is geïntegreerd met Citra Land City Losari Makassar bestaande uit woonwijken en commerciële gebieden (winkelcentra, vijf-sterren hotels, appartementen, kantoren en anderen). Ook zullen er hogescholen, parken, rekreatie- en milieuparken en jachthavens zijn. De Parade Street en Parade Waterway, Marinas, New Losari Longbeach en Losari Integrated Canal die gebouwd wordt zullen de transportader zijn van dit gebied. 

Er is nog heel wat moerasgebied dat drooggelegd moet worden. De Reuzenvogel en de moskee en een paar hotels staan er en de eerste Hoge school is klaar en al in gebruik maar verder is het heel erg uitgestorven, zou daar echt niet willen wonen.

Moskee van Amirul Mukminin

ook wel de drijvende moskee genoemd. Deze bevindt zich in het noordoosten van Losari Beach bevindt. De moskee is de eerste drijvende moskee in Indonesië die in staat is om ca. 500 pelgrims in een keer te ontvangen en begroeten. Gebouwd in 2009 met behulp van betonnen palen die in de zeebodem zijn verankerd Naast  het unieke 'zweven', heeft de moskee 3 verdiepingen en een diameter van 45 m en 2 koepels met een diameter van 9 m . Dus dit zorgt ervoor dat elke Dolaner die komt, meteen kan ontspannen en uitrusten in de wind die waait vanuit Losari Beach en genieten van de schoonheid van het panorama.  Bezoekers van alle religies zijn welkom. 

Ik doe hier nog een foto bij die toch wel heel bijzonder is;

De Garuda

Het symbool van Indonesia de reuzenvogel Garuda in het midden van de zee 

De boulevard

Om de sfeer van de stad op te snuiven is het een aanrader om bij zonsondergang langs de boulevard te flaneren.

Dit is echt een ontmoetingsplaats voor locals, waar lokale specerijen worden aangeboden vanuit gezellige kraampjes. Ruik, proef en beleef Makassar. Ari toont ons de weg die wij moeten lopen om bij de boulevard te komen kleine 15 minuten (wel dat was ruim een half uur) maar dan kun je genieten en daar had hij gelijk in.

Paleis van Gowa 

Dit houten paleis, waar vroeger de vorsten van Gowa regeerden vind je op ongeveer 11 km van Makassar. Je gaat door een dikke vestingmuur en komt dan op een enorm plein met diverse gebouwen.Hier is ook het Balailompoa Museum. Je ziet hier de koninklijke wapens en kostuums hangen/liggen. De graftombe  van van sultan Hasanuddin is net buiten Makassar. Wegens zijn volharding in de strijd tegen de kolonialistische Nederlanders ontving de vorst van Gowa veel respect van zijn onderdanen. Vlakbij de tombe vindt u de legendarische Tomanurung-steen. Op deze steen werden de diverse koningen van Gowa gekroond; zij werden namelijk gezien als afstammelingen van een goddelijke voorouder die via de Tomanurung-steen voor de eerste maal in contact kwam met het aardse leven. Niet ver van de tombe van Hasanuddin staat een moskee, die dateert uit 1603. Het klinkt allemaal heel mooi maar er was niet veel meer over van dit alles. En wij waren nog behoorlijk in de ban van de Zumba die vandaag overal op de openbare weg plaats vond ja ook hier weer een groep dit keer wat oudere burgers die bezig waren met Zumba en dat geeft toch een sfeer die eigenlijk niet bij zo'n paleis past natuurlijk. Maar ach ons Ari zei al er is eigenlijk niets van over maar het staat op jullie overzicht dus we moeten er wel even aan gaan.

Monument van Mandala

Dit is een van de beroemdste monumenten in Makassar, de vorm lijkt enigszins op het Nationaal Monument (Monas) Jakarat. Opgericht op 11 januari 1994 en ca. 75 m hoog.

Het monument is een van de bewijzen van de bevrijding van West Irian in 1962. In het Mandala Monument-gebouw is er een reliëf dat het leven van Zuid-Sulawesi en Diorama van de nationale heldenstrijd in de West-Iraanse bevrijding weergeeft. Met zuil wordt de bevrijding van Papoea het vroegere Nieuw-Guinea herdacht, dat tot 1963 in Nederlandse handen is gebleven, en de verovering was een van de belangrijkste doelstellingen van Sukarno Suharto de 2de president. Deze speelde een belangrijke rol bij de planning van de militaire operaties tegen de Nederlanders.

Zijn hoofdkwartier lag op de plek waar de zuil nu staat. Aan de voet van d zuil huizen in koloniale stijl die in brand lijken te staan De schuin afgesneden bamboe is karakteristiek voor monumenten die aan de strijd tegen Nederlanders herinneren. De zuil is op september 1995 onthult en beheerst de skyline van Makassar.

De Tugu Ribu'rane 

Staat op de plaats waar eens het Boni/Celebesmonument stond. Het monument ook wel Tugu Mandiri genoemd, vind je op de kruising van Jalan Ribu'rane, Jalan Nusantara en Jalan Ahmad Yani. Het monument is 10 m hoog en bovenop bevinden zich twee jonge mensen en man en een vrouw in de traditionele kleding van Sulawesi terwijl ze zwaaien naar het zuidelijk gelegen kustschiereiland van Makassar. De betekenis van dit monument is eigenlijk een monument dat de toeristen 'welkom' wil heten, omdat het eigenlijke monument zich in de buurt van de haven van Soekarno Hatta bevindt.

Pengadilan Ham

Ook gingen we een kijkje nemen bij het gerechtshof helaas waren we iets te laat het was gesloten dus dan alleen maar de buitenkant. Van hieruit heb ik ook een foto van het Mandala monument gemaakt 

Vervoer 

In Makassar zijn er een aantal mogelijkheden om door de stad te reizen. U kunt een becak nemen die u echter wel moet doorbetalen als hij moet wachten. Er zijn voldoende becakrijders dus kun je net zo goed steeds opnieuw een becak regelen. Onderhandelen over de prijs is aan te raden. 

Er rijden ook busjes en bemo's op vaste routes in de stad rond. De routes zijn niet altijd even duidelijk, maar de busjes rijden wel in alle richtingen van de stad. U kunt ook een taxi nemen, de meeste zijn voorzien van een meter. Leuk detail is de kentekenplaat op zowel de personenvoertuigen als de bromfietsen hierop is af te lezen tot wanneer deze geldig is 

En we zagen natuurlijk nog meer in Makassar even een kleine greep. De poppetjes op de snackkraam en de reclame op de bus, een paar belangrijke gebouwen in Makassar, een paar van de moskee's onvoorstelbaar wat een variatie vind je hier, het verkeer en hulpverlening, ongeval op de weg de tolpoortjes en zicht op de weg en dan de universiteit.

De laatste avond
De laatste avond