Pienza
Een stad ten zuidoosten van Siena in de vallei; Val d'Oricia, ontstond al in de 8ste eeuw na Christus maar de stad zoals we haar nu kennen stamt uit de 15e eeuw. Dit heeft te maken met ene Enea Silvio Piccolomini, die later bekend zou worden als paus Pius II.
Enea Silvio Piccolomini werd in 1405 geboren in een boerendorpje dat toen nog Corsignano heette. Een jaar nadat hij paus werd, was hij op bezoek in zijn geboortedorp. Paus Pius II schrok van wat hij zag: Corsignano was in verval geraakt. Hij stelde een plan op om het dorp waar hij was geboren in ere te herstellen en er een ideale stad van te maken. Hij besloot Corsignano volledig te verbouwen in de renaissancestijl van toen. In navolging van paus Pius II lieten later ook andere vooraanstaande inwoners nieuwe woningen bouwen. Paus Pius II veranderde na die verbouwing de naam van Corsignano naar Pienza, een verwijzing naar zijn pauselijke naam. Na de dood van paus Pius II veranderde er weinig in Pienza, waardoor de stad zijn renaissance-karakter behield. Door de upgrade in de 15e eeuw heeft Pienza nu een totaal ander karakter dan veel andere dorpen en steden in de omgeving.
Het historisch centrum staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst, iets wat Pienza dus aan paus Pius II te danken heeft.
We gaan weer vroeg op pad terwijl we op de anderen wachten nog even foto van hotel en uitzicht knippen. En rond de klok van 08;00 uur stappen we weer in de bus voor een nieuw avontuur als we het dorp uit zijn komen we in de schitterende natuur zoals je ziet.
Mooi he?
Zie daar we rijden langs bleek later op het net een schitterend hotel met alle wellness faciliteiten die je je maar bedenken kunt haha (niet voor ons hoor) En dan komen we in een vertraging wat is er aan de hand? Wel een groep wielrijders geniet ook van het mooie weer. De weg is zo breed en heeft zoveel bochten, dat je het risico niet kunt lopen er omheen te rijden nou dan maar dubbel genieten van de omgeving. We zien een mooi kasteel? daar boven. Ja dus.
Palazzo Mastini
Dit ligt op iets meer dan 4 km van Pienza verspreid over de golvende heuvels van het natuurlijke en cultuurpark van Val d'Orcia en is sinds 2004 Unesco Werelderfgoed
Het lijkt bevroren in de tijd. Hier veranderen de vormen en kleuren van de natuur met de seizoenen.
De oorsprong van Palazzo Massaini dateert van rond 1200 toen het werd gebouwd door Bibbiano Cacciaconti, een lid van de aristocratische Asciano-familie.
In de 16e eeuw werd het gebouw omgebouwd tot een ‘villa’ Onder de vele eigenaren is paus Enea Silvio Piccolomini De wapenschilden van de familie Piccolomini zijn duidelijk zichtbaar in het kasteel, vooral de zo- genaamd “lichtblauw kruis met de manen van God”. Tegenwoordig beschikt het architectonische complex over een Italiaanse tuin die zich ten oosten van de villa uitstrekt. Olijfbomen en wijngaarden zover het oog reikt een volledige onderdompeling in de natuur, een adembenemend uitzicht.
Er wordt verbouwd op glooiende, diepe, siltige kleigrond op een hoogte tussen 400 en 500 m, met een oppervlakte van ongeveer 12 ha. Iets minder dan 11 ha bestaat uit Sangiovese-wijnstokken (rode druiven), terwijl de rest gelijkelijk verdeeld is tussen Merlot (rode druiven) en Trebbiano/Malvasia (witte druiven).
De olijfgaarden beslaan ongeveer 15 hectare. Ze zijn verdeeld in 4 gebieden:
1"onder het Palazzo" (Pienza-kant), 2 van Cavarciano, 3 van La Pieve en 4 de olijfgaarden van de boerderij La Renaia.
En dan zien we het bord Pienza
We komen aan in Pienza. Kijk daar staat het. bord met de huisregels voor de Touringcars het is dus echt geen grapje;
De stad van een Penza
Toeristenbelasting voor bussen laden en lossen in het stedelijk gebied van Pienza
Dit moet van te voren aangevraagd worden. Betaling binnen 3 dagen van aankomst (Last minute)
Prijzen; €20,00 tot 8 - en €40,00 boven 8 meter
We stappen uit en gaan genieten. Wat een schitterend plaatsje de tijd heeft hier werkelijk stilgestaan lijkt. Via de stadspoort lopen we naar buiten en kommen op een pad dat ons zegt dit maar even t gaan lopen. We komen aan bij de stadsmuur en die gaan we even bewandelen.
Val d'Orcia.
Deze rijke groene vallei, is vernoemd naar de rivier de Orcia, die door het gebied stroomt. In het zuiden wordt de streek begrensd door de uitgebluste vulkaan Monte Amiata. Pijnbomen en cipressen geven beschutting langs de wereldberoemde pelgrimsroute Via Francigena die voor een deel hierlangs gaat. Schitterend om hier te lopen met dit uitzicht Fijn ook dat je hier helemaal alleen bent geen massatoerisme.
Klooster Maria Tempio dello Spirito Santo
Aan het einde van het pad, in Val d'Orcia is een klooster. Dit is onder politiebeheer geplaatst omdat de nonnen "te veel tijd op internet doorbrachten. De mensen van sociale media staan aan de kant van de nonnen: 'De paus denkt na over de Orlandi-zaak'. De zusters van het klooster met uitzicht op de Val d'Orcia, zijn blijkbaar in opdracht van het Vaticaan geplaatst voor een reeks webinitiatieven die niet op prijs werden gesteld, zij krijgen momenteel steun via sociale media.
Info is van Februari 2023.
De 13 benedictijnse nonnen zijn een echt verzet begonnen. De feiten: 13 kloosterzusters openden een Facebook-pagina voor het klooster en boden vormen van gastvrijheid in het klooster aan, evenals commerciële praktijken met markten in de tuin van het klooster.
Ja nu snap ik dat het klooster hermetisch gesloten was haha. Nou dan maar wat foto's van de bomen die vol hingen met vruchten.
Piazza Pio II
In het hart van Pienza ligt het Piazza Pio II. Alle straten in Pienza leiden naar dit centrale plein. De paus liet er een kathedraal, een bisschoppelijk paleis en een zomerresidentie bouwen. Het plein is vernoemd naar paus Pius II, die geboren werd in Pienza. Ook liet hij er de dom, het bisschoppelijk paleis en een zomerresidentie bouwen, die de stad het aanzicht gaven waar ze nu nog bekend om staat. Deze gebouwen omringen het huidige Piazza Pio II, dat hierdoor een bijzonder, monumentaal karakter heeft.
Palazzo Piccolomini.
Dit paleis is de oorspronkelijke pauselijke residentie en heeft een fantastisch mooie galerij met een hangende tuin. Vanuit de paleistuin kun je genieten van het uitzicht op de Val d’Orcia. Het was een zomerhuis voor de paus en was een van de eerste gebouwen die in renaissancestijl werden gebouwd van steen en marmer en bedoeld om bescherming te bieden tegen de hitte in de zomer en de kou in de winter. Elk deel van het paleis heeft een praktische functie, maar is ook esthetisch aantrekkelijk.
Aan de andere kant van het plein staat nog een paleis, gebouwd door een kardinaal genaamd Rodrigo Borgia. Om de nieuwe stad te helpen vullen, moedigde de paus zijn kardinalen aan om hier hun eigen paleizen te bouwen, die als zomerhuizen zouden dienen.
Of dit nu verband houdt of niet, Borgia zou zelf paus worden (genaamd Alexander VI). Het paleis wordt nu gebruikt als het Diocesaan Museum met een kleine collectie kunstwerken.
Aan de vierde zijde van het plein staat het stadhuis (ook wel het Palazzo Comunale genoemd). Van buitenaf is het meest opvallende kenmerk de bakstenen klokkentoren.
Deze korter is dan de klokkentoren van de kathedraal. Het symbool dat de kerk belangrijker is.
In totaal werden ongeveer 40 gebouwen in Pienza gebouwd of gereconstrueerd om de droom van paus Pius II te verwezenlijken. Als je door de straten dwaalt die uitmonden in het centrale plein en de hoofdweg die de oost- en westpoort met elkaar verbindt, is het tegenwoordig moeilijk te zeggen welke dat zijn. Alles lijkt samen te vloeien tot een prachtige middeleeuwse stedelijkheid
Waterput
Staat voor het palazzo met het stemma of wapenschild van de Piccolomini. In de stad kan je trouwens op verschillende plekken het wapenschild van de Piccolomini’s, een reliëf van de 5 manen, terugzien, bijvoorbeeld op het fronton van de Duomo, op de hoek van Palazzo Vescoville en natuurlijk het Palazzo Comunale.
Leuk om te weten is ook dat het Palazzo Piccolomini werd gebruikt om een aantal scènes uit de beroemde film Romeo en Julia te filmen.
De Dom van Pienza
torent hoog boven het Piazza Pio II uit. Al van een grote afstand kun je de achthoekige klokkentoren zien staan. Neem bij een bezoek aan de stad zeker de tijd om dit bijzondere gebouw van binnen te bekijken. Binnen hangen namelijk schitterende schilderijen, gemaakt door beroemde kunstenaars. Bovendien kun je als je in de kerk bent goed merken dat de kathedraal op een heuvel is gebouwd. Die heuvel begint langzaam onder het gewicht te bezwijken en door kleine, glazen plaatjes die op de kerkwanden zijn gelijmd, kan een aardverschuiving worden gecontroleerd. Zolang er geen plaatje barst, is alles in orde.
Even binnen kijken
We zien de beschilderde plafonds, de hoge stenen zuilen en het altaar. De grote ramen daarachter aan de kopse kant zijn zonder kleurrijk glas-in-lood. Dat uiteinde van het gebouw is de rand van de stad met alleen de vallei eronder, zodat de zon naar binnen stroomt.
De Fresco op Porta al Murello of ook wel Porta al Prato in Pienza genoemd, dat herinnert aan hoe de Maagd beschermt
Natuurlijk is het moderne ook aanwezig, maar nooit op een manier die te opdringerig is. Naast de souvenirwinkels zijn, zijn er ook tal van leuke kleine restaurants, cafés en streekwinkels.
Pienza is beroemd vanwege de productie van de Pecorino-kaas, een heerlijke, zachte schapenkaas.
Uiteraard is de kaas overal in Pienza verkrijgbaar.
We zien een monument staan in een parkje er is weinig over te vinden;
Monument met architecturale structuur met trabeated portaal met centraal bas-reliëf
Monument voor de gevallenen in een kleine tempel 1924-1924
Mogelijk verwijst dit naar het Verdrag van Rome maar dat is gissen van mij dan gaan we nog even naar de andere stadsmuur.
Bord 1 Gemeente Pienza ;"Le Mura"
Ondanks de aanwezigheid van een modern bakstenen gebouw, als gevolg van de reconstructie die plaatsvond na de bombardementen van de laatste oorlog, wordt het linkergedeelte van de Corso gekenmerkt door een typologie van huizen gerangschikt in een kam, die waarschijnlijk voortkomt uit de hergebruik in de middeleeuwen van het type "domus", van Romeinse oorsprong. Bij de renaissance-transformatie van Pienza werden sommige huizen langs de Corso "gerenoveerd" met een graffitifaçade (Palazzo di Salomone Piccolomini), die de reeds bestaande gebouwen overlapte.
Dit werd gedaan om een uniforme visie te geven aan de stad met de nieuwe gebouwen die werden gebouwd. Vlakbij het plein ligt Palazzo Ammannati (een prachtig voorbeeld van een paleis uit de Renaissance) dat de opkomst van het plein voorspelt, met de axiale visie van Palazzo Borgia met zijn karakteristieke kruisramen.
Bord 2 Gemeente Fiensa
11 15 juni 1944 om 15.00 uur treffen bombardementen de stad Pients in dit gebied. Onder het puin bleef Munitie verborgen.
Op 24 september van hetzelfde jaar stierven de kinderen, verscheurd door oorlogsresten die tussen onschuldige spelletjes explodeerden.
In het jaar 2011, plaatste het burgerschap deze plaquette ter herinnering
Het bordje verderop aan de muur, is voor; Largo Mario Luzi, Dichter en Senator ereburger van Pienza en dan nog even genieten van het uitzicht aan deze kant van de stad voor we weer naar de bus gaan die ons naar het volgende hotel zal brengen
Naeen korte rit komen we bij ons hotel aan. Ziet er aardig uit zeggen we. Als we uitgestapt zijn en omhoog kijken zeggen we oeps dat is minder. Eenmaal binnen naar onze kamer he een balkon😂 We doen de deur open en ons oog trekt omhoog oeps ja hoor kassa dat was dus ons balkon dat opviel vanaf beneden. en op het balkon staan was ook niet aan te raden het lag onder de duivenpoep en zij vermaakten zich hier prima ach ja het is maar voor 1 nachtje gelukkig.
Na het diner dat niet slecht was, zijn we maar even de omgeving gaan verkennen en een lekker drankje op een terrasje genomen met een groepje morgen gaan we naar Siena en dan vangt ook de terugreis weer aan dus veel bussen
Siena
Vijfhonderd jaar geleden waren Siena en Italië het hart van het humanisme uit de Renaissance. Siena is de belichaming van een middeleeuwse stad. De bewoners hebben hun rivaliteit met Florence zelfs doorgezet op het gebied van stedelijke planning. Door de eeuwen heen is het gotische uiterlijk, verworven tussen de 12e en 15e eeuw behouden. Tijdens deze periode beïnvloedde het werk van Duccio, de gebroeders Lorenzetti en Simone Martini de loop van de Italiaanse en Europese kunst. De hele stad Siena – gebouwd rond het Piazza del Campo – werd opgezet als een kunstwerk dat opgaat in het omringende landschap. De huizen en paleizen volgen elkaar in rijen langs de belangrijkste straten, wat een karakteristieke stedelijke ruimte creëert met opvallende elementen. Sinds 1995 staat de historische binnenstad van Siena op de Werelderfgoedlijst. Deze info komt ook van de Unesco site.
We vertrekken op tijd zodat we op tijd in Siena zin gelukkig geen files. Tegen de klok van 10;00 uur komen we aan in Siena. Het gebouw met de boog blijkt de toegang tot een parkeergarage te zijn. Ook hier wordt de bus geweigerd dus worden we bij de dikke aardwal afgezet waar de gids al op staat te wachten. Deze had gelukkig al toegangskaarten voor ons geregeld want er stond een behoorlijke lange rij. Wij liepen langs de aarden wal naar het centrum.
We stoppen even op een punt waar we mooi zicht hebben op de stad alhoewel het een beetje heiig is. Hier troffen we ook een mooi kunstwerk aan ( “The Circle of Life” by Andrea Roggi) echt een bijzonder stukje werk.
Basilica di San Domenico
Is een kerk die van grote betekenis is voor de bevolking. Het wordt vaak Basiliek Cateriniana genoemd . De kerk is mooi in de eenvoud van haar ontwerp en architectuur.
De bouw van deze beroemde kerk begon al vroeg, in de 13e eeuw. In de daaropvolgende tijd werd de kerk echter vergroot en kreeg ze een gotische uitstraling. Tegenwoordig heeft de kerk dezelfde gotische structuur, die mensen uit alle lagen van de bevolking aanspreekt. De kerk omvat een groot gebouw, dat werd gebouwd voor de Merchant Orders . Het is prachtig gestructureerd en gebouwd, met opvallende stenen en design. Het interieur van de kerk is ontworpen zoals veel andere belangrijke kerken in Siena in de vorm van een Egyptisch kruis; het bestaat uit een enorm schip. Prachtige spanten en transepten bedekken het schip. Elk transept heeft een hoge kapel, opmerkelijk qua stijl en structuur. Het interieur van de kerk is met grote precisie ontworpen en aan het ontwerp is te zien dat er veel aandacht aan is besteed.
De rechtermuur van de kerk is versierd met altaren en bevat aantrekkelijke kunstwerken, waaronder Stefano Volpi's Verschijning van de Maagd en Alessandro Casolani's Geboorte van de Maagd.
St. Catharina van Siena woonde vroeger in een nabijgelegen huis. Veel relikwieën van Sint-Catharina zijn in de kerk opgenomen.
Tot de relikwieën van Sint-Catharina behoren het lichaamloze hoofd en de duim, die in het midden van het altaar zijn geplaatst
Langs de linkerkant van de kerk staat een klokkentoren, die door de aardbeving van 1798 in hoogte is afgenomen.
En dan is het heerlijk even slenteren door al die straatjes je komt ook van alles tegen. Ja je zult maar in de bediening staan in zo'n cafeetje pff nou dan krijg je wel stevige kuiten haha.
Salimbeni Paleis
Het in neo-gotische stijl gebouwde Salimbeni paleis aan het Piazza Salimbeni biedt onderdak aan een van de oudste banken ter wereld. De Banca Monte dei Paschi di Siena werd in de 2e helft van de 15e eeuw opgericht. Het is nog steeds 1 van de grootste banken van Italië. Het oorspronkelijke Palazzo Salimbeni werd in de 14e eeuw gebouwd. Maar kreeg in de 19e eeuw een belangrijke facelift wat resulteerde in de neo-gotische stijl die het nu heeft. Deze buurt was het terrein waar de rijke kooplui hun zaken deden. Rechts staat het Palazzo Spanocchi en links het Palazzo Tantucci.
Standbeeld
Op het midden van het Salimbeni plein staat een standbeeld van Sallustio Bandini, in 1880 gemaakt door Tito Sarrocchi.
Bandini was een Italiaanse econoom die de wisselbrief en daarmee een nieuwe manier van betalen bedacht. De filosofische econoom die een enorm aanzien genoot en in de 18e eeuw werd benoemd tot aartsdiaken, schonk zijn persoonlijke bibliotheek die een paar duizend boeken omvatte, aan de inwoners van zijn geliefde stad Siena.
Palazzo Piccolomini
is gelegen aan de Via Banchi di Sotto in Siena en ligt tegenover het voormalige Jezuïetenklooster waar tegenwoordig de universiteit van Siena is ondergebracht. Het is gebouwd door Giacomo en Andrea Piccolomini Todeschini, neven van paus Pius II. Dit paleis was ooit het stadhuis van deze adellijke dynastie die vanaf de 12e eeuw aanzienlijke invloed verkreeg. Ze deden onder meer de bankzaken voor de paus. Het originele bouwproject werd ontworpen door Bernardo Rossellino, de favoriete architect van paus Pius II. Het werk, dat begon in 1469, werd geleid door Pier Paolo del Porrina. De elegante façade van het paleis is opgetrokken in steen en beslaat drie verdiepingen. Het is gedecoreerd met 2 wapenschilden van de Piccolomini familie alsmede enkele kruisvormige ramen
De Loggia della Mercanzia
ook wel bekend als de Loggia di San Paolo of de Loggia Dei Nobili, is typisch voor de architectuur van Siena. De Loggia ligt direct achter het Piazza del Campo, op een punt dat bekend staat als het Croce del Travaglio, een verbindingspunt van de 3 hoofdstraten waar rond Siena is opgebouwd: Banchi di Sopra, Banchi di Sotto en Via di Città. De loggia werd tussen 1417 en 1428 gebouwd door Sano di Matteo en Pietro del Minella.
Het bestaat uit een ruime loggia met 3 bogen die worden ondersteund door rijkelijk versierde pilaren. De oorspronkelijke constructie werd in de 17de eeuw uitgebreid met de toevoeging van baldakijnen die tegen de ondersteunende pilaren werden geplaatst. De baldakijnen waren voorzien van 15e eeuwse beelden van de hand van Vecchietta, die in 1458 de apostel Paulus en in 1460 de apostel Petrus beeldhouwde. Antonio Federighi is verantwoordelijk voor de St. Savino, de St. Ansano en de St. Vittore, allemaal gemaakt tussen 1456 en 1463. Het gewelf is schitterend versierd dus vergeet niet omhoog te kijken.
Piazza Tolomei
Het plein, met in het midden een zuil met de beroemde Sienese Wolf (1610), wordt gedomineerd door het
Palazzo Tolomei
Het palazzo is een imposant stadspaleis in gotische stijl en werd rond het midden van de 13e eeuw gebouwd om de kliek van de Tolomei (de machtige Sienese familie die vijandig stond tegenover de Salimberi) te huisvesten. Later werd het na een verwoestende brand herbouwd. De sobere grijze stenen gevel van het paleis toont de typische vormen van de 13e eeuw, met een zeer hoge benedenverdieping en 2 verdiepingen, die worden gescheiden door marcapiano-kroonlijsten en door 2 rijen van 5 elegante dubbele ramen (bifora-ramen) met spitsbogen en 3 passages. Tot de familie Tolomei behoorden ook de heilige Bernardo Tolomei en de zalige Nera Tolomei, die beide herdacht worden met een levensgroot beeld in de gevel van de kerk van San Cristoforo tegenover het Palazzo Tolomei.
Bernardo Tolomei stichtte in 1313 de benedictijner abdij van Monte Oliveto Maggiore. Hij keerde met enkele metgezellen de wereld de rug toe om in de abdij als 'olivetaner benedictijnen' in afzondering te leven. Het is 1 van de oudste gebouwen in Siena en staat tegenover de kerk van San Cristoforo.
Sint-Christoffelkerk
De kerk staat aan de overkant van het plein en behoort tot de oudste in Siena en was tussen de 12e en 13e eeuw de zetel van de grote Raad van de Republiek, de Raad van de Klok.
Het is oorspronkelijk in de Romaanse stijl gebouwd, maar moest na een aardbeving tegen het einde van de 19e eeuw geheel verbouwd worden.
De neo-klassieke bakstenen façade wordt gekenmerkt door 4 zuilen en 2 standbeelden (zie boven).
Kunstwerken San Cristoforo Kerk Siena
Bij het eerste altaar links is een “Madonna met Kind en Heiligen” van de hand van Girolamo del Pacchia te zien. Het werk is in de 16e eeuw gemaakt.
Bartolomeo Mazzuoli maakte de marmeren beeldengroep bij het hoofdaltaar. Het in 1693 gemaakte werk verbeeldt de zalige Bernardo Tolomei. Het bevond zich oorspronkelijk in het niet meer bestaande San Benedetto ai Tufi Klooster.
De kloostergang stamt uit de 17e eeuw en is in 1921 gerestaureerd. De ingang van deze tegenwoordige tentoonstellingsruimte is links van de kerk, in de Via del Moro.
De aristocratische familie Tolomei was jarenlang verbonden met deze parochiekerk.
Soms moet je gewoon even naar de gevels kijken en zie je best mooie dingen Je hoeft niet alles te weten toch?
Ech die foto van de stierenvechters was wel bekend
N.av dit gebeuren eerder deze week is er vanavond een groot feest in het centrum Het plein was al afgesloten en wij moesten omlopen voor de volgende bezienswaardigheid.
De Duomo Santa Maria van Siena
Dit is dus de volgende bestemming, een Italiaanse Romaanse gotische kathedraal. Het is een van de mooiste kathedralen van Italië. Het werd gebouwd met wit en zwart marmer in een gestreept uiterlijk. Het is intrigerend en verbluffend.Het is een van de mooiste kathedralen van Italië. Het werd gebouwd met wit en zwart marmer in een gestreept uiterlijk. Het is intrigerend en verbluffend. Honderden jaren is het uiterlijk van de stad niet veranderd, de verdedigingsmuur is nog bijna helemaal intact, het stratenpatroon is hetzelfde als in de 14e eeuw en ook dezelfde huizen staan er nog.
Op de 1ste foto zie je dat de stoelen al gezet zijn voor het feest vanavond.
Verder heeft de kathedraal een 77 meter hoge vrijstaande klokkentoren en staat de wat ‘uit het zicht’ maar verdient zeker evenveel je aandacht. Ook de zonnewijzer mag natuurlijk niet ontbreken.
Als je onder de indruk bent van de buitenkant dan zou je zeker naar binnen moeten de gestreepte muren, kleurrijke plafonds en sierlijk betegelde vloer maken dit een van de meest unieke kathedralen die je in Italië zult zien.
Er geldt een dresscode om de kerk te betreden, dus bedek die blote schouders en geen korte rokjes. Het is ideaal om van tevoren kaartjes te kopen om lange wachtrijen te voorkomen en ervoor te zorgen dat u de kathedraal van binnen kunt zien.
Hopelijk kun je de fascinerende vloer van de kathedraal bekijken, die slechts een paar keer per jaar wordt blootgelegd, meestal tussen juni en juli en tussen augustus en oktober.
Helaas had de gids voor ons geen tickets gekocht en gezien de wachtrijen hebben we besloten maar door te lopen De buitenkant was ook bijzonder indrukwekkend..
Piazza del Campo
ook wel Il Campo genoemd, is het centrale (hart) plein van Siena. Het plein vormt het hart van Siena, want van hieruit vertrekken de belangrijkste straten van het centrum. De lichte helling, de schelpvorm, de fontein Fonte Gaia, de gebouwen en vooral de combinatie van al die elementen zorgen voor een bijzondere sfeer. Middeleeuwse gebouwen, winkels en terrasjes omringen deze open ruimte.
De stad leefde van de handel en de teelt van saffraan en van de reizigers die er onderweg naar Rome stopten. Het bestuur van de negen gaf opdracht voor de aanleg van het Piazza del Campo in het dal tussen de 3 heuvels waarop de stad is gebouwd
Tijdens de pest verloor 2/3 van de honderdduizend inwoners het leven. Een klap die de stad nooit meer te boven is gekomen. Er was geen noodzaak meer om nieuwe woningen te bouwen en de uitbreiding van de Duomo, de kathedraal gewijd aan Maria ten Hemel Opneming, is nooit gerealiseerd.
Er wonen nu ongeveer 60.000 mensen in dezelfde huizen waar eeuwen geleden plaats was voor bijna het dubbele aantal.
Palazzo Pubblico en zijn iconische toren (Torre del Mangia, is het centrale punt van het plein.
Het stadhuis, dat tussen 1297 en 1310 gebouwd is, vind je hier eveneens. Jawel er was een bruidspaar we hadden geluk.
Voorheen was de Palazzo de zetel voor de Signoria en de Podestà; nu vormt het een van de elegantste paleizen die uit die tijd stammen. De Palazzo heeft een herkenbaar uiterlijk met licht natuursteen en oranje bakstenen
Torre del Mangio
is een opvallende bezienswaardigheid in Siena mede door zijn ranke gestalte, De bouw begon in 1338 en het duurde tien jaar om dit ruim 80 meter hoge gebouw te voltooien. De klokkentoren dateert uit 1341. De toren een herkenningspunt van de stad, is gebouwd door de broers Rinaldo. Het opvallende aan de toren is dat het onderste gedeelte in gotische stijl is en de bovenkant niet. Aan de voet van de Torre vind je een kapel, dat na de pestepidemie is bijgebouwd in 1352. De Torre kun je tegen een kleine betaling ook beklimmen voor een prachtig uitzicht over de stad maar dan moet je wel eerst de 400 treden beklimmen.
Het schelpvormige plein
is verdeeld in 9 ‘taartpunten’ en het strijdterrein voor de jaarlijkse paardenrace, de Palio ( elk jaar op 2 juli en 16 augustus) wordt gehouden. De paarden van 10 van de17 wijken van de stad racen er om een vaandel (de palio) te winnen. Het is de grootste attractie van Siena en nog steeds de basis voor de rivaliteit tussen de verschillende contrade en de saamhorigheid binnen de wijk. Het is moeilijk te zien van op de begane grond, maar het plaveisel van het plein bestaat uit 9 delen, afgezoomd met witte stenen, wat een verwijzing is naar de Raad van 9.
De foto van internet geplukt want het was beneden niet goed te zien)
Fonte Gaia is een fontein
Staat op Piazza del Campo. De fontein werd in 1342 voltooid en het water dat de fontein voorzag, werd van bijna 25 km afstand (vanuit de Noordelijke heuvels) naar binnen geleid. Siena heeft namelijk geen natuurlijke watervoorziening van rivier of kanaal, Ze begonnen met het aanleggen van waterbekkens, ‘fonti’. Er was een onderverdeling zodat een deel kon gebruikt worden als drinkwater en een ander voor de was. De gevormde ondergrondse kanalen worden bottini genoemd en zij bedienen alle fonteinen in Siena. Toen het water in 1342 voor het eerst de piazza bereikte, werd er een feest gehouden vol vreugde.
Daarom is de fontein hiernaar vernoemd: Fonte Gaia betekent namelijk 'Bron van vreugde'.
Vandaag wordt het opgevangen water nog steeds gebruikt met een aftakking naar in de stad. De inwoners beschikken ondertussen uiteraard over een moderne(re) waterleiding.
In 1419 beeldhouwde Jacopo della Quercia de marmeren panelen die de fontein versieren. Veel van de originele sculpturen werden in 1858 verplaatst naar het Ospedale Santa Maria della Scala en vervangen door kopieën gemaakt door Tito Sarrocchi. Er stond een gewoon drinkwater fonteintje naast wel grappig.
Nu is het tijd om rond te dwalen en wat deze stad nog meer te bieden heeft te ontdekken. Terwijl je doelloos door willekeurige steegjes loopt, besef je dat dit een levende stad is waar de was hangt te drogen en de lokale bevolking thuiskomt van hun dagelijkse boodschappen. Neem de tijd om lokaal aardewerk te kopen, ontspan met een cappuccino of geniet van de heerlijke Italiaanse keuken. Maar zorg ervoor dat je de tijd neemt om achterover te leunen en de bewoners te observeren en te erkennen dat zij de kern vormen van waarom de geschiedenis van deze stad tot op de dag van vandaag voortleeft. Dan lopen we ook weer richting busdia de mooie dikke muren en dan komen we weer langs het beeld van Cathrine of Siena nu staat ze in de volle zon
Saint Catherine of Siena
Ze was het 23ste kind van Jacopo en Lapa Benincasa geboren op een feestdag (de Annunciatie) 25-03-1347 en groeide op als een intelligent, opgewekt en intens religieus persoon.
Het leven van Catherine Benincasa is zowel middeleeuws als verrassend modern. Ze werd de ‘Mamma’ van een groep vrienden en discipelen, waaronder enkele heiligen, zoals de zalige Raymond van Capua. Ze was verpleegster, een mysticus en 1 van de meest invloedrijke vrouwen van haar tijd. Door haar brieven en bezoeken adviseerde ze prinsen en pausen over sociale en politieke kwesties, en wordt gecrediteerd voor het beëindigen van de ‘gevangenschap’ van het pausdom in Avignon in de 14e eeuw. Ze was een pittige Italiaanse vrouw, 1 van de stralende lichten van de Dominicaanse Orde. Ze stierf aan een beroerte in 1380 te Rome.
Zij werd 81 jaar na haar dood heilig verklaard in 1461. In 1939, toen de WO II in Europa uitbrak, werd ze benoemd tot co-patroonheilige van Italië (samen met Sint Franciscus van Assisi). En in 1970, aan het begin van de vrouwen bevrijdingsbeweging, werd ze uitgeroepen tot Doctor (voorbeeld en leraar) van de Kerk, 1 van de eerste vrouwen (samen met de heilige Teresa van Avila en later de heilige Thérèse van Lisieux) die deze eervolle onderscheiding kreeg.
En dan is het eind van deze reis in zicht en gaan we