Sicilië Palermo

Orvieto

Dit is een van de mooiste plaatsen in Umbrië. De stad  een middeleeuws vestingstadje is gebouwd op een tufstenen plateau dat statig oprijst te midden van het groene landschap met wijngaarden, cipressen en olijfbomen niet groot, maar bijzonder sfeervol. Slenter door de sfeervolle straten, en geniet van de ongedwongen sfeer.

 

Het beleid voor touringcars met toeristen in Italie is aangepast. De burgemeester bepaald of er toestemming wordt gegeven. Dit kan elk jaar of periode (hoog/laag seizoen e.d.) weer veranderen. Er wordt gewerkt met tijdsloten. De vergunning moet vaak al weken/maanden van te voren worden aangevraagd. En nog is dat geen garantie Van te voren moet altijd nog contact gelegd worden of het nog doorgaat. Dit om te voorkomen dat er te veel grote groepen in de steden zijn en men het zicht kwijt raakt. De touringcar mag zelfs niet eens in de plaats parkeren. Het is passagiers droppen en elders de bus parkeren. Floris heeft de vergunning voor Orvieto dus we moeten op tijd rijden te laat is pech hebben.

We vertrekken vanaf het hotel met een mooie zonsopkomst. Na zo'n 2 ½ uur rijden komen we dan aan bij Orvieto. 

Het monument op de rotonde zal vast een herdenkingsmonument zijn kon er verder niets over vinden op het net. Terwijl wij tijd krijgen even rond te kijken gaat Floris de toegangskaarten voor de kabelbaan halen want Orvieto ligt boven op het plateau immers.

Er staat een plattegrond waarop hij aangeeft waar we zijn en hoe we moeten lopen om weer bij het verzamelpunt te komen.

O ech.... de roltrap is kapot dus het wordt lopen voor iedereen!

 

De kabelbaan

De stations bevinden zich op Piazza Matteotti (hetzelfde als het treinstation) en op Piazza Cahen (boven in het stadscentrum). De kabelbaan brengt je vanaf de funicolare in een paar minuten naar de historische bovenstad centrum van Orvieto, en als je uitstapt, kunt u op Piazza Cahen langs de belangrijkste Corso Cavour wandelen (wat wij deden) of, als alternatief (zeker als je niet goed ter been bent), de lokale stadsbussen nemen die stoppen in de belangrijkste pleinen (Piazza Duomo, Piazza della Repubblica) en straten. 

De kabelbaan wordt al heel lang in de stad gebruikt;

vóór de daadwerkelijke moderne elektrisch aangedreven kabelbaan bestond er zelfs een hydraulische kabelbaan, aangedreven door een watertegengewicht. Om deze reden werd er in het verleden uitsluitend voor dit doel een waterbassin gebruikt.

De kabelbaan (max 75 personen) rijdt elke 10 minuten en is geopend van 07.15 uur tot 20.30 uur. 

Tijdens vakantieperiodes is de kabelbaan geopend van 08.00 uur tot 20.30 uur

Ticket kost € 1,30 per persoon (€ 2,60 retour). 

Kinderen van 0-6 jaar zijn gratis. 

Een ticket is 90 minuten geldig (en omvat ook gratis de shuttlebus van Piazza Cahen naar Piazza Duomo) Je weet dus gelijk hoeveel tijd wij hadden 😂. 

Voor groepen gelden gereduceerde prijzen (€ 1,10 per persoon – € 2,20 retour). 

Honden zijn alleen toegestaan met een kaartje en verplicht met muilkorf en riem.

 

Eenmaal in het centrum, heerlijk gewandeld door de straatjes en natuurlijk binnen bij de leuke winkeltjes.

 

De Duomo

De Duomo, een symbool van de stad zelf, is een van de mooiste van Italië. De bouw begon in  1290 , met de steun van zowel de katholieke kerk als de stad. De bedoeling was om 1 grote kathedraal voor de stad te creëren, ter vervanging van 2 vervallen kerken die daar voorheen stonden. Er moet ook worden opgemerkt dat het prachtige verhaal van de gebeurtenis van het Wonder van Bolsena de bouw van de Duomo aanmoedigde.

De Duomo is een mooi gebouw dat verschillende bouwstijlen samenbrengt. Een mooi voorbeeld en evenwicht tussen gotische en romaanse stijlen. Er waren veel mensen die deelnamen aan de verschillende fasen van ontwerp en bouw.

 

Bij de voorgevel sta je met open mond te kijken. Maar liefst 20 kunstenaars hielpen bij het verfraaien van de gevel.

Arnolfo di Cambio en Lorenzo Maitani , wat betreft het ontwerp (in het bijzonder Maitani voor een groot deel van de eer van de prachtige gevel) en veel beeldhouwers, goudsmeden en schilders wat betreft het landschap en de afwerking.

De mozaïeken van de gevel van de kathedraal betreffen de Maagd waaraan de kathedraal was gewijd. De mozaïeken vertellen het verhaal en scènes uit het leven van de Maagd, de hemelvaart, de geboorte van Christus tot aan de kroning. In de segmenten aan weerszijden van de gevels bevinden zich afbeeldingen van de Annunciatie, de apostelen in extase voor de Hemelvaart van de Maagd, Joachim en Anna. Ten slotte zijn in de bovenste knobbels vertegenwoordigd: het huwelijk van de Maagd, de presentatie van Maria in de tempel, de kroning van Maria.

 

Binnen in de kerk zijn fresco’s en 2 fraaie kapellen te bewonderen. Neem de tijd om de details van deze klassieke kathedraal tot je te nemen. Zowel bij de klassieke deuren als bij de mozaïeken is aan elk klein detail gedacht.

Onder de schilders bevinden zich Ugolino di Prete Ilario, Gentile da Fabriano, Beato Angelico en de fresco's van Luca Signorelli, vooral voor de 2 prachtige kapellen. de kapel van San Brizio, en de kapel van SS Corporale.

De vier pilasters van de kathedraal hebben grote marmeren bas-reliëfs, die elk afbeeldingen en verhalen van religieuze aard vertegenwoordigen:

  • Het  1ste reliëf  toont verhalen uit het Oude Testament
  • In het  2e reliëf  hebben we de Boom van Isaï,
  • In het  3e reliëf  worden de evangelieverhalen uit het Nieuwe Testament
  • In het  4e reliëf  wordt het een terugkerend thema weergegeven in de kunstrepresentatieve werken van de kathedraal: het  Laatste Oordeel

De San Brizo en de Korporaalkapels 

de fresco's van Luca Signorelli in de Cappella di San Brizio, het thema van het Laatste Oordeel, in een opvallende afwisseling van apocalyps en verlossing. De  Cappella van SS Corporale  heeft fresco's gebaseerd op scènes uit de Bijbel en heilige afbeeldingen van het  Eucharistische Wonder van Bolsena.

De afbeelding van de “ Madonna dei Raccomandati. De tabernakel met het Heilig Lichaam van linnen dat besmeurd is met het bloed van Jezus bij het Wonder van Bolsena. De Tabernakel met het heilige linnen wordt elk jaar na een historische processie op het feest van Corpus Domini in processie gedragen. En kijk ook eens naar het plafond

 

De standbeelden en weer

Het belangrijkste werk is het standbeeld van de Pietà (of afzetting) van Ippolito Scalza, een werk gemaakt uit een enkel blok marmer dat op dramatische wijze het moment van de afzetting van Christus vertegenwoordigt. Vanaf het jaar 2019 is de terugkeer voltooid van de beelden die jarenlang in de voormalige kerk van Sant'Agostino zijn tentoongesteld en die vandaag de dag weer in de kathedraal staan, waarna ze eind 800 werden verwijderd na de belangrijke restauraties. Aan de zijkanten van het hoofdaltaar kun je de twee beelden bewonderen van de sculpturale cyclus van de Annunciatie , gemaakt door Francesco Mochi in de vroege jaren 600. De 2 beelden zijn qua betekenis en boodschap nauw verwant aan elkaar.

Het beeld van de Madonna werd in 1608 uitgehouwen. 

Sinds november 2019 bevindt de spectaculaire beeldengroep van de Apostelen (12 meer dan levensgrote beelden, gelegen op de kolommen van het middenschip) zich nu in de Duomo. The Apostles , gemaakt tussen de 2e helft van de '500 en 600 door Francesco Mochi, Simone Mosca, Giambologna, Ippolito Scalza en Raffaello da Montelupo.

Het gebrandschilderde glas is ook bijzonder. Als je in Orvieto bent ga da zeker even kijken De entree is € 5,00

 

Als je buitenkomt en naar links kijkt, zie je het Palazzo del Popolo. In de middeleeuwen woonde hier de Capitano del Popolo, kapitein van het volk. Hij was een heel populair persoon in Italië en speelde een belangrijke rol bij het vertegenwoordigen van de bevolking. Later trok de burgemeester in dit gebouw. Nu is het een conferentiecentrum en niet open voor publiek. Loop vooral langs om de buitenkant.

De Torre di Maurizio 

Deze staat tussen het plein en het begin van de Via del Duomo; bovenop deze middeleeuwse toren staat nog steeds een prominent bronzen beeld dat "de hele uren slaat" en tevens slaat de hamer dan op een grote bel.

De oorspronkelijke functie van dit mechanisme was het ‘klokken van de muriccio’ (bouwplaats), dus de naam werd later in de volksmond ‘Maurizio’, om de tijden aan te geven voor de arbeiders die aan de bouw van de kathedraal werkten.

In 2014 was de kathedraal het centrum van het  buitengewone jubileum ter herdenking van de 750ste verjaardag van het eucharistisch wonder van Bolsena en de eerste instelling van het religieuze katholieke feest van Corpus Domini (Corpus Christi), een van de belangrijkste religieuze vieringen voor alle katholieken.

 

De Torre del Moro,

De toren met een hoogte van 60 meter, werd aanvankelijk genoemd naar de paus maar werd later omgedoopt tot Moro. Waarschijnlijk in verband met die van Raffaele di Sante genaamd "de Moor" (die zijn naam gaf aan de wijk en het gebouw naast de toren). De toren staat in het hart van de stad op het kruispunt tussen Corso Cavour, Via del Duomo en Via della Costituente als een majestueus middelpunt van deze straten en sinds 1316 laat hij elk kwartier van zich laat horen. 

De toren is van binnen open en heeft een trap die leidt naar een spectaculair terras, waar je kunt genieten van een prachtig 360 graden panoramisch uitzicht over de stad. Grenzend aan de toren ligt ook het prachtige Palazzo dei Sette, genoemd in de middeleeuwen omdat het de 7 rechters huisvestte die de grote bedrijven en ambachten van Orvieto vertegenwoordigden.

Hij is dagelijks geopend tussen 10.00 en 13.00 uur en tussen 16.00 en 20.00 uur. Dus helaas 

 

Oorlogsmonument op Piazza Cahen 

Van A voor Achilli tot Z voor Zappitello. Op de lijst van 500 doden - als gevolg van gevechtswonden, in Italië en in gevangenschap, als gevolg van het torpederen van de stoomboot, als gevolg van een ongeval, door ziekte of vermissing op het slagveld of op een niet nader gespecificeerde plaats - hier staat zeker een familielid. Dit is de reden waarom het Oorlogsmonument  voor veel Orvietos bijna een gewoon familiegraf is. Een ‘onmisbare en vertrouwde’ aanwezigheid, ook al wordt deze vaak vergeten. De namen op het roze marmer, het meest heilige deel van de kapel gegraveerd, zijn helaas onleesbaar geworden.

De bronzen beeldengroep heeft reiniging en bescherming nodig. De Vrijheidspoort wordt aangetast door roest. Wietplanten ontstaan ongestoord. De basaltsteen is bedekt met korstmossen. De elektrische systemen zijn sinds mensenheugenis inefficiënt en velen hebben opgeroepen tot een milieuonderzoek met adequate afschrikmiddelen, een trottoir rondom, een extern verlichtingssysteem en het periodiek snoeien van de takken van de aangrenzende boom. 

Dit dient niet alleen ter nagedachtenis van de jongeren die zijn omgekomen in WO II, maar ook vanwege de intrinsieke artistieke waarde van het grandioze, maar harmonieuze, monumentale bouwwerk vol patriottische symbolen.

Het is het werk van de beeldhouwer Angelo Cocchieri, geboren in Orvieto in 1884.

In 1922 werden zijn schetsen tentoongesteld en in 1927 voltooid, Na enkele opschortingen om verschillende redenen - werden plaatselijke marmerarbeiders, ambachtslieden en arbeiders ingehuurd.

Het totale gewicht wordt geschat op 5.000 kwintaal voor een totaal van 250 kubieke meter. De uiteindelijke kosten bedroegen 197.966 lire en de inhuldiging was  op 28 november 1928, in aanwezigheid van koning Vittorio Emanuele II.

Al in 2018, ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van het einde van de Grote Oorlog, had de Lions Club van Orvieto de schijnwerpers op het grote werk gericht om een restauratie en valorisatie aan te vragen van het stenen platform waarop het Altaar staat met de inscripties ondersteund door 2 grote laterale steles, met de votiefbeelden van martelaarschap en glorie, 'bewakers van de onvergankelijke herinnering' en, op de voorgrond, het altaar van het vaderland, met daarboven de zogenaamde vlam van liefde van het vaderland, of de grote bronzen sculptuur van de 3 stervende soldaten over wie het symbool van de overwinning domineert.

 

Fort Albornoz,

de huidige openbare tuinen. Het fort is bereikbaar vanaf Piazza Cahen en zijn de belangrijkste openbare tuinen van de stad. Van het oorspronkelijke fort uit 1364, gekenmerkt door een vierzijdige muur met gracht en ophaalbruggen, is slechts een deel overgebleven met de prachtige toren die nog steeds in perfecte staat is en uitkijkt op de oude Porta Rocca of Soliana van waaruit je langs een steil pad te voet, Orvieto Scalo kunt bereiken of vanaf dit punt de wandelroute van de Ring of the Cliff in de Paao (archeologisch milieupark van Orvieto) beginnen.

In de loop der jaren heeft het fort diepgaande veranderingen ondergaan in zijn structuur en doel, waardoor het zijn oorspronkelijke verdedigingsfunctie heeft verloren en steeds meer een plek is geworden die open is voor het publiek; dit in het bijzonder in 1841, toen, door toedoen van huurder Francesco Ricchi, binnen de muren een groot amfitheater met trappen en podia werd gebouwd, van waaruit paardenraces en openbare evenementen konden worden bekeken.

Tegenwoordig is er niet veel meer over van de oude kenmerken van het fort, behalve een deel van de omtrekstructuur met de suggestieve torens; Vanuit de schaduwrijke tuinen binnen de muren is het echter mogelijk om te genieten van een prachtig panorama over de vallei beneden, de Orvieto-vallei genaamd, en een weids uitzicht op de groene heuvels rond de stad en de vallei van de Paglia-rivier. Binnen in het fort zijn de surrealistische bronzen sculpturen van de hedendaagse Amerikaanse kunstenaar Jack Zajac interessant. Binnen de omtrek van de openbare tuinen bevindt zich ook de geboorteplaats van Luigi Barzini, een bekende en gewaardeerde journalist en schrijver uit Orvieto.

Hier hebben wij ons broodje gegeten en lekker nog even rondgewandeld. O, ook nog even foto van onze bus genomen haha

Gemeentelijke tuinen van Orvieto 

Openingstijden voor publiek Toegang is gratis

VAN 01/05 TOT 30/09 VAN 8.00 TOT 19.30

VAN 01/10 TOT 30/04 VAN 8.00 TOT 16.30 uur

 

En dan zitten onze 90 m9nuter er a weerom en moeten we terug naar beneden. We stappen weer in het treintje en mocht je net gedacht hebben hoe zit dat gaat de trein op en neer? Nee er zijn 2 treintjes halverwege heb je dus de splitsing waar zij elkaar ontmoeten zonder gevaar zoals je ziet Nu weer naar via de trap naar beneden en dan naar de bus. Op de parkeerplaats aangekomen, staat er de touringcar de luxe van KRAS Ik staat in onze bus en kijk toch stiekem even naaiaar binnen Waat schetst mijn verbazing lijkt wel of daar een oude bekende achter het stuur zit Dus ik de bus uit en er heen. Vraag heel voorzichtig Jan?? De beste man schiet in de lach Ja zegt ie ik dacht al ik ken haar ergens van maar waarvan..... Ik zeg wel Vande reis Het Spoor van de Ottomanen Toen wist ie het weer. Nog even herinneringen opgehaald en gelachen Maar dan staat onze bus klaar voor vertrek dus maar gauw weer terug gelopen gewoon even leuk!

 

Dan is het zover we verlaten Orvieto en rijden naar Napels om op de ferry te stappen voor de overtocht naar Sicilië.

Van Napels hebben we praktisch niets gezien maar ach we willen nog zoveel en je kent de uitdrukking Napels zien en dan..... vast wel dus komt later wel haha. Kijk we rijden langs de Vesuvius. Helaas het is wat heiig maar we zien hem wel liggen. Nou kan je vertellen dat havengebied is enorm uitgestrekt en je moet ogen en oren goed openhouden. Duurt nog wel even voor we er zijn.

 

Je ziet we zijn nog een behoorlijke tijd aan het rijden in het havengebied. Armoedige- en mooie gebouwen wisselen elkaar af Dan zien we ineens een heel mooie goed verzorgde rotonde En dan lijkt het als komen we eindelijk bij ons doel uit.

Ja hoor dit is de ferry. Nu allemaal netjes blijven zitten Floris komt langs met een plastic zak om onze paspoorten op te halen. We hebben allen lang terug al onze gegevens moeten doorgeven aan het reisbureau zodat zij dit met deze organisatie in orde konden maken. Na een tijdje komt Floris terug met de paspoorten. Jullie moeten exact doen wat er van je gevraagd wordt Ik heb hier geen zeggenschap ik moet in de bus blijven.

Zo gezegd zo gedaan allen als hondjes netjes achter elkaar, ons ticket tonen en in de rij gaan staan Dat duurde ruim een uur eerst de vrachtwagens e.d. We hebben de zon bijna onder zien gaan terwijl we daar stonden te wachten. Onderwijl ons Roaming uitgezet want op het water ben je zo door je data heen dus thuisfront ook maar even ingelicht dat ons phone heerlijk aan het slapen is tot morgen als we weer aan land zijn.

 

Dan krijgen we het startsein. Wederom netjes in de rij achter elkaar lopen we over de planken tot het donkere gat daar worden we naar de rechterkant gedirigeerd en halverwege mogen we naar binnen en via een kleine lift komen we dan aan op onze verdieping.

Spannend hoe groot is de hut? Nou neem van mij aan de hut die we hadden op de Marco Polo toen we naar het Noorderlicht gingen, was kleiner Dus ons hoor je niet klagen. Tas uitpakken bedje klaarmaken en dan naar boven het dek op.

 

Zo nou geloof me dit was genieten met een pilsje in de hand kijk maar.

Mooi om te zien hoe zo'n enorm groot cruise schip zich uit de haven manoeuvreert.

 

Natuurlijk gaan we ook nog even kijken hoe onze Ferry van de kade gaat en het ruime sop kiest daarna gaan we hapje eten en nog weer even het dek op niet te lang want morgenvroeg om 06:00 uur moeten we aan het ontbijt zitten en dat wil zeggen dat we de kamer ook direct leeg achterlaten. Het personeel gaat namelijk ook om 06:00 uur beginnen de kamers weer in orde te maken voor de volgende reis en ech ja het kan maar zo gebeuren dat er iemand tussen zit die nog iets nodig heeft .... 😜😂 De reddingssloep hopen dat we die niet nodig hebben en nu tot morgen dan stappen we van de ferry af in

 

Palermo