15 DAAGSE SICILIË SORENTO
EN ALMAFIKUST
van 18 september t/m 02 oktober 2023
Europa Orvieto Palermo Etna Siracusa Letojanni/Alcantarakloof Capri Amalfikust Pienza Siena Huiswaarts
Sicilië
Sicilië is een overlevingsrif alle tsunami's van oorlog en invasies hebben het eiland sinds de oudheid overspoeld. Zij zijn weggeëbd en hebben architectuur, cultuur en DNA achtergelaten. De Noormannen veroverden Sicilië in 1072, kort nadat ze Saksisch Engeland hadden overwonnen. Ze stichtten het graafschap Sicilië met Palermo als hoofdstad.
Het eiland is gelegen op het puntje van de Italiaanse laars, is het het grootste eiland in de Middellandse Zee. Het is een bijzonder eiland en staat bekend om zijn lange geschiedenis. Het is een autonome regio en hoort bij Italië. Het eiland is zo’n 25.000 km² groot en heeft in totaal een kleine 1000 km aan kustlijn. Vele culturen hebben door de jaren heen hun sporen achter gelaten op het eiland. Zo kun je er o.a. Romeinse, Arabische en Griekse bouwwerken vinden. Het landschap is veelal heuvelachtig en droog. Op veel plaatsen in het landschap vind je citroen- en sinaasappelplantages.
De kustlijn van het eiland wordt bepaald door zoutpannen, zandstranden en kliffen. In de wateren rondom het eiland kun je ideaal watersporten beoefenen zoals duiken en zeilen.
Verder staat het eiland nog bekend om de actieve vulkaan Etna, de Alcantarakloof, de oorsprong van de maffia en het typische Italiaanse eten (o.a. pizza en pasta). Het eiland is op de kaart te herkennen als de voetbal bij de laars.
Weer en klimaat
Sicilië heeft een Middellands Zeeklimaat. Tijdens de zomermaanden liggen de temperaturen rond de 30 graden met uitschieters naar 40 graden. Tijdens de wintermaanden liggen de temperaturen rond de 10 graden.
Toerisme
Sicilië kan het hele jaar door worden bezocht, vooral omdat veel van haar historische en culturele monumenten beschut zijn.
Prijsniveau
De prijzen op Sicilië liggen een stuk lager dan in Nederland. Het prijsverschil met Nederland is gemiddeld -13%.
Elektriciteit
Op Sicilië heb je in sommige gevallen een reisstekker nodig.
Kraanwater
Het wordt afgeraden water uit de kraan te drinken vanwege het chloorgehalte. Dit kan maag- en/of darmklachten veroorzaken.
De vlag
Deze wordt gesymboliseerd door
En dan pakken we ook nog een deel van de Adriatische kust van Italië een gebied dat zich uitstrekt zich over ca 900 km.
En dan denken we met name aan de Amalfikust natuurlijk.
Dan weer terug door het mooie Toscane.
Kortom Het wordt weer genieten.
Het weekend voor vertrek is het nog heerlijk weer in ons land het zonnetje schijnt. We besluiten om als voorbereiding van onze reis maar een Aperolletje te gaan drinken en een hapje eten. Nee niet Italiaans want dat doen we straks genoeg we gaan voor de ons welbekende Thali die we ook veel aten in Zuid India. Onderwijl zetten we nog even de puntjes op de i haha.
Dan is het zover De taxi brengt ons in de vroege ochtend netjes naar de opstapplaats voor de bus. Kom ik daar nog een oude bekende tegen altijd leuk. Nee ze gaan een geheel andere kant uit straks. Er is wat geharrewar bij de bagage. Maar het komt tenslotte toch goed! O ja?
Nou er zitten 2 dames in de bus die er niet uit willen maar sorry gij zit echt in de verkeerde bus. De mannen zijn denk buiten aan het zoeken. De buschauffeur is het zat! Kort en krachtig verzoekt hij de dames met hun bagage de bus te verlaten daar hij wil vertrekken, zij druipen af en hij sluit de deur en geeft gas. We rijden in 1x door naar Zeeland je ziet het was donker bij vertrek maar licht toen we via Effeweg aankwamen op de parkeerplaats van het Wittehuis in Zeeland. Mooi we hoeven zo geen koffers te versjouwen we staan al op de goede plek nu de bus nog😂 Wij gaan eerst aan de koffie en de toiletstop. Daar we weer lekker vroeg zijn nergens lange rijen. We hoopten onze vrienden van de reis naar Suriname nog te zien die gingen naar Roemenië (Dracula zoeken) Maar die bus van hun kwam zo laat binnen dat dit niet meer is gelukt. Wat wel leuk was, was dat we onze topper Henny (Bloemenriviera) zagen Hij stond al weer klaar voor vertrek naar.... natuurlijk de Bloemenriviera haha. Leuk even een praatje en weer verder. Als de koffers in de bus staan kunnen we vertrekken. De bus is vol op 2 plaatsen na.
De eerste 2 dagen zijn flinke ritten ruim 600 en bijna 700 km per dag dus wordt weer een pittige zit😜
We beginnen met de geijkte vaste regels in de bus drinken kun je bonnen kopen, stoeltje verwisselen je weet wel 1 overslaan en dan. Mijn naam is Floris de bus is 14 meter lang en het busnummer is 288. Straks krijg je mijn kaartje met telefoonnummer en je kunt even naar mijn website gaan daar staan het programma en de vertrek- en aankomsttijden bij het hotel op.
Onderweg is het is groen, rustig en vlak. Dan komen we net over de grens met Duitsland in de deelstaat Noordrijn-Westfalen een groot gebied waar zich bruinkool in de bodem bevindt.
Bruinkoolgroeve
Hier wordt door het Duitse bedrijf Rheinbraun bruinkool in dagbouw gewonnen. Dat wil zeggen dat vanaf het aardoppervlak de grond wordt uitgegraven tot aan de bruinkoollagen en dat vervolgens de bruinkool wordt gedolven. Er zijn op dit moment 4 bruinkoolmijnen in bedrijf. De grootste is Garzweiler met een bedrijfsoppervlakte van 25 km².
Diepten van de dagbouwmijnen variëren van 150 tot 300 meter. Het afval en de bruinkool wordt door een grote bagger gewonnen. Deze is verbonden met een kilometerslange transportband, die weer uitkomt in een grote verdeelmachine. Van hieruit wordt dit getransporteerd door treinen. De bagger heeft onvoorstelbare afmetingen: 240 meter lang, 96 meter hoog en 13.500 ton zwaar. Even wat leuke info.
Vervolgens rijden we over de rivier de Moezel het Rijnland Palts in bekend om de eeuwenoude steden, schitterende natuurgebieden, wilde katten en wijn! Rijnland-Palts heeft een oppervlakte van van 19.853,44 km² en telt ruim 4 miljoen inwoners. Uiteraard zijn ze ook hier met wegwerkzaamheden bezig. En dan rijden we zo Frankrijk binnen Ach valt allemaal wel mee haha De koffie hebben we al op maar ons maagje begint te knorren. Ja ik snap het nog even geduld!
We stoppen bij de benzinepomp in Orschwiller. Dit is echt een heel mooi plekje om even te pauzeren We kregen ruim de tijd dus lekker rondlopen en genieten. Het uitzicht was schitterend En als ik de plaatsnaam op Internet intik, kom ik op Kasteel van Haut-Koenigsbourg daar boven op die berg. Enfin het was mooi even de ons welbekende selfie want het zonnetje stond gunstig. We kunnen er weer even tegen aan totdat we bij ons hotel aankomen hopen we.
En zie we komen aan bij een ons bekend adres in Sausheim het is inmiddels geheel gerenoveerd. En weet je wat hier nou extra leuk is? We mogen weer naar de overkant lopen naar het Wokrestaurant. Ja we waren hier eerder op de terugweg van de Bloemenriviera dus wij waren helemaal happy want ook toen hebben we gesmuld net als vandaag zoals je ziet. Ik heb ook maar wat vitrines op de foto gezet. Als we hier nogmaals komen dan weet ik welk ijs ik neem de koffiesmaak Waauw die was echt lekker Nee ben maar niet meer terug gegaan al was de verleiding groot haha. We nemen er vandaag maar een cocktail bij is tenslotte het begin van de reis😂 en dan nu lekker slapen morgen gaan we verder.
Na een goede nachtrust en een goed ontbijt gaan we weer op weg. Even na 08:00 uur rijden we de grens met Zwitserland al weer over bij Sant Louis zijn we ook eerder geweest. Dan rijden we door een lange tunnel groot stuk onder Bazel door. Met halverwege een opening en daar zien we de Rijn. Uiteraard rijden we ook een stuk langs de industrieterreinen van de stad Bazel. Maar dan komen we toch steeds meer in de natuur terecht.
Deze foto even apart ik vond het erg leuk zeker met die truc die er net voor rijdt. Maar thuis toch maar even opgezocht kon me niet voorstellen dat het showmodellen waren. En lees onder
Zoutboortoren Pratteln/ Riburg
Nog niet zo lang geleden domineerden zoutboorplatforms het landschap tussen Augst en Pratteln terwijl mensen langs de Rijn richting Bazel reden. Met deze booreilanden werd vroeger zout gewonnen tot een diepte van circa 100 meter.
In 2008 werden de laatste 2 overgebleven booreilanden verplaatst naar het “Löli”-gebied in Pratteln als herinnering aan vervlogen tijden. Er zijn nog 2 booreilanden in het “Neumatt”-gebied en 3 booreilanden direct bij Schweizer Rheinsalinen AG in Riburg bij Rheinfelden. Ze vallen allemaal onder de binnenlandse veiligheid.
Nieuwe technologieën maakten booreilanden overbodig.
Om ervoor te zorgen dat er in de winter voldoende strooizou is voor heel Zwitserland, werden bij de fabriek in Riburg 2 machtige ‘saldomes’ gebouwd als opslaghal voor het witte goud. De 1ste werd gebouwd in 2004, de “Saldome 2” werd geopend in 2012. Er kan ruim 100.000 ton strooizout worden opgeslagen op een oppervlakte van 11.300 vierkante meter. Met een diameter van 120 m is de “Saldome 2” de grootste koepelconstructie van Europa.
Ik zei het al we komen in de natuur terecht we rijden langs het Vierwoudstrekenmeer dat was echt genieten.
Het Postillon is toch wel beetje traditioneel hier.
En dan komen we in de buurt van de Gotthard. Wij hopen dat we overlangs gaan want door de tunnel zijn we al paar keer geweest helaas;
vrijdag 15 september 2023
De Gotthardtunnel, de langste verkeerstunnel van Zwitserland en populair bij automobilisten die vanuit en naar Italië rijden, gaat vanavond weer open. De tunnel was sinds zondag gesloten door een scheur in het plafond. Volgens de Zwitserse wegendienst Astra zijn de herstellingen en veiligheidsonderzoeken afgesloten.
Afgelopen weekend werd een scheur van 25 m lang ontdekt op 700 m van de noordingang. Er kwamen brokstukken beton op de weg terecht, maar gelukkig raakte niemand daarbij gewond.
De tunnel werd meteen voor onbepaalde duur in beide richtingen gesloten.
Experts gaan uit van "veranderingen van spanning" in het gesteente boven de tunnel als oorzaak voor de scheur. Die spanningsveranderingen kunnen verscheidene oorzaken hebben, aldus Astra, waaronder bouwwerkzaamheden in de berg of tektonische effecten.
De Gotthardtunnel is een van de belangrijkste verkeersverbindingen door de Zwitserse Alpen en een van de langste tunnels ter wereld. De bijna 17 km lange tunnel werd in 1980 geopend. Een renovatie dringt zich op. Daarvoor wordt momenteel een 2e koker gebouwd, die in 2029 klaar moet zijn. Na de sanering zou vanaf 2032 telkens een rijvak richting noorden en zuiden door de verschillende kokers gaan. (foto's niet al te scherp helaas)
0de Duivelssteen
De ongeveer 200 ton wegende Duivelssteen staat in de buurt van Göschenen. In 1973 werd hij 127 meter verplaatst om plaats te maken voor de autobaan.
De legende;
De dorpelingen van Göschenen riepen in de 13e eeuw de duivel op om een brug over de rivier de Reuss te bouwen. Maar hoe heeft het zo ver kunnen komen? Elk voorjaar, als de sneeuw aan het smelten was, werd hun geïmproviseerde houten brug weggevaagd. Deze keer kwam de rijkste boer van de stad aan het woord. De oudste was afhankelijk van een betrouwbare brug toen hij zijn kaas verhandelde met de Italianen. Hij stelde voor de duivel om hulp te vragen. Blijkbaar had de duivel een staat van dienst in het bouwen van bruggen voor wanhopige dorpelingen.
Tot grote verrassing van de stadsmensen begon de duivel diezelfde nacht met het bouwen van de stenen brug over de kloof. Aan de andere kant stond de duivel al te wachten om de ziel van de eerste crosser op te eisen. Wanhopig besloten de dorpelingen van Göschenen een geit over de brug te sturen.
De duivel was woedend over de sluwe dorpelingen; hij had zich een menselijke ziel voorgesteld als beloning. Hij gooide de geit in de woeste rivier. De stadsmensen voelden zich opgetogen: ze hadden eindelijk een stevige brug! 1voor 1 stapten ze op de nieuwe brug om de kloof over te steken. Dit maakte de duivel nog woedender, wat hem ertoe aanzette de kloof in te klimmen om een enorm rotsblok te pakken. De architect van de brug zou hem onmiddellijk vernietigen.
Er zijn verschillende eindes aan deze legende. Lees deze, de duivel is te uitgeput om het rotsblok naar de top te slepen. Terwijl hij rust, gaat een non naast hem zitten en etst een kruis in het rotsblok. Deze daad maakte het voor de duivel onmogelijk om deze steen ooit nog te verplaatsen.
Airolo
De poort naar het zuiden: hier monden de spoortunnel (in 1882 geopend) en de autotunnel (1980) in de Leventina (Valle Leventina) richting Bisaca. Airolo, gelegen aan de zuidelijke voet van de Gotthardpas op 1141m hoogte, is de toegang tot het Bedrettodal, van waar men via de Nufenenpas in het aangrenzende Kanton Wallis belandt of via de San Giacomopas (alleen wandelpad) het Italiaanse Val Formazza bereikt. Hier kwamen wij dus weer uit de tunnel nu nog even een stukje door Zwitserland en dan koffie bij Willem Tell en zijn zoon🤣
Via het Lago di Lugano wat uiteraard weer genieten was, rijden we Italië binnen bij Como. We rijden niet langs het meer maar wel langs de stad. En Ik dacht he daar staat weer een stadion nou nee dit is een enorm complex wat als winkelcentrum had moeten dienen maar de kosten waren te hoog Dan maar kantoorpanden erin nou nee daar werd geen vergunning voor gegeven dus maar onder de noemer leegstand gezet.
Net onder Milaan stoppen we voor een verlate lunch. In Italië bis het de bedoeling dat je eerst gaat bestellen en afrekenen en dan met je bon naar de desbetreffende balie gaat waar je bestelling wordt klaargemaakt. Oeps is wel heel erg veel dachten we toen we het kregen beter samen 1 kunnen nemen. Nou geloof me we hadden er geen enkel probleem mee het is glad opgegaan en het was heerlijk. Dan gaan we voor de laatste km's van vandaag. We rijden langs de stad Carrara die bekend staat om zijn marmergroeve's Het marmer voor o.a. het standbeeld van Michel Angelo in Florence is uit dit marmer gehouwen. Wel mooi om te zien Nee we zijn er niet in geweest maar ooit zijn we wel in zo'n groeve geweest even nadenken waar dat was haha
Dan komen we onder de rook van Pisa jawel van die scheve toren die we in de verte ook hebben zien staan. Ja daar bij die berg haha. Dan rijden we de bewoonde wereld binnen. Bij dat oude gebouw dacht Floris ik kan ook een nieuwe weg uitproberen nou geloof me het was naadje op die smalle landweggetjes het tegemoetkomende verkeer was niet echt blij maar Floris kon dus ook niet meer terug met zijn 14 meter lange bus was wel even lachen En ach de Italiaan scheld even stevig maar is het dan ook zo weer vergeten Dan komen we bij een laan met die schitterende hoge bomen met dikke kruin. En dan staan we zomaar ineens voor ons hotel. Dat viel dus best mee eigenlijk. De kamer was goed bedden die makkelijk uit elkaar geschoven konden worden alles netjes en schoon mooi uitzicht en een buitenbad. De halve kip die we 's avonds kregen was echt heel lekker krijg gelijk weer trek terwijl ik het ik 😜Toe hadden we een stukje appelgebak dus wij hadden niets te klagen. Ons hotel (Golfhotel) stond in een buitenwijk van Pisa.
Na het eten natuurlijk een slokje wegwerken en nagenieten an een mooie zonsondergang. Dan naar de kamer tasje inpakken voor de nacht op de ferry want een koffer past niet in de hut bovendien is dat ook veel te veel gesjouw! Toen het echt donker was zagen we in de verte de lichten van de haven nou de oogjes dicht. Morgen gaan we eerst gaan we naar Npels voor de overtocht maar eerst naar