Vaticaanstad 

Sinds 1929 is Vaticaanstad het geestelijke centrum van de Katholieke kerk en tevens de residentie van de Paus. Vaticaanstad is een is een soevereine zelfstandige ministaat van slechts 44 ha groot en heeft zijn eigen veiligheidsdienst, zie onder.

Door het bouwen van extreem dure gebouwen als de nieuwe Sint Pietersbasiliek en de Sixtijnse Kapel moest Rome andere Italiaanse steden als Florance en Venetïe aftroeven. De macht van de Paus is op last van het verdrag van de Lateranen in 1929 beperkt tot het land Vaticaanstad.

 

Zwitserse garde

Een Middeleeuwse traditie. In de late middeleeuwen ontstond de traditie om Zwitserse huursoldaten te werven als bijzondere legereenheden. De militaire professionaliteit van de Zwitserse soldaten werd geroemd.

Bijzondere lijfwacht van vorsten

Deze Zwitserse regimenten werden steeds vaker als bijzondere lijfwacht van vorsten ingesteld, zoals bij de koning van Frankrijk. De Zwitserse garde sneuvelde in 1792 in het centrum van Parijs. En in Nederland, werden de laatste in 1829 door koning Willem I afgestoten.

De enige nog bestaande Zwitserse Garde

Vind je bij het Vaticaan In 1506 gesticht door paus Julius II. Veel gardisten vonden de dood toen zij een volgende paus beschermden tijdens de plundering van Rome in 1527 

De traditie 

De pausen waren tot 1860 ook wereldlijk heerser van midden-Italië en hadden een eigen leger. Sinds het verdrag van 1929, bestaat de persoonlijke lijfwacht van de paus nog steeds uit Zwitserse – katholieke – jonge mannen tot 30 jaar oud.

Het Sint-Pietersplein

Is het grote plein van het Vaticaan en vooral bekend vanwege de ‘Urbi et Orbi’ toespraken van de paus met kerst en Pasen. Verder wordt hier elke woensdag (bij goed weer en indien de Paus in Rome is) een dienst gehouden door de Paus. op zondags om 12 uur geeft de paus zijn zegen vanuit het raam van zijn werkkamer.

Het enorme plein werd in de 17e eeuw ontworpen door Bernini in opdracht van Paus Alexander VII.

De zuilen van de elips-vorm symboliseren de armen van de kerk, die de gelovigen in het hemelse rijk opnemen. 

01-01-2022  

Ik vond het wel leuk om die laatste foto erbij te doen, het plein is iets voller dan toen wij er waren😂

 

Angels Unawares

Een indrukwekkende beeldhouwwerk op het Sint Pietersplein. Gemaakt door de Canadese kunstenaar Timothy Schmalz.

Hij werkte met brons en klei. Op verzoek van paus Franciscus was het thema het lot van de vele vluchtelingen, in verschillende periodes in de geschiedenis. 

Het beeld dankt zijn naam aan de uitspraak uit de bijbel; ‘En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald’ Het beeld werd onthuld, op de Werelddag voor Migranten en Vluchtelingen 2019, die sinds dit jaar op de 2e zondag van september wordt gevierd (eerder was dit de 2e zondag van januari).

Het verhuist ter zijner tijd naar het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York.

 

De Sint-Pietersbasiliek

De voorgeschiedenis 

De huidige basiliek is de 2e kerk die op die plek gebouwd ter ere van de apostel Petrus. Tijdens het regime van keizer Nero in Rome, vonden er vervolgingen en martelingen van christenen plaats. Dit was een verboden godsdienst.

In 64 n. Chr. werd Petrus gemarteld en gekruisigd op het Circus van Caligula. Net als de christenen en criminelen die deze straf ondergingen, werd ook Petrus daar begraven. Zijn graf werd toen al een plek waar pelgrims naar toe trokken om hem te eren.

De eerste Pieterskerk

In de 4e eeuw braken betere tijden aan voor de christenen in Rome.

Keizer Constantijn de Grote verklaarde middels het Edict van Milaan in 313 dat christenen voortaan hun geloof in het openbaar mochten belijden. Hij gaf zelfs opdracht voor de bouw van een basiliek in 324 met het graf van Petrus als centraal punt en werd in 329 voltooid. De basiliek diende niet alleen als kerk, ook als centrum van bestuur en rechtspraak.

Bramante

In de vroege 16e eeuw verkeerde het gebouw in zo’n slechte staat, dat een besluit genomen moest worden: renoveren of slopen. Paus Julius II gaf architect Donato Bramante de opdracht een nieuwe kerk te ontwerpen. Hij ontwierp een gebouw in de vorm van een Grieks kruis, dat wil zeggen een gebouw met 4 armen en een centrale koepel. Deze vorm zou symbolisch verwijzen naar de 4 windrichtingen van de wereld, met daarboven een hemel. Bramante  stierf echter tijdens de bouw in 1514, toen alleen nog de funderingen voor het koor waren gelegd. 

Rafael

De schilder Rafael gekozen tot nieuwe bouwmeester, sloopte echter het werk en maakte een plan voor een kerk in de vorm van een Latijns kruis. Rafael kon zijn plan niet uitvoeren, maar had wel een discussie die nog tientallen jaren zou voortduren op gang gebracht

Michelangelo

In 1547 werd de discussie eindelijk beslecht door paus Paulus III die Michelangelo aanstelde als architect. Hij volgde het oude plan van Bramante. Typisch in zijn stijl bracht Michelangelo pilasters, niches en richels aan in de muren. Hij ontwierp de grote koepel, waaronder het pauselijk altaar zou komen te staan. Na zijn dood in 1564 werd het karwei afgemaakt door zijn assistent Giacomo della Porta.

Maderno

Helaas de discussie over centraal-bouw versus rechthoekige-bouw nog niet helemaal voorbij. Tijdens het Concilie van Trente werd besloten dat moest worden doorgegaan met de bouw van een rechthoekige basiliek. Daarvoor werd architect Carlo Maderno aangesteld. Hij moest Michelangelo’s plan letterlijk verlengen. De kerk kreeg alsnog de vorm van een Latijns kruis. (zie bijgevoegde plattegrond) Ook de klassieke façade, gebouwd tussen 1607 en 1612, was zijn ontwerp. Hierdoor is de koepel van Michelangelo alleen nog van een grote afstand goed te zien.

Bernini

Dit is de laatste beroemde architect die aan de Pieterskerk heeft gewerkt, Hij moest door de aanleg van een groot plein voor de kerk de koepel van Michelangelo beter zichtbaar maken. Veel van de versieringen in de basiliek zijn het werk van Gian Lorenzo Bernini. Met name de afmetingen (136 m hoog en 186 x 123 m breed) maken de basiliek indrukwekkend. 

Hij creëerde een ovalen zuilengalerij met Toscaanse zuilen om het Pietersplein heen.

Deze zuilen stralen symbolisch 2 armen uit.

Necropolis

Onder het Vaticaan liggen de opgravingen van de oude necropolis. Per dag kan slechts een selectief gezelschap van 250 mensen deze opgravingen (‘scavi’) van de Romeinse begraafplaats met het graf van apostel Petrus (Sint Pieter) bezoeken. Niet voor mensen met clasutrofobie

 

Egyptische Obelisk 

Deze staat op een Centraal punt van het Sint Pietersplein in Vaticaanstad

  • Hij is 40 m hoog
  • Wordt gedragen door 4 bronzen leeuwen (samen met de ster en 3 heuvels de symbolen van wapenschild van Sixtus V).
  • In 1743 in opdracht van Paus Innocentius XIII adelaars bij
  • Sinds 1817 doet hij ook dienst als zonnewijzer.
  • Rondom vind je marmeren stenen die de windrichtingen aangeven.
  • Er staan 2 fonteinen identiek aan elkaar maar niet tegelijk ontworpen/ gebouwd
  • 1ste 1612 ontwerp Carlo Mademo (Zwitser) 2e 1675 door Bernini dit om de symmetrie van het plein te behouden

Wij zagen de kerstboom en de kerststal die we direct herkenden als uit Peru

Geschiedenis

Oorsprong is Heliopolis in Egypte als eerbetoon aan de zon in opdracht onbekende farao.

In 37 na Chr.,

is de obelisk met een gewicht van 372 ton in opdracht van Keizer Caligula in zijn geheel met een daarvoor gebouwd schip naar Rome verplaatst. 

Als eerste kwam hij op Circus Caligura het latere Nero, (antieke stadion voor wagenrennen) Keizer Caligula liet aan 2 zijden inscripties aanbrengen ter ere van voorgangers Augustus en Tiberis

315 na Chr.,

werd hiernaast de Sint Pieterskerk gebouwd. 

1586

liet paus Sixtus de obelisk naar het nieuw aangelegde Sint Pietersplein (toen nog zonder zuilengang) verplaatsen.

Dit nam ruim 5 maanden in beslag. Oorspronkelijk stond op de gedenknaald een kopenten bol met daarin de as van Julius Caesar (legende) Deze is bij de verhuizing vervangen door een kruis. Dit is nog de enige antieke overgeblevene die nog is blijven staan.

 

Vaticaanse musea (‘I Museu Vaticani’) 

Dit is 1 van de grootste musea ter wereld met een enorme collectie variërend van kunstschatten uit de Romeinse en Egyptische oudheid, religieuze voorwerpen, mooi beschilderde kamers en zelfs moderne kunst.

De 26 verschillende ‘musea’ van het Vaticaan zijn gevestigd in een complex van meerdere Apostolische paleizen en zijn met stip het populairste museum in Rome, mede vanwege de beroemde Sixtijnse kapel.

Tijdens je bezoek zul je je verwonderen over de vele kunstschatten die de opeenvolgende pausen hier in 4 eeuwen, verdeeld over 54 zalen, sinds de 16e eeuw verzameld hebben. Zij hebben een immense kunstverzameling opgebouwd.  Je vindt er ontzettend veel religieuze voorwerpen. Vanaf de Sint-Pietersbasiliek is 15 minuten lopen naar de ingang van de musea. 

 

Sixtijnse kapel (Capella Sistina).

De naam is afgeleid van de oprichter van de kapel, paus Sixtus IV. Het indrukwekkende plafond van deze 15e eeuwse Sixtijnse kapel werd in de 16e eeuw geschilderd door Michelangelo en beeld o.a. het scheppingsverhaal en de zondvloed uit. De zijmuren zijn eveneens prachtig met schilderingen over het leven van Jezus gemaakt door o.a. Ghirlandaio, Botticelli, Perugino en Pinturicchio. Verder vind je op de muur achter het altaar Michelangelo’s schildering van het ‘Laatste Oordeel’. De Sixtijnse kapel is vooral bekend als de ruimte waar de kardinalen in conclaaf bijeen komen voor het kiezen van de nieuwe paus. Bij de verkiezing van een nieuwe paus komt er 2x daags rook uit de schoorsteen van de kapel. Witte rook wanneer de nieuwe paus is gekozen, zwarte rook als de kardinalen niet geslaagd zijn in hun missie. Naast 2 hoofdpanelen, die de schepping en de zondeval afbeelden, zie je tal van fragmenten uit het Oude en Nieuwe Testament.

Om de fresco’s beter te beschermen, heeft het Vaticaan een nieuw licht- en luchtsysteem geïnstalleerd. Ook is het aantal bezoekers dat de kapel mag bezoeken gelimiteerd. Jaarlijks worden er in totaal nog maximaal 6 miljoen mensen toegelaten.

 

 

De Vaticaanse Pinacotheek

Op de begane grond is een grote collectie wandkleden en schilderijen van het Vaticaan met werken van grote meesters als Caravaggio, Leonardo da Vinci, Titaan en Rafaël Santi.

De Rafaël Kamers

De Stanze di Raffaello (Rafaël Kamers) zijn een groep kamers bekend om hun fresco's die door Rafaël zijn geschilderd en die de Hoge Renaissance in Rome markeren zoals; Sala di Costantino (Zaal van Constantijn), de Stanza di Eliodoro (Zaal van Heliodorus), de Stanza della Segnatura (Zaal van de Signatura) en de Stanza dell'Incendio del Borgo (Zaal van de Brand in de Borgo).

Alles omschrijven is niet te doen gewoon kijken, genieten en wil je meer weten is er natuurlijk voldoende info op internet. 

 

La Galleria della Carte geografiche

Op de 1ste verdieping ligt de 16e eeuwse gallerij van 120 meter lang, met enorme topografische kaarten op de wanden en het plafond. De 40 wandpanelen zijn van Ignazio Danti. 

Het is de grootste geografische beeldgalerij ter wereld, 2 van Italië.

 

 


En toen was er koffie geheel in stijl natuurlijk
En toen was er koffie geheel in stijl natuurlijk

De wenteltrap

De spiraalvormige trap in het museum, is een bijzonder ornament in Vaticaanstad. De grote ronde trap ook wel Scala Elicoidale genoemd, is geïnspireerd op de iconische dubbele wenteltrap van Bramante in het Pio-Clementine Museum. Deze is pas in 1932 toegevoegd om de verschillende galerijen met elkaar te verbinden. Het ontwerp is van de Italiaanse architect Giuseppe Momo. Als persoonlijke architect van paus Pius XI heeft hij verschillende bouwwerken gerealiseerd waaronder het St. Pieter station. Maar echt beroemd is hij geworden met de grote wenteltrap.

De wenteltrap met zijn klassieke ornamenten in de balustraden is echt een bezoek waard! Het valt niet mee om een foto te maken zonder mensen erop, maar met wat geduld en timing kan je wel zo min mogelijk mensen erop krijgen. (leve de Coronatijd!!) De laatste foto is van beneden naar boven genomen.

 

Cortile del Belvedere

Is de naam van de binnenplaats, omdat je vanaf het bovenste terras schitterend uitzicht hebt over het landschap en de stad. In de cortile kreeg ook de verzameling klassieke beelden van Julius II een plek.

Helaas Bramante stierf voor de voltooiing. De Napolitaanse architect Pirro Ligorio heeft de tuin in de 2e helft, 16e eeuw voltooid en het bovenste terras verfraaid met een kolossale nis met daarbovenop een halfronde loggia.

De grote nis van de Cortile della Pigna wordt gesierd door een reusachtig beeld in de vorm van een pigna, een dennenappel, dat in de middeleeuwen werd gevonden in de Thermen van Agrippa in Rome en begin 17e eeuw een plek kreeg op Bramantes terras. De dennenappel werd geplaatst op de balustrade van een trap van de hand van Michelangelo, als bellissimo blikvanger, geflankeerd door 2 bronzen pauwen.

Eind 16e eeuw onderging Bramantes cortile drastische wijzigingen onder het bewind van paus Sixtus V. Er ontstonden uiteindelijk 3 verschillende binnenplaatsen, de Cortile della Pigna (op het hoogste niveau), de Cortile della Biblioteca (op het voormalige middelste terras) en de Cortile del Belvedere (op het laagste deel).

 

Sfera con sfera (vrij vertaald “bol in een bol)

De sculptuur is gemaakt van brons, heeft een diameter van 3 à 4 meter en het lijkt wel of de buitenste bol open is gescheurd en de bol binnenin zichtbaar wordt. Enerzijds zijn er de gepolijste bronzen oppervlakten, anderzijds de inkepingen en inspringende delen, die een eigen wereld lijken te vormen. Deze staat sinds 1990 op het plein voor de pigna. 

De Sfera's van Pomodoro vind je op diverse plaatsen overal in de wereld.

 

Engelenburcht

Het mausoleum van keizer Hadrianus (76-138 na Chr), beter gekend als het ‘Castel Sant‘ Angelo’.

Het bestond oorspronkelijk uit een soort cirkelvormige met marmer beklede stenen constructie met een diameter van meer dan 60 meter en gebouwd op een vierkante fundering. Afgewerkt met een aarden grafheuvel waarop zich in het midden een toren met de keizerlijke grafkamer, bekroond met een bronzen quadriga of vierspan en een beeld van Hadrianus als zegevierende imperator. Een brug over de Tiber, de ‘Pons Aelius’ (nu de ‘Ponte Sant’ Angelo’ genoemd) verbond het mausoleum met de stad.

Begin 5e eeuw werd het mausoleum gezien zijn strategische ligging aan de oever van de Tiber door keizer Flavius Honorius (384-423) omgebouwd tot een fort, als onderdeel van de Aureliaanse Muur die als stadsomwalling fungeerde.

Paus Nicolaas III (1216-1280) gaf opdracht om de burcht uit te breiden met verdedigingstorens en hij liet een bijna 800 meter lange overdekte gang aanleggen tussen het Vaticaan en de vesting.

Goddelijk teken

Volgens een 9e eeuwse legende, richtte paus Gregorius I (ca. 540-604) aan het begin van zijn pontificaat in het jaar 590 een smeekbede tot God om een einde te maken aan een pestepidemie die de stad al maandenlang teisterde. Daarop verscheen boven het voormalig mausoleum de aartsengel Michaël die verkondigde dat zijn bede was verhoord en er van de vreselijke ziekte niets meer te vrezen viel. Vanaf toen kreeg de citadel door de dankbare stadsbewoners de bijnaam aangemeten van de ‘Engelenburcht’. 

Sinds 1925 is de burcht een museum en herbergt ze naast een reeks fijn afgewerkte Vlaamse wandtapijten een indrukwekkende collectie laatmiddeleeuwse harnassen en wapentuig en schilderwerken van 15e en 16e eeuwse Italiaanse meesters.

Vanuit de Sint Pieter loop je naar Castel Sant’Angelo, ofwel de Engelenburcht, die vooral bekend is van de eindscène uit het boek en de film Angels & Demons. Op de brug staan aan weerskanten 10 engelen die waken over de bezoekers.

 

Piazza Navona

is 1 van de mooiste en gekendste pleinen van Rome het werd in 86 na Chr. door keizer Domitianus oorspronkelijk in opvallend langgerekte vorm aangelegd als een oud Romeins stadion. Doel voor; atletiekwedstrijden (Circus Agonalis), met tribunes voor 20.000 toeschouwers. Paus Innocentius organiseerde in warme zomermaanden zelfs zogenaamde ‘waterspelen’, waarbij hij het volledige plein onder water liet lopen.

Na de val van het Romeinse Rijk werden er huizen gebouwd op de plek van de tribunes, maar het langgerekte atletiekveld bleef onbebouwd en vormde zodoende later het Piazza Navona, 5 meter onder straatniveau zijn diverse opgravingen gedaan van het oorsponkelijke Stadio di Domiziano dit kun je bezichtigen.

Het prominentste kenmerk van het barokke plein is de Fontana dei Quattro Fiumi (4 stromenfontein) die werd ontworpen door Bernini. De fontein stelt 4 rivieren voor: de Nijl, de Donau, de Ganges en de Río de la Plata. Er zijn nog 2 andere fonteinen op de Piazza Navona: de Fontana del Nettuno (Neptunusfontein) en de Fontana del Moro (Morenfontein). 

Er zijn veel restaurants die traditionele Italiaanse gerechten serveren. Het is tijdens de kerstperiode ook de traditionele plek voor de kerstmarkt. En daar hebben we dan ook even over gelopen 

 

Quirinale

Is de meest politieke heuvel in Rome, omdat het het Palazzo del Quirinale, de zetel van het presidentschap van de Italiaanse Republiek, en het Palazzo della Corte Costituzionale herbergt. Ondanks dat het een politieke locatie is, zijn het Palazzo del Quirinale en de tuinen prachtig om naar te kijken. Ook een deel van deze heuvel is de prachtige Trevifontein, een van de belangrijkste bezienswaardigheden van de hele hoofdstad.

Het plein Piazza del Quirinale ligt op de hoogste van de zeven heuvels van Rome, de Quirinaalheuvel. Vanaf het plein kijk je uit over de stad rwvwns zicht op met name de koepel van de Sint-Pieterbasiliek

Palazzo del Quirinale

Wat het witte huis is voor de Verenigde Staten is Palazzo del Quirinale voor Italië. Het paleis kent zijn eerste bestaan als zomerhuis voor de pauzen. Later werd het de woning van de koning van Italie en uiteindelijk werd het de woning van de presidenten. Tegenwoodig is deze functie meer symbolisch.

Koningen en presidenten

Italië werd een koninkrijk en de paus moest vertrekken uit het Palazzo . Iets wat niet van harte ging.

Palazzo del Quirinale was het verblijf van de nieuwe koning geworden. Tot 1946 was dit paleis de woning van de koningen van Italië. Dat jaar werd door middel van een referendum besloten, dat Italië een republiek moest zijn.

De koning gaf hier gehoor aan en ging vrijwillig in ballingschap. Toen werd het Palazzo dus het huis van de president. De eerste presidenten maakten gebruik van het paleis als hun woning, maar tegenwoordig is deze functie meer een symbolische. De architectuur van de gevel is duidelijk geënt op het Colosseum maar van binnen is het paleis een aaneenschakeling van barokke versiering en gigantische vertrekken.

Dioscuri-fontein

staat in het midden van het plein. In de fontein staan een aantal replica's van oude Griekse beelden alsmede een flinke Egyptische obelisk. Authentiek Romeins is het bassin, dat werd gemaakt van een oude drinkbak voor het vee uit het Forum Romanum.

Aan het plein vind je meerdere paleizen. Zo ook het paleis van de Italiaanse president, het grote Palazzo del Quirinale. De architectuur van de gevel is duidelijk geënt op het Colosseum maar van binnen is het paleis een aaneenschakeling van barokke versiering en gigantische vertrekken.

 

Vanaf het plein kon je via die trap aan de zijkant naar beneden en dan kwam je bij de Trevi Fontein

 

De Fontana di Trevi

of Trevi Fontein, is 1 van de boegbeelden van Rome. De naam Trevi komt van 3 wegen (Tre via), omdat er vroeger 3 wegen op het plein uitkwamen waar de fontein staat.

Paus Clemens XII gaf in 1732, Nicola Salvi opdracht om een grote fontein bij het Trevi-plein te creëren. De bouw werd uiteindelijk voltooid in 1762.

  • De centrale figuur van de fontein, in de voorkant van een grote niche is Neptunus, god van de zee. Hij rijdt op een strijdwagen in de vorm van een schelp en wordt getrokken door 2 zeepaarden.
  • Elke zeepaard wordt geleid door een Triton, 1 paard is kalm en gehoorzaam, de ander onrustig. Ze symboliseren de wisselende stemmingen van de zee.
  • Aan de linker kant van Neptunus staat een standbeeld die overvloed uitbeeld,
  • Aan de rechterkant staat het standbeeld voor gezondheidheid.
  • Aan de bovenkant staan beelden in bas-reliëfs, 1 van hen is Agrippa, de generaal die het aquaduct heeft gebouwd dat water naar de fontein voert.
  • Het water op de bodem van de fontein staat voor de zee.
  • De fontein is ruim 26 meter hoog en bijna 50 meter breed. 

De Trevi fontein is de meest bekende en misschien wel de mooiste fontein van Rome. Dit indrukwekkende monument domineert het kleine Trevi plein in het Quirinale district aan het eind van de Aqua Virgo; een aquaduct gebouwd in 19 v. Chr. Dit aquaduct, haalt het water helemaal uit de Salone Springs (ca. 20 km van Rome) en voorziet de fonteinen in het historische centrum van Rome van water. Het was de gewoonte om een monument op te richten op plaatsen waar water vanuit bronnen Rome binnen kwam. 

De legende gaat dat als je een muntje met je linkerhand over je rechter schouder gooit, je ooit samen met een geliefde terugkomt naar Rome. 

Elke nacht wordt de fontein geleegd en het totale bedrag gaat naar een goed doel. Normaal is dat op jaarbasis zo'n 1,4 miljoen Euro. Er zal niet zoveel in zitten nu we zitten immers in Coronatijd. 

 

Piazza di Spagna 

Vroeger was dit de wijk van de kunstenaars en schrijvers. Tegenwoordig is de buurt wat luxer. Je vindt er de duurdere winkels en natuurlijk vormen de fraaie "Spaanse Trappen" het hoogtepunt van het plein.

Iedereen moet, voordat hij Rome weer verlaat, op zijn minst een keer op deze trappen hebben gezeten en hebben gekeken naar de flanerende jonge mensen. Dit is het echte Rome: de unieke combinatie van oud en nieuw, van antiek en modern.

Aan de voet van de trappen in de gezellige drukte, zie je de geschiedenis die hier als stille getuigen zijn achtergelaten. Zo staat vlak naast de trap het Keats Shelley Memorial House, waar 200 jaar geleden de romantische dichters Keats en Shelley woonden. Zij waren, net als hun collega-kunstenaars, vaak te vinden in het Antico Caffè Grecco even verderop, om te debatteren en filosoferen. Aan het plein staat ook het museum van de kunstenaar Giorgio De Chirico, 

Babington's

Zin in een kopje thee met gebak? Onderaan de trap, aan de linkerkant, is de ingang van Babington's theehuis, het beroemdste theehuis in Rome. Werd 125 jaar geleden opgericht door 2 adellijke vrouwen, Isabel Cargill en Anne Marie Babington. Beiden uiteraard weer een uitgebreide achtergrond.

Thee was in die tijd geen gewoon drankje in Italië en de 2 vrouwen namen een groot risico. Maar het was een groot succes! Tegenwoordig heeft de locatie nog steeds de charme van het verleden en je vindt een unieke mix van zelfgemaakte taarten en gebak. De prijzen zijn niet bepaald goedkoop, maar het is zeker een bezoek waard.

We waren net iets te vroeg dus aan de overkant maar even in het zonnetje genoten van een lekkere capuchino

De straatjes in het gebied zijn te smal voor bussen dus lekker wandelen. En toen wij vertrokken was het wel iets drukker geworden.

 

Spaanse Trappen

vormen letterlijk en figuurlijk het middelpunt van Rome. Vergeleken met de oudste toeristische trekpleisters van Rome zijn de Trappen redelijk jong. Toch zijn ze ook al enkele eeuwen oud. Ze danken hun naam aan de Spaanse ambassade, die zich ooit hier bevond.

architect Francesco de Sanctis ontwierp in 1717 samen met Alessandro Specchi een trap van 138 treden waarmee de Trinità dei Monti-kerk beter te bereiken zou zijn. Het ontwerp was een trap met bogen, rechte lijnen, uitzichtpunten en terrassen, die naadloos aansloot op de architectuur van het plein waaraan de ambassade was gevestigd. 

Sindsdien heeft de trap altijd een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Rome. In de 18e en 19e eeuw waren de Spaanse Trappen een ontmoetingsplek voor plaatselijke kunstenaars, schrijvers, dandy's en zigeuners. In de 20e eeuw vormden ze het decor in verschillende films, zoals The Talented Mr. Ripley in 1999.

Vroeger kwamen mensen graag naar de Spaanse Trappen voor een picknick of om een ijsje te eten. Dit is niet meer toegestaan, maar nog steeds zijn de trappen 1 van de belangrijkste ontmoetingsplaatsen van de stad. Toeristen en inwoners van Rome komen er om te ontspannen, bij te praten en van de schoonheid van de stad te genieten. 

Neem plaats op een van de treden, om te genieten van de zonsondergang en zie hoe het Italiaanse landschap een Spaans tintje krijgt. Helaas was dit voor ons niet meer mogelijk want tegen die tijd zouden wij weer in het vliegtuig naar huis zitten

 

 

Barcacciafontein

Op het plein zie je de fontein van de lekkende boot. Dit is een kunstwerk van vader en zoon Bernini en het staat symbool voor de overstroming van 1598. De rivier de Tiber trad toen buiten haar oevers en de enige mogelijkheid om van de ene naar de andere plaats te kunnen was per boot. Hiervoor kon men opstappen bij de heuvel Pincio. Het kunstwerk bestaat uit een stenen bootje, dat half gezonken in de fontein lijkt te liggen en waar water uit gaatjes in de romp sijpelt. 

De fontein werd in februari 2015 zwaar beschadigd door door supporters van Feyenoord die waren afgereisd voor de wedstrijd tegen AS Roma. Er was voor geld ingezameld door Nederlanders waarmee de schade van €75.000,00 kon worden hersteld. 

2023 zie onderstaande link;

fontein-afgezet-en-kroegen-bewaakt-romeinse-politie-op-scherp-voor-roma-feyenoord

 

Trinità dei Monti 

Deze16e-eeuwse kerk, met zijn 2 torens, vind je bovenaan de trap en is oorspronkelijk gesticht door de Franse koning Lodewijk XII. Je moet je wel eerst die 138 treden klimmen. Nee hoor je kunt er ook via een andere kant komen.

De constructie van de kerk, werd net als de trappen, gefinancierd door de Franse monarchie. Feitelijk, zijn de trappen gebouwd om de kerk te verbinden met het plein eronder. Het was de enige mogelijke oplossing voor het probleem van de steile en brede val tussen de kerk en het plein.

De architect van de gevel is niet met zekerheid bekend, maar mogelijk afkomstig is van een ontwerp van Giacomo della Porta (een volgeling van Michelangelo).

Obelisco Sallustiano

Deze staat voor de kerk en is 1 van de vele obelisken in Rome, hierheen verhuisd in 1789. Het is een Romeinse obelisk in navolging van de Egyptische, oorspronkelijk gebouwd in de beginjaren van het Romeinse Rijk voor de tuinen van Sallustius in de buurt van de Porta Salaria. De hiërogliefeninscriptie is gekopieerd van die op de obelisk op de Piazza del Popolo, bekend als Flaminio Obelisk .

 

De Colonna dell’Immacolata

staat midden op het Piazza Mignanelli dit is een plein in de 17e eeuwse wijk Campo Marziouit  aan de voet van de Pincio heuvel. Het ligt vrijwel meteen naast het Piazza di Spagna.

Op 8 December om 16.00 uur wordt hier het feest van de Onbevlekte Ontvangenis gevierd.

Elk jaar komt de Paus zelf naar de Colonna dell’Immacolata om de viering te leiden. Vroeg in de ochtend, om 07.30 uur, zetten brandweerlieden een kroon op het Maria-beeld dat op de zuil staat.

Dat is dus de verklaring van heet feit dat wij erlangs liepen op weg naar de Spaanse Trappen en er nog vol bloemen lagen.

08 december 2022

Even nieuws kijken zie ik op Nog.nl toch een stukje herkenning waren wij daar niet toen?  Het zou wel eens.... en jawel het was hier waar de paus stond. Het is ook 8 december! Dus even paar screenshots gemaakt en toegevoegd.

 

 Olifantje van Bernini

Wanneer je door de straten achter het Pantheon loopt kom je een leuk monument tegen. Een Egyptische obelisk op de rug van een olifantje welke op een sokkel staat. Dit staat op een klein pleintje voor de fraaie basiliek Santa Maria sopra Minerva. De obelisk is 5,47 meter lang en is vervaardigd uit roze graniet.

De Romeinen hadden een bijnaam voor dit standbeeld: “il Pulcino della Minerva”, het kuikentje van Minerva.

 

Er is geen stad ter wereld waar het Katholieke geloof zo diep geworteld zit als Rome en de stad heeft dan ook meer dan 900 kerken. Het is onmogelijk ze allemaal te beschrijven. Deze gingen wij o.a. binnen

De Santa Caterina dei Funari Kerk 

staat midden in het voormalige Joodse Ghetto. Uit de 12e eeuw en is genoemd naar de makers van touw, een voorheen goed vertegenwoordigde ambacht in de wijk. In 1564 werd de kerk geheel gerestaureerd door de architect Guidetto Guidetti, een leerling van Michelangelo. De opdrachtgever was Federico Cesi. De marmeren façade wordt opgeluisterd door een grote guirlande. De klokkentoren heeft een klein klokkenhuis met een achthoekig koepeltje dat op een al bestaande middeleeuwse toren is gebouwd. Het interieur bestaat uit een enkel schip, met aan weerszijden 3 kapellen. In deze kapellen zijn een aantal maniëristische schilderijen te zien.

De San Girolama dei Croati a Ripetta

Oudere namen; San Girolamo degli Illirici en San Girolamo degli Schiavoni is een kerk in Rome gewijd aan de heilige Hiëronymus. Het is de nationale kerk van de Kroaten in Rome.

De kerk werd in de 14de eeuw op last van paus Nicolaas V gesticht ten behoeve van de voor de Turken gevluchte Illyriërs die zich in Rome hadden gevestigd. Hij schonk ook een gasthuis, een ziekenhuis en een kleine kerk die gewijd was aan Margaretha van Antiochië. De Illyriërs wijdde de kerk aan hun nationale patroonheilige Hiëronymus.

SS. Vincenzo e Anastasio kerk 

bevindt zich schuin tegenover de Trevi Fontein. In de volksmond de Satanasia kerk genoemd. Gesticht door Kardinaal Mazarin, wiens wapenschild, omlijst door engelen met naakt bovenlichaam, het bovenste gedeelte ervan siert.

Ook de buste van de kardinaal zelf is op de kerk te zien. Eveneens ongewoon is dat zijn nicht Ortensia Mancini ook afgebeeld is. Het maakt haar tot de enige leek die op de façade van een Romeinse kerk afgebeeld is. Eeuwenlang deed de kerk dienst als parochiekerk van de wijk. Sinds 2006  gebruikt een Bulgaarse kloosterorde de kerk elke zondagochtend om 10.30 uur om er de mis te houden. Dit gebeurt wel onder de naam Santi Cirillo en Metodio.

De laatste kerststal stond in het Vaticaan museum. En een kaarsje branden voor hen die ons lief zijn maag ook niet ontbreken.

 

 

Palazzo Farnese

In 1495 kocht kardinaal Alessandro Farnese een paleis. Dit paleis voldeed niet aan zijn wensen.  In 1517 werd er begonnen met de huidige bouw het is te vinden op het gelijknamige plein, Piazza Farnese.

Tegenwoordig wordt het paleis gebruikt door de Franse ambassade. Ook kent het paleis een grote bibliotheek deze bevat voornamelijk archeologische boeken.

Op dit plein staan ook 2 grote fonteinen. Deze granieten fonteinen zijn gemaakt van basins afkomstig van de thermen van Caracalla

 

Palazzo Madama

is het stadpaleis van Rome tevens zetel voor de Italiaanse senaat. Het werd gebouwd in1503 in opdracht van de familie de’Medici bovenop de resten van de thermen van Nero. Zij waren de belangrijkste familie van Florence en bezaten niet alleen in Florence zelf, maar ook in de omgeving verschillende paleizen en villa’s. Er zijn verschillende Pauzen uit deze familie voortgekomen. Ook zijn er kinderen uit deze uitgehuwelijkt aan kinderen van Europeese koningshuizen.

Het paleis dankt zijn naam aan Margaretha van Parma, een buitenechtelijke kind van keizer Karel V. Zij was de vrouw van Allesandro de’Medici.

 

SPQR 

De afkorting wordt wel gebruikt als aanduiding voor het Romeinse Rijk. Waar komt dit begrip precies vandaan en wat betekent het precies? Afgekort het Latijnse Senatus Populusque Romanus. Dit betekent ‘Senaat en het Volk van Rome’ en werd gebruikt als officiële benaming van het Romeinse Rijk ten tijde van de republiek. Je vind de letters nog overal terug op muren, fonteinen en op de putdeksels

  •  Maar de oudste vermelding die tot nu toe is gevonden, dateert uit het jaar 189 v.Chr. 
  • Titus Livius gebruikt de verkorte versie om zijn lezers ontzag in te boezemen en onder de indruk te brengen van het Romeinse Rijk
  • Dictator Benito Mussolini gebruikte de afkorting in zijn propaganda om zijn idee van het ‘Nieuwe Romeinse Rijk’ te promoten
  • Het Romeinse leger gebruikte hoogstwaarschijnlijk de lettercombinatie in de 4e eeuw om rekruten mee te brandmerken cq. tatoeëren. Dit moest desertie voorkomen
  • En het staat voor diverse typische Italiaanse uitdrukkingen zoals; Sono Porci Questi Romani: het zijn varkens, die Romeinen!

De volkswijk Trastevere

Aan de andere zijde van de rivier de Tiber. De naam Trastevere en is afgeleid uit het Latijn, trans Tiberim, de ‘aan de andere zijde van de Tiber’. Het is een oude volkswijk met smalle steegjes en middeleeuws huisjes

Al in de tijd van keizer Augustus was Trastevere een van de 14 stadswijken, waarbij deze wijk ook ommuurd was. Diverse belangrijke Romeinen plaatsten villa’s in deze wijk, zoals Julius Caesar. Het charmante karakter van de wijk met een doolhof van vele nauwe en slingerende straatjes is ontstaan in de middeleeuwen.

Bij ons om de hoek was het pand van de brandweer gevestigd leuk voor een fotootje natuurlijk

Er alleen op uit maar niet met openbaar vervoer? Je huurt alle vervoersmiddelen middels een QR-code op het internet. Of gewoon van thuis uit. Ook nog een paar leuke plaatjes uit de wijk

Sinds het najaar van 2019 is het ook mogelijk een elektrische step te huren. (verlkeersregels voor fietsers, 16 jaar en rijbewijs niet verplicht ook belangrijk maar 1 persoon op de step!!) In de avond en vroege ochtend struikel je echter regelmatig over de op het trottoir neergegooide vervoersmiddelen. Het zit er op wat achterblijft in Rome is onze schaduw en wat nemen we mee? Een mooie herinnering😂

 

Afsluiten zonder eten kan natuurlijk niet en ja 1x koffie met gebak! Zie je dat ijs? Ik zei al we zaten op de 3e verdieping en deze ijssalon zat beneden dus minimaal 1x per dag even binnenlopen hij was tot middernacht geopend. 

En dan is er bericht uit Nederland zie onder😢

  Dit is minder maar wij hebben een paar mooie dagen gehad en die nemen ze ons niet meer af!😂 

Spritz

De Oostenrijkse troepen in Noord-Italië hadden de gewoonte om de wijn aan te lengen met water om het alcoholgehalte te verlagen De moderne spritz, de oranje of rood, de Aperol dateert uit 20ste eeuw, in Veneto, en vooral in Padua en Venetië.

Recept 1 glas

Ingrediënten ;

IJsblokjes 3

Prosecco 9 cl (3 delen)

Sodawater 3 cl (1 deel)

Aperol 6 cl (2 delen) of Campari

Schijfje sinaasappel en eventueel 1 olijf 

 

IJsblokjes, Prosecco en sodawater, dan de Aperol toevoegen In deze volgorde!

Aperol en Campari zijn zwaarder dan de andere ingrediënten. Als dit eerst in het glas wordt gegoten, blijven ze op de bodem en zal hij stuk minder lekker zijn.

 Rome