Rhodos Garganico
Het is een klein zeedorpje in het Gargano National Park. Net als Peschici en Vieste staat Rhodos op een rots met een uitsteek over de zee tussen het strand van Levante en het strand van Ponente.
Het gebied is zeer oud en werd al in de prehistorie bewoond. Sommige historici denken dat de stad in 1284 v.Chr. door de Kretenzen werd gesticht en later werd veroverd door de Argivi.
Tegenwoordig is het een veelbegeerde toeristische trekpleister, vooral in de zomer, met prachtige stranden. Ook om te wandelen in het Gargano National Park en omdat de Tremiti-eilanden gemakkelijk bereikbaar zijn vanaf de haven.
We hebben prima geslapen. Het ontbijt was goed en het zonnetje schijnt. De bus is er om 10;00 uur dat betekent dat we nog ruim een uur de tijd hebben. Mooi koffer klaar zetten en het dorp in. Eerst even foto van het hotel bij dag ook leuk. dan de achterzijde bij die balkons was onze kamer. Dan naar het centrum en weer zien we al die trappen naar de woning en de smalle steegjes. Er wordt ook al geweerkt zoals je ziet.
En daar staat de kerk even binnen kijken. Hier hebben we geen spijt van
Santuario della Madonna Libera
Het heiligdom is al meer dan 30 jaar de plek waar het schilderij van Onze-Lieve-Vrouw van de Vrije al eeuwen wordt vereerd. Het heiligdom, dat oorspronkelijk buiten de muren van de abdij van Moenia was, werd later tijdens de uitbreiding in het oude centrum opgenomen. De noodzaak om de kapel uit te breiden om de groeiende opkomst van gelovigen te kunnen verwelkomen, was niet meer nodig.
Het middenschip dateert uit het begin van de 18e eeuw. De architectonische stijl is een Apulische barok.
Het marmeren altaar met het icoon van Onze Lieve Vrouw van de Vrije, dateert uit 1873. Zij is geschilderd op een tafel en toont de Maagd die op een troon zit met het Kind op haar schoot dat speelt met een duif die aan de draad wordt vastgehouden. De rechterhand van de Maagd, die zegent, is naar voren gericht en laat het kruisteken in haar handpalm zien. Het bord is niet gesigneerd en is toegedeeld aan de Gotisch-Venetiaanse school en dateert waarschijnlijk uit 1400-1450. Het heiligdom bevat ook 4 doeken uit 1700 van de Napolitaanse school en de Heilige Sasso waarop de Maagd stond.
Aria Santissima della Libera of Madonna della Libera is een traditionele titel waarmee de Kerk Maria, de Moeder van Jezus, vereert. Het is niet aanwezig in het Romeinse martelaarschap en heeft daarom geen specifieke feestdag in het liturgische jaar. Het is een titel die wordt geasconeerd aan verschillende Mariafeesten op basis van de lokale gewoonten en de geschiedenis van individuele heiligdommen.
De Madonna della Libera verscheen op 2 juli 663 in Benevento en bevrijdde de stad van de belegering van de Byzantijnse keizer Constantijn II. Onze-Lieve-Vrouw verscheen met een kruis in de palm van haar hand, een kenmerk dat in al haar afbeeldingen het kenmerk werd van de Madonna van de Vrije Vrouw.
Het Byzantijnse icoon van de Madonna van de Vrijheid, die in 1453 door de Venetianen in Constantinopel werd gestolen, is belangrijk voor een groot aantal gelovigen. Het heilige icoon wordt nog steeds bewaard in het gelijknamige heiligdom in Rhodos Garganico, waar het tijdens het transport op wonderbaarlijke wijze strandde, zoals de historicus De Grazia vertelt.
Na deze gebeurtenis werd Onze-Lieve-Vrouw van de Vrije de patroonheilige van het kleine dorp Gargano, waar sindsdien elke 2 juli de plechtigheid wordt gevierd. Ongeveer 30 jaar geleden werd de oude kerk van de Onze-Lieve-Vrouw van de Vrije Kerk in Rhodos Garganico heiligdom verklaard.
Een priester wees ons nog op de rotssteen achter een hek opgesloten Sasso Maria.;
Kijk naar de rots waarop de maagd stond die aan de Turken ontsnapte.
Zorg ervoor dat je hem niet veracht
Dit troffen we aan in de zijkapellen
Heel mooi maar je snapt dan gaat de tijd ook heel hard.
Dus nu in looppas naar het hotel!
Wat leuke info over het dorpje ter afsluit
Er zijn verschillende getuigenissen over Rhodi Garganico. Volgens sommige berichten werd Rhodos rond 1284 v.Chr. door de Kretenzers gesticht, waarna de Grieken opvolgden en pas in de 8e v.Chr. koloniseerden de Rhodi-Argivi de kusten. Rhodos worstelde in de loop van haar geschiedenis met zware slagen. In 1240 werden de Venetianen door de Venetianen bestormd om haar te straffen omdat ze zich bij Frederik II had vereerd. In 1500 werd ze geplunderd door de Fransen en in 1600 probeerden de Turken het opnieuw te bemachtigen. In 1800 verbleven Giachino Murat hier.In het gebied onder het kasteel zijn nog steeds de verdedigingsmuren van de haven te zien. Ze zijn in de klif verbroken en hebben een luik gebouwd die toegang gaf tot een ruimte met de naam Tabularium. Volgens de Romeinen was de beroemde tabel de persoon die de tarwe- en graanmeters controleerde om diefstal te voorkomen. Het moest de plaats zijn waar het tabularium zich bezighoudt met de boekhouding, registratie en het bijhouden van gewichten en maten. Het was de enige manier om de producten van de plaatse op de boten te krijgen, omdat de enige manier om te communiceren in Rhodos de maritieme activiteiten waren. In 1538 werd het eerste Cappuccino-klooster van de Gargano gebouwd en in de 18e eeuw werd het heiligdom van Madonna della Libera in Romaanse stijl gebouwd met een groene koepel met een schilderij van Onze Lieve Vrouw uit de 15e eeuw. In het heiligdom zijn votieftafels uit 1834 bewaard gebleven, die de toewijding van de mensen van Rhodos aan Onze Lieve Vrouw samenvatten.
De graffiti had ik al vastgelegd
Het is tijd de bus is gearriveerd dus koffers er in en plekje zoeken. Het wordt een pittige rit ook vandaag natuurlijk weer ruim 400 km en het is niet bekend hoe de regels hier zijn qua rusttijden maar we gaan het meemaken. Al gauw wordt besloten dat we een groepsapp aanmaken. Er is 1 persoon die contact heeft met Diesel en met de reisorganisatie. Wordt er iets bekend over hoe of wat later op de dag horen we het direct zonder dat er ruis kan ontstaan. Gewoon lekker naar buiten kijken chauffeur rijdt prima niets mis mee en deze bus heeft geen last van rukwinden. Tegen 12;30 uur stoppen we voor de lunch Daar was een stevige politie-controle gaande we bleven maar op een afstand staan.
En zo rijden we rustig aan naar het volgend hotel. We zien ook een paar grote waterparken
We rijden Rimini binnen aan de rand was een enorme overdekte parkeerplaats en deze daken zijn voorzien van zonnepanelen. Bij elke toegang, zien we zo'n gezellig beest staan lekker vrolijk. Ook deze chauffeur weet hier de weg we staan ineens voor ons hotel. Uitstappen en even de kamer zien dan snel naar de zee het is nog lekker weer. Het strand wordt in gereedheid gebracht maar is nog helemaal leeg even genieten van de zee en dan een drankje haha En dan krijgen we een app. De bus is gemaakt Diesel is bij het hotel aangekomen we zien hem vanavond tijdens het diner. We rijden morgen dus met de eigen bus verder.
De koffers in de bus dan kunnen we vertrekken ho wacht!! Heeft iedereen de toeristenbelasting betaald? Nou ech nee wij ook niet Gister zij die beste man ober en bleek tevens eigenaar dat dit niet nodig was maar hij was vandaag van gedachten veranderd. Dus ja nu kunnen we vertrekken.
De bus reed weg en helaas aan het einde van de straat was een marktje hij kon dus niet verder. Dit was echt drama want hij moest weer helemaal terug in zijn achteruit. Dit is een smal straatje keren was geen optie en op een tijd dat de Italiaan denkelijk op tijd op het werk wil zijn ja halleluja Het gaf een hoop getoeter en gescheld chauffeurs die met gebalde vuisten uit hun auto stapten of chauffeurs die het vertikten in hun achteruit te gaan. Mensen stonden op hun balkons stapten van hun fiets en ga maar door om dit gebeuren gade te slaan. Ja achteraf kun je lachen maar was geen prettige situatie voor Diesel, hij kon echt geen andere kant op al die zijstraatjes waren verboden voor bussen.
Op een gegeven moment kwamen er 2 van denkelijk parkeerwacht, verkeersregelaars of een soort van BOA's en die hebben hem uit de benarde situatie naar de grote weg geleid. Ik heb er in de bus een collage van zitten maken. Alles bij elkaar heeft het ruim een uur geduurd. Ach we hoefden maar 7 uur dus dat uurtje kon er ook nog wel bij haha
En dan rijden we langs de luchthaven een steenfabriek wat dorpjes en berg-beekjes met intens groen water
door de bergen richting de grens.
Dat grijze gebouw is
Hoofdkantoor-Cino Zucchi Architetti.
het bedrijf ontwerpt en produceert apparatuur en sportkleding voor het buitenleven.
Het gebouw is ontworpen voor Salewa en staat voor iconische, maar ook duurzame bouw. Het project van Cino Zucchi Architetti e Park Associati is een referentie voor het gebied, zowel vanwege de compositieve keuzes - in relatie tot de context - als vanwege het functioneel programma dat het bedrijfsgebouw opent voor een interessante mix van toepassingen.
Het is staat aan de rand van de stad Bolzano en is ontworpen om zowel de relatie met het Dolomitische landschap als de perceptie van de snelweg te hebben. Het wordt omschreven als een nieuw oriëntatiepunt. Een verwijzing naar het energieverbruik en het duurzame gebruik van hulpbronnen. In de buurt van Brixen, zien we een wit gebouw staan
Hoofdkantoor van de Durst Group AG.
Omringd door groene, beboste hellingen bij de ingang van het stadje Brixen, vormt de spectaculaire nieuwbouw een toegangspoort tot de stad en vormt het een weerspiegeling van het bedrijf. De constante uitbreiding van het bedrijf vereiste een uitbreiding van het bestaande gebouw door de Zuid-Tirolse architectuurpionier Othmar Barth. Het doel was om de integriteit van het oorspronkelijke gebouw en de oorspronkelijke vorm te behouden, een nieuw gebouw dat zou harmoniëren met de bestaande structuur. Het ontwerp was geïnspireerd op Barth's originele tekeningen, die een toren naar het zuiden voor ogen hadden. Door middel van een organische architectuur werd dit idee vertaald in een hedendaagse taal en maakt zo het bestaande gebouw compleet.
We zijn bij het laatste pompstation van Italië aangekomen zoals je ziet die staat in Campo di Trens We konden hier wel schitterende foto's van de bergen met sneeuw maken hoor.
Even de benen gestrekt dan gaan we er weer van tussen want we hebben nog een aardig stukje voor de boeg
Bij Kufstein gaan we de grens over naar Oostenrijk heb je nog geen vignet voor de auto dan is hier nog een mogelijkheid zoals je ziet. Dan richting Brenner. O als je met eigen vervoer gaat misschien leuk iets tijd in te ruimen voor het museum wij rijden door.
Plessi Museum
Openingstijden 6:00 a.m.-10:00 p.m.
Bij de Brennerpas, in de gebouwen die ooit bezet waren door de douanekantoren aan de grens tussen Italië en Oostenrijk, is er vandaag het eerste voorbeeld van een museum op een snelweg. Het architecturale complex, met een oppervlakte van 13.000 vierkante meter, werd in 2013 ingehuldigd door Autostrada del Brennero SpA en is een formeel en functioneel experiment voor het transformeren van een traditionele rustruimte in een locatie gewijd aan cultuur.
Het gaat goed kijk de trein rijdt ook! We komen aan in Tirol en daar zien we de skischans
Bergiselschans
De schans werd in 1927 gebouwd en in 2001 grondig vernieuwd. De wereldkampioenschappen noords skiën 1933 vonden hier plaats, net als het WK 1985. De derde wedstrijd van het Vierschansentoernooi wordt traditioneel gesprongen op de Bergiselschans.
We hebben even tijd om iets te nuttigen in een restaurant. Daar zien we een bekende auto staan maar even een plaatje geschoten. Mocht je daar komen en je gaat naar de toilet loop daar dan rustig binnen ik den dat er maar 4 zijn maar al die wanden hadden spiegels je raakt geheel gedesoriënteerd althans ik. Dan gaan we voor de laatste kilometers. Oef een file van ruim 2 uur is minder. Door om te rijden hebben we dan toch bijna 1 uur uitgespaard.
En dan rijden wie zonder 1x fout rijden naar ons hotel in Hallbergmoos. Nou daar was niets mis mee Aan de bar ons laatste drankje van deze reis maar genomen want morgen komen rijden we de laatste kilometers naar Zeeland en dan naar huis.
Soms verveel je je in de bus zoals de laatste dag en dan ga je van alles vastleggen wat je tegen komt haha
Maar zonder gekheid er wordt eigenlijk overal wel aan de wegen gewerkt.
Ik kan hier een lange lap tekst neerzetten maar dat heeft geen waarde. We hebben alle afval netjes in de container bij het hotel achter gelaten. Trouwens prima hotel mocht je bij de luchthaven moeten overnachten.
Bij vertrek vlogen de vliegtuigen even ter afscheid over ons heen We hebben heel veel koolzaadvelden gezien We rijden ook weer langs Frankfurt zoals je ziet.
We maakten nog even een stop in Duitsland.
Het is 1 mei vandaag en dat is hier een officiële feestdag wat inhoudt, dat de vrachtwagens niet mogen rijden. De parkeerplaats stond helemaal vol. En ech bij het inparkeren van de bus liep het dus net even iets anders dan gepland. Een fikse schade aan de linkerachterzijde was het resultaat maar met ons was alles goed.
Een minder leuk bericht;
We waren geloof het of niet 2 minuten te vroeg vertrokken en dat betekent een extra stop van een ½ uur. Dat was stevig balen. Een tachograaf kun je niet om de tuin leiden, gelukkig maar want het is wel voor je eigen veiligheid Zo hebben we ook nog een stevig buitje meegepikt van achter het glas.
We komen aan bij de Nederlandse grens het is nu niet ver meer nog heel even dan zijn we in Zeeland.
Daar aangekomen heeft een ieder al gegeten en staan de bussen merendeels klaar voor vertrek helaas zij moeten toch wachten tot ook wij gegeten hebben en dan naar de pendel op weg naar huis.
Komen we in Utrecht aan staan we elkaar aan te kijken als we uitstappen hier klopt iets niet! En dan ineens;
Dat huisje in het midden stond er niet toen we vertrokken. Klopte dus is de afgelopen week neergezet dit moet de bewuste coffeeshop worden maar er zijn nog wat hobbels op de weg.
Geïnteresseerd? hier is de link
Dit zijn wel serieuze verkeersborden hoor!
Op de 1ste foto zie je hoe belangrijk de bambino is, de kinderwagen krijgt parkeerplekje dicht bij de winkels haha
En het verbodsbord dat dus de hele reis onze nou nee Diesel zijn plaaggeest was.
De Olijfboom idd uit het wapen van Puglia op de prullenbak
Wij hebben genoten ook al liep het wel eens anders dan we hadden verwacht.
Tot op de volgende reis
Puglia