Sarnath
Het vroegere hertenpark waar de boeddhistische gemeenschap Sangha ontstond. Het staat bekend om de oude overblijfselen van boeddhistische stoepa's, kloosters en tempels en ligt op een afstand van 6 km ten noorden van Varanasi. Boeddha, de grote wijze, kwam na het bereiken van de verlichting (Boeddha-kap) in Bodh Gaya naar Sarnath en hield zijn eerste preek (of in religieuze taal, het in gang zetten van het Wiel van de Wet (Maha-Dharmachakra Pravartan) tot 5 leerlingen (Kaundinya, Bashpa, Bhadrika, Mahanaman en Ashvajit)
Sarnath (samen met Bodhgaya en Kushinagar in India en Lumbini in Nepal) is een van de vier belangrijkste boeddhistische pelgrimsoorden ter wereld.
Mulagandha Kuti Vihar
Gebouwd in 1931, door Angarika Dharmapala die de oprichter van de Mahabodhi-samenleving was. Het wordt nog steeds onderhouden en gerund door deze Society in 1931 met donaties van verschillende landen en de internationale boeddhistische gemeenschap. Er zijn torenspitsen boven op het enorme gebouw waardoor het op een kerk lijkt. De Vihara is verankerd met de heilige relikwieën van Sakyamuni Boeddha.
Het gebouw zelf is erg mooi en uitgegroeid tot 1 van de grootste Sarnath's attracties voor toeristen. Er wordt gezegd dat de toewijding toegewijden van over de hele wereld trok om te getuigen en zegeningen te zoeken.
De toegang tot de Mulagandha Kuti Vihar
De entreehal is versierd met een enorme bel die werd geschonken door Japan en het interieur herbergt een gouden standbeeld van Boeddha op een marmeren platform.
Binnen, zien we fresco's met scènes uit het leven van Boeddha aan de muren. Deze zijn gemaakt door de Japanse kunstenaar Kosetsu Nosu en zouden voltooid zijn in 1936. De fresco's zijn een uitstekende bron van kennis als je meer wil weten over het leven van de Boeddha vanaf zijn geboorte tot het bereiken van Mahaparinirvana.
De Bodhi Tree
Direct buiten de tempel staat een jong boompje van de originele Bodhiboom uit Bodh Gaya, ook geplant in 1931, die is inmiddels zo uitgegroeid dat hij de gehele binnenplaats vult. En net als in Sri Lanka staat ook hier een gouden hek om het heiligdom!!
De pelgrims komen hierheen en lopen om de heilige boom en betuigen hun respect aan de beelden van de Boeddha en zijn eerste 5 discipelen.
Deze heilige tuin, met uitzicht op de Damekh Stupa, werd voorgesteld als de locatie van de 2e Wereldvredesklok. Lees onder.
De World Peace Bell
In het voorjaar van 2005, na de afsluiting van de 16e Nyingma Wereldvredesceremonie in Bodhgaya, werden plannen gemaakt om een World Peace Bell in Sarnath te installeren. Op deze manier volgden we het pad van de Boeddha van Bodhgaya naar Sarnath, waar de Verlichte voor het eerst aan het wiel van de Dharma draaide
Na het verkrijgen van formele toestemming van de districtsmagistraat en het Forest Department, begon de bouw op 17 maart 2005.
Toen de bel klaar was voor de inwijding, kwam de sangha van de Maha Bodhi Society bijeen om de Dharmacakkappavattana Sutta te zingen, de 1ste leer van de Boeddha.
De World Peace Bell, die tot 7 kilometer verderop te horen is, is een nieuw punt voor aanbidding voor de Sarnath-gemeenschap. Moge zijn tonen alle negativiteit verdrijven en zuiveren.
De olie bij het Wiel van Dhamma werd bijgevuld zodat de vlam blijft branden. Ook hier wordt voortdurend geofferd. En wat een eer te mogen zijn achter dat gouden hek samen met de verzorger van de boom om een kaarsje te branden op de heilige grond.
De plaats waar Boeddha zijn 1ste preek hield.
Rond de boom
Naast de enorme bel met inscripties zijn er grote plaquettes met de toespraak van de Boeddha in verschillende talen, zoals Pali, Engels, Thais, Chinees, Vietnamees, Hindi, Japans, Birmees, Cambodjaans, Mongools, Tibetaans en Koreaans.
De Stupa's en ruines
Keizer Ashoka (304 tot 232 vC), die Boeddha's boodschap van liefde en mededogen verspreidde over zijn enorme rijk heeft een bezoek gebracht aan Sarnath rond 234 voor Christus, en richtte hier een stupa op van 39 m hoog en een doorsnee van 28 meter. De pilaar is gebroken, maar de fundering bevindt zich nog op de originele plaats. De top van de pilaar heeft de vorm van een leeuw en is onbeschadigd en staat nu in het museum Samath Archeological Museum. Deze top is een nationaal symbool van India en staat op alle bankbiljetten.
Verschillende boeddhistische bouwwerken zijn gerezen in Sarnath tussen de 3e eeuw voor Christus en de 11e eeuw na Christus, en tot op de dag van vandaag vinden we hier de meest uitgebreide ruïnes onder plaatsen op het boeddhistische pad. Ruïnes van de oude kloostergebouwen en Dhamek Stupa (hier zouden diverse relikwieën van Boeddha bewaard zijn).
De tempel, de stupa en het museum liggen op loopafstand van elkaar en zijn een bezoek meer dan waard.
Het archeologisch museum in Sarnath is de oudste plaats van het Archaeological Survey of India.
Het museum herbergt een aantal opgegraven beelden, velen van hen nauwelijks beschadigd, samen met een rijke collectie van boeddhistische sculpturen, bestaande uit tal van Boeddha en Bodhisattva beelden, beschouwd als een van de mooiste exemplaren van de boeddhistische kunst.
Het museum entree wordt gedomineerd door de beroemde leeuw hoofdstad van het kastje Ashoka's.
Hier mochten geen foto’s gemaakt worden. Sterker nog tassen e.d mochten niet eens mee er werd streng gecontroleerd!
Sarnath is ook de thuisbasis van het hoogste standbeeld van Lord Boeddha 80 meter, gebouwd in een gebied van 2,5 hectare en bestaande uit 815 stenen.
VARANASI
Varanasi
ook bekend als Kashi (van kas = schijnen) is een van de oudste levende steden in de wereld.
Varanasi`s plaats in de Hindoe-mythologie is vrijwel ongeopenbaard.
Mark Twain, een Amerikaanse schrijver, werd geboeid door de legende en de heiligheid van Benaras, schreef ooit;
Varanasi is ouder dan geschiedenis, ouder dan traditie, ouder zelfs dan legende,
en ziet er 2 keer zo oud uit als hen allemaal bij elkaar.
Volgens de 'Vamana Purana', zijn de Varuna en de Assi rivieren ontstaan uit het lichaam van de oorspronkelijke Persoon aan het begin van de tijd zelf. Het stuk land ligt tussen hen in waardoor 'Varanasi', de heiligste van alle bedevaarten doordrenkt is van traditie en mythologische nalatenschap.
Kashi is de 'oorspronkelijke grond' gecreëerd door Shiva en Parvati, waarop zij stonden aan het begin van de tijd.
Varanasi is de microkosmos van het hindoeïsme. Een stad van de traditionele klassieke cultuur, verheerlijkt door de mythe en legende en geheiligd door de religie.
De stad trekt sinds onheuglijke tijden, een groot aantal van de pelgrims en gelovigen. Het is de beste plek om te sterven want iedereen die hier dood gaat krijgt gelijk moksha (bevrijding uit de cyclus van geboorte en dood) wat wordt gezien als verlichting. Weduwen en oudere of stervende komen naar Varanasi om hun laatste dagen te slijten. Ze zoeken onderdak in tempels bijgestaan door gelovigen. Dit maakt Varanasi de belangrijkste stad van de Hindoe gemeenschap.
De Bharat Mata tempel
Deze is gelegen in de Mahatma Gandhi Vidyapeeth Campus. De tempel werd in 1936 gebouwd door Babu Shiv Gupt vrijheidsstrijder van de Universiteit en is ingehuldigd door Mahatma Gandhi.
De Bharat Mata tempel in Varanasi dateert van voor de onafhankelijkheid en is de enige tempel ter ere van Moeder India. Het statuut van Bharat Mata is gebouwd in marmer op de vloer van de hal. Het is een model van het onverdeelde Indiase subcontinen, voorstellende de bergen, vlaktes en oceanen. Er zijn geen grenslijnen aangegeven.
Deze kaart, is het meest opvallende aan de Bharat Mata tempel in plaats van de gebruikelijke goden en godinnen.
Bharat Mata,
dat wil zeggen, de Moeder India (Bharat - India, Mata - Moeder) is een personificatie van India en wordt door sommigen gezien als een moeder godin van de vruchtbaarheid. Ze wordt meestal afgebeeld als een dame, gekleed in een saree met een vlag.
Gebed van Bharat Mata
Ratnakaradhautapadam Himalyakirtitinim I
Brahmarajarsiratnamdhyam Vande Bharatamataram II
Betekenis:
Ik betaal mijn eerbetoon aan de moeder van Bharat, wiens voeten worden gewassen door de oceaan die de machtige Himalaya draagt als haar kroon en die uitbundig is versierd met de juwelen van tradities van Brahmarsis en Rajarsis.
We mogen weer met de riksjwa.
Een tocht dwars door het centrum naar de Ghats.
Er was weer veel te zien.
Deze rit deed ons beseffen dat de meegenomen mond/ neusbescherming geen overbodige luxe was.
En dan nu naar het ontmoetingspunt de fietsenstalling nou niet moeilijk voor ons Hollanders toch?
We gaan te voet verder, eerst langs de Ganges
Boven het verkopen en branden van de olielampjes voor de overledenen en de rituele reiniging nee niet voor ons!
En nu door de steegjes naar de crematieplaats door de drukte, de gekte, het lawaai, het getoeter, de koeien en de vlaaien, de saddhu’s, de kleine winkeltjes, de groentes op de grond, de vele bedelaars, de verminkten die op de grond kruipen en smeken om een aalmoes. Maar ook een mooi tempeltje. En natuurlijk werd er ook gewerkt en na gedane arbeid is het tijd voor rust de kerk of de bar natuurlijk
Manikarnika Ghat,
is 1 van de oudste en heiligste ghats in Varanasi. Hier kunnen circa 12 lichamen tegelijk worden gecremeerd op de verschillende crematieplaatsen. We zien grote stapels hout liggen. Vanaf nu mag er niet meer gefotografeerd of gefilmd worden. We krijgen de mogelijkheid om de trap op te lopen en het cremeren van dichtbij te aanschouwen, er gaat wel wat door je heen geloof me.
De crematies gaan dag en nacht door. Er worden verschillende houtsoorten gebruikt. Ben je wat rijker dan gemiddeld, dan kun je je Sandelwood permitteren, dat ruikt lekker zegt men.
De Heilige Rivier Ganga
De levensader en meest heilige rivier van hindoeïstische India.
Zij ontstaat als de Bhagirathi rivier uit de Gangotri gletsjer, die op grote hoogte ligt in het Uttaranchal Himalaya gebergte ten noorden van India en voegt zich bij de Alaknanda rivier in de buurt van de stad Deoprayag om zo de Ganga te vormen. Zie verdere informatie India
In de hindoeïstische mythologie, wordt aangenomen dat het baden in rivier de Ganges voor vergeving van zonden zorgt en het vergemakkelijkt het bereiken van de verlossing of het nirvana.
Deze diepgewortelde waarheid blijkt wel uit het feit dat mensen van verre oorden reizen om de as van hun verwanten onder te dompelen in de wateren van de Ganges in Varanasi of andere plaatsen gelegen aan de oevers van deze heilige rivier. We kopen Indian Roepies en gaan naar de Gath.
Vanaf het water was het natuurlijk allemaal nog beter te zien. We gingen dan ook met een klein roeibootje de Ganges op.
Ook zie je de enorm oude gebouwen en de eerste lichtjes op het water
De voorbereiding tot de crematie
je hoeft het niet te lezen uiteraard maar ik vind het plaatje dan meer compleet.
Vanuit de bus kon je de foto wel maken.
De crematie
Om de ziel een laatste maal te zuiveren wordt het lijk besprenkeld met of ondergedompeld in de Ganges en vervolgens enige tijd te drogen gelegd op de trappen. Het water van de rivier zal tevens het karma verbeteren. De priester ontvangt vóór de plechtigheid een certificaat van de politie dat de overledene niet tengevolge van een criminele activiteit maar een natuurlijke dood gestorven is. Zonder dit document mag het lichaam niet op de heilige ghats gecremeerd worden omdat misdadigers de heilige grond zouden bezoedelen
Delen die niet volledig door de vlammen worden verteerd (het bekken van de vrouw de borstkast van de man blijken zo hard te zijn dat dit niet geheel verbranden) worden samen met de achtergebleven as in de rivier de Ganges gegooid.
In Nepal hebben we het hele proces gezien. (hier is ook de 1ste foto van)
Rondom een burning ghat zijn letterlijk de aasgieren te zien, vooral uit de kaste der onaanraakbaren, die proberen de kostbaarheden met hun blote handen of met geïmproviseerde schepnetjes uit de blubber te trekken. Een aantal meters van de nog rokende asresten staan een aantal kinderen tot hun knieën in het water in de hoop nog iets van waarde op te vissen.
Bovenstaand mannelijk familielid zal als 'hoofdrouwende', ook wel offeraar genoemd, alle rituele handelingen uitvoeren voor, tijdens en na de crematie. Tot en met de 13e dag na de crematie is de offeraar in onreine staat, omdat hij bezoedeld is met de dood. Daarom gelden voor hem extra strenge leefregels;
Nog even een weetje;
Dashashwamedh Ghat,
het meest bekend om zijn Ganga Aarti (een heilig vuurritueel)
Het woord ‘Aarti’ komt van het Sanskrit woord ‘Aratrika’ (een ritueel dat duisternis verdrijft). Dit ritueel heeft een diepe symbolische waarde voor hindoes. De dingen die bij het Aarti ritueel horen zijn water, bloemen, lampen, wierook, klokken en diverse andere objecten.
Na een kort gebed worden de lampen door de gelovige doorgegeven om anderen in staat te stellen de zegeningen van de vlammen te ontvangen. Men zwaait hun handen om de vlam en draaien dan met eerbied hun ogen en hoofd. De zuiverende zegen, die van de goden naar de vlam wordt overgebracht, is dan doorgegeven.
Het doel van de Aarti;
het wuiven van verlichte wieken voor de goden in een geest van nederigheid en dankbaarheid, waarin trouwe volgelingen worden ondergedompeld in een goddelijke gedaante van God.
Het symboliseert de 5 elementen:
1) ether (Akash), 2) wind (Vayu), 3) vuur (agni), 4) water (JAL), en 5) de aarde (pruthvi).
Voorbereiding Aarti.
De priesters die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van de aarti, bereiden de opstelling voor door 5 verhoogde planken, een gelaagde koperen lamp, idool van Ganga Devi, bloemen, wierookstokjes, schelp en andere rituele parafernalia te verzamelen. Toegewijden verdringen de locatie vanuit de hele stad om getuige te zijn van het spektakel. Anderen maken een boottocht vanaf de overkant van de rivier de Ganga en leggen de boot aan de oevers van Dashashwamedh ghat.
Alleen de geleerde experts van Veda's en Upanishads zijn betrokken bij het uitvoeren van de aarti, en ze worden geleid door de priester van Gangotri Seva Samiti.
De waterstand bepaald of de Aarti boven bij te wonen is in de gath of vanaf het water. Voor ons werd het in de gath daar de waterstand extreem hoog was. En wees op tijd want het is het druk!!
De Varanasi Ganga Aarti
Deze vindt plaats na zonsondergang bij heilige Dasaswamedh Ghat, 1 van de heiligste van alle ghats in Varanasi in de buur
Kashi Vishwanath Temple. Dagelijks na zonsondergang 18;30 uur in de zomer en 19.00 uur in de winter duur ca 45 minuten.
De Aarti wordt uitgevoerd op een podium door een groep jonge pandits, allen gedrapeerd in saffraan gekleurde gewaden met hun puja platen uitgespreid voor hen.
Het is een georganiseerde activiteit die begint met het aansteken van de meerlagige ceremoniële koperen lampen en een goed gesynchroniseerd en ritmisch zingen van de heilige mantra's. Sommige priesters blazen op de schelpen om de atmosfeer te heiligen, andere priesters zwaaien met de wierookstokjes om Moeder Ganga te aanbidden.
Als de inleidende mantra's voorbij zijn, voeren de priesters aarti uit met de koperen lampen met kamfer. De beweging van de lampen, gehouden in de pandits 'handen, is nauw gesynchroniseerd met de ritmische gezang van hymnen en Clang van de cimbalen. Zodra de aarti voorbij is, is er meer Sattva of zuiverheid in de lucht
De bedwelmende geur van sandelhout doordringt de lucht.
Heel indrukwekkend ik zeg; ga dit zeker ervaren indien mogelijk! Een bijzonder slot van deze dag
Vandaag gaan we met een motorbootje de Ganges op.
Het hing erom want het water is erg hoog maar we hebben geluk.
De bus zet ons af op de weg en vandaar lopen we door het dorpje naar de Ganges.
Het is zover we gaan genieten en kijken onze ogen uit.
Ik zal een afwisseling maken van de Ghats en de activiteiten aan en op de Ganges.
Maar natuurlijk eerst nog even wat achtergrondinformatie.
Waarom wordt Varanasi de stad Ghats genoemd?
De allereerste bewoners zouden in 1000 v Chr in de stad zijn aangekomen. Varanasi werd tot leven gewekt door de hindoegod Lord Shiva en wordt verondersteld 3000 jaar oud te zijn. Een overvloed aan ghats in Varanasi is het bewijs van zijn rijke erfgoed.
De Ghats.
Dit zijn stenen trappen die steil afdalen naar de rivier en zich noordwaarts uitstrekken tot een halve maan.
De meeste van deze ghats zijn herbouwd na 1700 na Christus, toen de stad deel uitmaakte van het Maratha-rijk en zijn voor baden en puja-ceremonies, terwijl 2 ghats uitsluitend worden gebruikt als crematieplaatsen
De beschermheren van de huidige ghats zijn Marathas, Shindes (Scindias), Holkars, Bhonsles en Peshwes (Peshwas).
Veel ghats worden geassocieerd met legendes of mythologieën, terwijl andere in particulier bezit zijn.
Een groot deel van het dagelijkse leven in Varanasi vindt plaats op de meer dan 87 ghats.
Dashashwamedh Ghat
Deze Ghat is het hart van de actie en de topattractie in Varanasi, 1 van de oudste en heiligste Varanasi-ghats. Hier vindt elke avond de beroemde Ganga aarti plaats.
Assi Ghat
op het punt van het samenkomen van de Ganges en de Asi rivier in het uiterste zuiden van de stad. Dit wordt vermeld in de Purana's en khandas. Een van de 5 speciale ghats waar pelgrims verondersteld worden in de juiste volgorde te baden tijdens de rituele route (Panchatirthi Yatra).
Manikarnika Ghat,
belangrijkste ghat in Varanasi, waar de crematie van de doden wordt uitgevoerd. Omdat volgens de Hindoe mythologie crematie in dit ghat leidt tot het los maken van de ziel van de cycli van geboorte en wedergeboorte dit heet "mukti".
Wie heeft Ganga Ghat gebouwd?
Peshwa Balaji Baji Rao
Er worden 2 hindoeïstische legendes mee geassocieerd:
De huidige ghats zijn waarschijnlijk gebouwd door Peshwa Balaji Baji Rao in het jaar 1748.
Als je wilt kun je de functie/achtergrond van de meeste Ghats terugvinden op internet. Ik laat het bij deze info.
Het werd al snel erg warm op het water de zon brandde op ons lijf en de gids besloot dat het tentzeil uitgeklapt zou worden voor een beetje schaduw. Eenmaal het zeil gelezen sprongen de jongens het water in maar dat werd direct afgestraft door de bootsman. Wij kregen namelijk het (heilige) vieze water over ons heen.
Geloof me accuut sloeg de motor af door oververhitting of was het hun frustratie?
Toen merkten we ook dat er behoorlijk wat stroming is in de Ganges we dreven heel snel naar de kant. Na een tijdje begon de motor weer te pruttelen.
Een paar tempels aan de oever
Een bad voor jong en oud en uiteraard
Tanden poetsen? Ja gewoon met een uitgekloven bamboestokje.
Enne...... die straal die daar boven uit de toren komt?
Sorry dat is het riool wat dus ook geloosd wordt in Ganges
Op de trappen is er altijd wel iets te beleven
Ook op de oever is het nooit stil
Je ziet het cremeren gaat gewoon door ook in de vroege ochtend.
De was ligt/ hangt te drogen
Woorden overbodig
De tocht komt ten einde. In de gaht zien we dat de potten van de Aarti worden schoongemaakt met water en zand. We lopen door het dorp naar de bus die ons weer naar ons hotel brengt waar of we de rest van de dag doorbrengen aan het zwembad na nog een wandeling te hebben gemaakt.
Varanasi is een ervaring/ belevenis op zich.
Het ontdekken van een eeuwige eenheid van lichaam en ziel. Het biedt een adembenemende ervaring.
De stralen van de dageraad glinsteren over de Ganges, de high-banken, de tempels en heiligdommen langs de oever badend in een gouden tint, zielen roeren hymnen en mantra's vermengd met de geur van wierook vult de lucht, het heilige water van de Ganges spat zachtjes op de Ghats. Varanasi is ook bekend om zijn rijke schakering van muziek, kunst, ambacht en het onderwijs.
Morgen gaan we
Varanasi welk een “Credo”, devotie met as verbranden
Terug naar moeder rivier, opstaan en weer ten gangen
Refrein;