Orchha/Khajuraho Terugblik Langs de weg India     

AGRA

Agra ligt in het gelijknamige district Agra, aan de rivier de Yamuna in het noorden van India.

De oude kern van Agra is een wirwar van straatjes en steegjes. Het nieuwe gedeelte in het zuiden van de stad staat bekend als Sadar Bazaar. In de stad is een universiteit en de stad neemt daardoor een vooraanstaande positie in op het vlak van cultuur en onderwijs.

Voor we naar de Tai Mahal gaan, gaan we eerst nog naar een minder bekend monument van Agra.

Het graf van Itimad-ud-Daulah, ook wel de 'Baby Taj' genoemd vanwege zijn gelijkenis met het meest beroemde monument van Agra. Maar dit graf werd gebouwd voor de Taj Mahal en is gelegen aan de Oostelijke oever van de Yamuna rivier.

Een aantal van haar stilistische kenmerken, zoals een graf in wit marmer omgeven door een formele tuin en het gebruik van mozaïek in marmer voor bloemen en geometrische ontwerpen zijn vergelijkbare kenmerken met de Taj Mahal.

 

Baby Taj is de graftombe "Itimad-ud-Daulah"

wat letterlijk "pijler van de staat ' betekent. Dit werd toegeschreven aan Mirza Ghiyas Beg, de Perzische (Iraanse) Chief Minister van het Mughal rijk in de tijd van Jehangir, de voorganger van Shah Jahan.

Het mausoleum (in het midden van de Charbag) werd in opdracht van Nur Jahan, Jehangir's vrouw, in 1622 gebouwd (10 jaar voor de bouw van de Taj Mahal), om haar vader te eren.

De Baby Taj zou uiteindelijk bekend worden om een heleboel dingen;

  1. Allereerst als de "voorloper van de Taj Mahal".
  2. Het was de 1ste  Mughal-structuur volledig opgebouwd uit marmer. 
  3. De 1ste structuur met veelvuldig gebruik van Pietra Dura term voor de decoratieve kunsttechniek (het gebruik van gesneden en gemonteerde gepolijste gekleurde stenen om beelden te maken).
  4. Maar nog belangrijker, het is de meest gedecoreerde structuur in Agra, wellicht zelfs in heel India. 
  5. Het graf wordt gekenmerkt door gebogen ingangen, 8-hoekige minaretten
  6. Uitgesneden bloemmotieven 

Het ontwerp ontstond uit creaties en het combineren van elektrische vormen van hindoe-en islamitische architectuur.

Hier werd gebruik gemaakt van witte knikkers in plaatst van de handtekening het Rode zandsteen.

 

Deze tombe is net buiten de muur van Agra gebouwd, gemaakt met marmer. Het mausoleum is geplaatst op een groot rood zandstenen platform. dat toegankelijk is via 4 monumentale poorten;

  • De westelijke toegangspoort is een paviljoen aan het water (rivier de Yamuna) en
  • de oostelijke is de hoofdingang. 
  • De zuidelijke en noordelijke poort zijn valse poorten, gemaakt om de symmetrie te behouden. 
  • Elke poort is gemaakt van rode zandsteen en heeft geometrische ontwerpen.

De binnenruimte van het graf is geometrisch verdeeld in 9 kamers. De centrale kamer is de grootste van allemaal en bevat de sarcofagen van Itimad-Ud-Daulah en Asmat Begum.

Deze is alleen toegankelijk via de zuidzijde. In deze kamer zijn de muren beschilderd met prachtige bloemmotieven. Er zijn ook cipressenboomversieringen te vinden, die de essentie van de Perzische invloed op de structuur laten zien. Het traliewerk is afkomstig uit Gujarat. Het werd intensief gebruikt in de Mughal-regering vanwege zijn schoonheid en vanwege het vermogen om het natuurlijke licht te muteren om het houtsnijwerk (zou op dit monument nog beter zou zijn dan dat van de Taj) van het gebouw te verbeteren. Op beide niveaus zijn uitgesneden panelen met kalligrafiedesigns te vinden.

 

De tuin van het graf was bedoeld om het paradijs te vertegenwoordigen. Deze is vierkant van vorm en is door waterkanalen in 4 delen verdeeld. De tombe is symmetrisch geplaatst in de kruising van de 4 kwadranten. Elk kwadrant vertegenwoordigt een zee van het paradijs. Er zijn 4 rechthoekige baden in de tuin met fonteinen.

Via een schaduwrijke weg liepen wij naar het volgende mausoleum.

 

 

Chini Ka Rauzah

het Mausoleum (graf van Afzal Khan (Perzisch dichter) de vizier van Shah Jehan) werd gebouwd rond 1628. De tegeltechniek van dit mausoleum komt oorspronkelijk uit Kashan in Perzië en de tegels zelf werden bekend als Kashi. De voorbereiding van deze techniek is zeer ingewikkeld. Het proces voor het bakken bestaat uit diverse chemicaliën en zandsteen op bepaalde manier te verwarmen. Dit resulteerde in tegels die hun kleur en glans tot op de dag van vandaag behouden heeft. Helaas is er niet veel meer van over.

 

Over de muur naar beneden kijkend werden we verrast, aan de oever van de Yamuna rivier vond een rituele reiniging plaats.

 

De volgende stop is de Taj Mahal. Maar voor je een ticket koopt kijk eerst even op dit bord!!

 

 

De tassen worden gecontroleerd en dan vanaf nu je keurig gedragen.

Niet alleen aan het begin maar overal vind je de mannen in uniform.

 

De Darwaza-i-rauza

is met zijn afmeting van 150 mtr breed en 100 mtr hoog een majestueuze en de belangrijkste toegangspoort. Het is een structuur van rode zandsteen. Geflankeerd door 4 bogen 2 aan elke zijde. De inlays zijn gemaakt van wit marmer, vandaar het 2-kleurig rood-witte uiterlijk van de gebouwen. De versieringen op de hoofdpoort wijken niet af van de regel voor alle andere gebouwen in het complex, namelijk dat het ofwel bloem- of plantmotieven zijn, of reproducties van verzen uit de Koran.

Links en rechts zijn een aantal kamers. 

Op de kolommen een duplicaat van de Taj. Bovenop zijn 22 sier-chhatris in 2 rijen van 11 geplaatst. 

De verzen op de muren zijn in het Arabisch van zwart marmer. De grootte van het lettertype neemt toe met de hoogte van de tekst. Dit stelt iedereen in staat de Koran te lezen. Het meest karakteristieke vers is "O ziel, je bent in rust, keer in vrede met hem terug tot de Heer, en hij heeft vrede met jou". Het is waarschijnlijk de enige tekst waarin de profeet rechtstreeks tot een mens spreekt.

De grote poort scheidt de binnenplaats (ook wel Jilawkhana genoemd) van de tuinen. Deze is in hoge mate symbolisch omdat het complex in feite 1 geheel is bestaande uit 4 delen, uitgelijnd langs de Zuid-Noord-as, en die zijn:

  1. De karavanserai, ooit markt en aankomstplaats voor caravans, is verdwenen ingehaald door de verstedelijking van Agra
  2. De binnenplaats (Jilaukhana),  werd gezien als een soort sluis alvorens het meest heilige deel van de Taj Mahal binnen te gaan, er zijn 3 ingangen, Zuid, Oost en West. 
  3. De tuinen, de ruimte voor de Volksvergadering, plek waar de zielen naartoe gaan volgens de islamitische religie en wie het paradijs, de hel, maar vooral het wegen van de zielen bezit. Dit alles is zeer symbolisch. Hier vind je nu het mausoleum, moskee en het paviljoen voor de gasten
  4. Terras, zie tuinen

De boog van de poort was oorspronkelijk bekleed met zilver (nu vervangen door koper) en versierd met 1.000 spijkers

welk de hoofden waren van de zilveren munten uit die tijd. Het is rood met geometrische patronen die zich concentreren op de bovenkant waar alle motieven samenkomen om een soort zon te vormen waaruit een hanger glanst.

Nu is het wel tijd voor onze bij de ingang in ontvangst genomen slofjes hoor want we gaan het heilige der heiligen betreden.

We lopen langs de karavanserai met strakke grasvelden naar de toegangspoort.

Eenmaal in die poort, krijgen we al een blik op de Tai Mahal.

 

Tai Mahal

Betekent "Kroon van alle paleizen", het komt uit het Perzisch. Het staat voor het Symbool van eeuwige liefde en is gelegen aan de rechteroever van de Yamuna rivier in een grote Mogul tuin van zo'n 17 ha. Het grafmonument, staat op het noordelijk uiteinde van de Charbagh begrenst door 4 geïsoleerde minaretten en regeert met zijn 8-hoekige structuur afgedekt door een bolvormige koepel over de criss-cross van open perspectieven. 

Het mausoleum van wit marmer werd gebouwd tussen 1631 en 1648 in opdracht van de Mughal keizer Shah Jahan ter nagedachtenis aan zijn favoriete vrouw.

Het is 58 meter hoog 56 meter breed en staat op een verhoogd marmeren platform van 10.000 m². 

In deze Charbagh heeft elk van de 4 onderdelen 16 bloembedden.

Het marmer voor de Tai Mahal is afkomstig uit de mijnen van Rasjashtan en Jodbur en moest zo'n 160 km vervoerd worden dit gebeurde door o.a. olifanten, ossen en buffels.

Het is volkomen symmetrisch een effect dat visueel wordt versterkt door de uitgestrekte tuin met een langgerekte waterpartij die er voor ligt.

 

Het is het meest perfecte voorbeeld van Mughal-architectuur. Het geheel is perfect symmetrisch. De patronen worden van links naar rechts herhaald, overal in het gebouw ook hier bloemig, plantaardig, abstract of kalligrafisch.

De 4 minaretten met een hoogte van 40 meter, en verdeeld in 3 gelijke delen, gescheiden door balkons staan iets scheef (naar buiten) om te voorkomen dat deze bij een eventuele aardbeving/schok op de Tai Mahal vallen.

De belangrijkste zijden, hebben allemaal een iwan (gigantische ogive-vormige portieken). Aan de bovenkant is een bolvormige koepel. Ondanks zijn indrukwekkende verhoudingen lijkt het heel fragiel, dit is mede door zowel de fijnheid van de decoraties als door het goede aandeel van de Iwans die de gevels van dit mausoleum tot een harmonieus geheel maken. 

 

Het plateau is van blauw geaderd marmer.

Bij elke lichtval zie je weer een andere kleur ontstaan.

Woorden schieten te kort.

Hier is het genieten en foto's maken.

 

De moskee van de Taj Mahal

De moskee staat in het westen, richting Mekka en heeft 3 ingangen. 

De belangrijkste bevindt zich in het midden, je komt binnen via een brede iwan (brede veranda, hoog en ondiep typisch voor Perzische architectuur) versierd met zwartmarmeren inscripties op een witmarmeren hoofdband. Dit zijn koraninscripties zoals die op het mausoleum staan en gestileerde bloemen, ook zoals op het mausoleum gemaakt in pietra dura techniek.

De andere 2 ingangen lijken op de hoofdingang, ze hebben alleen niet de iwan waarvan de decoraties direct boven de deur worden gedragen, dus ze zijn bescheidener. Elk van de 2 ingangen van valse ramen erboven, beide identiek in ogive.

De Mihman Khana

ook wel het pension genoemd, is het 2e gebouw op het terras en ten oosten van het mausoleum. Heel dicht bij de moskee, verschilt het in kleine details. Het is verstoken van Mihrab en Minbar, en de vloer is gemaakt van eenvoudige platen van rode zandsteen

Beide bevinden zich op de "Chameli Farsh", de naam die is gegeven aan het 9 meter hoge terras aan het einde van het Taj Mahal-complex dat, naast het mausoleum, de moskee en het gastenpaviljoen, 2 vijvers gevuld met water bevat, tussen de bijgebouwen en het hoofdgebouw.

 

Natuurlijk lopen we nog even langs de kamers in de Darwaza om straks nog een laatste blik te werpen op de Taj Mahal. ( het was er wel lekker koel)

De belangrijkste kamer is uiteraard de achthoekige met een hoog gewelfd plafond in de Taj Mahal zelf. Deze kamer bevat de graftombes van Mumtaz en Shah Jahan. Beide graven zijn prachtig ingelegd en versierd met edelstenen, de beste in Agra hier mocht uiteraard niet worden gefotografeerd.

 

 

 

En hier zitten we dan en nemen afscheid. Maar dat hoeft helemaal niet zegt ons reisleider Mike wacht maar. Je gaat hem echt nog zien dat beloof ik jullie!!

Nou spannend hoor! Voor nu zit het er weer op. 

We gaan op weg naar het Rode Fort Agra!!

 

Agra en Taj Mahal, nu “Icoon” van haar geliefde

Mens Ken het verhaal, Een monument met vele grieven

Refrein;

Het Fort van Agra

is een 16e-eeuws Mughal monument. Vanwege de kleur wordt dit fort ook wel het Rode Fort genoemd Deze krachtige vesting van rode zandsteen, omvat binnen de 2,5 km-lange vestingmuren de keizerlijke stad van de Mughal heersers. Deze bestaat uit vele sprookjesachtige paleizen, zoals het Jahangir Paleis en de Khas Mahal, gebouwd door Shah Jahan, publieke zalen, zoals de Diwan-i-Khas, en 2 mooie moskeeën. De muren van het fort zijn 21 meter hoog met kantelen langs de dubbele wallen.

Het fort heeft aan elke zijde een versterkte poort en is aangelegd in een halve cirkel. Er zijn 2 toegangspunten in de muren: de Amar Singh-poort op het zuiden en de Delhi-poort op het westen. De oorspronkelijke ingang  rijkelijk versierd met ingewikkelde marmeren inleg, is niet meer in gebruik.

 

Ook hier eerst langs de security zoals je ziet. Binnen denk je nou ech........ Juist we kwamen bij de volgende toegangspoort en dan door de vestingmuur (je ziet hoe dik deze is) door weer een poort en daar was dan de steen met info over het Agra Fort. Waarom die muren zo hoog zijn? Wat dacht je als er olifanten naar binnen moeten?

De Delhi-poort met 2 mooie en versierde dubbele verdiepingen bastions met 8-hoekige vorm worden bekroond door een chhatri beschermde deze ingang. Deze was ruim genoeg om een aantal woonkamers, veranda's en paviljoens  te bevatten.

 

De Khas Mahal

of wel zomerpaleis werd gebouwd na het vernietigen van de originele zandsteen-structuur gemaakt door Akbar. 

Langs de zijkanten is het Zenana-gedeelte van het paleis waar verschillende dames van de Harem in volledige privacy verbleven. Het gebied werd op bepaalde tijden genoten door de koninklijke dames.

Diwan I am ook wel audiëntiezaal

Machchi Bhawan of de Fish Kamer zo genoemd vanwege het feit dat de keizer goudvissen zou hebben gehouden aan de achterzijde.

Hier nog een paar details

 

 

Hoe was het ook al weer?

De keizer had het plan om naast het witte mausoleum een exacte kopie te laten bouwen als laatste rustplaats voor hemzelf maar dan van zwart marmer. De bouw was gevorderd tot aan de fundamenten toen de keizer werd afgezet door zijn zoon Aurangzeb.

De laatste 7 jaren van zijn leven leefde de keizer in gevangenschap in een 8-hoekige toren in het fort van Agra aan de overzijde van de rivier Yamuna. Zijn cel had maar 1 raam. Het enige wat hij al die jaren nog zag was de Taj waar zijn overleden vrouw en geliefde Mumtaz begraven lag. Waarschijnlijk is de toren waar Shah Jahan verbleef de Musamman Burj van dit balkon was er een mooi uitzicht op de Taj Mahal.  Na zijn dood in 1666 is hij naast haar in het witte praalgraf ten ruste gelegd.

 

Dit was het Rode Agra Fort.Tijd om even te ontspannen in ons hotel alvorens we verder gaan.

Vanavond gaan we  de Taj bij zonsondergang zien.

 

We gaan naar een authentieke wijk waar we eerst op eigen gelegenheid even lekker rondlopen, om ons vervolgens een paar uur later bij een backpackers hotelletje te melden.

 

We gaan het dak op om de Tai bij avond te zien.

Geweldig om 18;05 uur gaat de zon zakken dat geeft zijn gloed over de Tai.

Dan komen de wolken en deze geven hun kleur aan de Tai.

Om 19;00 uur was hij dus geheel in een blauwe gloed gehuld.

Mocht je ooit de Tai gaan bezoeken zorg dat je in de avond een terrasje pakt om te genieten

voor ons zit het erop voor vandaag we gaan terug naar het hotel hapje eten en morgen naar 

 

Orchha/Khjuraho  Terugblik