Boudhanath

Himalaya 

Nepal is een veelzijdige bestemming. In de hoofdstad Kathmandu vind je een mengeling van het boeddhisme uit Tibet en het hindoeïsme uit India: kleurrijke gebedsvlaggen en rijk versierde sari's. De Himalaya vormt een groot onderdeel van Nepal, vanaf vele plaatsen heb je dan ook uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. Op de grens tussen Tibet en Nepal ligt de reus der reuzen...de Mount Everest van 8848 meter! Je vind hier 8 van de 14 hoogste bergen ter wereld.

Geweldig we vliegen naar het dak van de wereld wie wil dat niet! Nou wij wel!!!!!

We moeten vroeg uit de veren (05:00 uur) maar dat hebben we er voor over en ja het kost wat maar achteraf kunnen we zeggen “we kregen ook heel wat”.

 

Buddha Air

een prive-luchtvaartmaatschappij en is sinds 1997 actief op de binnenlandse sectoren van Nepal. 

Het is de enige luchtvaartmaatschappij die zijn vluchten uitvoert met de gloednieuwe Beech 1900D vliegtuigen. Boeddha Air is niet alleen trots op de state-of-the-art toestellen maar ook op het toegewijde team. 

De combinatie van de vliegtuigen en mankracht heeft inderdaad een revolutie ontketend in de geschiedenis van de burgerluchtvaart van het land.

Reguliere vluchten worden dagelijks uitgevoerd vanuit Kathmandu naar de Himalaya Range in het noorden en oosten van Kathmandu. Wij nu op de Internationale Luchthaven Tribhuvan

 

Hier zijn we dan de trotse bezitters van een ticket en wachten op ons vluchtnummer.

Het kan maar zo zijn dat de vlucht niet doorgaat hoor. Als de verkeersleiding besluit dat het weertechnisch niet verantwoord is krijgen we op de administratiekosten na onze betaalde dollars terug. Het bleef spannend tot het laatste moment.

We hebben tot 07:03 uur in de hal gezeten.

En toen werd ons vluchtnummer afgeroepen! Gescheiden door de poorten naar het busje dat op ons staat te wachten. En om 07:15 uur kwam er eindelijk beweging in de bus. Hoera!!

We rijden over de luchthaven en dan staan we stil bij ons vliegtuig.

 

Toen we allen zaten kwam de stewardess met een schaal met snoepjes en voor een ieder folders over de bergen die we gaan zien. Je hebt allen een plek bij het raam. Je buur ziet op de heen- wat jij op de terugweg ziet. Uiteraard mogen we onderweg ook een kijkje nemen in de cockpit. Dit is toch wel leuk dacht ik zo

 

Een flinke dot gas, het vliegtuig komt los en stijgt steil in oostelijke richting, de Himalaya in.

Tussen foto 1 en 5, zitten 8 minuten.

 

Het eerste stuk

De eerste verbazing volgt als je door het wolkendek breekt: in de verte zie je de eerste piek al opdoemen: de 8013 m hoge Gosiathan (Shisha Pangma). Op het foldertje wat je krijgt (zie onder) staat trouwens een complete horizon vol bergtoppen: goed studeren, want dan weet je de namen van de toppen die je ziet haha, daar heb je echt geen tijd voor voordien!

Rechts ligt de Dorje Lhakpa (6966m), daarnaast de Phurbi Chyachu, die boven de Kathmandu vallei uitsteekt.

Langzaam kom je dichterbij de kleinere (5933 meter) Choba Bhamare, die echter nog nooit beklommen is.

Dan de Gaurishanker (7134 meter) pas in 1979 bedwongen. Deze berg zie je tijdens een groot deel van je rondvlucht naar Mount Everest. De Hindoes geloven dat Lord Shiva deze berg beschermt.

 Naar Mount Everest

Je vliegt verder de oostelijke Himalaya binnen en komt een hele rij bergpieken tegen: Melungtse met zijn platte top op 7023m, Chugimago met 6297 meter nog nooit beklommen en Numbur (6956 meter), die wel wat lijkt op een vrouwenborst. Volgens de legende zorgde deze ‘vrouwelijke bron in de lucht’ voor pure melk voor de Sherpa’s van Solokhumbu. Dan de hele mooie de Cho–Oyu met 8021 m de 6e hoogste ter wereld.

Mount Everest

En dan komt Everest zelf. (Sagarmatha genoemd door de Nepalezen, Qomolangma door de Tibetanen) Je vliegt langs de piek en naast gelegen pieken, net binnen foto-afstand en verantwoord, zowel qua veiligheid als qua milieu.

 

De cockpit mag natuurlijk niet ontbreken.

En een foto door het raam is altijd wel leuk.

 

Als de laatste toppen uit het zicht zijn verdwenen daalt het vliegtuig weer naar de Kathmandu Vallei 

Zo snel we boven waren, zo snel waren we ook weer beneden.

 

Dit was het dan vliegen naar het dak van de wereld. Een ervaring die ik zeker niet had willen missen.

Veel woorden wilde ik er ook niet aan besteden puur de info van Buddha Air.

En als afsluit kregen we ook nog een certificaat leuk als herinnering. 

 

Nog een foto van de toegangspoort van de luchthaven.

Terug naar het hotel waar we nog even konden ontbijten voor we met de club weer verder gingen op weg naar

Boudhanath 

 

We zijn nog maar net thuis van onze reis en dan lees je onderstaand bericht in de krant. Dan gaat er heel wat door je heen.

25-09-2011

ad.nl/buitenland/rondvlucht-boven-himalaya-loopt-fataal-af