Boudhanath Stupa (of Bodnath Stupa)
Ook Jharung Khashor genoemd. Onder de Nepalezen in Kathmandu wordt de stoepa eenvoudigweg "Chorten Chenpo" genoemd wat zich vertaalt naar "Grote Toren" of gewoon "Grote Stupa". Zij symboliseert de geest van alle Boeddha's, vervulling van al hun wensen.
Dit is de grootste en heiligste Tibetaanse boeddhistische tempel in Nepal, Tibet en buiten Tibet.
Het is het centrum van de Tibetaanse cultuur in Kathmandu en rijk in de boeddhistische symboliek. De stupa is gelegen in het centrum van Boeddha, aan de oostelijke kant van Kathmandu. De structuur van het gebouw bestaat uit een gigantische koepel, op de top staat een boeddhistische piramidetoren. Is circa 36 meter hoog en heeft een doorsnee van ca 100 meter.
Dit alles bevindt zich bovenop enorme treden in de vorm van een mandala. Oorspronkelijk lag de plek van de stoepa op een belangrijke handelsroute die een gestage stroom van mogelijke bekeerlingen mogelijk maakte.
De Stupa als een baken van het boeddhistische geloof, torent hoog boven de omliggende stad uit als een gigantische mandala van vrede en schoonheid en gigantische ogen.
Geschiedenis
Bodnath werd waarschijnlijk gebouwd in de 14e eeuw en na het overlijden van Boeddha en de Mughal invasies. Er zijn diverse interessante legendes omtrent de redenen voor de bouw ervan.
Na de komst van duizenden Tibetaanse vluchtelingen nav de Chinese invasie in 1959, is de tempel uitgegroeid tot 1 van de belangrijkste centra van het Tibetaanse boeddhisme.
Tot op de dag van vandaag, blijft het een belangrijk pelgrimsoord voor de Tibetaanse boeddhisten en lokale Nepalezen.
Voor meditatie maar het is ook een populaire toeristische attractie.
Dit is de laatste dag van onze reis en geloof me we zullen nog heel wat zien vandaag.
We beginnen bij de Boudhanath stupa.
De toegang tot het gebied, is gewoon via een poort in een muur.
Ogen
Net als bij Swayabunath is Bodnath bekroond met een vierkante toren met aan alle 4 de zijden de alomtegenwoordige Boeddha-ogen .
Hoewel het moeilijk is om de specifieke leeftijd te bepalen, is de basis van de stoepa-toren versierd met paar ogen op elk van de windrichtingen die bewustzijn symboliseren en de alwetende aard van de Boeddha vertegenwoordigen. Voor degenen die niet volledig zijn geïndoctrineerd in het boeddhistische geloof, lijkt het gebouw (hoewel vrij vredig en mooi) op bezoekers neer te kijken als ze komen om offers te brengen of gewoon om een van de meer spectaculaire boeddhistische locaties ter wereld te zien.
Neus
In plaats van een neus is er een vraagteken-achtig symbool dat eigenlijk het Nepalese karakter is voor het getal 1, dat symbool staat voor eenheid en de enige manier om verlichting te bereiken - door de leer van de Boeddha. Hierboven bevindt zich het derde oog, dat de wijsheid van de Boeddha symboliseert.
De overkapping heeft 13 trappen, die de ladder naar verlichting vertegenwoordigen.
Daarnaast is de stupa ook nauw verbonden met de 5 Dhyani-boeddha's van de Bodhisattva Avalokiteshvara (Padmapani), waarvan er 108 zijn afgebeeld in de 147 nissen in de bakstenen muur rond de voet van de stoepa.
De mantra van Avalokiteshvara - Om Mani Padme Hum - is uitgehouwen op de koperen gebedsmolens die je vindt naast de afbeeldingen van Avalokiteshvara.
Er zijn hier ook andere symbolische getallen:
de 9 niveaus van Boudhanath Stupa vertegenwoordigen de mythische Mt. Meru , centrum van de kosmos;
Van bovenaf ziet Bodnath Stupa eruit als een gigantische mandala of diagram van de boeddhistische kosmos. En zoals in alle Tibetaanse mandala's, markeren 4 van de Dhyani-boeddha's de kardinale punten, met de 5e, Vairocana, verankerd in het midden (in het witte halfrond van de stoepa). De 5 boeddha's verpersoonlijken ook de 5 elementen (aarde, water, vuur, lucht en ether), die in de architectuur van de stoepa zijn vertegenwoordigd.
Ik heb hiervan een plaatje van het toegangsbewijs bijgevoegd ter verduidelijking.
De basis van de stupa bestaat uit 3 platforms, van groot naar klein.
Gebedsvlaggen die aan de stoepa zijn vastgemaakt,
wapperen in de wind en dragen mantra's en gebeden naar de hemel.
Zoals ik al zei staat de stoepa op waar ooit de oude handelsroute naar Tibet lag.
In de straten en steegjes rondom Boudhanath Stupa met zijn kleurrijke huizen,
vind je nog steeds de Tibetaanse boeddhistische kloosters en straatverkopers.
Tegenover de stoepa, aan de noordkant, is een tempel gericht aan Ajima en mensen aanbidden haar voor bescherming.
Tegenover de Jima-tempel en aan de andere kant van de binnenplaats is de oudste en oude Guru Padmasambhava-tempel, die behoort tot de afstamming van Zijne Heiligheid Chiniya Lama, Guru Lakhang van Marme Lakhang.
In het midden van de tempel staat Guru Rinpoche Padmasambhava op een leeuwentroon met Dakini's aan beide kanten. De tempel wordt ook vereerd door Avalokitesvara, Shakyamuni Boeddha, Amitabha Boeddha, Dorjey Drakpo (toornistische manifestatie van Guru Padmasambhava), Tsongkhapa, Taras en dansende godinnen.
We gaan even naar binnen en daar krijgen we geen spijt van.
Je ziet hier ook de gong en de Dorje op de enorme gebedsmolen
De ruimtes in de tempel worden gebruikt om boterlampen en torma-aanbiedingen te maken aan de stoepa.
Dan kijk je echt naar binnen waauw
Het altaar was bijzonder mooi vandaar de details wat uitvergroot
De lichtval is zoals je ziet een belangrijk detail in het geheel.
Deze beste man heeft wel een speciaal plaatsje verdiend hoor. Bloedje serieus we waren echt onder de indruk.
Dan denk je hij heeft geen geld zit hier de hele dag maar te zitten.
En dan ja hoor een beller van onder zijn kleed kwam de telefoon te voorschijn haha
Dan hebben we nog een heel oude maar ook een nieuwe klok
De Mandala (komt uit het Sanskriet, het oude Indië) betekent wiel of cirkel). Een symbool van oneindigheid met een binnen- en buitenwereld. Deze brengt aarde en kosmos samen via een samenspel van lijn, vorm en kleur. Het is als het ware een blauwdruk van de oneindigheid van het bestaan. Energie wordt in beeld gebracht.
In de oorspronkelijke vorm van de mandala zoals toegepast in het Hindoeïsme en Boeddhisme bestaat de mandala uit magische diagrammen waarbinnen afbeeldingen van goden en symbolen voorkomen. Deze mandala’s dienen als hulpmiddel om te mediteren. Hierdoor kan inzicht verkregen worden in bepaalde wijsheden.
Zo draagt de mandala bij tot de inwijding van de monnik. Mooi om ons bezoek mee af te sluit