Het is weer een nieuwe dag en er zullen ongetwijfeld weer mooie dingen gebeuren en te zien zijn. Ons doel voor vandaag is het Inlemeer.
De monniken zijn bezig met hun ronde dus dat was een leuk begin van de dag. Wij moesten toch wachten tot de koffers in de bus stonden. Nee wij mogen dat niet doen. Dit keer waren het alleen vrouwen die aan het sjouwen waren.
Kijk daar zit ook oma met haar handelswaar op de hoek van de straat. Ja hoor je mag een foto maken.
We beginnen met een stop bij een geel veld. Onvoorstelbaar veel gele bloemen en een wijds landschap waar je dus heel goed de vlakverdeling ziet van het land ziet. En laten ze nu ook bezig zijn met een fotoshoot.
En we zijn nog maar net ingestapt of daar gaan we weer. Er wordt gewerkt op het land dat levert mooie plaatjes op.
Dan stappen we weer in de bus en rijden naar een kruising van een dorp waar de typische Shan-mensen leven. Hier zijn woorden overbodig denk ik.
En dan hebben we even later weer een stop. Dit keer bij de thee er wordt hard gewerkt maar we zijn weer welkom.
Pindaya Grotten
Op de rug van de heuvel, aan de oevers van het Pone Taloke meer, staat een kronkelende rij kalkstenen grotten. Deze grotten zijn gevuld met duizenden Boeddhabeelden van allerlei soorten materiaal.
Tijdens het festival gehouden op de volle maan dag van Tabaung komen duizenden mensen naar de grot om hulde te brengen. Het kleine dorpje Pindaya aan het meer is een serene en schilderachtige plek met een aantal restaurants en winkels.
Een lange overdekte loopbrug begint dicht bij de stad helemaal naar de ingang van de grot. Je kunt ook met een paardenkar, auto of zoals wij de bus naar de parkeerplaats net onder de ingang van de grot. Na 15 minuten arriveer je bij de traptreden die je naar de Shwe Oo Min Natural Cave Pagoda leiden.
De heuvel
bevat 3 grotten, waarvan er slechts 1 open is voor publiek. Deze grot van ongeveer 150 m lang, bevat rond de 9000 Boeddha-afbeeldingen in verschillende stijlen en verschillende tijdperken van het vroege Konbaung-dynastie-tijdperk tot heden. Sommige beelden zijn eeuwen geleden achtergelaten als offer door bedevaartgangers en andere beelden zijn recenter geplaatst door boeddhistische organisaties van over de hele wereld, zoals uit Nederland. Het is niet met zekerheid bekend wanneer de eerste afbeeldingen in de grot werden geplaatst, maar de oudsten met inscripties dateren uit de Konbaung-dynastie uit de tweede helft van de 18e eeuw.
Er is ook een lift naar de ingang van de grotten. Omdat de muren van de liften van glas zijn, heb je een geweldig uitzicht op de stad Pindaya en het meer op weg naar boven. In plaats van de lift kun je ook het laatste deel van de trap oplopen. Omdat de grot een heilige plaats is, zonder schoenen en sokken. Wij zijn terug gaan lopen. En dan zien we ook de vele kleine pagodes langs de trappen
De legende van de spin
Voor de ingang staat een sculptuur van een gigantische spin en een prins die zijn boog daarop richt.Lokale legende vertelt dat ooit een gigantische spin in de grot woonde. Op een dag ving de spin een plaatselijke prinses en hield haar gevangen in de grot. Volgens de legende doodde de prins gewapend met pijl en boog de spin en redde zo de prinses.
Het aantal gouden, stenen, houten en marmeren Boeddha’s blijft groeien, want nog steeds komen pelgrimstochten van verre hier heen om te offeren en te mediteren.
De pagode en gebedsruimte
Bij de ingang van de grot bevindt zich de Shwe U Min Pagoda of de Golden Cave Pagoda. Volgens de lokale legende werd deze pagode gebouwd door koning Ashoka, de Indiase keizer die in de 3e eeuw voor Christus veel van het huidige India regeerde. Ashoka stuurde monniken door heel Azië om het boeddhisme te verspreiden en liet talloze tempels bouwen, waaronder de beroemde Mahabodhi-tempel in India.
Bij de ingang van de grot is een grote bronzen klok gegoten in 1842. De gebedsruimte werd gebouwd door een Birmese monnik genaamd U Khanti, die vele boeddhistische structuren in heel Birma bouwde, waaronder de Hintha Gon Paya in Mandalay en verschillende structuren op Mandalay Hill.
Wees voorzichtig als je rondloopt in de slecht verlichte grot, want de vloer kan glad worden. In een deel van de grot zijn leuningen aangebracht, er liggen matten op de loopbrug.
Werkelijk elke hoek van de grot is vol met Boeddhabeelden tot aan het plafond.
Tussen de afbeeldingen bevinden zich ook een aantal kleine pagodes,
Evenals stalagmieten en stalactieten.
Veel beelden dragen de naam van de persoon die het heeft geschonken.
Een mooi slot van een bijzondere grot.
Beneden gekomen rijden we dus langs het pagode-complex dat we vanaf boven zagen ja dat werd weer een stop
Dan gaan we ook nog even bij de dikste en grootste boom van Myanmar kijken.
Er zijn ook diverse graven of monumenten maar ik heb er geen info over kunnen vinden.
Shan Paper and Umbrella Workshop in Pindaya
De ambachtslieden van dit door een familie gerunde atelier maken het beroemde Shan-papier.
Dit papier is afkomstig van de vezel (schors) van de moerbeiboom, een zeer wijd verspreide struik in de bergen van de regio, en is zeer bekend in Myanmar.
Het productieproces is vrij lang. Gedurende een dag worden de vezels van de moerbeiboom in het water gedompeld en vervolgens gedurende meer dan 5 uur in het houtvuur gepleisterd met een mengsel van houtas of klei.
Het papierdeeg, dat bovenop een stuk hout van een stam wordt weergegeven, wordt vervolgens gedurende enkele minuten met een houten hamer geslagen. Dan wordt een bamboe frame bedekt met een zeer fijne katoenen stof (vooraf bedekt met olie) neergezet op de bodem van een tank gevuld met water. Met een stok of met handen wordt de pulp van papier verdund in het water en vervolgens op een gelijke manier verdeeld over het canvas.
Nadat luchtbellen en stukken papier zijn verwijderd, wordt het frame uit de watertank getrokken, terwijl de pulp papier op het katoenen canvas blijft. Het frame en de pulp van papier zullen uren in de zon drogen en uiteindelijk zal de pulp worden omgezet in een vel papier. Dan wordt het vel van het bamboe frame verwijderd. Shan-papier wordt meestal gebruikt bij het maken van traditionele bamboeparaplu's, plafonddecoraties, lantaarns, fans, boeken en geschilderde foto's. Vuurballonnen, die worden weergegeven op het TaunggyiTazaungdaing-festival, zijn ook gemaakt van Shan-papier.
Voor de productie van kladblokken, ventilatoren, lampenkap of eenvoudige vellen papier, worden bloemblaadjes van bloemen of kleine blaadjes aan de pulp van papier toegevoegd voordat ze drogen.
Bamboe paraplu's blijven populair
Shan-papier is een van de benodigde grondstoffen voor het maken van bamboeparaplu's in Pindaya Town.
In deze workshop wordt zoals ik al zei alles met de hand gemaakt, inclusief de beroemde Birmese parasols. Ze worden volledig met de hand gemaakt, van het bamboehandvat en de pal, waardoor de parasol geopend blijft, tot het parapluframe waarop de papieren vellen worden geplakt.
Shwe Yan Pyay Monastery
Het mooie houten klooster met de ovale ramen, is samen met het naastgelegen Shwe Yaunghwe Kyaung 1 van de heilige plaatsen aan het Inle Lake.
Het klooster zelf is gemaakt van herten en rust op robustespilotis. Het werd gebouwd in de 20e eeuw en heeft de bijzonderheid van windbrekers. Het interieur is weelderig gebeeldhouwd en het plafond is goudkleurig. Het klooster wordt nog steeds bewoond door beginnende monniken. En zij waren volop aan het leren en bidden. Er is een grote tuin buiten de tempel, waar de monniken voetballen of een bad nemen. Het klooster en de pagode, liggen op eenafstand van ongeveer 30 minuten lopen vanuit centrum Nyaung Shwe.
Shwe Yaunghwe Kyaung
Is een kleine pagode. Je vindt hem achter de tuin, aan de rechterkant van het houten gebouw, tegenover de gouden stupa in de Shan-stijl. Zeker de moeite waard om te bezoeken vanwege zijn duizenden kleine Boeddhabeelden, die zijn geschonken door de lokale en voorname pelgrims, en enkele ongewone kleine, bakstenen gangen. Let op de vloer, gemaakt van prachtige tegels.
De muren van een pagode zijn doorboord met nissen waarin boeddha's zijn gehuisvest, die daar staan als een teken van dankzegging of gebed.
En dan rijden we nu door dorpjes, rijstvelden en langs het Inle Lake naar ons hotel om alle indrukken van vandaag weer even op een rijtje te zetten morgen gaan we dan echt het meer op.