Zoals gezegd is dit een vrije dag. Met een klein groepje stappen we op de fiets voor een ochtend lekker relax genieten van mens natuur en wat we verder tegenkomen. Nou nog maar net in het dorp aangekomen liep aan de overzijde een groep monniken met hun nap dus even klikken
Dan rijden we door en genieten links en rechts van alles wat we tegenkomen We rijden ook nog een stuk langs de oude stadsmuur.
Ik zei het al mens en dier
En genieten onderweg. Ondanks dat er wel borden langs de weg stonden waren we toch de weg nog wel eens kwijt maar geen probleem we hadden geen haast. Bovendien is er altijd wel iemand langs de weg die het wel weet haha.
Min Nan Thu Village een klein plaatsje waar het genieten was van het uitzicht. Hier stonden heel oude pagodes ruïnes en een watertoren. En dan gaan we weer op zijn retour. Je ziet dat het best heel mooie wegen zijn. In het dorp aangekomen hebben we nog even een bakkie met elkaar gedaan waarna we elk ons weg gingen zij naar het hotel de winkel van de lakartikelen of zoals Ans en ik naar de Pagode die in de buurt van ons hotel stond.
Lawkananda-pagode
is een 11e eeuwse pagode aan de Irrawaddy-rivier met Boeddha-relikwieën. Het is een gouden pagode op de top van een kleine heuvel aan de oever van de rivier de Irrawaddy. De naam vertaalt zich naar 'Vreugde van de wereld' in de oude Pali-taal.
De pagode, ook bekend als de Loka Nanda-pagode, werd gebouwd in 1059 door koning Anawrahta, oprichter van het Bagan-rijk. Het bevat een replica van een tandrelikwie van de Gautama-Boeddha, die de koning uit Sri Lanka heeft verkregen. Gelegen op enkele kilometers ten zuiden van het oude Bagan, markeert zij de zuidelijke grens van de hoofdstad van Bagan.
De cilindrische pagode lijkt enigszins op de veel oudere Bupaya-pagode verder naar het noorden gelegen in het oude Bagan, die meer klokvormig is.
Vanaf het platform van heb je een goed zicht op de rivier de Irrawaddy en de bergketen op de achtergrond. 's Nachts is de pagode verlicht.
De pagode is een oud monument, omdat in de buurt alle schepen uit Ceylon, Arakan en het Mon-land waren verankerd.
Aan de oevers van de rivier ligt een steiger, die in de dagen van het Bagan-rijk werd gebruikt door grote handelsschepen uit verre plaatsen als het Mon Kingdom Thaton, Rakhine en India.
Het tempelterrein wordt bewaakt door twee grote woest uitziende Chinthes (mythologische leeuwen), die onderaan de trap naar het platvorm staan.
Hoewel zeer de moeite waard met de rivierbries en de serene sfeer, wordt zij voornamelijk gebruikt door Birmese mensen als een plaats van aanbidding. De Pagode ligt niet echt centraal wij hadden geluk dat het achter ons hotel is.
Midden in het regenseizoen eind juli, begin augustus, afhankelijk van de maankalender, wordt het Lawkananda-pagodefestival gehouden om de regen in de zeer droge Bagan-regio te vieren. Maar omdat dit in het regenseizoen plaatsvindt, kunnen heel weinig bezoekers het festival bijwonen.
De koepel van de pagode staat op een achthoekige basis van 3 teruglopende rijen. De onderste 2 lagen zijn aan 3 zijdes voorzien van treden. De cilindrische koepel is versierd met ingewikkelde bloemmotieven. De massieve bakstenen pagode, die voorheen wit was, is onlangs verguld. Het interieur, dat een Boeddha-tand overblijfsel bevat, is niet toegankelijk. Ook de Lawkananda heeft een hti, een knop in de vorm van een meerlagige paraplu die vaak op Birmese tempels wordt gevonden deze is versierd met juwelen. Op 24 mei 2003 werd de met juwelen getooide paraplu ( hti ) naar de top van de pagode gehesen.
Op het platform naast de pagode staat o.a. een schuur met een grote houten trommel en beelden van 2 mannen die een bel dragen. Een structuur naast de pagode herbergt een zittende Birmese stijl Boeddha-afbeelding. de boom waaronder de boeddha's van de week staan. Maar je ziet ook het gezellig samenzijn vindt bijvoorbeeld onder een boom plaats.
Geschiedenis van de Lawkananda-pagode
Koning Anawrahta was erin geslaagd om een Boeddha-tand overblijfsel te verwerven van de koning van Sri Lanka. Toen het overblijfsel per boot arriveerde, waadde de koning door de wateren van de Irrawaddy-rivier om het overblijfsel te verwelkomen. Aanvankelijk werd het relikwie in het Koninklijk Paleis verankerd, totdat een pagode werd gebouwd om het te houden.
Volgens oude kronieken werd de tand vervolgens in een schrijn geplaatst op de rug van een witte olifant, die vervolgens werd losgelaten. Waar de olifant zou stoppen en neerknielen, moest de pagode worden gebouwd. De olifant stopte op de plek waar momenteel de Shwezigon-pagode staat. Wonder boven wonder verscheen er een tweede tand, die eveneens op een olifant werd geplaatst, die deze keer stopte en verder naar het zuiden knielde aan de oevers van de rivier de Irrawaddy. Op deze plek werd de Lawkananda-pagode gebouwd en het relikwie was erin verankerd.
Ook vind je hier natuurlijk vele beelden van Boeddha
De excursie
We rijden eerst naar de Zuidpoort daar zien we Pagode's in de late Bagan-stijl
Mingalar Zedi
of de "Blessing Stupa" ligt dicht bij de oever van de rivier Ayeyarwaddy. Ongeveer ½ km ten zuiden van de oude stadsmuur van Bagan. De pagode werd gebouwd in 1277 door koning Narathihapati voordat het Mongoolse leger onder leiding van Kublai Khan het koninkrijk binnenviel wat leidde tot het eind van het Bagan-rijk. Het heeft 6 jaar geduurd om de bouw van dit grote monument te voltooien.
Bekende geglazuurde jatakategels Mingalarzedi staat bekend om zijn fijne verhoudingen en voor de vele mooie geglazuurde jatakategels rond de drie vierkante terrassen. Het kleinere vierkante gebouw op het terrein van Zedi is een van de weinige bakstenen Tripitaka-bibliotheken; de meeste waren van hout zoals kloosters. en werden lang geleden door vuur vernietigd.
Het is het meest westelijke monument in Bagan. Volgens een stenen inscriptie werd de pagode ingewijd in maart van het jaar 1268. Eens had het 1061 groengeplakte reliëfplaten van de Jataka Tales; nu zijn er nog 516 over.
De Zedi was gesloten voor publiek zoals je ziet staat hij volop in de stijgers
We vervolgen onze weg weer.
Mahabodhi-tempel
ligt in het centrum van de oude ommuurde Bagan. En is gebouwd in de 1e helft van de 13e eeuw
De Mahabodhi-pagode binnen de stadsmuren van het oude Bagan is een monument in de unieke Baga- stijl.
De pagode werd gebouwd om te lijken op de Mahabodhi-tempel in Bodhgaya in Noord-India, de plaats waar de Boeddha ongeveer 25 eeuw geleden verlichting bereikte. Het is een exacte kopie.
Op de binnenmuur staat een inscriptie die informatie geeft over de schenking van het land waarop de tempel is gebouwd. De Mahabodhi-tempel werd beschadigd tijdens de aardbeving van 1975, maar is sindsdien gerestaureerd.
De tempel bestaat uit 2 verdiepingen en is ca 43 m hoog.
De basis is een vierkant blok. Op elk van de 4 hoeken staan kleinere versies van de stupa. Bovenop de basis staat een kegelvormige toren met een gouden hti, een sierspits die de meeste Birmese tempels hebben.
Zowel de basis als de toren bevatten talloze nissen, waarin 465 Boeddha-afbeeldingen in verschillende houdingen zijn vastgelegd.
De noord- zuid en westzijde van de pagode en de vierkante basis zijn gepleisterd versierd met gipslijsten, waaronder bloemmotieven, vogels en deva-figuren.
Andere structuren op het tempelcomplex
Een andere structuur in het Mahabodhi-tempelcomplex is het edelstenenhuis genaamd Ratana Gara, dat een prachtig versierd altaar bevatte dat zwaar beschadigd werd tijdens de aardbeving van 1975. Het altaar stuk is nu te zien in het archeologisch museum van Bagan. Het terrein bevat ook een ronde stenen stupa op een vierkante basis. En uiteraard mag de bel niet ontbreken.
Zowel de onderste als de bovenste verdieping van de Mahabodhi-tempel bevatten een groot zittend Boeddha-beeld.
Aan de achterkant van de toren en daarmee verbonden, is een kleine hal met een gebogen deur aan beide zijden die toegang geeft tot een gang die van de ene deur naar de andere loopt.
In het midden heeft het plafond van de gang een grote ronde opening, waar ooit een bodhiboom. Recht door het gat in het dak groeide, dat speciaal voor dit doel werd gemaakt.
De 7 weken die de Boeddha doorbrengt na het bereiken van verlichting. 7 Plaatsen in de buurt van de Mahabodhi-tempel vertegenwoordigen de 7 weken die de Boeddha doorbracht na het bereiken van verlichting.
De Boeddha vertelde de kooplieden over de Dhamma, de boeddhistische leer. Zij zouden de eerste volgelingen van de Boeddha worden.
Ayeyarwady-rivier
de belangrijkste rivier van Myanmar, die recht door het land stroomt met een lengte van 2.170 km. Men gelooft dat de naam van het Sanskriet-woord ‘Airavati’ komt, wat ‘Olifanten Rivier’ betekent. Zij wordt gevormd door de Nmai en Mali rivieren die samenkomen; beide rivieren zijn te vinden in de Himalaya gletsjers. Daarnaast is deze rivier een economische waterweg voor het land, en onafscheidelijk van het Birmese spirituele leven.
Tijdens het droge seizoen trekt de rivier zich terug, waardoor de banken droog komen te staan, waarna het tijdens de moesson weer uitzet, om de velden te overlopen en het land te vullen met water, vis en vruchtbare grond. Heerlijk even varen en genieten van alles wat we langs het water zien
De Bupaya Pagoda
is een opvallende pagode we zien hem staan in een bocht op de rechteroever van de Ayeyarwady-rivier. De kleine pagode, die een bolvormige koepel heeft, lijkt enigszins op de vrucht van een kalebasplant. Het is 1 van de vroegste monumenten op de Bagan-vlakten, hoewel het niet met zekerheid bekend is wanneer deze precies is gebouwd. Waarschijnlijk dat deze dateert uit de 9e eeuw, toen de stad Bagan werd gesticht of de 11e eeuw, toen de stadsmuren werden gebouwd. Naar verluidt stond hij in het centrum van de stad. Maar door erosie van de Irrawaddy-rivier, zijn in de loop van de tijd grote delen van het land weggevreten en staat hij nu aan de oostelijke oever van de rivier.
We meren aan in het district Magway. Het schip dat daar aan de kade ligt is er niet al te best aan toe zo te zien. Verder wordt er hard gewerkt de vaten moeten allen naar boven daar is aardig wat handkracht voor nodig zoals je ziet. En de jeugd? Wel die vermaakt zich opperbest met jawel vliegeren ze hebben enorm veel pret onderling.
Wij lopen naar de gesloten pick-ups die voor ons klaar staan. Helaas was de airco van onze pick-up stuk en werd het heel heet achterin. Open ramen was geen optie het was bloedje heet! Dus wachten op een andere auto.
Het benzinestation
Ja nu moet de tank natuurlijk nog wel even gevuld worden. Nou dat gaat net even iets anders dan bij ons uiteraard.
Er zijn zo te zien 3 opties. De lady komt even bij de tank kijken en maakt de keuze. Zij gaat terug en vult een emmer uit 1 van de tanken en komt terug met een gevulde emmer en een trechter met zeef. Zonder mondbescherming wordt de tank gevuld zoals je ziet. En jawel de man heeft het geld van de gids in ontvangst genomen en staat dit na te tellen en ja dan is het giswerk krijgt de lady de helft omdat zij het werk verricht of slechts een deel????? Nou denk maar zo ze heeft in ieder geval wel iets gekregen het gaat niet in 1 broekzak. En dan kunnen we nu op weg naar boven.
Halverwege hebben we een stop en daar is het genieten van een schitterend uitzicht. Dit is een beetje vergelijkbaar met het zicht dat je hebt vanuit de luchtballon scheelt je alleen zo'n €300 haha, ja die prijs was niet in verhouding dus nee ben niet gegaan.
En daar staat ons doel op die berg!
En blijkt dat je via een smal pad ook nog naar boven kan klimmen en zie wat een beauty daar staat in het vuurrood met goud
en dan nu op naar de gezegende heilige plaats van Myanmar.
Tantkyitaung Zedi
is gebouwd op de Tantkyi-heuvel, een berg (taung) op de westelijke oever van de rivier in het Pakokku-district, Magway Division. Het is een prominente Birmese boeddhistische pagode in de buurt van de historische stad Bagan, waarvan wordt aangenomen dat deze 4 (imitatie) tand-resten van Gautama Boeddha bevat. De pagode staat op een achthoekige basis met de klokvormige structuur.
Deze tempel is een van de 4 Verstrengeld in de Shwe Daw Lay Su-legende van koning Anawrahta en is diverse malen gerenoveerd.
De pagode heeft een hoogte van 27 meter, met een basis van 18 meter en een 9-traps chattra, dat wil zeggen een koninklijke paraplu welk een zilveren vin en de diamantknop hebben. Lichtval was niet altijd even gunstig. Maar de duiven stoorden zich daar niet aan.
Naast de pagode biedt het platform een panoramisch uitzicht op de omgeving en heeft het ook een standbeeld van de Witte Olifant met de overblijfselen.
De koninklijke witte olifant met de relikwieën rustte hier voor de 2e keer, nadat hij op een plaats had gezeten, op de markt van Shin Myethna Thettawshay Pagoda, vervolgens op een plaats waar zware regenval viel, markt door Shin Mogaung Pagoda, en op een plaats waar de olifant zijn kracht verzamelde, markt door Sin Min Thwin Pagoda. Dit maakt deze plek speciaal. Er zijn in het totaal 32 standbeelden van olifanten gemaakt allen in verschillende richtingen
Onder het platform van de pagode, in een bassin gevuld met water, bevindt zich de kop van een naga die uit de muur steekt en waarvan wordt gezegd dat het uiteinde ervan in de buurt van Shwezigon Phaya is. Pelgrims komen naar deze plaats om zichzelf te reinigen door kopjes water over deze naga-kop te gieten, die ze uit het bassin scheppen en dit zo vaak als hun leeftijd, plus 1. In een tegenoverliggende hoek staat een standbeeld van de nat Mya Nan Nwe. Van wie wordt aangenomen dat zij een incarnatie van de naga is.
Er is heel veel te zien en te genieten op dit bijzondere stukje grond. En offeren bij de bel kon op vele plekken. Op de laatste foto is dan toch nog even een deel van 1 van de vele trappen te zien.
Eenmaal weer beneden was het eerst een toiletstop voor velen en een blikje vocht was ook niet slecht als je je water was vergeten. Dan nog even rondkijken voor we de pick-ups weer instappen.
En dan rijden we weer terug naar de rivier waar de boot op ons ligt te wachten. Onderweg nog even een kleine stop want het is toch wel leuk om even een foto te maken van die hutjes die tegen de berg opstaan bedoelt als schuilplek voor de zon voor de arbeiders.
En ook nu werd er weer hard gewerkt op de oever maar nu op een andere wijze