De Matterhorn.  Zonder twijfel 1 van de bekendste bergen van Zwitserland (4478 m) Zijn bekendheid is de bijzondere vorm: een piramide met een steil, scheef puntje.
De Matterhorn. Zonder twijfel 1 van de bekendste bergen van Zwitserland (4478 m) Zijn bekendheid is de bijzondere vorm: een piramide met een steil, scheef puntje.

Dag 2 Aletschgletsjer

Zwitserland

Is een land in het westen van Europa. Grenzend aan Duitsland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk. Het is een land zonder officiële hoofdstad, maar Bern geldt in de praktijk als bondsstad. Het land heeft een divers landschap met meerdere klimaatzones, het meest bekend is het land als Alpenland met hoge bergen.

De Bekendse berg is de Matterhorn. Verder heeft het land grote meren zoals het Meer van Genève. Zwitserland is een directoriale republiek met een Bondsraad als staatshoofd.

In 1648 werd Zwitserland officieel onafhankelijk van de Habsburgers bij de Vrede van Westfalen en in dat zelfde jaar, na een godsdienstoorlog tussen de katholieken en protestanten een bondsstaat. Zwitserland staat altijd bekend als een neutraal land. Ook tijdens beide wereldoorlogen is Zwitserland neutraal gebleven. 

 

Brig

Brig ligt in het zonnige Oberwallis, op aan de voet van de Simplonpas, op een hoogte van 671,7 m, aan de zuidelijke linkeroever van de Rhône. Het is tevens het knooppunt van internationale verkeerswegen en van het spoornetwerk van Wallis, en een goed vertrekpunt voor uitstapjes. Het is een van de belangrijkste steden in het Zwitserse kanton Wallis.

Geschiedenis van Brig

Brig is waarschijnlijk al een oude nederzetting maar is pas vanaf de welvaart in de 17e eeuw echt belangrijk geworden. De bereikbaarheid is in de loop van de eeuwen gegroeid totdat het een knooppunt werd voor zowel auto- als treinverkeer.

Bloei in de 17e eeuw

Kaspar Jodok von Stockalper was toen de belangrijkste man van Brig. Hij liet bouwwerken verrichten die nu nog voor een groot deel het beeld van de stad bepalen zoals het Stockalperschloss. Binnen de verhoging van de welvaart voor de hele stad speelde de route over de Simplon een belangrijke rol. Maar het zou nog tot de Napoleontische tijd duren voordat in het begin van de 19e eeuw de weg over de Simplon-pas geschikt werd gemaakt voor groter vervoer en het vervoer van de troepen van Napoleon. Ook is het vanaf die tijd mogelijk om met een postkoets de pas te nemen.

Ontstaan van de stad

Wanneer Brig precies is ontstaan is niet bekend. Wel zijn in de omgeving archeologische vondsten gedaan die terugvoeren naar 650 tot 500 na Christus welke duiden op bewoning. Ook is bekend dat in de Romeinse tijd de 1ste bouw van een heerweg over de Simplon dateert. De naam Brig komt voor het eerst voor in 1215 en is afgeleid van de Gallische naam Briva dat brug betekent.

In de 14e eeuw werd Brig steeds belangrijker vanwege de handel van het zuidelijk gelegen Italië naar het noorden en werd het een echte handelsstad.

Komst van verschillende treinverbindingen

Aan het einde van de 19e eeuw ontstond vanuit Brig een treinverbinding naar het westen. In 1906 werd de Simplontunnel geopend die een treinverbinding naar het zuidelijk gelegen Italië mogelijk maakte en in 1913 werd de spectaculaire Lötschbergsüdrampe aangelegd. In 1926 ontstond een verbinding naar het oostelijk gelegen Goms.

Water en Brig

Brig ligt tamelijk beschut aan de voet van de Simplonpas aan het 1ste deel van de Rhône die verder doorstroomt door het Meer van Genève en langs Lyon naar de Middellandse Zee. De zijrivier Saltina mondt in Brig in de Rhône uit. Op 24-09-1993 zorgde dat voor een rampzalig feit. De Saltina trad buiten haar oevers en overspoelde een groot deel van Brig met een modderstroom van 3 meter. Dit veroorzaakte een enorme schade.

Standbeeld

In het centrum van Brig bevindt zich een fontein met een standbeeld van de Peruviaanse vliegenier Geo Chavez. Hij vloog in 1910 over de Alpen in een Blériot XI van Brig naar Domodossola op een hoogte tot 2200 meter. Maar ongelukkigerwijs stortte hij in Italië neer. Toch werd in Brig een standbeeld opgericht ter nagedachtenis. Hier verbleven wij in het "Goodnight Inn hotel".

Wil het toeval dat op een dag bij thuiskomst, de plaatselijke brandweer voor ons hotel stond dan maar even foto knippen (niets aan de hand hoor alarm in de parkeergarage geraakt door een auto. Ach dan gelijk de politieauto er ook maar bij

 

Vandaag is er al een wijziging in het programma! Dit in ons voordeel hoor de dag dat we naar Zermatt zouden gaan wordt het heel erg bewolkt dus dan zie je ook weinig. Dus gaan we vandaag. Na het ontbijt wat trouwens echt goed is naar boven even foto van het uitzicht vanuit de kamer, warm aankleden en dan stappen we in de bus. We gaan naar Täsch en onderweg natuurlijk genieten van de natuur En jawel weer een leuke rotonde.

 

Treintje van Täsch naar Zermatt 

Het treinkaartje, het station en op het tableau bij de bank van de trein van Täsch naar Zermatt, een plattegrond van de bergen. Dan in tempo naar de tandradbaan die ons naar Gornergrat zal brengen. Alles verliep heel strak kaartje QR-code en door. In Zermatt 2 keuzemogelijkheden; met enkele stops naar boven of diverse stops. Dus sluis 1 of 2, wij gingen uiteraard voor 1. Daar stonden we dan tussen heel veel skiërs in je moest echt opletten voor die lange latten. De trein was bomvol.

 

De Matterhorn Express

Het traject is al sinds 1898 in gebruik en was destijds de eerste geheel elektrische tandradbaan van Zwitserland.

De Matterhorn ligt in het zuiden van Zwitserland op de grens van het Zwitserse Wallis en Italiaanse Valle d'Aosta.  De inwoners van Zermatt noemen hem Hore. De Matterhorn is 1 van de vierduizenders die Zwitserland rijk is. Er zijn in totaal 128 bergtoppen in de Alpen die 4.000 meter of hoger zijn. Dit aantal is samengesteld door UIAA. Van deze bergtoppen liggen er 53 in Zwitserland en 20 op de grens Zwitserland-Italië. Het restant ligt verspreid in Frankrijk en Italië.

De 3089 meter hoge Gornergrat biedt het mooiste uitzicht. De rit naar Gornergrat met de tandradbaan duurt ongeveer een half uur. Je begint op een hoogte van 1605 m en eindigt op 3090 m op de Gornergrat. De trein rijdt door bossen en later door hooggebergte, er zijn 4 stops. Ook zien we de typisch houten huizen van Zermatt. We hebben eigenlijk de hele weg zicht op de Matterhorn dus we kunnen hem van alle kanten bewonderen. Het is gewoon genieten van alles wat je ziet onderweg. 

 

Gornergrat

Zodra je op de Gornergrat uitstapt, heb je een weids uitzicht op de Matterhorn en het Monte Rosa-massief.  Vanaf hier zie je niet alleen een gletsjer, maar ook tientallen bergtoppen die allemaal meer dan 4.000 meter hoog zijn! Ook de Dufourspitze (4634 m), de hoogste berg in Zwitserland, maakt hier deel van uit. Je vindt er een hotel, restaurants, een uitzichtplatform en genoeg ruimte om rond te lopen en te genieten van het landschap. En alles van heel dichtbij bestuderen met verrekijkers. Ja probeer weer eens iets nieuws en zet je camera of telefoon tegen de lens van de verrekijker leuk effect en nog informatie ook haha

 

Woorden overbodig lijkt mij.

 

Weer terug naar het station nu is het iets rustiger dan toen we met een volle trein aankwamen. Duidelijk sleeën is verboden. De trein komt eraan we lopen rustig terug.

Het is vandaag 14 februari yep Valentijn Daar liep ons hart over de Gornergrat mini Toblerone uit te delen en ja gratis samen op de foto

 

En wat lees ik hier?????
En wat lees ik hier?????

Tandradbaan

Een rekspoorweg (ook rack-and-pinion spoorweg, tandradbaan of tandradspoorweg ) een steile helling spoorlijn met een getande tandheugel, meestal tussen de lopende rails. De treinen zijn voorzien van een of meer tandwielen of rondsels die in deze tandheugelrail passen. Hierdoor kunnen de treinen rijden op steile hellingen van meer dan 10%, wat het maximum is voor op wrijving gebaseerde rails. De meeste tandradbanen zijn bergbanen. Dit zou de hoogste tandradbaan van Europa in de vrije natuur zijn en wordt het hele jaar door gebruikt.

Toch wel leuk die achtergrond informatie. Nog even een kaarsje aangestoken in de kerk boven. En beneden ook maar even de trein en de machinist op de foto gezet.

 

Zermatt

ligt op ca 40 minuten rijden van Brig. Het dorp is sinds 1961 autovrij. Het vervoer binnen Zermatt, vindt plaats met elektrische voertuigen of paard en wagen. Alle ingrediënten voor een geslaagde vakantie in de bergen zijn aanwezig.

Vanuit het gezellige centrum zie je de Matterhorn liggen. Het is een typisch wintersportoord, maar ook in de zomer staan de kabelbanen voor je klaar om de bergen  in te gaan. Vanaf het bergdorp leiden veel wandelwegen je de bergen in.

Een leuk weetje: het merk Toblerone vond de Matterhorn zo mooi, dat ze een afbeelding van deze berg op hun (piramidevormige) chocoladerepen plaatsten.

De kerk van St. Mauritius is opgenomen in de Zwitserse inventaris van culturele goederen van regionale betekenis vanwege zijn altaren en doopvont. (gesloten dus niet binnen geweest) Ik heb ook nog 2 ingelegde stoeptegels gevonden van mannen die de Matterhorn hebben beklommen.Verder hebben hier nog wat rondgebanjerd en een heerlijk broodje gegeten. Toen was het tijd om met het treintje terug te keren naar Täsch waar ons Rene weer klaar stond met de bus. Wel grappig zo'n open coupe in het midden van de trein leuk voor als je zoals wij met een groepje plaatsnamen.

 

We gaan weer richting ons hotel rijdende door schitterende natuur. Dit is het Italiaans sprekend kanton van Zwitserland. Wel leuk er zijn dus enorm veel dorpjes en geloof het of niet ze bestaan soms echt uit 2 huizen en een hotel of een kerk.

En we zien ook weer leuke rotondes. Die trein die staat hoe kan het ook anders dan voor het station van Stalden.

Enne...... door het achterraam an de bus fotograferen is geen optie zoals je ziet

 

 De boogbrug de Ritibrücke 

Deze bevindt zich tussen Visp en Stalden. Hij gaat over het treinspoor en over het smaragdgroene water van de rivier de Vispa. Met een beetje geluk zie je de Glacier Express aankomen (helaas). De boogbrug is in 1599 gebouwd en verboden voor gemotoriseerd verkeer. Aan 1 kant van de brug staat een kerkje en aan de overzijde van de weg, bevindt zich in een uitgehouwen rots ook nog een klein altaar en heb je mooi zicht op het geheel.

 

 

Moe maar voldaan komen we weer in het hotel aan. We hebben nog een paar uur dus we gaan even door het dorp banjeren.

Dan sluiten we de dag af met het diner. Het niet moeilijk om een plekje te bemachtigen want voor alle bussen stond een aantal 8 persoons tafels gereserveerd zoals je ziet. Wat wel leuk was, het waren ronde tafels zodat je met iedereen contact had

Dit was ons voorafje uiteraard. Op de kamer sluiten we natuurlijk weer af met ons eigen drankje. Helaas geen koffie want er was geen koffieapparaat en helaas verkeerde reisstekker meegenomen volgende reis weer die met contact voor geaarde stek

Dag 2 Aletschgletsjer