Nazareth
ligt in het noorden van Israël in Centraal Laag-Galilea. Ongeveer 10 km ten zuiden van Nazareth ligt de vlakte van Jizreël en circa 10 km naar het oosten bevindt zich de Taborberg. De stad is minimaal 2018 jaar oud. Bij de geboorte van Jezus begint immers onze jaartelling. In deze stad is een begraafplaats uit 9000 voor Christus blootgelegd door archeologen.
Het stadsbeeld wordt beheerst door de Basiliek van de Aankondiging of Annunciatie.
De stad is bekend als "de stad waar Jezus opgroeide". Het is immers Jezus van Nazareth. Nazareth is dan ook een belangrijk pelgrimsoord, bovendien ook één van de eerste. Al sinds de 4e eeuw toen het Christendom voet aan wal kreeg in het Romeinse rijk, kwam de pelgrimage naar deze stad op gang.
Je snapt dat het toerisme is een belangrijke bron van inkomsten voor de stad.
De Basiliek van de Aankondiging (Basilica of the Annunciation)
deze staat op de plek waar de engel Gabriël aan Maria verscheen om haar te vertellen dat ze het leven zou schenken aan de zoon van God.
Deze rooms-katholieke basiliek is de grootste christelijke kerk van het Midden-Oosten. In 570 was de bouw van de eerste kerk op deze locatie. Door de eeuwen heen, werd de kerk diverse malen verwoest en opnieuw gebouwd.
Uiteindelijk werd de bouw van de huidige basiliek in 1969 afgerond. De kerk bestaande uit 2 verdiepingen, wordt ook wel de Basiliek van de Maria-Boodschap genoemd. Ook deze is op de resten van een oude kerk gebouwd. Het moderne bouwwerk is versierd met Madonna's uit vele landen in eigen traditionele vormgeving.
De kerk is over de oorspronkelijk grot gebouwd waar Maria de boodschap kreeg van de engel Gabriel.
De basiliek bestaat uit;
De massieve basiliek van twee verdiepingen, is in een opvallend moderne architecturale stijl en kleurrijk gedecoreerd.
De toegang is vanuit het westen, waar borden wijzen op een route voor bezoekers.
Op de crèmekleurige kalkstenen gevel zijn reliëfs van Maria, Gabriël en de vier evangelisten, Mattheus, Markus, Lukas en Johannes. Boven hen is een bronzen beeld van Jezus.
Boven een deur aan de zuidkant staat een Mariabeeld van 14-jarige leeftijd dat iedereen verwelkomt die haar thuis komt bezoeken. De hoofdingang van de bovenkerk ligt aan de Noordkant en leidt naar een groot verhoogd plein
Het plan om de 2 kerken met elkaar te verbinden, werd bedacht door de Italiaanse architect Giovanni Muzzi. Naast het behoud van de overblijfselen van eerdere kerken op het lagere niveau, liet hij het risico op een aardbeving toe door het gebouw in drie afzonderlijke delen van gewapend beton te bouwen. Tevens gebruikte hij het beton als sierelement wat een heel mooi resultaat geeft.
De grote deuren aan de ingang zijn een beeldverhaal van het leven van Jezus. Lees hem van linksboven naar beneden en dan de rechterdeur van onder naar boven heel apart!
De bronzen deuren aan de zijkant zijn geschonken door Nederland 1 hiervan heb ik op de foto gezet je moet keuzes maken.
En buiten zie je ook heel veel mozaïeken met een beeltenis van de Maagd Maria geschonken door landen over de gehele wereld
De verzonken grot
Het lagere niveau van de Kerk van de Aankondiging bevat een verzonken grot die het traditionele grothuis van de Maagd Maria bevat.
De grot wordt geflankeerd door overblijfselen van eerdere kerken op de site. De ingang wordt soms afgesloten door een beschermend rooster. In de grot staat een altaar met het Latijnse opschrift "Hier is het Woord vleesgemaakt".
Links van de ingang van de grot staat een mozaïekvloer met de woorden "Gift of Conon, the diaken van Jerusalem".
De diaken was mogelijk verantwoordelijk voor het ombouwen van Maria's huis in de eerste kerk op de plek, omstreeks 427. (deze heb ik gemist)
Een wenteltrap bij de hoofdingang leidt naar de grote en ruime bovenkerk. Dit is de parochiekerk voor de katholieke gemeenschap van Nazareth (vandaar dat de inscripties op de keramische staties van het kruis in het Arabisch zijn).
De ruimte om te biechten met schitterend gebrandschilderde ramen en wat dacht je van de laatste foto was heel bijzonder.
Achter het hoofdaltaar bevindt zich een enorm mozaïek, een van de grootste ter wereld, die de "ene, heilige, katholieke en apostolische kerk" weergeeft.
De muren van de bovenkerk zijn versierd met mozaïeken van de Maagd Maria in een verscheidenheid aan materialen, gepresenteerd door vele landen over de hele wereld.
De koepel
De koepel van 55 m hoog, vertegenwoordigt een omgekeerde Madonna-lelie die zijn bloemblaadjes opent naar het heiligdom eronder. Deze lelie is het symbool van de Maagd Maria. De symboliek combineert de lelie, als een beeld van de zuiverheid van Maria, met een van de Semitische betekenissen van de naam Nazareth, een bloem.
De koepel, die het hedendaagse Nazareth domineert, wordt vergeleken met een lantaarn die het licht van de wereld symboliseert.
Bij opgravingen zijn op deze plek resten gevonden van verschillende kerken.
Safed of Tsfat
ligt op de scheiding van Beneden- en Boven-Galilea en is de bakermat van de Joodse mystiek en van Kabbala.
Vanaf een hoogte van ruim 800 m boven zeeniveau heb je een prachtig uitzicht op het 1000 m lager gelegen Meer van Galilea. Vanwege dit fraaie uitzicht noemde men de stad ‘Tsafo’ ofwel ‘Uitkijk’, wat later verbasterde in Safed/Tsfat.
Safed kende zijn bloeiperiode in de 16de eeuw. Rabijnen die gevlucht waren uit Spanje toen de katholieke koningen Albrecht en Isabella, de moslims en joden verplichtten het land te verlaten, kwamen zich hier vestigen.
Gelovigen uit de hele wereld komen ook nu nog naar Safed om er te bidden, te studeren en om begraven te worden.
Dit vond ik op het net, dat een stad zoveel namen kan hebben;
The Holy City of Tsfat (Safed, Zefat)
SAFED, SEFAD, SAFAD SAFAT, SAFAS, TSFAT, TSEFAT TZFAT, TZFAS, TZEFAS ZEFAT, ZFAT, ZFAS, ZEFAD etc…..
Tsfat, een stad hoog in de bergen in het noorden van Israël, wordt beschouwd als een van de vier 'heilige citaten'. De anderen zijn Hevron ('aarde'), Yerushalayim ('vuur') en Tiverya ('water').
Veel bezienswaardige synagogen, allen ten westen van het centrum, getuigen van dit rijke culturele en religieuze leven.
Maar wil niet zeggen dat ze allen open zijn deze was bijvoorbeeld gesloten. Maar hier stonden we dus wel op de binnenplaats
In deze stad, werd het grote werk “De gedekte Tafel” samengesteld. Dit boek is de leiddraad voor Joden die een Orthodox leven willen leiden.
De Sjoelchan Aroech: Het belangrijkste joodse wetboek, Auteur: Rabbi Joseef Karo (1488 – 1575), Safed, Israël.
Is onderverdeeld in 4 belangrijke werken:
De foto is niet het grote werk maar geeft het aantal boeken aan.
De Abuhav Synagoge
is een 15-eeuwse Synagoge in Safed, Israël, vernoemd naar de Spaanse Rabbijn en kabbalist Isaac Yitzchak Abuhav.
Traditie beweert dat hij de synagoge ontwierp terwijl hij nog in Spanje was en dat hij kabbalistische symbolen in het ontwerp verwerkte. Toen zij in Israël aankwamen, bouwden zijn discipelen de synagoge volgens het ontwerp van hun meester. Sommigen zeggen dat de synagoge in Spanje is gebouwd, maar na de verdrijving is het op wonderbaarlijke wijze 's nachts naar Safed verhuisd.
De binnenplaats.
Net als de heilige tempel die eens in Jeruzalem stond, heeft de ingang van de synagoge een buiten- en binneningang gescheiden door een binnenplaats. Het interval tussen de binnen- en buitenpoort, stelt de aanbidder in staat zichzelf te vormen en de synagoge binnen een geschikte gemoedstoestand binnen te gaan. (Ook de toiletgang is hier mogelijk).
De synagoge
Bij het binnengaan van een synagoge, zouden de Kabbalisten de formule reciteren: "Ik neem het positieve gebod tot mij om mijn naaste lief te hebben als mezelf" (Levit 19:18). Ze probeerden God niet alleen te naderen door gebed, maar ook door samen met vrienden dichter bij te kunnen komen.
Na het reciteren van de formule, zouden ze handelen naar hun verklaring door donaties te doen aan een goed doel.
Blauw.
De overheersende kleur van de synagoge is blauw. Het Kabbalistische symbool van de hemel vandaar de synagoge ook wel de Blauwe synagogo genoemd wordt. De Torah beveelt Joden een blauwe draad in de talliet te steken (gebedsmantel). Rabbi Josef Karo merkte op dat blauw de hemel suggereert, wat de gedachte aan G-d oproept.
De kleur helpt dus om gedachten en gebeden naar G-d te leiden.
De aard van G-d
De aard van G-d is 1 van de weinige gebieden van abstract Joods geloof waarover weinig discussies of meningsverschillen bestaan.
G-d bestaat
Het feit dat G-d bestaat is bijna algemeen geaccepteerd. Een bewijs is niet nodig, en wordt zelden geboden. De Tora begint met de uitspraak: „In het begin, schiep G-d ...” Er wordt niet verteld wie G-d is of hoe Hij werd geschapen.
Het is nog maar 2 jaar terug dat ik in Israel was. En nu had ik zoiets wat betekende G-d ook al weer? Dus maar even op het net zoeken en even aangevuld
Kijk hier is een link waar alles heel mooi staat beschreven; De aard van G-d
De Bima.
Deze is in het midden en de banken voor de congregatie zijn er omheen geschikt. De stoelen kijken uit op de centrale bima (platform) waar de Torah wordt gelezen en van daaruit volgt de Sefardische (Spaanse) gewoonte de hele dienst ook op. Volgens Kabbalah heeft het zes stappen, die elk een dag van de week vertegenwoordigen. Dit symboliseert het streven van de mens om elke dag zijn spirituele niveau te verhogen, totdat hij het hoogste niveau bereikt - de Shabbat of Torah.
Het gewelfde plafond
in het midden is versierd met tekeningen van muziekinstrumenten gebruikt door het levietenkoor in de tempel in Jeruzalem. De kronen afgebeeld rond de koepel verwijzen naar de Misseïsche leer [Avot 4:13] "
Er zijn drie kronen:
De kroon van een goede naam overtreft alle drie. "De vijfde kroon, kerova yeshua," Verlossing is nabij ", wordt niet genoemd in de Talmoed. Het is een reprise van het dominante thema van het 16e-eeuwse Zefat: geloof in de aanstaande komst van het Messiaanse tijdperk.
De schildering van de Rotskoepel, de moskee gebouwd op de plaats van de Tempel van Koning Salomo, is zichtbaar vanaf de ingang van de synagoge. Volgens de traditie werd de tempel vernietigd vanwege oorzakenloze haat tussen Joden. Zelfs toen het Romeinse leger Jeruzalem belegerde, vochten Joodse facties in de stad tegen elkaar. Zo zal de Tempel herbouwd worden als er liefde en verdraagzaamheid is onder Joden. De bedoeling van de kunstenaar was om Joden tot tolerantie en goede wil aan te zetten.
Elijah’s Chair.
In combinatie met de middelste ark, wordt deze gebruikt tijdens de besnijdenisceremonie. De kleine stoel die eraan vastzit, is voor de baby. De zilveren gedenkplaat boven de stoel is voor de zes miljoen Joden die zijn gedood in de Holocaust.
De 3 arken.
Binnen staan 3 arken langs de zuidelijke muur tegenover Jeruzalem. Deze muur heeft twee aardbevingen weerstaan, evenals verschillende veldslagen en aanvallen. Het is het enige deel van het oorspronkelijke gebouw dat nog steeds staat.
1 zwart
De ark aan de rechterkant bevat twee Torah-rollen, een geschreven door Rabbi Abuhav in Spanje, de andere geschreven door een student van de Ari in de 16e eeuw. Deze ark wordt maar 3 keer per jaar geopend:
op Yom Kippur,
Shavuot en
Rosh HaShana.
Hoewel de Abuhav Torah meer dan 500 jaar oud is en niet vaak wordt gebruikt, zijn de letters leesbaar gebleven .(het is misschien de oudste Thora-rol ter wereld die nog steeds wordt gebruikt - Y.T.)
2 Midden
De Torah-rollen in de middelste ark worden regelmatig tijdens de week gebruikt.
3 rode tint
Het is niet duidelijk waarom de derde ark werd gebouwd.
Er is een mening dat, toen de Turken over Israël regeerden, ze van de Joden eisten dat ze een kopie van de Koran in de synagoge bewaarden; dus misschien is deze ark daarvoor gebouwd. Tegenwoordig wordt het gebruikt als genizah (een plaats waar uitgeputte heilige boeken worden bewaard tot hun begrafenis).
Ook wonen er veel kunstenaars in de stad meestal in mooie oude huizen onderaan de heuvel. In de diverse etalages vind je souvenirs en betaalbare kunst te koop. Het is een bijzonder stadje
De oude stad ligt in de heuvels.
Tijdens je bezoek aan Safed (uitspraak Tsfat) mag je de mooie steegjes in de Joodse wijk met verschillende synagogen zeker niet overslaan. Nu nog even genieten. De vele galerijtjes zullen binnen een paar uur sluiten want deze avond begint de sabbat. Nou genoten hebben we zoals je ziet wat een mooi plaatsje echt daar kun je wel een paar dagen doorbrengen geloof me.
We hadden op een mooie plek afgesproken om te verzamelen en naar de bus te gaan zoals je ziet.
Jawel bij de Bougainville en natuurlijk heel bijzonder de granaatappel met bloem een mooi plekje. Zie daar je mag ook in deze bus maar dan ga je aan de Talmudstudie. Wel we lopen toch maar naar onze eigen bus met chauffeur.
We rijden naar onze lunchplaats aan het meer van Galilea.
Kapernaum, of Kfar Nahum
zoals het in het Hebreeuws is (het dorp van Nahum).
De stad wordt regelmatig genoemd in het Nieuwe Testament. Toen Jezus Nazareth verlaten had trok hij met grote regelmaat naar dit vissersdorp aan de oever van het Meer van Galilea.
Bij de ingang van het gebied staat een prachtig standbeeld van St. Franciscus - het gebied wordt bewaakt door franciscanen en de borden zijn ook de moeite waard.
Het huis van Petrus
Merkwaardig genoeg is het belangrijkste punt van de ruïnes van Capernaum, beheerd door de katholieke kerk, niet wat of waar Jezus leerde, maar waar Petrus woonde. Een hypermoderne kapel (onder) met transparante glazen vloer werd gebouwd vlak boven het huis van Peter, zodat de katholieke mis kon worden gehouden terwijl hij naar zijn huis gluurde.
Echtheid
Het is eigenlijk vrij waarschijnlijk dat het het huis van Petrus is waar Jezus verbleef. Dit wordt ondersteund door bewijs en gebruik van het huis (midden 1e eeuw), wat anders moeilijk te verklaren zou zijn. Bovendien wordt de identificatie niet tegengesproken door iets gevonden in de opgravingen en het bewijs komt feitelijk behoorlijk overeen met de bijbelse beschrijvingen.
De huizen waren van zwarte basalt en aan elkaar gebouwd in blokken. Zo woonden circa vijftien families, totaal zo'n honderd mensen, om één centrale binnenplaats.
Het bronzen beeld van Petrus.
Ontmoetingsplaats
Jezus ontmoette in Capernaum de tollenaar Mattheüs een van de 12 apostelen
Ook andere apostelen werden volgens het Nieuwe Testament in Capernaum geboren, waaronder de broers Simon Petrus en Andreas, en de broers Jacobus en Johannes.
In de 7e eeuw verwoestte een moslimleger het stadje en sindsdien bleef het onbewoond
De synagoge
Jezus onderwees er in de synagoge; genas er zieken, verlamden en bezetenen; hield er een toespraak.
De synagoge was – net als alle andere gebouwen en ruïnes die uit de tijd van Jezus stammen, van basaltsteen opgetrokken.
In 1976 begon men met de reconstructie van de synagoge. Pater Corbo van de Franciskanermonniken, die de opgravingen leidde constateerde dat de basaltsteen heel ruw bewerkt was en dat men het verband heeft aangebracht met behulp van leem en grint. Het ligt voor de hand aan te nemen dat de centurio zijn eigen soldaten aan het werk gezet heeft om het karwei te klaren. Vandaar die niet-vakkundig, ruw bewerkte basaltstenen.
Belangrijk voor deze discussie is een laag zwarte basaltfunderingen onder de witte synagoge. De opgravers geloven dat dit de synagoge is waar Jezus les gaf en demonen uitdreef
Dit is dus niet de synagoge waarin Jezus zijn leerlingen les gaf, want het gebouw stamt uit de 4e eeuw n. Chr. Het is wel mogelijk dat deze synagoge van kalksteen gebouwd is op de plaats waar de oorspronkelijke synagoge stond. De synagoge is gebouwd in Grieks-Romeinse stijl en heeft een grondvlak van 24 bij 19 m. Het middenschip werd gesteund door 16 zuilen, waarvan een aantal nog recht overeind staan.
De vele fundamenten die we rondom de synagoge zien liggen zijn van woonhuizen uit de 1ste tot 6e eeuw met geweldig zicht op het meer van Galilea.
Op het opgravingsterrein vind je verder allerlei historische voorwerpen zoals mozaïeken, bouwornamenten, zuilen met opschriften, een fries met een davidster, een oliepers en een graanmolen.
De Grieks-Orthodoxe kerk
Is eveneens bezienswaardig. De witgekalkte kerk met zijn rode bolvormige daken bezit in zijn interieur fraaie schilderingen en iconen. Deze kerk zijn we niet ingeweest maar zagen hem wel liggen op een afstand van ongeveer 400 meter van de synagoge
Ginnosar, is een kibbouts waar we de boot “Koning David” opgaan die ons naar Tiberias brengt over het meer van Galilea.
Het Meer van Tiberias
De belangrijkste bron voor het drinkwater in Israel is het Meer van Tiberias, ook wel het Meer van Galilea of het Meer van Kinneret genaamd.
Voor veel Christenen is het Meer van Tiberias een bedevaartsoord met diverse basilieken en kerken.
Je vindt u hier ook de heilige plaatsen Tabgha, waar de broodvermenigvuldiging (5 broden en 2 vissen) zou hebben plaatsgevonden. Het Capernaum (Kafarnaum) waar Jezus veel van zijn tijd door heeft gebracht nadat hij Nazareth had verlaten (zie boven). De berg van de zaligsprekingen, waar Jezus zijn bergrede zou hebben gehouden, ligt eveneens langs het meer van Galilea. En natuurlijk de kibboetsen.
Het is ook de plek waar Jezus volgens de oude Bijbelverhalen over het water liep. Lopen hebben we niet geprobeerd, maar een boottocht op het meer met aan beide oevers het land van Galilea was echt de moeite waard.
De Nederlandse vlag werd gehezen onder het gezang van ons volkslied het Wilhelmus. Uiteraard hebben wij om het Israelische volkslied gevraagd de tekst staat op de pagina Israel.
Je kon gewoon lekker genieten van het water en omgeving of samen met de entertainer een bekende Israelische dan doen op het dek
De drukste plaats aan het meer is Tiberias; hier kun je over de boulevard wandelen en heerlijk eten in een van de vele visrestaurants. Hier zijn we verder niet geweest denk ook niet dat we iets gemist hebben. Je had er wel mooi zicht op vanaf de boot.
Bij de ingang van de kibboets was nog een kleine expositie.
De waterreserve van het Meer van Tiberias
dit vermindert van jaar tot jaar. Expers spreken dan ook hun ongerustheid uit. Het niveau van het meer heeft deze eeuw nog nooit zo laag gestaan.
Hoe komt het dan dat het waterniveau van het meer blijft dalen? “De situatie is hoe dan ook ernstig te noemen,” zegt Amir Givati, "de autoriteit voor wat het water in Israël betreft". Het Meer van Tiberias werd jarenlang als de enige waterbron van het land gebruikt. Zo werden er enorme hoeveelheden water opgepompt die zelfs tot in de Negevwoestijn, in het zuiden van Israël werden verspreid. Het is de Zionistische droom om de woestijn te laten bloeien.
De effecten van de uitdroging zijn talrijk. De zichtbare effecten zijn duidelijk. Hoewel het overgrote deel van het water in Israël via ontzilting wordt geproduceerd – hetgeen een zeer dure aangelegenheid is – blijft toch nog steeds een deel van het water uit het meer komen. Komt hierbij dat naarmate er minder water is, het zoutgehalte ervan stijgt. En dat vormt een groot probleem voor de fauna en bijgevolg ook voor de visindustrie. Eertijds bevolkten 22 vissoorten het meer en werd er jaarlijks 2.000 ton opgevist. Vandaag zit deze sector in grote crisis.
info mei 2018
Over het geheel genomen is er deze winter niet genoeg regen gevallen om de waterreserves aan te vullen. Het waterpeil van het Meer van Galilea staat 5 meter te laag, zodat er nauwelijks drinkwater uit wordt gepompt.
Eenmaal weer aan de wal rijden we naar onze Kibboets Gonen waar we 2 nachten zullen verblijven.
Het lukte niet altijd om de naambordjes te pakken te krijgen vanuit de rijdende bus. Maar goed we doen ons best de rest denk je er maar bij. Enne "Merom Golan" is een resort maar t gaat om de Golanhoorgvlakte uiteraard. Vandaaruit natuurlijk weer op weg.
Kibboets, Golanhoogvlakte heiligdom Pan, Bentalheuvel, berg en tuin