De Golanhoogvlakte

deze was tot de 6daagse Oorlog in 1967 in handen van Syrië, die het gebied in hoge mate militariseerde. Russische adviseurs hielpen bij de bouw van fortificaties, loopgraven, gangensystemen, tankvallen en mijnenvelden. De Israëliërs hebben een deel van deze mijnenvelden na de verovering van de Golanhoogvlakte onaangeroerd laten liggen; mocht er ooit weer oorlog uitbreken, dan kan men de mijnenvelden weer gebruiken. Let op de bij gele borden met rode driehoeken als waarschuwingstekens aan de prikkeldraadversperringen hangen. Ga daar niet van de weg af!!

De Golanhoogvlakte is een belangrijke waterleverancier geworden. En wat zien we nog meer? Windenergie op de Golan hoogvlakte. Helaas vind je nu nog overal sporen van de verbitterde gevechten uit beide oorlogen op de Golan.

We beginnen vandaag met een korte rondleiding die gedaan wordt door een lid van de kibbouts. Wat en hoe;

  • Kibboets betekent groep en
  • geeft een collectieve (landbouw)nederzetting/leefgemeenschap aan
  • het is een collectieve leefgemeenschap in Israël waar meerdere gezinnen samen wonen en leven.
  • Het doel was onbewerkte streken van het land veranderen in productieve bouwgrond.
  • De eerste kibboets werd opgericht in de Jordaanvlakte in Palestina in 1910, 10 jr voor het begin van het Britse mandaat over Palestina en heette Degania Alef.
  • Alle kibboetsen zijn ooit gestart als boerenbedrijf en liggen dan ook in de rustige gebieden.
  • Een kibboets biedt tegenwoordig naast het gebruik als accommodatie, ook winkels, galerieën, eetvoorzieningen en andere diensten. Door de ruimte rond de kibboetsen zijn ze ook prima geschikt voor families. 

Zo vat je dan het verre verleden (de tradirionele kibboets) het verleden (de linie waar de soldaten lagen boven de huisen uit) en de waterput annex schuilkelder samen met het heden de insect op de rond en de limoen aan de boom. Het was een indrukwekkend verhaal.

Het gezinsleven in de Kibboets

stond ook onder verantwoordelijkheid van de hele gemeenschap. De kinderen waren vijf uur per dag met hun ouders; de rest van de tijd woonden ze in de gemeenschappelijke kinderverblijven.Sta je te luisteren naar zijn verhaal bij een tank die voor het kinderdagverblijf staat hoe dubbel kan het zijn.

 

Even terug in de tijd

De pioniers in het Beloofde Land waren van voornamelijk Oost-Europese afkomst en waren op zoek naar een ideale vorm van samenleven. De socialistische idealen uit de Sovjet-Unie vormden hun inspiratie, wat betekende dat men tegen het individuele bezit van grond en middelen was. Alles was van iedereen, en je kon alleen rijker worden als de hele gemeenschap rijker werd.

De kibboetsen hebben een belangrijke rol gespeeld in de vorming van de Israëlische cultuur en hebben leidinggevende politici voortgebracht.

Tegenwoordig

woont zo’n 5% van de bevolking in Israël nog in kibboetsen. De leefgemeenschappen zijn sterk veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke. Zij worden steeds meer geprivatiseerd.

Daarnaast is meer focus gekomen op industrie ipv landbouw.

Anno 2017/'18

is de mate van collectivisme in de meeste kibboetsen drastisch verminderd. Kinderhuizen bestaan niet meer en maaltijden worden ook thuis gebruikt. Sommige kibboetsen hebben de gezamenlijke eetzaal geheel opgeheven. Bij enkele kibboetsen is het coöperatief bedrijf ontbonden, meestal wegens het oplopen van schulden. Die nederzettingen zijn nu 'gewone' dorpen.Ook wonen kinderen tegenwoordig gewoon bij hun ouders thuis. Veel leefgemeenschappen hebben vandaag de dag een hotelaccommodatie, omdat je de typisch Israëlische kibboets als toerist niet mag missen. En het leuke inkomsten opbrengt

Een uitdaging

Rond de jaren '70/'80 gingen ook veel Nederlanders naar de kibboets met vaak als doel iets van de wereld zien zonder dat het al te veel geld kost. Wat waren o.a de eisen

  • tussen de 18 en 32 jaar en gezond.
  • Een aanbevelingsbrief van leraar of werkgever is een pré.
  • minder kans wanneer je zwanger bent of kinderen hebt.
  • Periode minimum van 2- en met een maximum van 6 mnd.
  • Vaak werk je 8 uur per dag en 6 dagen per week.

Je hebt 

  • vrij op zaterdag (Sabbat).
  • Gratis kost en inwoning.
  • Werkschoenen en -kleding, in de kibboets wordt voor gezorgd.
  • één kamer samen met 3 andere vrijwilligers om te slapen.

Vrije tijd

  • Buiten werktijden mag je zelf kiezen waar je je tijd aan besteedt.
  • De kibboetsen beschikken vaak over verschillende faciliteiten zodat je niet weg hoeft van de kibboets om iets te beleven.Zo is er vaak een discotheek of bar, een bibliotheek, verschillende sportfaciliteiten en soms zelfs een museum.
  • Ook regelen veel kibboetsen thema-avonden of uitstapjes, vaak zijn deze uit de gezamenlijke pot en dus gratis.

Het heiligdom van Pan

Oorspronkelijke naam Panyas, vernoemd naar de god Pan, de god van het woud en de herders. De god van het woud die ook angstaanjagend was en soms voor Pan-iek zorgde. De huidige naam van het gebied is Banias dit is een Arabische verbastering van de naam Panyas (Pan). Filippus, de zoon van Herodes de Grote, bouwde er een marmeren Augustustempel waar men goddelijke eer bewees aan de keizer (ceasar) van Rome; hij noemde de stad Caesarea Filippi. Boven de toegangspoort van de tempel prijkte het opschrift: ‘Aan de Romeinse keizer, de zoon van God’.

De waterval Banyas

is een van de drie bronnen van de rivier de Jordaan en heeft door de geschiedenis heen een grote aantrekkingskracht gehad op religieuze groepen. In een scheur onder een grote grot ontspringt de Nahr Banias, op 329 m boven zeeniveau.

Het koude water van de bron valt trapsgewijs naar beneden. Oorspronkelijk komt het water van de berg Hermon. De gesmolten sneeuw verdwijnt deels in de bergbodem en komt onder andere bij Banias weer te voorschijn. Dit verklaart de lage temperatuur van het water en het geringe zoutgehalte. 

De waterval ligt op ca 1 km van het brongebied van de Grot van Pan. Deze wandeling brengt ons  bij de uit twee trappen bestaande waterval.

Aan het begin bij de toiletten wordt je duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is dat je je schoenen schoonspoelt in de wasbakken maar dat je dit netjes buiten op de aangegeven plaats doet! De natuur was schitterend, af en toe beetje klauteren maar je kreeg er wel wat voor terug. Bij het uitkijkpunt even genieten val al dat moois en de zuivere lucht en dan lopen we weer rustig terug

 De Grot van Pan

Het heiligdom van Pan. In de oudheid de plaats waar herdersvolken een geit in een bodemloze put gooiden. De put zou verbinding hebben met de onderwereld en dus was dit offer bedoeld om een gunstig jaar af te smeken. 

Hier werd ooit ook de god Baäl vereerd. De Grieken verwijderden deze god uit de grot en vereerden hier hun god Pan die bekend stond als de god van de natuur en de schaapherders. De beelden van Pan stonden in de nissen die u nu nog kunt zien. In de wanden van de nissen zijn Griekse teksten gegraveerd.

Ook op deze plek sprak Petrus zijn vertrouwen in Jezus uit.Op de vraag van Jezus; 'Gij, wie zegt gij dat Ik ben? Antwoordde Petrus: Gij zijt de Christus’.

De fraaie bron, de kalkstenen wanden en de aantrekkelijke omgeving zijn er verantwoordelijk voor dat de plek dagelijks door honderden druzen en Israëliërs wordt bezocht. De druzen komen voornamelijk om het heiligdom van sjeik El-Khadr te bezoeken; sjeik El-Khadr was een vooraanstaande druzische heilige. Het heiligdom staat schuin boven de grot.

Het kasteel Nimrod

via een 2 km lang wandelpad klim je naar boven. Hier liggen de resten van het in 1130 gebouwde kruisvaarderskasteel Subeiba. De naam van het kasteel werd later omgedoopt tot Nimrod. Volgens het boek Genesis, het eerste boek van het Oude Testament, was het kasteel gebouwd op de plek waar ooit Nimrod woonde, de eerste machtige jager en heerser op aarde. Volgens joodse legende zond Nimrod in zijn hoogmoed pijlen naar de hemel om God zijn macht te demonstreren. God zond daarop een steekvliegje uit de hemel omlaag. Het kroop in Nimrod’s neusgat, wat hem zulke pijnen bezorgde, dat hij krankzinnig werd. Wel een leuk verhaal. Wij hebben het kasteel vanuit de bus gezien ook mooi. 

Tijdens de 6daagse Oorlog gebruikten de Syriërs het kasteel als observatiepost, vanaf deze plek heeft men namelijk een schitterend uitzicht op de Hulavallei en de berg Hermon.

De Bental heuvel

We rijden naar de Bental heuvel, op de Golanhoogvlakte, een oude uitgedoofde vulkaan die net aan de grens met Syrie ligt. Het is een enorme klim. Eenmaal aangekomen mogen wij te voet ook nog even klimmen om de top te bereiken.Vanaf de top kijken we uit over de verlaten stad Quneitra aan de Syrische kant ca 6 km verderop. Het is opvallend hoe mooi groen en rijk de Israelische kant oogt en hoe dor en verlaten de Syrische kant.

Je ziet Syrië liggen en je hoort ook de doffe lage dreunen van de munitie die afgeschoten wordt. Kan maar zo zijn dat ze ergens aan het oefenen zijn natuurlijk.

Soldaten van de VN houden vanaf hier de neutrale zone in de gaten. Hoewel ik echt niet geloof dat 2 mannen met een verrekijker is hoe in 2016 toezicht gehouden wordt. Er zijn vast allemaal middelen en mensen die wij niet zien. 

Een verlaten bunker met de schietgaten/uitkijk de loopgraven interessant en dubbel om dit te zien en er in en doorheen te lopen. De wagen van de UN die we zagen bij ons vertrek maakte het plaatje compleet

Er was ook een soort van expositie langs het pad naar boven. Ja zo houd je het geheel toch een beetje luchtig uiteraard.

Wijnproeverij

Onze volgende stop is Chateau Golan, waar een Nederlands sprekende jongeman ons vertelt over wijnbouw op de Golan. We gaan naar de kelder daar zien we al de vaten staan. Dan is er tenslotte mogelijkheid om de hier gemaakte wijn te proeven. Na 1 slok had ik m wel gehad dus ben ik heerlijk buiten in de mooie tuin gaan zitten totdat de groep weer buitenkwam. Er is genoeg te vinden over Chauteau Golan op het net. Het is een zeer gewaardeerde wijn las ik.

Berg der zaligsprekingen

We gaan terug naar het meer van Galilea en rijden tot aan de berg der zaligsprekingen aan de Noordelijke kust van Galilea. De heuvel heeft grote glasglooiingen die ruimte biedt aan veel toehoorders. De plaats waar, volgens de overlevering, Jezus de Bergrede heeft uitgesproken. Op deze plaats, midden in een mooie tuin staat een kerk ontwerp van door Antonio Barluzzi. Deze is 8-hoekig met mooie bogen en schaduwrijke tuinen. In elk van de 8 zijden van de kerk is één van de Zaligsprekingen uit Matthéus 5 gegraveerd in het Latijn. Ter nagedachtenis van het beroemde sermoen der zaligsprekingen. Zij werd gebouwd, met financiële steun van Mussolini

Vanaf deze hoogte bij het dorp Tabgha (in de buurt van Kapernaüm) heb je een geweldig uitzicht over het meer. Dat meer is ook wel bekend als de Zee van Cinneroth of als de Zee van Tiberias.

Ook de tuin rondom de kerk was bijzonder mooi er was tussen de bomen door ook nog te zien en te horen dat er een dienst gaande was dus eevn op een afstand geluisterd.

Tabgha (Tuin der zeven bronnen) 

Net op de valreep kunnen we ook nog de tuin bezoeken waar Jezus aan 7 van zijn discipelen verscheen na zijn verrijzenis. Deze ligt 12 km ten noorden van Tiberias. Hier vond de wonderbare visvangst plaats. 153 vissen zaten in het net, precies het aantal soorten vis dat bekend stond toen Hieronymus de bijbel vertaalde vanuit Hebreeuws en Grieks naar het latijn, de Vulgata. 

Ook was het hier, dat  Jezus Petrus aanstelde als hoofd van de volgelingen. Op deze plek bouwde men reeds in de 3e eeuw een kerk (Kerk van het wonder van de vermenigvuldiging van de broden en de vissen. De huidige kerk in Byzantijnse stijl is in 1982 gebouwd over de zeer bezienswaardige mozaïekvloer van de oorspronkelijke kerk door de architecten Anton Georgen en Fritz Baumann heen. Zij hebben bij de bouw zo veel mogelijk het grondplan van de oorspronkelijke kerk gevolgd. 

Hier hebben we echt geen minuut langer doorgebracht dan toegestaan daar we 2 minuten voor sluitingstijd aankwamen en de beste man al zeer geirriteerd was dat we nog net het hek door konden. Het hek dat maar een stukje geopend werd toen we gesommeerd waren er weer uit te gaan sloot ook zeer resoluut achter de laatste van onze groep.