Ein Gedi, Masada, Dode Zee, de Bedoeinen. Terugblik Israel
Jerusalem
In Het Hebreeuws heet de stad Jeroesjalajiem, wat betekent: ‘Stad van de Vrede’.
In het Arabisch al-Koedesj Sjarief, wat betekent: ‘Het Ware Heiligdom’.
Het kan ook staan voor ‘yeru’ wat betekent vestigen of opzien, en ‘shalem’ wat de naam van een god of priesterkoning betekent.
Jerusalem oorspronkelijk een klein dorp der Jebusieten, een stam van de Canaanieten, met een vesting rond de Gihon bron ligt op de rand van de woestijn, dus de bron is van levensbelang.
Koning David heeft Jeruzalem tot hoofdstad gemaakt van Israël.
De zoon van koning David ‘Salomo’ bouwt de eerste tempel in Jeruzalem. Later wordt Jeruzalem veroverd door Babylon en komt het volk in ballingschap. Deze ballingschap duurt 70 jaar. In 538 voor Christus wordt Babylon veroverd door het land Perzië en krijgen de Joden toestemming om terug te keren naar Jeruzalem. De tweede tempel wordt gebouwd. Maar, de strijd is niet opgehouden. Jeruzalem wordt vaak aangevallen door verschillende landen, en dat is nu nog steeds realiteit!
Op weg naar de Olijfberg.
Heen met de bus naar boven en terug gaan we lopen.
Ten noordoosten van Jeruzalem heeft de Olijfberg een top, die Scopus (‘uitkijkpost’) wordt genoemd. Hier had Titus, de Romeinse generaal, zijn hoofdkwartier toen hij de stad belegerde. Tegenwoordig staan er een (klein) ziekenhuis en een universiteit.
De olijfberg
is eigenlijk een bergrug en ligt net buiten Jeruzalem, aan de oostkant. De berg heeft meerdere bergtoppenn tot een hoogte van ca 800 meter. Vroeger stonden er allemaal olijfbomen op. Tegenwoordig zijn het er veel minder, omdat de Romeinen in de jaren 66-70 tijdens de belegering van Jerusalem alles hebben omgehakt. Vanaf de Olijfberg hebben we een heel mooi uitzicht over Jeruzalem, de oude stad, de Dode Zee en de bergen van Moab in het oosten. Ook de muur is goed te zien. Uiteraard is er controle.
Ook de indrukwekkende Tempelberg waarop zich de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee is goed te zien, deze is heel belangrijk voor moslims. Zij geloven dat de profeet Mohammed vanaf hier de hemel heeft bezocht. Hij kreeg daar van Allah te horen dat moslims 5 keer per dag moeten bidden. En dat doen de meeste moslims nog steeds.
De Russische Maria van Magdalena kerk
Langs de mooie kerk van Maria Magdalena, een Russisch Orthodoxe kerk, waar ook de schoonmoeder van queen Elisabeth II (Princes Alice van Griekenland, moeder van de prins gemaal Philip) begraven ligt, gaan we de steile olijfberg naar beneden. Ook deze zie je van boven op de olijfberg schitterend.
De kerk met haar uivormige koepels en orthodox Christelijke kruisen, is gewijd aan Maria Magdalena, die volgens het Evangelie volgens Johannes de eerste was die Jezus zag na zijn wederopstanding. Ze wordt gezien als één van zijn belangrijkste vrouwelijke discipelen en wordt in sommige legendes ook gezien als zijn vrouw.
Dominus Flevit
Dat betekent: ‘de Heer weende’.
Dominus verwijst naar palmzondag wanneer Jezus de olijfberg afdaalt en de schitterende stad Jerusalem ziet en haar verwoesting voorspelt.
Ook koning David, op het eind van zijn leven, toen hij vluchtte voor de dreiging van zijn eigen zoon Absalom, keek hier achterom naar zijn stad en barstte in tranen uit.
Barluzzi heeft hier begin 20ste eeuw een schitterend kerkje gebouwd op de ruines van een vroeg Byzanthijnse kerk in de vorm van een traan met op de vier hoeken een “lacrimoire”, een kruik om tranen op te vangen.
Ossuaria
Naast de kerk zijn ook verschillende ossuaria te zien.
Dat zijn stenen kisten waarin Joden in de periode van 100 v.Chr. tot 135 n.Chr. de beenderen legden van de overleden personen. Op sommige ossuaria staat het teken XP (Chi-Rho). Dat betekent niet dat iemand een christen was, maar dat een ossuarium verzegeld was.
Ook waren hier begraafplaatsen van 1600 tot 1300 v.Chr. en van 200 tot 400 n.Chr.
Dal van de Kidron
ligt tussen Jeruzalem en de Olijfberg. Dit werd in de dagen van de koningen Asa, Hizkia en Josia gebruikt als ‘vuilnisbelt’. De overblijfselen van de afgodische beelden en altaren werden er heengevoerd. Veel puin is er intussen bijgestort. Het dal ligt tegenwoordig dus veel hoger dan in de Bijbelse tijd. Het Kidrondal bevat ontelbare Joodse en Mohammedaanse graven. Velen wilden juist hier worden begraven, omdat men geloofde dat hier het Laatste Oordeel zal plaatshebben. Naar men beweert bevinden zich hier o.a. ook de graven van Absalom en koning Josafat. De joodse graven zijn te herkennen aan een rechtopstaande steen.
Hof van Gethsemane
De Graftuin met uitzicht op Golgotha, de schedelplaats, is een bijzondere plek met haar mooi aangelegde tuin en ligt in het Kidrondal. De naam komt van het woord Gat Shmanim, Hebreeuws voor oliepers. Hier werd Jezus gearresteerd door de Romeinen op witte donderdag, de avond voor de kruisiging.
Kerk van Alle Naties
De kerk herdenkt met haar naam de bijdragen die door vele landen aan zijn bouw werden geleverd. Het wordt ook wel de Basiliek van de Doodsangst genoemd, in verwijzing naar de pijn die Jezus op de vooravond van Zijn Passie leed.
Kruisvaarderskerk over het graf van Maria.
Deze kerk gebouwd door de kruisvaarders in de 12de eeuw is ook de begraafplaats van Melisande, koningin van het kruisvaarderskoninkrijk Jerusalem en dochter van Boudewijn II, eerste koning van Jerusalem.
Gedeelten van de originele Byzantijnse mozaïekvloer kan men nog onder glas bewonderen. Een nieuwe basiliek werd tijdens de Kruisvaarders periode op dezelfde plaats gebouwd. Na het vertrek van de Kruisvaarders viel de kerk in verval en er bleef niets meer van over.
De 12 zuilen van roodbruin kalksteen uit Bethlehem in de kerk symboliseren de olijfbomen van de tuin
De koepelmozaieken zijn gemaakt door kunstenaars uit verschillende landen: Mexico, Chili, Brazilië, Argentinië (links); Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk, Italië (midden); Duitsland, Canada, België, de Verenigde Staten (rechts)
In de apsis zijn verscheidene mozaïeken vertegenwoordigend Jezus die in Doodsangst door een Engel wordt getroost, de Kus van Judas en De Arrestatie van Jezus.
Info van Paul;
Wie interesse heeft om meer te weten over Jerusalem kan ik het boek van Simon Montefiore aanraden “de Biografie van Jerusalem”, verkrijgbaar in het Nederlands.
De Grot van Gethsémané
bevindt zich buiten de hof en is onerdeel van het complex. Byzantijnse christenen dachten dat de discipelen hier rustten toen Jezus bad. Het was ook hier waar Judas volgens de overlevering Jezus aan de Romeinen overleverde door de verraderskus. De onderaardse grot – 17 meter lang, 9 meter breed en 3,5 meter hoog – is schamel verlicht. Enige fresco’s beelden diverse taferelen uit de evangeliën uit. De grot is een primitief, eenvoudig onderkomen, met een ruw plafond, dat in de afgelopen 2000 jaar nauwelijks veranderd kan zijn.
Tenslotte lopen we door de Kidron Vallei, de grote vallei die loopt tussen de muren van de Oude Stad en de Olijfberg, waar de mooiste oude graven, diverse kapellen en tempels zijn naar de muur van het oude Jeruzalem.
De Muur
De indrukwekkende muren die tot op de dag van vandaag de ‘Oude Stad’ van Jeruzalem omsluiten, werden gebouwd in opdracht van de Turkse sultan Soliman de Luisterrijke (1520-1566). Hij besloot de stad te versterken om het hoofd te kunnen bieden aan de vele gewapende conflicten in die tijd met de bedoeïenen.
De zeer imponerende en zwaar versterkte muur heeft een lengte van 4 km, is 10 tot 12 m hoog en 4 tot 6 m breed en heeft 8 toegangspoorten tot de stad. Zij werden nauwlettend in de gaten gehouden vanaf niet minder dan 34 verdedigingstorens. Voorts werden op strategische plaatsen in de torens verticale sleuven aangebracht, waardoor men kokende olie of kokend heet water kon gieten op de belagers. Nergens in het Midden-Oosten vind je een vergelijkbaar voorbeeld van verdedigingsbouwkunst.
De 8 poorten zijn:
de Jaffapoort in de westelijke muur; de Zionspoort en de Mestpoort in de zuidelijke muur; de Gouden Poort en de Leeuwen- of Stefanuspoort in de oostelijke muur; en de Herodespoort, de Damascuspoort en de Nieuwe Poort in de noordelijke muur.
De leeuwen poort
via deze poort, gaan wij Jeruzalem binnen en komen in een mooi stukje van de oude stad dit is dus de oostelijke ingang van de Oude Stad. Elke stadspoort werd versierd met een inscriptie in het Arabisch met de titels en eerbetoon aan de sultan en de datum van het deel van de muur. De Leeuwen Poort werd ook versierd met twee leeuwen aan elke zijde van de poort.
De Anna Kerk
ligt in de vallei van Bethesda samen met het klooster van de witte vaderen, een kleine serene tuin en de overblijfselen van de Bethesda vijvers. De kerk staat bekend om haar geweldige akoustiek.
Toen de Kruisvaarders uit Jeruzalem verdreven werden, lieten zij meer dan 30 kerken achter, die zij gedurende hun verblijf gebouwd hadden. De Anna-kerk die het best bewaard bleef, is één van de mooiste voorbeelden van hun bouwstijl. De kerk werd gebouwd in Romaanse stijl door de vrouw van Koning Boudewijn 1 in 1100 na Chr. Ze is gebouwd boven het onderaards gewelf, dat vereerd wordt als de geboorteplaats van Maria in het huis van haar ouders Joachim en Anne. Na zijn overwinning op de Kruisvaarders veranderde Saladin de kerk in een school voor Islamitische theologie. In 1856 werd de kerk gerestaureerd en aan de Witte Paters gegeven.
De Bethesdavijver,
een waterreservoir uit de 8ste eeuw v. Chr. naast de kerk,is een van de belangrijkste reservoirs van Herodiaans en Romeins Jeruzalem dat Jeruzalem van water moest voorzien. Dit zou ook de plek zijn waar Jezus een verlamde man genas.
Het badwater, bedolven onder het puin van eeuwen, werd grotendeels door de Witte Paters uitgegraven. Zij ontdekten, dat de vijver rechthoekig van vorm was, ongeveer 120 m. lang, 7Dm breed en 8 m diep, omringd door zuilengangen aan alle 4 zijden en weer afgescheiden door een vijfde zuilengang.
De Via Dolorosa (Lijdensweg)
Via Dolorosa (een straatnaam in Jeruzalem waar Jezus volgens de Christenen naar zijn kruiziging liep).
De gebeurtenissen die op deze lijdensweg plaatsvonden, of waarvan men meent dat ze plaats gevonden hebben, worden door de Rooms-Katholieke kerk in 14 staties herdacht. Waarvan er 9 gebaseerd zijn op het Evangelie en 5 op de overlevering. De eerste 2 bevinden zich binnen de burcht Antonia, 7 in de straten en de laatste 5 binnen de kerk van het Heilige Graf.
We gaan langs de verschillende staties van de Via Dolorosa. Wij zijn als ik me niet vergis bij station II begonnen.
En ja op t end verlies je dan toch de concentratie helaas die laatste 2 gemist of we zijn er niet langs geweest kan ook natuurlijk. Maar in de kerk weer volop genoten
Statie II
waar Jezus zijn kruis opnam. De kapel van de geseling staat op de plaats waar Jezus werd geslagen door de Romeinse soldaten en vervolgens een doornenkroon gaven en hem paarse gewaden aandeden.
Statie III
de plek waar Jezus voor de 1ste keer viel vanwege het gewicht van het kruis dat Hij droeg. Op die plek staat een Armeens-katholieke kerk in 1948 gerestaureerd door donaties van Poolse soldaten.
Statie IV
een reliëfbeeld boven de deur van deze kleine Armeense katholieke kapel vlakbij de kerk van Onze Lieve Vrouw van de Spasm. Hier zag Maria haar zoon voorbijgaan met het kruis
Statie V
een Franciscaanse kapel de Simon van Cyrene, genoemd naar de man die gedwongen was om Jezus te helpen het kruis te dragen. Naast de ingang van de kapel een oude steen met een inkeping, die volgens de traditie werd gevormd toen Jezus zijn hand op de steen legde toen hij door de straat liep op weg naar Golgotha.
Statie VI
Kapel van St. Veronica, het huis van Veronica zij gaf hem een sluier om zijn gezicht af te vegen.
Statie VII
een Romeinse pilaar in de Franciscaanse kapel markeert de plek waar Jezus voor de 2de keer vie over de drempel van van de justitiepoort van de oude stads muurstad waarop de aanklachten van ter dood veroordeelden werden gepubliceerd.
Statie VIII
de plek waar Jezus de vrouwen volgde die hem volgden en zijn lot betreurde. Een steen met een Latijns kruis op de muur van het Grieks-orthodoxe klooster van St. Charalampos herdenkt deze scène. De inscriptie in Griekse letters, IC XC NIKA betekent: "Jezus Christus overwint."
Statie IX
de plaats waar Jezus voor de 3de keer viel, op de heuvel van Golgotha. Een kolom gebouwd in de deur van de Koptische kerk van Saint Anthony markeert de plek
En natuurlijk zagen we tussendoor nog heel veel andere leuke en ook lekkere dingen. Je hebt m door he we komen op de markt en weg is concentratie haha.
De Heilige Grafkerk
Dit is de heiligste plaats van het Christendom in Jeruzalem. Hier is Jezus aan het kruis genageld, begraven en herrezen.
In het jaar 324 kwam Helena, moeder van Keizer Constantijn, de eerste Christelijke keizer naar Jeruzalem en vond de overblijfselen van het Kruis in een ondergronds reservoir.
Constantijn bouwde de eerste kerk op de plaats in de 4de eeuw in 326 en ingewijdt in 335. Deze kerk werd in 614 vernietigd door de Perzen maar onmiddellijk daarna herbouwd.
De kerk bleef tot 1009 in tact toen alles behalve het graf en de structuur over de rots van Golgotha met de grond gelijk gemaakt werd door de Egyptische Fatimid Kalief Hakim.
De Kruisvaarders herbouwden aan het eind van 11de eeuw de kerk en wat we vandaag zien is voornamelijk uit die periode.
De Heilige Grafkerk is feitelijk een complex van vele heiligdommen, kapellen en kerken, behorend tot de Grieks Orthodoxe-, de Armeens Orthodoxe- en de Koptische Kerk en Katholieke stromingen. In de laatste paar jaren, is een groot restauratie-project afgerond waarbij voornamelijk de schade aan de kerk (veroorzaakt door een serie branden in de 19de eeuw) werd gerepareerd.
Huidige Heilige Grafkerk,
staat op de Heuvel van Golgotha waar de 3 kruizen stonden en het Graf van Jezus binnen de ommuurde stad. Dit doordat Herodes Agrippa in het jaar 44 na Chr., 11 jaar na de kruisiging op Golgotha een nieuwe stadsmuur bouwde.
In het midden van de vorige eeuw werden overblijfselen van deze oude muur ontdekt ten oosten en ten noorden van het naburig Russisch Tehuis. Ook de vele Joodse grafzerken, die thans nog binnen de kerk te zien zijn, vormen het zekere bewijs, dat deze vroeger buiten de stad gelegen moeten hebben. Volgens de Joodse wet mocht immers niemand binnen de Heilige Stad begraven worden.
Ik doe hier een plattegrond bij dan zie je dat t niet eenvoudig is om alles uit elkaar te houden.
De ladder
Boven de hoofdingang zijn twee vensters waar je een korte ladder ziet dit is een deel van de facade van de Heilige Grafkerk wegens de ' Status-quo'. " Het probleem komt door het feit dat de twee vensters hierboven tot de Armeniërs behoren en zij het recht hebben de ramen schoon te maken en te herstellen, en de deklijst waarop de ladder steunt behoort tot de Grieks Orthodoxen. In sommige gevallen, ( vorige eeuw) staken de Armeniërs de ladder uit om het werk aangaande de vensters te doen, en de Grieken protesteerden dat de ladder op hun gedeelte rustte. De Armeniërs weigerden om de ladder te verwijderen - vandaar de bevroren werkelijkheid".
Het Heilig Graf
De devotieplek van het Heilig Graf bestaat uit twee delen;
Het voorste gedeelte staat bekend als de Engelenkapel of Treurkamer.
In het achterste gedeelte is het eigenlijke graf gesitueerd. Volgens de overlevering werd deze plek uit de rotsen gehakt, maar daar is nagenoeg niets meer van te zien.
De tombe werd in oktober 2016 voor het eerst in eeuwen geopend. Archeologen en andere specialisten van de Technische Universiteit in Athene kregen 60 uur de tijd om in de aedicula onderzoek te doen.
Zij vonden onder een marmeren plaat een oudere marmeren plaat met een kruis erop. Onderzoek naar het cement onder die plaat wijst dus op een datering van rond 345 na Christus
De tombe waar volgens de overlevering Jezus lag begraven voor zijn opstanding, is gerestaureerd en in maart 2017 in aanwezigheid van de patriarch Barthelomeus I, de leider van de orthodoxe christenen en een vertegenwoordiger van de rooms-katholieke paus Franciscus heropend.
Het geld voor de restauratie is bijeengebracht door de zes religieuze stromingen die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de Heilig Grafkerk. De kerk is gebouwd op de plek waar Jezus zowel zou zijn gekruisigd als begraven. Het werk aan het graf is uitgevoerd door ongeveer vijftig Griekse wetenschappers van de nationale technische universiteit in Athene. De kosten van de renovatie bedragen omgerekend bijna 4 miljoen euro. Het herstel van het graf kwam volgens experts maar net op tijd, er dreigde een verzakking plaats te vinden.
Het graf van Jozef Arimartha
Achter het grafmonument van Jezus (tombe) staat de Kapel van de Jakobieten die een kleine doorgang verschaft naar het graf van Jozef. De 2 volledig bewaard gebleven schuifgraven uit de 1ste eeuw in deze rotsholte bevestigen dat hier wel degelijk een begraafplaats was.
Navel der wereld
Recht tegenover de grafingang ligt de kapel van de Grieks-orthodoxen. Daar bevindt zich in het midden een marmeren kelk. In de Middeleeuwen geloofde men dat die het centrum van de aarde aangaf en werd daarom de Navel der Wereld genoemd.
De Golgothakapel
De trap direct rechts voorbij de ingang voert steil naar boven naar de oorspronkelijke top van de Schedelberg (Golgotha). Daar zou Jezus van zijn kleren zijn beroofd en aan het kruis zijn genageld. Deze plek wordt aangeduid door een altaar. De 11de statie Jezus aan het kruis genageld. Onder de altaartafel zit een zwart goudomrand gat zou kruis van Jezus in gestaan hebben
Jezus wordt gekruisigd en sterft aan het kruis en beëindigt Zijn lijden. De locatie van dit statie XII is een Grieks-orthodoxe kruisiging altaar dat zich binnen de kerk van het Heilig Graf bevindt. De iconen van de Maagd Maria en Johannes zijn aan Jezus zijde.
Golgotha
De ingang van de kerk bevindt zich rechts van de klokkentoren. Daar recht tegenover ligt de rechthoekige marmeren steen "De Steen der zalving" hierop zou het lichaam van Jezus zijn gezalfd door Jozef van Arimartha voor de graflegging.
De XII statie. Gezien op de begane grond of van boven af het blijft indrukwekkend.
De kapel van Helena
Achter in de kerkgalerij gaat een trap naar beneden. De wanden zijn versierd met graffiti van pelgrims in de vorm van een klein kruis met gelijke en ongelijke benen in diverse vormen gekrast in het steen.
De trap leidt naar de kapel van de Heilige Helena moeder van keizer Constantijn en stichteres van talrijke kerken in en rond Jeruzalem Hier zien we ook de crypte van de kruisvinding in de uitgehouwen rotsen
Schedel
Direct onder de Golgotha-kapel bevindt zich de kapel van Adam, de eerste mens, wiens schedel daar volgens de overlevering werd gevonden.
Er is heel veel moois te zien in de kerk en het niet haalbaar alles uit te schrijven kijk gewoon even.
Hier een deel van de lijdensweg langs de muur, de plafonds en een koepel schildering.
Diverse bogen en wanden van de kerk en een aantal stukken rots die aangetroffen zijn. Ik kom er denk ik nog wel achter hoe of wat maar zoals ik al eerder zei je hoofd wordt net een spons eenmaal volgezogen, kan er niets meer bij. De 2de foto was meen ik de gespleten rots
nog een paar mooie plaatjes
Dit was het dan de meest christelijke plaats de Heilige Grafkerk in Jeruzalem. Je ziet de kaarsen branden en het werk gaat door. Dan nog even iets wat ik altijd mooi vind een mozaïek in de muur terugkomend in het raam.
De stad
We lopen door de Christenwijk, via de Armeensewijk naar de Joodse wijk. We komen voorbij aan de Cardo, het centrale plein en de Hurva synagoge op onze weg naar de klaagmuur. De belangrijkste bezienswaardigheden van Jeruzalem bevinden zich op loopafstand van elkaar.
Het oude centrum is zeer compact en erg druk. Op ongeveer 1 km² liggen de christelijke-, de islamitische-, de joodse- en de Armeense wijk met al hun schatten.
Ondergrondse winkelstad
Toen de Romeinen Jeruzalem veroverden in het jaar 70, werden alle Joden uit de stad geweerd. Keizer Hadrianus liet de stad herbouwen met het bestek van een typisch Romeins stadsplan.
Keizer Constantijn gaf de stad haar naam Jeruzalem weer terug en het was keizer Justianus 527-565) die de schitterende doorgangsweg van zuid naar noord Jeruzalem liet aanleggen.
Het zogenoemde Cardo, met de vorm van een as die Jerzualem verdeelde in 4 stukken. Dat Jeruzalem lag 6 meter onder het huidige straatniveau. Bij de Damascuspoort bevindt zich nog een gedeelte uit de Romeinse periode. De hoofdstraat is daar 12 meter. De breedte met het winkelgebied is 22 meter. Drie belangrijke kerken stonden hier; de Heilige Grafkerk, de Nea Mariakerk en de Hagia Sionkerk.
Klaagmuur welke staat tegen de Tempelberg.
De joden zelf spreken van Westelijke muur of Westmuur, in het Hebreeuws Hakotel Hama’Aravi of kortweg Kotel.
Dit is de heiligste plaats voor het Joodse volk. Ze bidden daar tot God. De muur is een overblijfsel van de tempel van Herodes die ooit op de berg heeft gestaan. Die tempel was de heiligste plek voor het jodendom. Tot 2x toe werd de tempel verwoest. Alleen dit stuk muur is overeind gebleven. Het is daarom een belangrijke religieuze plaats voor joden.
Ontstaan
Tijdens de Romeinse periode zo'n 60 v Chr., vernieuwd en versterkt Koning Herodes de Tempel en breidt zijn gebied uit. De Tempelberg werd vergroot en reusachtige ondersteunende muren werden gebouwd in 20 v Chr..
Na de vernietiging van Jeruzalem en de Tempel door de Romeinen zo'n 64 na Chr., bleven de ondersteunende muren en het platform bestaan. Het was geen deel van de Tempel zelf, enkel een buitenmuur die de Tempelberg omringde. Titus spaarde dit stuk van de muur om aan de toekomstige generaties de grootheid van het Romeinse leger te tonen, dat in staat was geweest zo'n enorm gebouw te verwoesten.
Tijdens de Romeinse tijd was het voor de Joden verboden in Jeruzalem te komen. In de Byzantijnse tijd echter werd het hun éénmaal per jaar toegestaan op de herdenkingsdag van de verwoesting van de Tempel te treuren over de verstrooiing van hun volk en de verwoesting van de Tempel bij de Westelijke muur van het Plateau waarop de tempel was gebouwd.
Vanwege dit het rouwen werd de muur door niet-Joden al snel gekscherend ‘Klaagmuur’ genoemd. Zo kwam de Westelijke Muur aan de naam ,,Klaagmuur”.
De hele Westelijke Muur is 489 meter lang en kan in 4 secties worden verdeeld:
Bij het onderzoeken van de muur, blijkt deze uit 3 verschillende lagen te bestaan.
In de hoogte is maar een klein gedeelte van de muur te zien. Van de 26 steenlagen die van Herodes zijn overgebleven zijn er boven de grond maar 7 zichtbaar. De andere 19 liggen onder de grond en zijn deels te bezichtigen voor toeristen. De overige bovengrondse steenlagen zijn afkomstig van de Omajjaden (7 lagen) en de Ottomanen (15 lagen).
Op het Plateau staat een waterfontein met kannen om de handen te reinigen ook vind je hier een bibliotheek en natuurlijk ii het ook een pek van samenkomst. Maar dit alles toch onder zeer streng oog van de politie/beveiliging geüniformeerd dan wel in burger.
Mannen en vrouwen bij de Klaagmuur
Voor 1948 baden mannen en vrouwen gemengd bij de Klaagmuur. Tussen 1948 en 1967 werd er vanwege de Jordaanse bezetting en het daaraan verbonden gebiedsverbod voor Joden helemaal niet gebeden bij de muur.
Nadat Israël het in 1967 weer voor het zeggen kreeg in grote delen van de Oude Stad werd er een apart gedeelte ingericht voor mannen en een gedeelte voor vrouwen. Er werd dus niet langer gemengd gebeden, maar in gescheiden vakken.
Veel mensen denken dat dit te maken heeft met de discriminatie van vrouwen. De daadwerkelijke reden voor het instellen van gescheiden gebedsvakken is omdat het jodendom uitgaat van een verschillende spirituele rol die man en vrouw moeten vervullen. Daarom gelden er voor vrouwen aanvullende regels bij de Westmuur. Zo mogen zij niet hardop bidden en geen gebedskleed dragen. De schouders moeten bedekt zijn.
Mannen mogen niet met onbedekt hoofd naar de muur dit geld ook voor de toerist.
Uit respect verlaten zowel de mannen als de vrouwen deze voor hen heiligen grond, zonder de muur hun rug toe te keren.
Gemengd
Ondanks jarenlange protesten van progressief-Joodse actiegroepen besluit de Israëlische overheid voorlopig om de situatie te laten zoals die is. Echter aan de achterzijde daar waar nog steeds archeologisch onderzoek plaats vindt, is nu een heel klein gedeelte waar het mogelijk is om gemengd te bidden bij de muur. Of dit legaal is?
Waarom worden er briefjes in de Klaagmuur gestopt?
Veel Joodse en niet-Joodse bezoekers steken na het uitspreken van een gebed een briefje in de Klaagmuur. Dit ritueel is waarschijnlijk pas ontstaan in de 18de eeuw, toen rabbijn Chaim ibn Attar een behoeftige man instrueerde een amulet tussen de stenen van de muur te plaatsen.
Het idee van de gebedenbriefjes is in lijn met de Joodse traditie, waarin men gelooft dat de Goddelijke aanwezigheid nooit van de muur is weggetrokken en menselijke gebeden nog altijd via de Westmuur opstijgen naar de hemel.
Tegenwoordig worden jaarlijks honderdduizenden briefjes tussen de stenen van de muur gepropt. 2x Per jaar (rond Pesachen rond Joods Nieuwjaar) verzamelen speciale schoonmaakteams de briefjes. Omdat het vernietigen van heilige teksten in het jodendom verboden is, worden de briefjes begraven op de Olijfberg. De rabbi van de Westelijke Muur houdt er toezicht op dat er voldoende plek is voor nieuwe briefjes.
We verlaten de Muur maar komen vanavond terug
Op weg naar het Israelmuseum rijden we zijdelings langs de Knesset. En vanuit het museum kijk je er uiteraard op. De klok was leuk maar stond een uur later nog steeds als op 09;30 uur.
Het Israel museum
Het Israel Museum is de grootste culturele instelling in de staat Israël en wordt gerangschikt onder 's werelds toonaangevende musea voor kunst en archeologie. Het museum, opgericht in 1965, Het ligt op een heuvel in de wijk Givat Ram, vlak bij de Knesset. Er staan diverse kunststukken op het terrein.
Hier zien we een bijzonder model van de oude stad Jeruzalem (66 jr na Chr.) dat de topografie en architecturale karakter van de stad reconstrueert zoals het was archeologen en historici hebben hun bijdrage verleend
De met goud getrimde Tweede Tempel en de enorme binnenplaats domineren het Model van het Oude Jeruzalem. Het paleis van Herodes, het met tweeling torenspits gedreven paleis van de Hasmonezen, de straten en markten zijn allemaal herkenbaar. Het is het noodlottige jaar dat de Grote Opstand tegen de Romeinen uitbrak, resulterend in de verwoesting van de stad en de Tempel gebouwd door Herodes de Grote. Het enige dat ontbreekt in gebouwen van kalksteen in Jeruzalem zijn de mensen.
Dit is ook de tijd waarin het christendom in zijn vormende stadia was en de Dode-Zeerollen - nu gehuisvest in de Schrijn van het Boek - werden gecreëerd.
De kruisiging van Jezus Christus was slechts 36 jaar geleden en de heuvel van Calvary is te zien net buiten de Tweede Muur (maar goed binnen de nieuwe noordmuur die begon door Herodes Agrippa I).
De oude stad was toen het grootste en verspreidde zich over 180 hectare - meer dan twee keer zo groot als de huidige oude stad.
De bouw van het model van het oude Jeruzalem werd in de jaren 60 uitgevoerd door Hans Kroch, eigenaar van het Holyland Hotel, ter nagedachtenis aan zijn zoon Jacob, die werd gedood tijdens de Arabisch-Israëlische oorlog van 1948.
Oorspronkelijk op het terrein van het hotel, werd het in 2006 getransporteerd naar zijn huidige locatie, 5 km verderop.
Het model beslaat bijna 4000 vierkante meter, met een schaal van 1:50. Een menselijke figuur op deze schaal zou ongeveer 35 millimeter hoog zijn.
De belangrijkste gebruikte bronnen waren geschriften uit de Romeinse tijd, bouwtechnieken gebruikt in oude steden vergelijkbaar met Jeruzalem, en archeologische vondsten uit Jeruzalem zelf.
Latere opgravingen in Jeruzalem hebben het model in staat gesteld om archeologisch te worden verfijnd en bijgewerkt.
Archeoloog Jerome Murphy-O'Connor zegt dat er veel willekeurige beslissingen moesten worden genomen bij de constructie van het model, "en de verbeelding leverde vaak op wat de teksten of archeoloogstroffel niet kon bieden. Het model is een hypothese, een visie van de stad zoals het zou kunnen zijn, en niet alle elementen dragen dezelfde garantie. "
Murphy-O'Connor;
De afbeeldingen van de tempel en van het paleis van Herodes zijn uitstekend, maar het noordelijke deel van de stad is bijna zeker verkeerd. De lijn die de noordelijkste muur van het model aanneemt, berust op ontoereikend archeologisch bewijs, en alle gebouwen die het omsluit zijn het product van pure verbeelding. '
Een ander kenmerk dat geen archeologische basis lijkt te hebben, is het dak met rode dakpannen. Er zijn geen dakpannen gevonden bij opgravingen in Jeruzalem, maar er zijn te veel tegels in het model om iets te veranderen.
Je kunt rond het model lopen en het van hoger op bekijken, maar er is geen bescherming tegen zon of regen.
De Dode Zeerollen
Dit zijn de oudste bijbelse handschriften
Het Israël Museum in Jeruzalem laat een fragment van de Genesis Apocryphon die sinds 1968 niet meer aan het publiek getoond is. De Genesis Apocryphon bevindt zich in het Shrine of the Book museum
De boekrol behoorde tot de 1ste 7, die bedoeïenen in 1947 vonden in een grot bij Qumran aan de Dode Zee.
Het Heiligdom van het boek
Dit kleine museum is gebouwd in een wat ui-achtige vorm om het gebouw te doen lijken op de deksels van de kruiken, waarin de Dode-Zee-rollen gevonden zijn.
De leden van de gemeenschap van de Essenen beschouwden zichzelf als zonen van het licht en de andere mensen van de wereld als de zonen der duisternis. Deze gedachte werd uitgedrukt door het scherpe kontrast tussen het witte gebouw en de zwarte muur bij de ingang. De Zwarte muur is eveneens een herinnering aan de zware lasten die op Israël gedrukt hebben gedurende bijna 2000 jaar.
Het museum, dat een spelonk symboliseert, is een onderaards gebouw met een intérieur gelijkend een tunnel. Het werd speciaal geconstrueerd als bewaarplaats voor de Dode-Zee-rollen gevonden bij Qumran, de rollen die gevonden zijn in Masada, de brieven van Bar Kochba en andere voorwerpen, die men daar heeft opgegraven.
De rol van het bijbelboek Jesaja is 8 meter lang en wordt tentoongesteld op een platform, dat er uitziet als een kruikvormige fontein.
Vitrine
Voor de tentoonstelling heeft het museum heeft een speciale vitrine gemaakt met glas dat 30 seconden licht doorlaat nadat een bezoeker op een knop drukt. Het fragment dat is te zien betreft een deel van Genesis 8. De in de Aramese taal geschreven boekrol bevat een variatie op Genesis 6 tot 15. De tekst werd enkele tientallen jaren voor het begin van de jaartelling geschreven met koperinkt op perkament.
Wat onder de naam de Dode Zeerollen bekend is geworden is in feite een verzameling van 300 verschillende teksten , verdeeld over 930 documenten. Sommige teksten komen meer dan eens voor. De rollen zijn gevonden in 11 grotten even ten westen van de Dode Zee, ongeveer een halve dag lopen van Jeruzalem.
Historie
De rollen worden beschouwd als de belangrijkste archeologische ontdekking van de 20ste eeuw en zijn waarschijnlijk afkomstig uit de periode tussen 250 voor Christus en 50 na Christus. De collectie bestaat onder meer uit ruim 200 Bijbelse manuscripten. De rest van de geschriften bestaat onder meer uit Bijbelcommentaren, profetenboeken, kalenderteksten en poëzie. De Dode Zee-Rollen zijn van groot belang voor historici omdat ze een uniek inzicht geven in de manier waarop de Joodse gemeenschap omging met hun geloof.
De gemeenschap van Qumran
Algemeen wordt aangenomen, dat de geschriften die in de grotten gevonden zijn, de bibliotheek hebben gevormd van een gemeenschap die woonde in Qumran. De ruïne waarvandaan men een uitzicht heeft op de Dode Zee, werd aanvankelijk geïdentificeerd als een soort klooster. De opgravingen hebben duidelijk gemaakt, dat er inderdaad een groep mensen nauw samen geleefd heeft; zij hechtten veel waarde aan rituele reinheid. Er zijn opvangbekkens en bassins gevonden, die wijzen op regelmatige wassingen. Grote zalen met veel resten van eetgerei geven aan dat men gewend was samen te eten.
In de gevonden rollen is sprake van een goed georganiseerde gemeenschap, waar inderdaad de tafelgemeenschap een belangrijke rol speelde.
Morgen komen we voorbij Qumran, maar hier zien we de rollen in het echt.
Ik heb een site gevonden die geheel over de Dode Zeerollen gaat mocht je interesse hebben kijk dan hier;
De avond valt wanneer we een avondrit door de stad maken, via de olijfberg, de klaagmuur, Mishkenot Sha’ananim, de windmolen van Moses Montefiore en het Bijlmergedenkteken. Ja kijk maar eens goed naar de bus speciaal voor deze avond ingehuurd!!
Op de Olijfberg keken we weer op de begraafplaasts waar het extreem druk was het leek als was het een bijzondere dag of gebeurtenis maar dat zal voor ons altijd een vraag blijven wel was het indrukwekkend.
En het zicht op Jeruzalem bij avond is natuurlijk ook heel bijzonder.
De Klaagmuur behoeven weinig extra info. Groepsreizen heeft buiten dat het meestal gezellig is ook zijn voordelen zoals je hier ziet. Wij vrouwen mochten natuurlijk niet in het deel voor de mannen en je ziet in de laatste collage een paar schitterende foto's bedankt mannen!
De Montefiore windmolen
is een koepelvormige windmolen in Engelse stijl gebouwd in1858. Gelegen in de Mishkenot Sha’ananim buurt, deel van het Yemin Moshe kwartier, de 1ste Joodse wijk die in de late jaren 1800. De molen werd gebouwd buiten de muren van de Oude Stad door Moses Montefiore, een Engelse bankier en filantroop.
De windmolen werd gebouwd op een optimale plaats, boven de belangrijkste waterbron van Jeruzalem met als doel om betaalbaar meel te produceren voor de arme bevolking van de wijk Yemin Moshe De molen raakte defect en niet hersteld omdat de vervangingsonderdelen te duur waren
De afgelopen 100 jaar was het een populaire achtergrond voor bruidsparen die zich daar graag lieten fotograferen of voor iedereen die op zoek was naar een ideaal uitzicht op de oude stadsmuren.
2012
Verscheidene deskundigen uit Nederland en één specialist in windmolens uit Groot-Brittannië, van de nog steeds bestaande Holman Company die de originele ontwerpen van de windmolen kon terugvinden, hielpen om de structuur te herstellen. Thans, en precies zoals toen het geval was, heeft de molen terug een witte koepel op de top, een windwijzer en vier wieken, alhoewel de molen elektrisch zal aangedreven worden in deze huidige staat van renovatie.
Dit behoeft denk ik weinig toelichting velen herinneren zich de Bijlmerramp nog wel denk ik. Je vindt het eigenlijk naast de molen aan de weg.
De Calatrava brug of Brug van de Snaren
Deze spoorbrug is de spectaculaire toegangspoort tot de heilige stad en het centrum van het tramnetwerk van de stad. Calatrava ontwierp een tuibrug die binnen een lichte en transparante structuur 2 tramsporen, 1 trottoir en onderin een publiek plein bevat.
De enkelvoudige hellende zuil wijst duidelijk in de richting van de stad. De kabels op driedimensionale wijze geordend, wijzen de ruimte in, wat de vorm van de harp van Koning David als symbool van de heilige stad suggereert en de inwoners inspireerde om het de ‘Brug van de Snaren’ te noemen. Tussen de grauwe gebouwen rijst een ranke, 118 m hoge, witte pyloon op met een uitwaaierende set van 66 staaldraden. De 360 m lange brug die op 25 juni 2008 officieel geopend is, is een cruciale schakel in de sneltramlijn van Jeruzalem.
In de avond was hij zoals je ziet schitterend verlicht maar ons Paul zei dat dit 'helaas' zo was, daar zaterdag 8 juni de Gay Pride zou zijn in de stad. Normaal is hij gewoon wit verlicht.
Nog een paar foto's van de avond. Het was weer een dag met veel indrukken.
Morgen gaan we de laatste gezamelijke dag in. We gaan naar