3 DAGEN VERLENGING IN HONGKONG

aan onze rondreis door Vietnam van 31maart t/m 2 april 2010

Ans en Diny

Ook deze is dus gebaseerd op info uit 2010!! 

Vietnam  Azië 

 Hongkong Asia’s world city

De bruisende stad Hongkong was slechts een verzameling vissersdorpjes toen Groot-Brittannië het in 1842 opeiste na de

1ste Opiumoorlog met China. Deze mislukte poging van de Ching-dynastie om de Britten er van te weerhouden om in opium te handelen leidde ertoe dat Hongkong in dat jaar onder het Verdrag van Nanking werd toegewezen aan Groot-Brittannië. Kowloon Peninsula (het schiereiland Kowloon) werd in 1860 overgedragen, en in 1898 werden de New Territories, bestaande uit het gebied ten noorden van Kowloon tot aan de Shenzhen River plus 235 Outlying Islands (afgelegen eilanden), voor een periode van 99 jaar verpacht.

Volgens het unieke beginsel van “Eén Land, Twee Systemen” kwam Hongkong op 1 juli 1997 weer onder Chinese soevereiniteit als een Speciale Administratieve Regio van de Volksrepubliek China. Door deze regeling geniet Hongkong een hoge mate van autonomie, en heeft het zijn kapitalistisch systeem, zijn onafhankelijke rechterlijke macht en rechtsorde, vrije handel en vrijheid van meningsuiting behouden. 

 

Nadat we onze medereizigers hebben uitgezwaaid gaan we door de douane. We melden ons bij de balie vermeld op het formulier dat we op Schiphol in ontvangst hadden genomen. We kregen een sticker die we zichtbaar moesten dragen en mochten in de wachtruimte gaan zitten. 

We werden opgehaald en gingen naar de shuttle bus die ons keurig bij ons hotel afzette. We zagen Hong Kong bij nacht schitterend al dat licht.

Inchecken kamer bekijken nog even naar buiten voor een shagje en dan lekker slapen. Morgen weer een dag!

 

Bij het wakker worden natuurlijk naar buiten kijken. Oeps dat beton was dus zo mooi! Je ziet aan de foto’s dat onze kamer ook niet echt beneden was. Die waarschuwing stond op alle tafels in het restaurant. Goedemorgen, weg zorgeloos Vietnam!

Maar we hebben goed ontbeten lopend buffet dus als je iets te kort kwam eigen schuld.

 

Naar buiten en op zoek naar de metro het vervoer in de stad natuurlijk. We komen echt in een heel andere wereld terecht.  We moeten via de loopbrug naar de overkant, leuk gelijk even een paar foto's knippen

 

MTR

Staat voor Mass Transit Railwayl. Snel en goedkoop reizen met het metrosysteem van Hong Kong. Een uitstekend middel om kleinere maar vooral ook grotere afstanden te overbruggen. Hong Kong kent 6 metrolijnen waarbij je met 3 lijnen ook onder het water door naar Hong Kong Island kunt reizen. Je betaalt door het gebruik van de Octopus Card. Dit is een soort OV-chipkaart waarbij iedere rit van het tegoed wordt afgeschreven. De borg en restant krijg je later netjes terug.

Wij kochten een ov-chipkaart om ons de komende 3 dagen te kunnen verplaatsen. 

Even op de plattegrond kijken en dan wachten op de metro. Het duurde niet lang, het gaat af en aan elke 3 minuten. Zie de pijlen op de grond voor het in- en uitstappen. Zo we zitten. Ja lach maar een foto in de metro hier zou je er niet aan denken een foto te maken het in openbaar vervoer klopt.

 

Vanaf dit plein begon onze zoektocht.

Zie daar de politie, die lopen hier dus ook in het blauw.

 

De populairste attractie van Hongkong
De populairste attractie van Hongkong

De Peak Tram

werd in 1888 geopend voor exclusief gebruik door de Britse Gouverneur en de bewoners van de Peak. Tot op de dag van vandaag is deze historische dienst de steilste kabelbaan ter wereld. Voortgetrokken door stalen kabels, klimt de tram 373 meter omhoog.

 

Het is zo steil dat het lijkt alsof de gebouwen die je passeert hellen met een hoek van 45°.

De rit duurt slechts 8 minuten.

 

Uitzicht op de skyline van de stad, de wereld-beroemde Victoria Harbour en Kowloon,

de torenhoge wolkenkrabbers en de vredige groene heuvels.

 

Dit was hem dan de Peaktram
Dit was hem dan de Peaktram

Peak Tower

Een bezoek aan de Peak Tower op 369 meter boven de zeespiegel is ook zeker een bezoek waard.

Het bijzondere gebouw heeft een nieuw uitzicht-platform van maar liefst 686m² met een spectaculair panoramisch uitzicht van 360 graden.

 

Eenmaal beneden is het tijd voor koffie

 

De St. John's Kathedraal

is het oudste westerse religieuze gebouw in Hongkong. Een Anglicaanse kathedraal uit de periode van de Britse overheersing. Gebouwd in een traditioneel Engels-gotische stijl. De 1e steen voor de St. John's Cathedral werd gelegd door gouverneur Sir John Davis op 11 maart 1847. Hij werd voltooid in 1849 en uitgebreid in 1873.

In de tuin van de Kathedraal wees een man ons op een bijzonder vogel die in de bom zat wij dachten de bruine maar ech je snapt het al. Wel bracht hij ons naar wat later bleek DE plek om Hongkong te zien. 

Met deze bus (en de metro natuurlijk) hebben we ons een klein beetje beeld kunnen vormen van de stad.

Zagen we iets leuks stapten we uit.  Gratis oortjes netjes verpakt. En bij regen ook nog een gratis regencape. 

 

Natuurlijk hebben we boven in de bus plaatsgenomen om alles goed te kunnen zien.

 

Hongkong kent veel glazen, stalen en met marmer beklede bouwwerken.

Een toonbeeld van moderne architectuur. 

 

Maar in deze stad van contrasten, vind je ook architectuur uit het koloniale tijdperk.

Soms meer dan 150 jaar oud.

 

De weerspiegeling van de gebouwen in de gevels.

 

Hong Kong Convention and Exhibition Centre

ook wel HKCEC genoemd is een gigantisch modern complex bestaande uit een nieuw en ouder gebouw. Via voetgangerstunnels zijn de aanpalende winkelcentra, hotels en restaurants bereikbaar. Het gebouw is deels gebouwd op een kunstmatig eiland en ligt vlakbij Victoria Harbour. Het geheel telt 40.000 m² en herbergt 2 luxe hotels, een beurs, expohallen, kantoorpanden en winkelpassages. Dit was de plaats waar op 1 juli 1997 Hongkong weer in handen kwam van de Volksrepubliek China.

 

Victoria Harbour

Is de haven tussen het schiereiland Kowloon en het Hongkong Island. Het was omwille van deze natuurlijke haven en zijn strategische ligging dat de Britten zich in Hongkong vestigden. Deze staat bekend om zijn vergezichten en vormt op zich al een populaire bezienswaardigheid. Je hebt er een overweldigend zicht op de skyline van Hongkong.

Vooral ’s nachts levert dit geweldige beelden op.

De haven heeft een sleutelrol gespeeld in de ontwikkeling van Hongkong als een handelshaven en entreepost voor China. Na een industriële periode heeft het zich ontwikkeld tot een toonaangevend centrum voor financiële dienstverlening en andere diensten in Azië. De unieke mengeling van oosterse en westerse invloeden, gecombineerd met uiteenlopende attracties en een adembenemend landschap, hebben Hongkong ook tot de belangrijkste toeristische bestemming van Azië gemaakt.

 

We rijden terug naar de stad.

Daar stappen we uit want ons maagje knort. Yep Lunchtijd 

 

Ladies’ Market

is 1 van de populairste straatmarkten in Hongkong. Het is een absolute must voor modeliefhebbers die oog hebben voor kleding, tassen, accessoires, speelgoed, cosmetica en huishoudelijke artikelen voor een spotprijs. Afdingen is de moeite waard maar ga tot max 50% onder de vraagprijs blijft t voor beide kanten leuk.

De kramen van deze gezellige markt bevinden zich in Tung Choi Street met een lengte van ca. 1 km, Mong Kok. openingstijden  van 12:00 tot 23.30 uur.

 

Central Mid-Levels Escalator

De langste roltrap ter wereld vind je in Hongkong (traditioneel Chinees : 中环至半山自动扶梯)

In plaats van de bus of taxi te nemen naar de hoger gelegen heuvels op Hong Kong Island kun je ook gewoon op de langste roltrap ter wereld stappen. Gratis. Hij is 800 meter lang.

  • 's ochtends van 06:00 uur tot 10:00 uur omlaag om iedereen die in de heuvels woont naar de lager gelegen kantoorwijken te brengen.
  • Van 10:20 uur tot 24:00 uur gaat de roltrap omhoog

(daar hadden wij niet opgelet toen we naar boven gingen haha). We hebben heel wat traptreden geteld geloof me maar! Hij begint bij de metro `Central' en komt langs chique woonwijken, Chinese markten en winkeltjes en de trendy uitgaanswijk Soho en Lan Kwai Fong tot Conduit Road (dit is halverwege Victoria Peak). Je kunt op verschillende plekken af- en opstappen om de buurt te verkennen. Bovenaan op Conduit Road kun je of weer naar beneden met de roltrap, lopen of met Maxicab.

 Happy Hour

leuk om de cocktails uit te proberen. 

Dat lukte ons wel hoor moesten toch even bij  komen en plannen voor de volgende dag.

Gezellig Het uitgaansleven komt op gang

Nieuwe dag nieuwe kansen

ondergronds winkelen en afkoelen

In Hong Kong wordt er vele verdiepingen hoog geleefd maar ook ondergronds is er veel te beleven. Je kan in de zijgangen van de MTR werkelijk verloren lopen en veel gebieden zijn volledig ondergronds toegankelijk.

Voorbeeld de MTR uitgang van Tsim Sha Tsui zijn uitgangen van de letters a tot p en vaak nog eens onverdeeld in 1, 2 of 3. Onderweg  kom je restaurants en winkels tegen. Als je moe bent neem je één van de tientallen roltrappen.

Als het je bovengronds te warm is, kun je hier genieten van de airco.

 

Vandaag gaan we op weg naar de Star Ferry om naar het schiereiland Kowloon te gaan.

 

Star Ferry

is de naam van de veerdienst die de verbinding vormt tussen Hong Kong Island en Kowloon.

Het bedrijf beschikt over een vloot van 12 dubbeldeks veerboten met allen het woord "star" in hun naam, zoals Night Star, Morningstar, Gold Star, en de Sky Star. en vervoert per jaar zo'n 26 miljoen passagiers.

In 1888 werd de Kowloon Ferry Company opgericht door de Indiase zakenman en Opiumhandelaar Dorabjee Naorojee Mithaiwala. Hij kocht hiervoor de boot van Grant Smith en schafte later nog 2 schepen aan.

In 1898 ging hij met pensioen en bracht zijn bedrijf onder in het grotere Star Ferry Co Ltd.

Toen in 1912 de Kantonese munteenheid devalueerde, besloot de Star Ferry dat alleen nog maar met HK$ betaald mocht worden.

Tijdens de Japanse bezetting werden de Star Ferry's gebruikt voor het vervoer van krijgsgevangenen.

In 1966 besloot men om de prijs voor voetgangers te verhogen met 5 cent naar 25 cent. Dat was een reden voor de 27 jarige So Sau Chung om in hongerstaking te gaan. Dit vormde het begin van grote demonstraties en later tot grootschalige rellen in heel Hongkong.

In 1972 werd de Cross-Harbour Tunnel geopend. Nu kon men ook met de auto naar het vasteland van China. Ondanks deze en latere tunnels en de aanleg van de Metro van Hong Kong is de Star Ferry nog steeds een geliefd transportmiddel. 

Met een geschiedenis van meer dan 100 jaar, is de Star Ferry een getuige van de vele veranderingen die hebben plaatsgevonden in Hongkong door de jaren heen. Zowel als vervoermiddel en toeristische attractie is het een symbool van Hong Kong.

De Star Ferry is actief op 4 trajecten: tussen Wanchai en Tsim Sha Tsui, Tsim Sha Tsui en Centraal-, Midden-en Hung Hom, en Hung Hom en Wanchai. Voor ca. €0,40 kun je een oversteek over het water van Victoria Harbour maken. Tijdens de overtocht heb je een mooi zicht op beide oevers en de boten die er varen. 

Central Piers is de benaming voor een aantal pieren aan de noordoostzijde van het zakendistrict Central op Hong Kong Island in de Chinese stad Hongkong. In 2008 waren er 9 pieren en stond een 10e op de ranglijst om te worden voltooid. Vanaf de pieren vertrekken vooral veerboten naar afgelegen eilanden in New Territories. Pier 1 is overheidspier en vanaf pier 7 en 8 vertrekken veerboten naar Kowloon. O en vis vangen in de haven? Geen probleem er zit genoeg.

 

Clock Tower

De Hong Kong afdeling van de Kowloon-Canton Railway werd op 10 januari 1910 geopend voor het treinverkeer. De bouw van een terminal in Tsim Sha Tsui is begonnen in 1913 en de klokkentoren werd voltooid in 1915 een onderdeel van een complexe vorm. Het belangrijkste eindpunt het gebouw werd afgebroken in 1978, waardoor alleen de klokkentoren, die is uitgegroeid tot een symbool van Hong Kong er nog staat. Deze is 44 m hoog en bestaat hoofdzakelijk uit rode bakstenen en graniet, met daarboven een 7 m hoge bliksemafleider. Vroeger kon je de toren bezoeken doch momenteel is alles afgesloten vanwege werkzaamheden. 

 

Dan nu even genieten op het water

 

Avenue of Stars

Zoals Hollywood zijn Walk of Fame heeft, zo heeft Hongkong zijn Avenue of Stars. De boulevard is een hulde aan alle grote filmsterren die Hong Kong in het verleden gekend heeft. Denk aan grote namen als Jet Li, Jackie Chan, John Woo en Bruce Lee. Je vindt de wandelboulevard aan de zuidkant van Kowloon, aan Victoria Harbour. Behalve allerlei beelden en sterren die gewijd zijn aan de helden van de filmindustrie in Hongkong biedt deze plek ook een fabelachtig uitzicht over de skyline van Hongkong Island. Iedere avond om 20:00 uur is dit ook dé plek om de licht- en geluidshow ‘A Symphony of Lights’ te bewonderen, hier een foto van de schijnwerpers die de Skyline verlichten. Die expositie was afgelopen dus afbreken.

 

Wandelpromenade langs de haven van Victoria Bay

Vanaf de Waterfront Promenade (Avenue of Stars) eveneens gelegen in de wijk Tsim Sha Tsui, kijk je op Victoria Harbour en geniet van de unieke skyline van Hongkong Island.

Hier kun je ook enkele avonden per week genieten van een lichtspel. (The Symphony of Lights) De hoogste gebouwen aan de overkant van de haven, zijn uitgerust met gigantische schijnwerpers en lasers! Een prachtige lichtshow speelt zich dan af op de gevels van de hotels en gebouwen, terwijl op de boulevard muziek uit de boxen schalt. Die show haalde trouwens het Guinness Book of Records omwille van het feit dat het de grootste permanente licht- en lasershow ter wereld is. Om de andere dag wordt de show afwisselend in het Engels en Kantonees uitgevoerd.

 

Zicht op de haven

 

Met de bus weer naar het centrum klopt ook hier worden gebouwen ingepakt voor renovatie.

 

Iets meer ingezoomd

 

Terwijl we zoeken naar een leuke lunchplek, komen we ook weer leuke tafereeltjes tegen.

 

En dit was lunchtime, nadien uiteraard even naar het toilet yep samen handen wassen

 

Hongkong Space Museum

Het Hongkong Space Museum is een museum over de ruimte en de astronomie. Het museum met zijn opvallende koepel van meer dan 8000m² is een van de meest opvallende gebouwen in Hongkong. In die koepel ligt het planetarium van het museum. In de Hall of Space Science kom je meer te weten over de menselijke uitstappen naar de ruimte, de klassieke astronomie, science fiction, raketten, bemande ruimtevluchten en toekomstige ruimteprogramma’s .

Politie, brandweer, Ambulance.

 

Tin Hau-Tempel

Het was even zoeken maar we hebben hem wel gevonden

Gelegen tussen de Ling Tang Chung Ancestral Hall en Lo Wai, Lung Yeuk Tau, Fanling, de Tin Hau Tempel is de belangrijkste tempel in het gebied waarvan het bouwjaar niet bekend is.

Deze tempel is een traditioneel 2 hal gebouw met een centrale binnenplaats. De gevel van de tempel is prachtig versierd met pleisterwerk en muurschilderingen van gunstige motieven. De grote zaal van de tempel is gewijd aan de verering van Tin Hau en haar bewakers; Chin Lei Ngan (die wordt verondersteld dingen te zien op duizend li (Chinese mijl] afstand) en Shun Fung Yi (wiens oren geluiden horen zo ver weg als komend uit de hemel).

De oudste overblijfselen in de tempel zijn twee gietijzeren klokken die zich bevinden in het oosten van de kamer achter hal. Een van de klokken werd gegoten in 1695 als een geschenk uit de Tang-clan om Tin Hau te bedanken nadat hun zoons door haar waren goedgekeurd. De andere klok werd gegoten in 1700 als een offer aan Tin Hau, zodat de jonge mannen van de clan gezegend konden worden tijdens hun reis naar de stad voor het maken van de provinciale examens. De tempel werd uitgeroepen tot een monument op 15 november 2002.

Als toerist sta je ervan te kijken hoeveel wierook er buiten door de bezoekers wordt geofferd aan hun goden.

Het boeddhisme neemt een belangrijke plaats in in het leven van de Chinezen. Verspreid over Hongkong vind je dan ook een redelijk aantal tempels waar men komt om offers te brengen of te bidden. Helaas konden we niet naar het Po Lin klooster met het enorme bronzen Boeddhabeeld Tian Tan met een totale hoogte van 34 meter.

Kaarten voor de overtocht moesten 2 dagen van te voren gekocht worden.

 

Ook hier heerlijk relax samen een spel spelen.

En om de hoek, zien we een man staan met ?? kastanjes poffen? bonen branden?

Jammer we konden niet dichterbij komen.

 

Langs de weg

 

Deze rit gericht op de reclame en grote namen zoals je ziet

 

Wat gaat t worden de kerk, rondje joggen in het park, ff op de loopband in t fitnesscenter of een duik in het zwembad 

 

Nog 1x rondje haven en dan richting hotel, morgen dag van vertrek.

 

Wan Chai

Wan Chai is een wijk in Hong Kong die lang bekend stond als de rosse buurt, maar vandaag de dag is het een levendige wijk waar heel wat uitgaans tenten en kantoren te vinden zijn. Overdag kan je er terecht in een van de vele kunstgalerijen of curiositeiten ontdekken in de kleine boetiekjes. ’s Avonds zijn de gezellige restaurants en talrijke bars, dancings, karaoketenten en nachtclubs the places to be. De hele dag door kan je hier genieten van de sfeervolle drukte van dagelijkse leven in Hong Kong. Hier zie je de torens van Wan Chai.

 

Naar de haven om naar het eiland Macau te gaan met de speedboot. Dat liep iets anders. Ik zei het al we hadden van te voren moeten reserveren. We hebben een behoorlijk stuk  gelopen. Pfffft dan toch maar wel een foto gemaakt van de boot en terug naar het Centrum.

 

We gaan naar de plaatselijke markt. Altijd leuk! De schoenmaker het persen van sap uit bananenbladeren en vlees natuurlijk. Zie je die staart hangen? En groenten horen er natuurlijk bij.

 

Een markt zonder vis en kruiden is geen markt! Maar van de kruiden kan ik de foto niet meer vinden

 

Winkels genoeg zoals je ziet en uiteraard is ook aan groen (zie de balkons) en water gedacht.

 

Dit was Hongkong denk je nou nee hoor deze kant kent de stad ook.

 

Iets meer in detail

 

Ook leuk

 

Man Mo Tempel

Deze Taoïstische tempel is de oudste en 1 van de belangrijkste tempels van Hongkong. Gebouwd tijdens het koloniale tijdperk in 1847 door taoïsten. De Man Mo Temple Compound is een mooi voorbeeld van traditionele Chinese lokale architectuur en is versierd met keramische beeldjes, graniet en houtsnijwerk, gipsen lijstwerk en muurschilderingen, die allemaal mooi traditioneel vakmanschap vertonen.

  • Hier wordt de civiele god van de ambtenaren en schrijvers (Man), Man Cheong, vereerd, te herkennen aan zijn schrijfgereedschap.
  • Ook wordt hier de god van de oorlog (Mo), Kwan Kung (te herkennen aan zijn zwaard) vereerd.
  • Men brand hier veel wierook en bidt om steun van de goden. De spiraal brandt circa drie weken.
  • Mensen gaan naar de Man Mo-tempels in China om te bidden voor succes bij examens of bij hun academische- of literaire inspanningen. 
  • Ze gaan ook naar Man Mo-tempels om geschillen te beslechten. Er wordt gezegd dat de ceremonie voor het beslechten van geschillen tussen mensen over het afhakken van een kippenkop en het verbranden van geel papier zijn oorsprong vond tijdens de Qing-dynastie.
  • Een van hun goden, de god van de literatuur genaamd Man Cheong, werd geboren in 287 na Christus.
  • De andere god, Mo, werd geboren in 160 na Christus. 

Man Mo Temple Compound werd in 2010 tot monument verklaard en  wordt sinds 1908 (tempelverordening) beheerd door de Tung Wah Group of Hospitals.

Ook in Hong Kong kent men zowel Boeddhistische als Taoïstische tempels en hebben beide godsdiensten elkaar in de loop van de eeuwen beïnvloed net als in Vietnam.

 

Dan is ook voor ons een eind gekomen aan een mooie reis door Vietnam en dwalen door Hong Kong.

Ik vond t wel leuk om met de tempel af te sluiten. Nog even gezellig een afsluitdrankje en een hapje. Een laatste gang door de hallen van de metro.

Dan is het tijd om naar het hotel te gaan en ons reis-klaar te maken. We mogen ons omkleden in de kleedruimte bij het zwembad netjes geregeld. Maar ech als je terwijl je je koffer pakt ook je reiskleding inpakt heb je toch wel een probleem hoor want dan kom je er achter dat de ruimte toch wel klein is, of was die koffer zo groot... hahaha.

Vietnam Azië 

Nu op weg naar huis, dag Hongkong
Nu op weg naar huis, dag Hongkong