Bloemenriviera

Welke foto gebruik ik nu voor deze pagina wel ik heb besloten dat het een foto van het Vierwoudstrekenmeer wordt.

Daar hebben we tenslotte het langs langs gereden wat een schitterend stukje natuur

 

Het is vroeg geloof me 06:15 uur staan we buiten met onze koffer en voor hen die willen (wij wel) een overnachtingstasje. 

Maar we staan wel in het ochtendgloren haha. De Ludische avond kan ik vrij kort over zijn niet echt spectaculair ja hadden we eigenlijk ook wel verwacht. Er werd een inzameling gedaan voor het personeel en dat werd overhandigd door 1 van de groep en de big boss die we eigenlijk bijna nooit hebben gezien nam het in ontvangst. Wij hadden voor de zekerheid de kamermeisjes persoonlijk al iets toegestopt haha.

Dan staan alle koffers onderin en die van hen die de koffer straks wel willen staan vooraan zodat Henny straks niet weer het hele ruim leeg hoeft te halen Tenslotte moet je wel een beetje arbotechnisch te werk gaan toch?

We gaan op weg en zien de zon opkomen Van Diano Marina naar Arenzzano tot Genua-Potente dan is de schittering voorbij en rijden we tot Coldrerio waar een een stop maken voor de lunch Nee niets bijzonders gewoon een wegrestaurant.

Lekker weer dus we konden buiten zitten.

 

We rijden door de natuur het is gewoon lekker om je heen kijken en een beetje klessebessen met.... haha.

Het was de bedoeling over de Gotthardpas te rijden maar deze is dicht dus gaan we door de tunnel en hebben we een langere stop straks in Luzern. We komen nu aan bij het Vierwoudstrekenmeer.

De Gotthardtunnel (Duits) of Galleria del San Gottardo in het( Italiaans) 

  • Is een verkeerstunnel in Zwitserland en is bijna 17 km lang, exacte lengte zie bord op foto.
  • HIJ staat op nr 3 op de lijst van de langste tunnels ter wereld!
  • De tunnel is tussen 1970 en 1980 gebouwd en werd op 5 september 1980 voor het eerst in gebruik genomen. 
  • Om de 750 m zijn vluchthavens van 3 m breed en 41 m lang
  • en elke 250 m zijn er reddingskamers met overdruk die elk 60 personen kunnen bevatten.
  • Vrachtverkeer wordt slechts geleidelijk de tunnel doorgelaten.
  • Daarnaast moet er altijd een minimale afstand van 150 meter tussen 2 vrachtauto’s zijn.
  • Per uur mogen er (per richting) 1000 auto’s door de tunnel rijden. Een vrachtwagen telt voor 3 auto’s, waardoor het aantal snel bereikt wordt.
  • Wanneer de max bereikt is, worden er tijdelijk geen auto’s de tunnel ingelaten, waardoor de wachttijd bij de Gotthardtunnel oploopt.

Gewoon nog even wat achtergrond informatie over de meren e.d. waar we langsreden voor we Luzern inrijden.

De Lugirische zee

We vertrokken vanuit Diano Marina dat aan deze zee ligt. Dit is een onderdeel van de Middellandse Zee. Beter bekend als de Italiaans Rivièra en dan denk je natuurlijk ook aan Toscane en de eilanden Corsica en Elba. De Ligurische Zee wordt begrensd door Italië, Frankrijk, Monaco en de Middellandse en Tyrreense Zee. De grootste diepte is ten noordwesten van Corsica.

De rivier de Ticino 

ontstaat in de Zwitserse Alpen uit een aantal bronnen op de Nufenenpas, zuidwestelijk van het Gotthardmassief. De rivier heeft een lengte van 248 km, waarvan 157 km op Italiaans grondgebied. 

Vanaf Airolo aan de voet van de St. Gotthardpas loopt de rivier door een lang dal in zuidelijke richting naar Italië en passeert daarbij de steden Biasca en Bellinzona. De rivier slingert daarna zuidelijk langs Varallo Pombia en Vigevano. Kort na de stad Pavia mondt de Ticino uit in de Po.

Golf van Genua

Italiaanse Golfo di Genova , noordelijk deel van de Ligurische Zee (een inham van de Middellandse Zee), zich oostwaarts uitstrekkend rond de noordwestkust van Italië gedurende 145 km, van Imperia tot La Spezia . De rivieren Magra, Roia, Centa en Taggia monden hier in uit. De kuststreek maakt deel uit van de Italiaanse Rivièra met als middelpunt Genua (de golfhoofd haven); het staat bekend om zijn landschap, milde winterklimaat en weelderige subtropische vegetatie. 

Het Comomeer

ligt in het Noorden van Italië en is het diepste meer van Italië. Op het diepste punt is het meer 410 meter diep!

Het Comomeer is vernoemd naar Como, de grootste stad aan het meer. In het noorden van het meer vind je de hoogste berg: de Monte Legnone (2609 m). Het Comomeer is het op 2 na grootste Italiaanse alpenmeer en heeft een glaciale oorsprong. Het meer heeft een maximale lengte van 46 km en een maximale breedte van 4,3 km. De grootste watertoevoer is de rivier de Adda, die in het noorden van het meer binnenstroomt.

Het Meer van Lugano

(Italiaans: Lago di Lugano en Lago di Ceresio) is een meer op de grens tussen Zwitserland en Italië.

Het meer van Luzern (Vierwaldstättersee)

De stad Luzern ligt aan de rand van de Vierwaldstättersee. Het meer ligt middenin Zwitserland en heeft een oppervlakte van 113,72 km². Rondom het meer liggen een aantal leuke plaatsen en fijne stranden. Boottochten en allerlei watersporten behoren tijdens een vakantie tot de mogelijkheden.

Andere namen die in gebruik zijn in het Nederlands zijn het Meer van Luzern en het Vierwoudstedenmeer. Het laatste is een onjuiste vertaling van de Duitse naam, want Stätte is een oude benaming voor kanton of regio/streek. Het meer ligt op 434 meter hoogte, heeft een oppervlakte van 114 km² en is tot 214 meter diep.

 

De vlag van Luzern

is een officieel symbool van de Zwitserse stad Luzern en het gelijknamige kanton. Het ontwerp van de vierkante vlag bestaat uit 2 verticale banen in de kleuren blauw (links) en wit.

De  kleuren

De oorsprong hiervan is nergens bevestigd en zijn allemaal onderhevig aan interpretatie. 

Het het blauw van de vlag (die vóór het wapen verscheen) zou betrekking kunnen hebben op het meer en meer in het bijzonder op het Vierwoudstrekenmeer en het wit, op de staking

De invloed van blauw, de kleur van de Maagd

Luzern – De toegangspoort

Luzern wordt ook wel de ‘toeristische hoofdstad’ van Zwitserland genoemd Het is de hoofdstad van het gelijknamige kanton en bezit genoeg bezienswaardigheden om een hele dag rond te struinen. Het is historisch, compact en autovrij. Geniet van het schilderachtige hart van deze hoofdstad. 

Al in de 19e eeuw kwamen de eerste toeristen naar Luzern en sindsdien heeft de stad haar bezoekers betoverd, met haar middeleeuwse binnenstad, kleurige huizen en houten bruggen. De ligging is fenomenaal, aan de oevers van het glinsterende Vierwoudstrekenmeer en omringd door de Zwitserse Alpen.  

Tot de toeristische omhelzing was Luzern slechts een klein vissersplaatsje, in Zwitserland bekend als ‘de stad van het licht’. Volgens een legende liet een engel een groepje vissers met licht zien waar ze een kapel moesten bouwen, waarna in het jaar 750 Luceria werd gesticht.

 

Station Luzern (Duits: Bahnhof Luzern) is een belangrijk treinstation in Luzern. Het is in aantal reizigers het op vijf na drukste station van de Zwitserse spoorwegen. In 1971 werd het stationsgebouw door een grote brand volledig verwoest.

Kapelbrug (Kapellbrücke) 

Dit is de oudste houten voetgangersbrug ter wereld en de beroemdste bezienswaardigheid van de stad. De slingerende, overdekte brug werd gebouwd in 1333 zodat de inwoners te voet de rivier konden oversteken. De achthoekige watertoren, dateert ergens uit 1290-1300. De 39 meter hoge toren diende ook als uitkijkpost om het komen en gaan van boten in de baai te kunnen volgen.

De Kapelbrug vormde 7 eeuwen lang het schilderachtige middelpunt in de oude stad van Luzern, tot die nacht van 18 augustus 1993. Het grootste deel van de beroemde brug werd door brand verwoest. Ook 2/3  van de beschilderde panelen ging in vlammen op. Alleen de 2 bruggenhoofden en de watertoren konden worden gered. Het was een schok voor heel Zwitserland. In een recordtijd van 8 maanden werd de brug weer herbouwd. De Kapelbrug is nu weer een lust voor het oog en ‘s avonds fraai verlicht. Een wandeling over de Kapelbrug is een must als je in Luzern bent. 

De Spreuerbrücke

is een houten overdekte brug uit 1408 die met een lengte van 81 m iets jonger en heel wat korter is dan de beroemdere Kapellbrücke. Een gedeelte van de Spreuerbrücke dateert uit de 13e eeuw. De brug verbond de Mühlenplatz op de rechteroever met de watermolens die in het midden van de rivier waren gebouwd. De brug heette toen de Mühlenbrücke. De verbinding met de linkeroever werd afgewerkt in 1408.

Huidige naam;

Omdat kaf (Duits: Spreu) en bladen vanaf de brug in de rivier gesmeten mochten worden, en het vanaf deze laatste brug vervolgens de stad uitdreef. De brug werd in 1566 vernietigd door overstromingen maar werd heropgebouwd. In de nok van de overdekte brug waren frontons die schilderijen in driehoekige frames bevatten met als thema de danse macabre of Totentanz. Zij waren meestal links voorzien van wapen van schenker rechts van diens vrouw. De originele 67 schilderijen werden tussen 1616 en 1637 aangebracht onder leiding van de schilder Kaspar Meglinger, 45 schilderijen zijn bewaard gebleven. In de zwarte houten kozijnen stond de uitleg over het tafereel in versvorm en de namen van de donateurs. De schilderijen bevatten ook portretten van de donateurs en andere bekenden uit de Luzernse samenleving.

De collectie benadrukt dat er geen plaats in de stad, in het land of op zee is, waar de dood niet aanwezig is. De brug is erkend als monument en opgenomen in de Zwitserse inventaris van cultureel erfgoed van nationaal belang. 

Naalddam

Deze vind je in de rivier Reuss. De waterkering werd ontworpen door gebruik van dunne houten naalden die met de hand  kunnen worden toegevoegd of worden verwijderd om het waterniveau in het Meer Luzerne te handhaven.

 

De Altstadt,

De oude binnenstad, zijn wij gaan verkennen met het toeristentreintje. Ja lach maar maar zoveel tijd hadden we niet en het treintje stond daar waar wij uit de bus stapten. Voor je goed weet waar of je bent moet je vaak  al weer terug naar de bus het is immers een extraatje op je terugreis.

In het autovrije centrum ten noorden van de rivier Reuss, reden we langs monumentale gebouwen en pittoreske pleinen met fonteintjes. Sommige houten huizen daterend uit de Middeleeuwen. Sorry die ene foto vanuit de bus genomen raam was niet echt schoon maar gebouw was wel mooi je ziet zo welk ik bedoel haha.

 

 

Als je moe bent van het slenteren, zijn er genoeg cafés en restaurants om even neer te ploffen voor een hapje en/of drankje als je aan de wandel of aan t shoppen bent. En dan stiefel je gewoon weer door waant er is nog genoeg te zien.

 

Ook huizen beschilderd in heldere kleuren, wat de Altstadt een sprookjesachtige sfeer geeft.

Fonteintjes en er is nog meer te zien zoals je ziet.

 

Het nieuwe Luzern is het wel toegestaan met de auto maar kan natuurlijk ook met de fiets.

 

Langs het water is ook genoeg beweging te zien

En je ziet voldoende ruimte voor je fiets in de stalling.

 

Hofkirche

De bekendste kerk van Luzern is de Hofkirche, ook bekend als St. Leodegar im Hof. De kerk is gebouwd tussen 1633 en 1639 op de resten van een Romeinse basiliek die is verbrand. De gotische Hofkirche valt op door haar twee slanke klokkentorens en wordt beschouwd als de belangrijkste renaissancekerk van Zwitserland. Klopt je zag hem al

 

De Jezuïetenkerk

is 1 van de oudste kerken van Luzern. Gebouwd in 1667 en kenmerkend aan de twee hoge torens kun je de kerk tijdens je wandeling door de stad haast niet missen.

De jezuïetenkerk van St. Franz Xaver bevindt zich op de linkeroever van de Reuss in het oude centrum van Luzern. Het werd rond 1666 gebouwd als de eerste grote barokke kerk in Zwitserland volgens de plannen van de jezuïet pater Heinrich Mayer en pater Christoph Vogler. De kerk werd in 1755 structureel verbonden met het college. In de jaren 50 en 70 werd het grondig gerenoveerd. Het is vooral belangrijk vanwege de rijke apparatuur.

De St Peterskapel

is "het oudste bewaard gebleven kerkgebouw in Luzern", aldus het rapport van de katholieke kerk van de stad Luzern over de renovatie. Het werd voor het eerst schriftelijk genoemd in 1178 en gaf zijn naam aan de veel bekendere Kapelbrug. De houten brug was tot in de 19e eeuw iets langer en leidde niet alleen van de jezuïetenkerk naar de Peterskapelle, maar ook vandaar naar de Hofkirche, zoals historische illustraties laten zien.

Volgens het bericht geven verschillende bronnen aan dat de Peterskapelle ook dienst deed als vergaderruimte. In de 15e eeuw werd hier bijvoorbeeld de Bourgondische buit verdeeld. De kapel is daarom een "historisch, politiek en cultuurhistorisch brandpunt" van de stad Luzern en kan als haar werkelijke kern.

 

De kerk van St. Maria

in het hart van het Franciscaner klooster werd tussen 1270 en 1280 opgericht door Franciscaanse monniken, die de plaats in Luzern tot 1838 bewoonden. De middeleeuwse architectuur van het gebouw is typerend voor die van deze bedelmonnikenorde. Het terrein van de kerk lag naast de Franciscaanse kloostertuinen. Vanwege de overbevolking van de begraafplaatsen van de stad, werden de tuinen in 1600 omgebouwd tot een begraafplaats en bleven ze in gebruik tot 1798. Bij begrafenissen werden regelmatig menselijke botten blootgelegd.

 

 

 

Gütsch

is een Alemannische uitdrukking en betekent heuvel.

Je kunt de Luzern Gütsch zien vanaf de Reuss-bruggen van Luzern. Het Château Gütsch dat boven de stad uittorent, springt in het oog. Dit kasteel in belle époque-stijl werd in 1888 gebouwd als hotel, gebaseerd op kasteel Neuschwanstein in Beieren. Tegenwoordig is er een restaurant en een hotel in het Château Gütsch.

 

 

Zwitsers uurwerk 

Dit verdiend eveneens een plekje op de pagina.

Het staat voor een hoge kwaliteit. Het uurwerk is meestal handgemaakt en heeft dan ook een zeer goede reputatie. Een Swiss Made horloge is een echt kwaliteitslabel dat voldoet aan tal van criteria. Deze kwaliteitsnormen zijn in 1971 in Zwitserse wet opgenomen: de Ordinance.

We stappen weer in de bus en gaan op weg. We zien niet echt veel meer onderweg wel heel veel Koolzaad wel mooi die gele velden. Het hotel waar we zullen overnachten, staat in Frankrijk.

Daar gaan we dan wokken nee niet in het hotel klein stukje lopen. Nu geloof me dat wolrestaurant was het stukje lopen wel waard wat hebben we gesmuld . Het eten en de sfeer waren uitstekend Er was van alles. Ja ook patat maar dat raak ik voorlopig niet meer aan geef mij maar lekker sushi en bami Ook het dessert was geweldig Keuze in overvloed.

 

Heerlijk geslapen nu even ontbijten.

Oef ook daar was aan alles gedacht overvloed En weet je wat we eindelijk kregen? Een eitje bij het ontbijt ja ze waren zelfs al voor ons gepeld Geloof me ze waren niet aan te slepen iedereen had dat eitje zo gemist. Ja er was ook brood ander beleg en koffie hoor maar dat eitje....... Dat hoort zo bij je vakantie 's morgens vroeg thuis denk ik daar niet aan haha.

Henny zei gister al komt allemaal goed. Nou hij heeft woord gehouden wat een voortreffelijke afsluit van de reis!!

Moe maar voldaan kijken we terug op deze reis. We hadden een leuke groep en een topper van een reisleider/buschauffeur die op zijn manier met een smile op het gezicht de mindere momentjes zo wist te keren dat we er soms echt wel om moesten lachen.

Bloemenriviera

Tot op een volgende reis
Tot op een volgende reis