Barcelona en Andorra

van 17 t/m 28 juni 2024 

 

Europa Barcelona Figueres Besalu Blanes/Tossa Tossa/Andorra Andorra en terugreis

Catalonië

Is een land met een eigen taal en cultuur, eeuwenoude tradities en feesten, een grote verscheidenheid aan natuur en een internationaal erkende keuken. Het hele jaar door een mild klimaat. En niet te vergeten, een openhartige en gastvrije bevolking.

Catalonië heeft, met een 580 km lange kustlijn, een hoofdzakelijk mediterraan karakter, van de kleine verborgen baaien van de Costa Brava in het noorden tot de lange goudgele zandstranden van de Costa Daurada en de uitgestrekte Ebro-delta in het zuiden. 

De Pyreneeën domineren het hele noorden van Catalonië, van de hoge bergtoppen tot bijna 3000 meter van de Val d'Aran tot het natuurpark van Cap de Creus, waar ze zich in de Middellandse Zee storten. De vele bergstromen uitgesleten valleien, gletsjers met eeuwige sneeuw, natuurparken en beschermde natuurgebieden.  Wandel- en bergliefhebbers kunnen hun hart ophalen.

Naast de natuurlijke diversiteit heeft Catalonië een rijk cultureel erfgoed, met ontzaglijk veel historische monumenten, traditionele feesten en muziek-, dans-, theater-en circusfestivals.

Voor sommige van 's werelds grootste kunstenaars, zoals Joan Miró, Salvador Dalí, Antoni Tàpies, Pau Casals of Antoni Gaudí, was Catalonië de voornaamste bron van inspiratie.

Men voelt zich ook in Barcelona veel meer Catalaan dan Spanjaard. Dit gaat zelfs zo ver dat men bij een Spanjaard soms net doet of hij/zij hem niet verstaat als er Spaanse in plaats van Catalaans gesproken wordt. Een toerist wordt het wel ‘vergeven’ als er Spaans gesproken wordt. De wens naar een zelfstandig onafhankelijk Catalonië zit erg diep. Zij zouden het liefst zien dat Catalonië volledig onafhankelijk zou worden. Wie Spanje wil bezoeken gaat maar naar Madrid

Catalonië is een autonome regio (1 van de 17) van Spanje waarvan Barcelona de hoofdstad is. Wie door Barcelona loopt, zal veelvuldig de Catalaanse vlag zien in de straten. De Spaanse vlag wordt alleen maar bij overheidsgebouwen gebruikt. 

Catalanen zijn ontzettend trots op hun regio. Zij zien zichzelf als een natie met eigen tradities.

Wat de inwoners van Barcelona betreft ben je als toerist dan ook vooral te gast in het prachtige Catalonië.

Terwijl in grote delen van Spanje bijvoorbeeld de donkere, op rode wijn gebaseerde sangria wordt gedronken, geven de Catalanen de voorkeur aan de lichte variant op basis van cava uit Catalonië.

 

De vlag

Er zijn 3 vlaggen in omloop

  • Catalaanse vlag – senyera De officiële vlag van de regio Catalonië, deze heeft de kleuren als de Spaanse vlag: rood en geel, heeft zelfs dezelfde horizontale strepen – maar in tegenstelling tot de Spaanse vlag met slechts 2 strepen, heeft de Catalaanse vlag er 4 voor de vier provincies
  • De onafhankelijkheidsvlag – estelada, naast de officiële vlag van Catalonië zul je ook de estelada overal zien opduiken in Catalonië. Deze Catalaanse vlag is voorzien van een ster.
  • De Spaanse vlag, deze overheerste tijdens de grote demonstratie op 8 oktober en bestaat uit een gele middenbalk en 2 rode strepen met het wapen van Spanje. De vlag dateert uit de 18e eeuw en is daarmee dus een stuk jonger dan de Catalaanse vlag.

Achtergrond

Je ziet ze in Catalonië overal, de rood geel gestreepte Catalaanse vlag met daarop een ster, de zogenaamde estelada. Estelada is de vrouwelijke vorm van het adjectief “estelat” dat “met ster(ren)” betekent.

Je ziet de vlaggen langs de snelweg staan, op gebouwen, bij huizen en als stickers op auto’s of op muren geverfd. De laatste jaren worden de estelada’s steeds vaker gezien in het straatbeeld van Catalonië waarbij de vlag met het symbool opnieuw een teken is geworden van de Catalaanse onafhankelijkheid.

De betekenis en geschiedenis van deze Catalaanse vrijheid ster 

De estelada is niet de officiële vlag van de autonome deelstaat Catalonië aangezien dat de rood wit horizontaal gestreepte “La Senyera” is.

In het Catalaans betekent senyera ook “vlag”, maar meestal verwijst de term naar de Catalaanse vlag of het patroon ervan. De Senyera is een van de oudste vlaggen ter wereld. Een 14e-eeuwse legende vertelt dat de vlag sinds de 11e eeuw bestaat.

De estelada vlag

ontstond in het begin van de 20ste eeuw en algemeen wordt aangenomen dat ze teruggaat op een ontwerp van Vicenç Albert Ballester i Camps in 1918. Deze was een enthousiast bewonderaar van de Cubaanse onafhankelijkheidsbeweging en het verzet tegen het Spaanse Keizerrijk.

De kleuren

van de blauwe estelada verwijzen naar de idealen van de Franse Revolutie, die terugkeren in de vlaggen van de Verenigde Staten en van Cuba.

Tussen 1922 en 1931

werd de estelada gebruikt als een partijvlag door de partij Estat Catala en de gewapende verzetsbeweging Bandera Negra, onder meer tijdens een poging tot aanslag tegen de monarch Alfons XIII en tijdens de mislukte poging in 1926 om manu militari de onafhankelijkheid te verwerven.

Tussen 1936 en 1975

werd de estelada gebruikt als strijdvlag. Tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939)  

Na de overwinning door Francisco Franco en de machtsovername en daaropvolgende militaire dictatuur worden alle Catalaanse symbolen (vlaggen, het volkslied Els Segadors, de volksdans sardana…) en ook de Catalaanse taal uit het openbare leven gebannen en verboden. De verzetsbeweging Front Nacional de Catalunya, die kort na de franquistische staatsgreep wordt opgericht gebruikt zowel de senyera als de estelada als symbool.

Franco

Na zijn dood  kreeg Catalonië in de nieuwe democratie de vrijheid van de eigen cultuur en het voeren van de eigen taal terug. De laatste jaren worden de 2 versies (de blauwe en de gele) naast en door elkaar gebruikt. Sinds het communisme in Europa op de terugweg is, dient de vroegere “rode” estelada met zijn eenvoudiger 2-kleurenschema in de Catalaanse kleuren als vereenvoudigd alternatief. Het vereenvoudigde motief (4 strepen en een ster, ook in zwart-wit) duikt in alle mogelijke varianten op, in logo’s, op muurschilderingen, op T-shirts enz.

Diverse groepen en personen gebruiken 1 van deze varianten om hun sympathie voor het onafhankelijkheidsidee te tonen. Omdat de estelada een enigszins militanter karakter heeft dan de senyera, zullen hotels of bedrijven eerder de senyera uithangen.

Je hebt;

de blauwe - maar ook een rood-gele estelada, een estelada zwart met rode ster (van de anarchisten), een estelada van Socors Catala, een estelada van de Catalaanse communistische partij, een estelada met ruit (blauw-wit) en een estelada van de Catalaanse landen.

11 september La Diada een Catalaanse feest/herdenkingsdag is.

Dan wordt niet de officiële Catalaanse vlag La Senyera maar het straatbeeld wordt dan vooral overheerst door de estelada in de versie van blauwe achtergrond met witte ster, de estelada blava in het Catalaans of de versie met gele achtergrond en rode ster, de estelada vermella (vlag voor de onafhankelijkheid) die meer linksgeoriënteerd is. Deze geeft eigenlijk aan dat men voor afscheiding van Spanje is.

 

De kentekenplaat

De Spaanse kentekens voor motorvoertuigen bestaan sinds 1910 en zijn altijd wit met zwarte letters geweest. Aanvankelijk bestonden de kentekens uit een provinciecode gevolgd door een volgnummer van maximaal 6 cijfers. 

Deze kentekens zijn zeldzaam geworden en ziet men niet meer zo vaak op straat.

In 2000 werd het provinciale systeem afgeschaft.

Tegenwoordig heeft het kenteken 4 cijfers en 3 letters en is niet meer te zien in welke provincie een voertuig geregistreerd is. Ook is de E van España en de kleuren van de Europese Unie te zien aan de linkerkant van het nummerbord. Detail is dat de klinkers A, E, I, O, U niet worden gebruikt in de Spaanse nummerborden.

De leeftijd van een auto, is te achterhalen door de Spaanse kentekenplaat of nummerbord op de juiste manier te lezen.

In Catalonië willen ze de E (Spanje) nog wel eens vervangen door een CA (Catalonië) gewoon door middel van een schuurspons maar dat is illegaal en kan beboet worden.  Ech zou dat in Andorra net zo werken?

 

Een weetje;

  • Bij de hotels wordt het paspoort gevraagd bij het inchecken. Geen kopie maar het origineel!!
  • Ben je het hier niet mee eens dan moet je naar het politiebureau de omgeving waar het paspoort wordt gecontroleerd. Daarna krijg je een verklaring die je in het hotel kunt overleggen. Dit alles kan uren duren je krijgt echt geen voorrang en zolang er geen verklaring is krijg je dus ook geen kamersleutel Maak je keuze!

We gaan weer op weg. Ditmaal nemen we een taxi naar het opstappunt van de pendelbus. Dit bleek aan het eind van de rit goedkoper te zijn dan met de auto en daar de parkeergarage te betalen. De growshop is trouwens nog niet open wel zijn er al Een paar mooie palmen in pot gezet op de inmiddels afgemaakte parkeerplaats.

We hadden geen tussenstop de bus was direct helemaal vol! En zo ook de parkerplaats aldaar zoals je ziet. Aangekomen dan een kopje koffie en weer op weg naar onze bus. Hé leuk we zien ons Hennie weer bij zijn bus staan altijd weer gezellig even een kleppie ja hij is toch 1 van onze favorieten onder de chauffeurs.

Was wel even spannend wie we zouden krijgen als chauffeur hoor want de vorige reis zat ons nog vrij vers in het geheugen natuurlijk. Maar we hadden niets te klagen. Ons chauffeur is Gert. Aan het begin van de reis was hij al direct kort en duidelijk en dat is een hoop waard. Er wordt gerouleerd of je het leuk vindt of niet! Er hangen zakjes die ik verwissel en bij uitstappen eind van de dag de voetsteunen omhoog zodat ik goed kan stofzuigen en o ook geen spullen op de stoel laten alles bovenin!

We rijden 2 a 2,5 uur en dan stoppen we. Vandaag rijden we de langste rit 780 km en overnachten in Frankrijk. Je hebt geluk het is een bijzonder goed hotel zelfs ik ga daar graag eten.

 

Op weg naar Tossa de Mar

We rijden via Venlo, Roermond, Maastricht en omgeving Luik hebben we onze eerste stop

 

We rijden verder en bij de volgende lange stop hadden we even de gelegenheid een flink stuk te lopen heerlijk na een lange zit natuurlijk. Zie daar een bord bij een klein gebouw lijkt als is daar de mogelijkheid tot gebed. Helaas de deur is gesloten kon dus niet binnen kijken. 

En hier een tip voor hen die met kinderen reizen.

Er is een mooie stopplaats; Aire de Jugy, in Jugy/Tournus, net na Chalon-sur-Saône, vóór Mâcon.

De parkeerplaats wordt aangekondigd door leuke figuurtjes op paddenstoelen. Een grappig mannetje op een paddenstoel komt boven de struiken uit en nodigt je uit om hier te stoppen. Je komt in een andere wereld terecht. Een sprookjeswereld, vol speelhuisjes en glijbanen. Kinderen lachen en gillen, ze springen en klimmen tussen de vreemde vormen en vergeten de roadtrip meteen.

Als ouders geniet je van het landschap. De vrolijke paddenstoelen zijn een kunstwerkje op zich. Er is hier geen restaurant/café/tankstation. Bovendien is het alleen toegestaan vanaf de heenweg naar Zuid-Frankrijk, niet vanaf de terugweg…. Wij rijden door er zitten geen kinderen in de bus.

 

We zijn vanuit Nederland, via België, Luxemburg vervolgens in Frankrijk aangekomen.

Rond de klok van 19:00 uur komen we aan in Mâcon gelegen in de Bourgogne. We rijden door een speciale wijk. Hier staan alleen scholen (van basis tot universiteit) er is zelfs een parkeerplaats voor de schoolbussen en het gebouwencomplex is rondom voorzien van een hek. Het hotel is rustig gelegen ook aan de rand van Mâcon. De kamer is niets mis mee. En het buffet? Nou geloof me Gert had niets te veel gezegd het was uitstekend vooral die kippenpootjes heerlijk gekruid en knapperig én lekker warm we hebben zitten smullen.

Maar dat houdt natuurlijk in dat we een stevige wandeling moeten maken want met volle maag slapen is niet echt top.😂

We gaan op zoek naar die rotonde bij de scholen dat zag er leuk uit vanuit de bus. We komen eerst langs een dierenkliniek zelfs de hond wordt de weg gewezen haha. Dan na nog een behoorlijke tippel we hadden een andere straat genomen dus moesten met een bocht weer teruglopen, kwamen we bij die rotonde zoals je ziet. Mooi met die gloed van de ondergaande zon. Dan nog even een foto van een bloem van 1 van de vele bomen langs de weg is het nu een magnolia of niet nou zoeken we nog wel even op. Nu terug en heerlijk languit want morgen staat ons weer een lange dag te wachten.

 

We vertrekken op tijd. De midgetgolf ligt er mooi bij met die ochtendgloed er overheen. We rijden weer door mooie stukjes natuur. Al snel komen we bij de tolpootjes terecht. We komen zijdelings door Lyon en ja dat betekent wel even file maar daar moet je dan ook positief mee omgaan vanuit je zitpositie mazzel we zaten op de achterbank. 

Leuk nu even wat foto's schieten van de huizen nieuw en oud Daar boven op die berg zien we een kasteel liggen. Dan rijden we langs een aantal tanken lijkt dat ze gevuld zijn met water o.i.d. Kon niets vinden op het net dacht dat het iets met tapijten te maken had maar kan natuurlijk zomaar zo zijn dat ze het aangezicht iets vriendelijker wilden maken nou dat is dan gelukt. Beetje achter de bomen verscholen zien we nog meer industrie.

 

Rhône en Saône

De Rhône is een belangrijke rivier in Frankrijk en Zwitserland, 545 km van de rivier stroomt door Frankrijk, tal van bekende rivieren monden hier in uit. Zoals de Saône, die in het midden van de stad Lyon bij de Rhône komt. Laat ik dat nou vast hebben gelegd. De Saône is een rivier in het oosten van Frankrijk, die ontspringt bij Vioménil in de Vogezen.

De Rhône heeft een totale lengte van 812 km en haar stroomgebied meet 98.000 km².

Zij ontspringt in de Alpen naar het westen en zuiden en stroomt via het Meer van Genève en Zuidoost-Frankrijk voordat zij uitmondt in de Middellandse Zee. De bron van de rivier is de Rhône-gletsjer aan de oostelijke rand van het Zwitserse kanton Valais.

Bij de laatste foto zie je dat het water een totaal andere kleur heeft door de harde wind die dan ook weer de mogelijkheid geeft om te kunnen surfen.

We rijden in het totaal zo'n 200 km langs de Rhone links en rechts en zien ook de nodige bedrijvigheid langs de rivier.

 

We gaan langs mooie paarse velden zien een watertoren en komen aan bij de volgende lange stop. Hier even een lekker broodje gegeten. Als we weer in de bus zitten zien we dat de buitentemperatuur al aardig aan het oplopen is het is nu 12:15 uur. Dan kijken we naar buiten en zien een fort dat de vallei domineert

Het fort van Mornas

Vanaf de weg zien we het imposante silhouet van het fort aan de horizon. Gezien de hoogte van de klif, 130 meter boven de grond, begrijp je de defensieve functie die het fort had ter bescherming van het kleine middeleeuwse dorpje Mornas Wil je het gaan bezichtigen dat kan. Er is een parkeerplaats voor je voertuig en dan lopen! De weg ernaartoe is de moeite waard: je moet een steil pad tegen de rotswand beklimmen, om bij het fort te komen! Op het pad zijn verschillende uitkijkpunten op de Rhônevallei en de rivier die zeker de moeite waard zijn om even bij te stoppen. Wij rijden door.

 

Het is nu gewoon maar even rondkijken en hopen dat we er zo zijn Uiteraard weer even door de tolpoorten en ja dit is natuurlijk een geweldige plek om controles uit te voeren. Dan weer wat industrie en het wordt weer groen! O kijk daar nou daar boven op die heuvel. En met dat ik die foto neem zeg ik tegen Ans "hier zijn we al geweest". Jawel toen gingen we naar Andalusië het is het Monument a Catalunya ik ga hier geen omschrijving meer geven 1x is voldoende haha. Nu gaat het hard We zien het bord Lorett de Mar en dan ineens in vogelvlucht Tossa de Mar. Nog een paar stevige haarspeldbochten  en dan komen we aan bij de plaats van bestemming!

 

Hotel Don Juan

Alle koffers en bagage uit de bus die zetten we in de hal en we gaan met zijn allen naar de ontvangstzaal. Daar staat een hapje en een drankje voor ons klaar. Hier kunnen we even bijkomen en dan begint de sleutelronde. Daar we hier all inclusief hebben hoort bij die sleutel een bandje voor om de pols. Later bleek dat de kleur bepalend is voor wat voor jouw geld zo was er voor ons bijvoorbeeld geen cocktail of sterke drank (die Aperol Spritz dronken we dan ook lekker aan het strand)

Maar verder was het oké hoor we zijn niets te kort gekomen. Je ziet een foto van de roltrap Ja geloof me we gingen hier met de roltrap naar onze kamer op de 3e verdieping. Dit was zo leuk niet eerder meegemaakt dus dat moest worden vast gelegd. 

 

In de avond natuurlijk even een stukje lopen richting zee.

Morgen gaan we naar 

Barcelona

appartementen allen met een royaal balkon
appartementen allen met een royaal balkon