Madrid  Andalusië

Burgos

De stad, ligt in de regio Castilie-Leon midden De stad vormt een fundamentele verbinding op de Pelgrimsroutein de vruchtbare Noord-Castilliaanse hoogvlakte op 900 m hoogte. Zij wordt in tweeën gedeeld door de Rio Arlazón. 8 Bruggen zorgen voor verbinding van de stadsdelen. De 1ste brug werd in 1200 gebouwd voor de pelgrims naar Santiago de Compostella. Zij vormt dan ook een fundamentele verbinding op de Pelgrimsroute.

Burgos is zeer nauw verbonden met de historie van Castilië en van Spanje. De eeuwenoude geschiedenis zie je overal terug in de stad met zijn grote monumentale rijkdom.

Het oude stadscentrum ligt op de rechteroever van de rivier en heeft smalle straatjes, besloten pleinen en gezellige terrassen en restaurants. 

Geschiedenis  -   El Cid

De stad werd in 882 gesticht onder koning Alfonso de Grote van León. In de 10e en 11e eeuw was het de hoofdstad van Oud- Castilië, na de verovering van Granada werd dit Valladolid. Burgos is ook de geboortestad van Rodriguo Díaz de Vivar, de beroemde leider van het huurlingenleger, die vanwege zijn overwinning op de Moren als 'Campeador' (strijder) onder de bijnaam 'El Cid' tot nationale held werd uitgeroepen.

Ten tijde van Napoleon (1808) is de stad behoorlijk verwoest, 5 jaar later werd de stad ingenomen door de Britten. In 1936 formeerde Franco in het stadsklooster Las Huelgas, zijn junta. Ook stichtte hij er de fascistische Falange.

 

Na een goede nachtrust en ontbijt, gaan de koffers de bus weer in en we vertrekken ons einddoel vandaag is Madrid. Maar goed dat zijn nog wel de nodige km's die we vandaag wel onderbreken met een paar stops. Je weet klassiek Spanje en...

Bij vertrek rond 08;30 begon ook de zon wakker te worden dus beetje kleur in de lucht. Niet echt veel te zien onderweg maar na zo'n dikke 200 km, zien we de borden op de weg die buiten Madrid ook Burgos aangeven en dat is mooi want dit is ons 1ste stop vandaag. Als we Burgos binnenrijden, is de fontein nog niet in werking. 

 

 Arco de Santa María

Voor de poort van het historisch centrum, zet Gerlof de bus neer en stappen we uit we krijgen lekker ruim de tijd om op ons gemak rond te kijken en naast de koffie ook te lunchen. 

Burgos was vroeger omgeven door een 12e-eeuwse muur, maar tegenwoordig zijn slechts enkele delen van de middeleeuwse barrière intact gebleven, waaronder de triomfantelijke Arco de Santa María, de meest indrukwekkende van de 12 gewelfde toegangen tot de ommuurde stad. De delen van de oude muur die ooit aan weerszijden van de boog stonden, zijn nu verdwenen, maar de boog staat prachtig geïsoleerd, verbonden met recentere structuren. Deze boog was niet altijd zo uitgebreid. Oorspronkelijk was hij vrij eenvoudig. Hij is in de hoge middeleeuwen in de 16e eeuw, herbouwd in zijn huidige verfraaide vorm door de heilige Romeinse keizer Karel V als dank aan de stadsleiders die hem steunden tijdens een opstand.  'S Nachts worden de beelden op de gevel van achteren verlicht, waardoor het er nog mooier uitziet.

Ja jammer dan, dan zijn we natuurlijk al lang weer weg!

 

Sommige van deze leiders zijn te zien tussen de sculpturen op de gevel, naast andere notabelen van Burgos. Het metselwerk, de torentjes en de sculpturen op de voorgevel maken dit een van de meest aantrekkelijke buitenkanten van gebouwen in Gurgos. De boog (even naar boven kijken mooi) is de deur van Santa María werd in de 14e eeuw gebouwd voor de eerste binnenkomst van keizer Carlos V in Burgos, Spanje. Dit is de meest indrukwekkende route naar de Kathedraal.

 

Onze-Lieve-Vrouwe Kathedraal

De bouw begon in de 13e eeuw en is voltooid in de 15e en 16e eeuw. Na een pauze van bijna 200 jaar werd het werk aan de kathedraal tegen het midden van de 15e eeuw hervat en duurde meer dan 100 jaar. Het werk dat in deze tijd werd gedaan, bestond uit verfraaiingen, waardoor de kathedraal een blijvende wereldfaam verwierf. De Kathedraal met zijn kerk, klooster en bijgebouwen heeft een aanzienlijke invloed uitgeoefend op de evolutie van de architectuur en beeldende kunsten en verspreiding van de vormen van de 13e-eeuwse Franse gotische kunst in Spanje. Het toont het creatieve brein van vele architecten, beeldhouwers en ambachtslieden.

Het heeft een totale oppervlakte van ca 1,03 ha. Het plan van de kathedraal is gebaseerd op een Latijns kruis van harmonieuze proporties van 84 bij 59 meter en telt 3 verdiepingen.

De kathedraal is in meer dan 4 eeuwen gebouwd en is een buitengewone samenvatting van Europese gotische invloeden die in elk onderdeel van de structuur te bewonderen zijn. De bescherming en het beheer van de kathedraal van Burgos vallen onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de Junta de Castilla y León, via de Algemene Directie Cultureel Erfgoed, en het Kathedraal-kapittel als eigenaar van het pand.

Met betrekking tot stedenbouw omvat een speciaal plan voor de bescherming van de historische stad de hele monumentale omgeving van de kathedraal, die ook overlapt wordt met de omgeving van de route van Santiago de Compostela. 

 

 De hele geschiedenis van de gotische kunst wordt hier samengevat in architectuur en unieke collectie kunstwerken, waaronder schilderijen, koorgestoelte, retabels, graven en glas-in-loodramen. En een fontein op het plein mag natuurlijk niet ontbreken.

 

De gewelven en het maaswerk van de ramen zijn nauw verwant aan hedendaagse modellen uit het noorden van Frankrijk.

De portalen van het transept (de Puerta del Sarmental in het zuiden en de Puerta de la Coronería in het noorden) kunnen ook worden vergeleken met de grote gebeeldhouwde ensembles van het Franse koninklijke domein, terwijl het geëmailleerde, koperen graf van bisschop Mauricio lijkt op Limoges goudsmidwerk.

Het graf van El Cid en zijn vrouw Doña Jimena, is nauw verbonden met de geschiedenis van de Reconquista en de Spaanse eenheid. Verschillende leden van het vroege koninklijke huis van Castilië rusten onder het hoofdaltaar. De herinnering aan Sint-Ferdinand is gekoppeld aan de bouw van dit symbolische monument van de Spaanse monarchie.

 

Monument voor Marceliano Santa María

Staat op de naar hem vernoemde Marceliano Santa María-promenade naast de Espolón-promenade. Hij werd geboren in een familie met sterke religieuze overtuigingen. Zijn volledige naam en achternaam waren Marceliano Santamaría Sedano, maar hij ondertekende zijn werk als Marceliano Santa María. Al op zeer jonge leeftijd vertoonde hij tekenen van bekwaamheid met schilderen. Santa studeerde aan de middelbare school in zijn Burgos. Hij was vooral bekend om zijn Castiliaanse landschappen, zijn historie-schilderijen en zijn portretten. Opvallend was zijn snelheid bij het tekenen van portretten. In 1943 ontving hij een gouden medaille van de Círculo de Bellas Artes en er werd een school naar hem vernoemd.  Hij werd in deze jaren ook een mentor, beschermer en weldoener van jonge kunstenaars zoals Luis Sáez Díez. Hij stierf in Madrid op 12 oktober 1952. De buste is gemaakt door Félix Alonso González.

 

 

 

Bronzen eerbetoon

Het beeld van La Castañera bevindt zich aan het begin van de Paseo del Espolón, Het is gemaakt door Bruno Cuevas uit Burgos als eerbetoon aan een kastanjeverkoopster die vroeger precies op die plek stond om haar kastanjes te verkopen, hoe koud het ook was

 

Ook de mooie, met bomen omzoomde Paseo del Espolón, is een bezoek waard. Deze boulevard met zijn platanen en bomen in diverse modellen gesnoeid, is gemaakt om te flaneren en mag tot de hoogtepunten van Burgos worden gerekend. Toen we aankwamen hingen de vlagen er maar toen we weggingen waren zij grotendeels al weggehaald Ik heb niet kunnen achterhalen wat de betekenis hier van was maar het was wel vrolijk.

 

Plaza Mayor de Burgos

Als je door het centrum  wandelt,  kom je ongetwijfeld uit op Plaza Mayor. Het centrale plein van Burgos. Hier kun je genieten van het prachtige uitzicht op de oude historische bouwwerken en de omgeving, terwijl je geniet van een heerlijk glaasje wijn op een van de gezellige terrasjes. Oh ja, merk ook zeker het stadhuis op dat dateert uit 1791 en het standbeeld van Carlos III!

 

Markering Overstromingen

In het historische centrum bij de Plaza Mayor, zien we 2 markeringen met rode verf met 2 data op de arcades van het stadhuis van Burgos. Beide geven het niveau aan dat het water bereikte op 2 momenten in de geschiedenis van de stad. 

De rivier die het dichtst bij het stadhuis ligt is de Arlanzón, over het algemeen een rivier met weinig waterstroming en perfect gekanaliseerd in de Paseo del Espolón. Dit zijn niet de enige overstromingen in Burgos. Ze zijn redelijk kort geleden en bekend om het merkteken dat ze hebben achtergelaten in de vorm van rode strepen .

11 juni 1874

Is de ernstigste overstroming in Burgos, sinds die van de 16e eeuw. In de middag, na een zware hagelbui en aanhoudende regen, begon het water van de rivier de Arlanzón de huizen aan de Paseo de la Quinta onder water te zetten. Al bij het aanbreken van de dag kwam de Pico-rivier de stad binnen via de huidige straten van Santander en San Juan en verspreidde zich snel door de rest. Op de Plaza de la Constitución (huidige Plaza Mayor) bereikte het water een hoogte van 2,75 meter .

5 juni 1930

Opnieuw overrompelde het water het grootste deel van de bevolking. De gebeurtenis ontstond na een grote storm die het niveau van de 3 rivieren in Burgos; Arlanzó, Pico en Vena deed stijgen. De laatste 2 deden de straten, pleinen en winkels van de binnenstad volledig overstromen.

De regens die de vorige ochtend in de hoofdstad vielen, waren zich niet ongewoon. Maar enkele kilometers naar het noorden veroorzaakte een ware zondvloed de immense overstromingen van de Pico en de Vena. Eigenlijk begonnen de inwoners van Burgos de dag normaal. Tot plotseling de stortvloed het centrale Plaza Mayor en Plaza de Prim (naast het Casa del Cordón) bereikte. In zijn snelle opmars vernietigde het water alles op zijn pad door de straten van La Moneda, San Juan, San Lorenzo en La Paloma. Vooral ook de die dag nieuw geopende bedrijfspanden werden aangetast.

Alle beschikbare middelen werden onmiddellijk ingezet. De toenmalige burgemeester van Burgos, Eloy García de Quevedo , vroeg in een telegram om dringende hulp van de  Duero Hydraulic Division;

"Overstroomde stad Vena rivier overstroomt onberekenbare schade zeer dringend kom ingenieur". 

Alle middelen van de stad, stadspolitie en brandweer, werden ingezet om de waterstroom te verminderen. Als wanhopige maatregel werden, zoals ook in 1874 was gedaan, greppels gegraven in de Paseo del Espolón om het water naar de rivier de Arlanzón af te voeren. Niets belette echter dat het waterpeil op de Plaza Mayor 1,78 meter hoog stond.

Beetje bij beetje, halverwege de middag, begon de overstroming af te nemen om plaats te maken voor een wat rustigere nacht.

Aktie

In 1933, was de voltooiing van het Arlanzón -stuwmeer en veel later (1989), de ingebruikname van een 2e stuwmeer op de rivier de Arlanzón. Het Úzquiza-stuwmeer, hielp ook om overstromingen te voorkomen .

Gelukkig waren de interventies adequaat en herhaalden de overstromingen als die van 1930 en 1874 zich niet in Burgos. Maar die merkwaardige herinnering blijft op de pilaren van het stadhuis van Burgos.

Je vindt hier ook een reliëf in het oude stadhuis van een oude interpretatie van het stadswapen (18e eeuw) met een koninklijk gezicht: Het gezicht dat bekend staat als caput, vanwege het feit dat Burgos werd erkend als het "hoofd van Castilië" (caput castellae).

 

Beelden uit de geschiedenis  van de stad

De oude standbeelden in de stad herinneren aan de geschiedenis en gebeurtenissen die hier hebben plaatsgevonden.

De beelden zijn van de mannen die kathedralen, kerken en paleizen hebben gebouwd. In de 21ste eeuw wilden ze ook hun stempel drukken. Dit gebeurde met levensgrote bronzen beelden gewijd aan onze gebruiken uit de jaren '40 en '50 die overal in de stad zijn geplaatst zoals van Carlos III.

 

Dit behoeft geen toelichting toch? Gewoon lekker!!

 

Dat waren de High-lights van de stad. Dan nu nog even genieten van het deels hedendaagse Burgos want ja de huizen zijn natuurlijk wel oud. Maar was genieten hoor ook de andere beelden die je door de stad tegenkomt ik heb er een paar vast gelegd.  Zie je die posters deed ons denken aan de wijn uit de wijnstreek uit Moravië waar we eerder dit jaar waren.

En zoals je ziet worden ook hier boetes uitgeschreven bij fout parkeren.

 

 

De Provinciale Raad

heeft gebouwd op de overblijfselen en het land van het voormalige klooster van San Agustín, een gebouw bestemd voor culturele doeleinden voor de stad en de provincie. 

Volgens de overlevering heeft dit klooster een zeer oude oorsprong en wordt het zelfs in verband gebracht met het stichtende tijdperk van de stad, maar veel later werd er meer concreet en gedocumenteerd nieuws over deze plek gevonden. Deze zegt dat het al op deze plek stond ten tijde van San Domingo de Silos en dat het op bovennatuurlijke wijze uit de zee was gehaald en hierheen gebracht. De toewijding aan dat beeld verspreidde zich dankzij zijn deugden, waardoor het kleine klooster van San Andrés meer bekendheid kreeg. Het lijkt als is het nu een hotel.

 

 

Tetines en dansers

onze dansende kinderen en hun leraren, maken al eeuwenlang deel uit van de beste Burgos-traditie.

Beeldhouwer; Teodoro Antonio Ruiz Gemeentehuis

 

 Eerbetoon aan de oude arena van Los Vadillos

De gepatineerde bronzen stier staat op een fontein naast het gebouw van de sportfaciliteiten en trekt de aandacht van alle inwoners van Burgos en toeristen die door het gebied lopen. Het brengt een hulde  aan de stierenvecherswereld van Burgos en specifiek de oude arena van Los Vadillos die 105 jaar lang op deze plaats heeft gestaan (1862 en 1967). Alsof het dier net de ring was binnengekomen, maakte Salinas een snelle analyse van het vakmanschap van de bronzen vechtstier. Waarom hij in een fontein staat? Om te voorkomen dat men op zijn rug klimt? De fontein, heeft 2 soorten waterstralen die elke 10 minuten veranderen en met 6 verschillende kleuren (turkoois, geel, wit...) die ook 's nachts afwisselen. Een andere bijzonderheid is dat de stier op een 'tapijt' van zwart graniet staat dat een spiegeleffect veroorzaakt. De rest van de fontein, is net als de rest van de omringende bestrating uitgevoerd met een kalksteencoating. 

 

 

 

Vrouw met paraplu 

Je vindt de ronde fontein op de Plaza de Alonso Martínez ook wel de Plaza de Capitanía genoemd

Het bronzen werk, stelt een zeer elegant geklede vrouw voor die aan de wandel is met haar paraplu op door wind en regen. Het lijkt als vallen kleine regendruppels uit de hoeken van de paraplu.

en is gemaakt door de Carlos Salazar Gutiérrez Salaguti 

Deze foto's ter afsluiting van Burgos. Die koperen maquettes vind je door de stad heen in het wegdek. En dan is het echt tijd om naar de bus te gaan om de reis te vervolgen, we rijden nog even langs de bibliotheek en dan naar de rand van de stad.

 

Als wij de stad verlaten, spuit de fontein op volle kracht

 

Na de eerste 215 km gaan we nu voor de volgende km's die eindigen in Segovia wat tevens de hoofdstad is van de gelijknamige provincie. Het ligt in het zuidelijke deel van autonome regio Castilië en León en ongeveer 200 km vanaf Burgos

We rijden door een schitterend natuurgebied het natuurpark van Sevagio waar de koeien heerlijk aan het grazen zijn. We rijden door diverse dorpjes en genieten van het uitzicht, bergen en veel bebost gebied.

 

Segovia

Heeft het aanzien van een koninklijke Spaanse stad en wordt druk bezocht, vooral in het weekend door de Spanjaarden zelf. Het ligt in de regio Castilie-Leon, op ca. 90 km van de hoofdstad Madrid. 

De oude stad, ligt op een 100 m hoge rots, op de noordhelling waar de rivieren de Eresma en Clamores samenkomen aan de voet van de Sierra de Guadarrama. Vanwege zijn talloze middeleeuwse bouwwerken, en het unieke Romeinse aquaduct heeft het een schilderachtige aanblik. 

Oude Stadsmuren

Om de heuvel lopen nog de bijna geheel intact gebleven oude stadmuren met Iberische fundamenten, 86 halfronde torens ('cubo's) en 3 imposante torens. De Romeinse toevoegingen en restauraties dateren uit de 11e/12e eeuw

Geschiedenis

De stad is door de Iberiërs gesticht en heeft daarna onder bestuur gestaan van de Romeinen, Westgoten en Moren. Onder de Castiliaanse graven begon een nieuwe bloeitijd en werd het lange tijd de favoriet van de Castiliaanse koningen. Isabel liet zich er in 1474 tot koningin van Castilië kronen. Na het geslacht Trastamara kreeg de stad een (korte) periode van verval totdat het zijn glans weer terug kreeg onder de Bourbons in de 18e eeuw. Onrust op het platteland en politieke intriges leidden er echter toe dat adel en geestelijkheid na enige tijd hun boeltje pakten en zich in het zuiden gelegen Madrid terugtrokken. De stad verloor haar glans. 

Monumenten

Het historisch centrum is in 1985 opgenomen op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Vele kunstenaars hebben Segovia bezongen en volgens een dichterlijke beeldspraak lijkt de stad op afstand op een stenen schip, afgemeerd in de zee van korenvelden van Castilië! In de stad zijn veel Romeinse en middeleeuwse monumenten te zien. Het Romeinse aquaduct van Trajanus, uit de 1e eeuw, loopt door een deel van het centrum.

 

Segovia-aquaduct 

bijnaam El Puente (Spaans: "De brug") , watertransportconstructie, is gebouwd onder de Romeinse keizer Trajanus en nog steeds in gebruik; het vervoert water van de Frío-rivier naar de stad Segovia  over een lengte van 16 km. 

Het is het symbool van de stad, gelegen aan het Plaza del Azoguejo, het drukke plein waar de belangrijkste invalswegen samenkomen je kunt het dus ook niet missen. Samen met de muren van Tarragona (Catalonié), is het 1 van de grootste Romeinse overblijfselen in Spanje.

Dit aquaduct is gebouwd door slaven. Het is gebouwd van zo'n 24.000 donkergekleurde Guadarrama granietblokken zonder het gebruik van mortel. Het bovengrondse gedeelte is 728 meter lang en bestaat uit zo'n 165 bogen van meer dan 9 meter hoog. In het midden maakte een inzinking in het terrein 2 rijen bogen noodzakelijk; daar staat de structuur 28,5 meter boven de grond.

 

 

Stadsmuren (Las Murallas)

De Murallas de Segovia zijn de overblijfselen van de middeleeuwse stadsmuren rond de oude stad. De lengte van de ommuring was 2250 meter met een gemiddelde hoogte van 9 meter en een gemiddelde dikte van 2,5 meter. De stadsmuur bevat nog een aantal goed bewaarde stadspoorten zoals de Puerta de Santiago en de Puerta de San Andrés. Het hooggelegen deel van de stad is geheel ommuurd. 

Op weg naar boven zien we Satan zitten op de muur.

Volgens de lokale legende was het aquaduct geen prestatie van het grote rijk maar van de duivel zelf. Volgens de folklore sloot een jong meisje dat het zat was om elke ochtend door de steile straten van de stad te lopen om haar emmer met water te vullen, een deal met de duivel. In ruil voor haar ziel zou hij het aquaduct bouwen voordat de volgende ochtend de haan kraaide. De duivel verloor echter door het aquaduct achter zich te laten.

Dit komische kunstwerk veroorzaakte controverse in Segovia. Bewoners vonden het ongepast en illustreerden satan in een joviaal licht.

 

In de stad zijn veel Romeinse en middeleeuwse monumenten te zien. De wijken, straten en huizen zijn georganiseerd op basis van de plaatselijke sociale structuur, waarbij hiërarchie overschaduwd werd door het horen bij een culturele groeperingen. Moren, Christenen en Joden leefden naast elkaar en zorgden samen voor de economische groei van de stad tijdens de 16e eeuw. Je ziet we hadden genoeg te zien onderweg naar boven.

 

Santa María de Segovia

Na een aardige klim dan toch boven aangekomen. Het gezellige en levendige autovrije plein Plaza Mayor, is het centrum van de oude stad met gezellige terrasjes en restaurants. Op het hoogste punt van de stad staat de Kathedraal, een laat-gotische 16e eeuwse basiliek, gebouwd door de architect Gil de Hontañón, in opdracht van Karel V. Door de indrukwekkende structuur en de 100 m hoge klokketoren is het een zeer indrukwekkend gebouw. Het is het laatste gebouwde gotische bouwwerk in Spanje en staat bekend als "de dame onder de kathedralen" vanwege het overdadige interieur. In de Capilla de la Piedad, een schitterend altaarstuk. In het tegen de kathedraal aangebouwde Museo Diocesano is in de kapittelzaal een verzameling Vlaamse tapijten te bewonderen en werken van Ribera.

En ja die terrasjes waren erg gezellig wij zijn ook maar even neergestreken want we moeten tenslotte straks ook die tocht naar beneden weer lopen. Oeps die sangria sloeg in als een bom. Dit keer niet het hele glas leeggedronken hoor haha.

Het beeld van Antonio Machado dat voor Café de la Union (op het plein) waar hij een regelmatige gast was toen hij voor 12 jaar daar werkzaam was als docent aan het Casa de los Picos, waar de Segovian Popular University was gevestigd.  De tekst op de plaquette luidt; Het is waar dat het water van de Eresma ons hart likt... in Torres de Segovia ooievaars in de zon bij  kathedraal. Als ik zo op internet lees zou de tekst kunnen slaan op een onbeantwoorde liefde.

 

Replica van de Capitolijnse Wolf van Rome in Segovia

Waarom staat er een replica van dit bronzen beeld in Segovia? Om dit verhaal te kennen, moeten we de oorsprong van dit sculpturale ensemble ontdekken. Een van de kwesties die de meeste aandacht trekt, is de poging om een evenwicht of een zekere symmetrie te vinden door middel van de elementen, waarbij natuurlijk rekening wordt gehouden met het naturalisme en de details.

Er moet rekening mee worden gehouden dat de oorsprong als zodanig van dit beeld niet onomstreden is. Tot voor kort werd gedacht dat het tot de Romeinse tijd behoorde. Ondanks alles zijn er de laatste tijd pogingen gedaan om aan te tonen dat het eigenlijk tot de Middeleeuwen behoort.

De waarheid is dat, zoals de legende zegt, Romulus en Remus zonen van Mars waren. Deze werden achtergelaten in de rivier de Tiber toen ze nog maar kinderen waren. Op dat moment besloot een wolf, Luperca genaamd, om ze te adopteren. Zo verzorgde ze ze alsof het haar jongen waren.

Later, en zoals de bekende legende verzekert, waren Romulus en Remus degenen die de stad Rome creëerden . Er wordt natuurlijk gezegd dat de ware schepper Rómulo was, aangezien hij niet aarzelde om het leven van zijn broer te beëindigen. Hoe het ook zij, de waarheid is dat dit beeldhouwwerk 1 van de bekendste is in de hoofdstad van Italië, voor alles wat het vertegenwoordigt.

Waarom staat er een replica van dit beeld in Segovia? 

Erg makkelijk. Het is een spectaculair geschenk dat Rome in 1974 aan de stad Castilla y León schonk, ter gelegenheid van het 2000-jarig jubileum sinds de bouw van het historische aquaduct. Een zeer spectaculair detail dat niemand onverschillig laat! Deze replica staat in de buurt van het aquaduct.

 

Altijd leuk een andere blik op de stad. Toen we van boven kwamen liepen we langs deze gedenkstenen. En in de vallei was een groep motorrijders neergestreken Wij hebben ze nog even uitgezwaaid toen zij vertrokken want wij moesten nog even op de bus wachten. En zie je het? ja Het wijnmerk weer Dan toch ook nog 2 waterputten gescoord en de parkeerpolitie die weer zijn werk aan doen is haha.

 

En dan zeggen we vaarwel Segovia we gaan nu echt op weg naar Madrid waar we 2 nachten zullen blijven. Het was rustig op de weg Uiteraard weer een Tolpoort en dan Zijn we bijna in Madrid, rijden we langs een begraafplaats en er leek geen eind aan te komen. Maar dan is daar dan toch een ski-line en rijden we Madrid binnen.

 

 

We zijn. aangekomen bij ons hotel genaamd Avant Torrejon. Het koffer ritueel gaat weer in werking (jawel de Manne de bagage en Gerlof naar binnen voor het regelen van de kamers. Staan we bij de balie en vraagt Gerlof hoe laat het buffet is. Sorry maar er is geen eten! Nou wij hebben hem nu van een heel andere kant gezien dat is trouwens ook maar 1 x gebeurd hoor. Hij was werkelijk furieus. Geen eten?????? Ik eis dat mijn groep vanavond een behoorlijke maaltijd krijgt!! Ja maar..... Niets mee te maken dit is mijn eis en hoe je het doet is niet mijn probleem!!! Oeps ja haha. Wij naar de kamer waar niets op aan te merken viel hoor en dan als het tijd is naar beneden zien wat er gebeurd. Nou het was een enorm gehannes ze moesten natuurlijk per persoon gaan vragen wat men wilde eten; kip, varken of vis. Duurde even maar het kwam wel op tafel. Wij kozen voor de vis wat achteraf bleek de beste keuze te zijn. Ach ja we hebben ons prima vermaakt hoor eipersoneel boog als knipmessen haha. O ja inmiddels is de temperatuur ook opgelopen naar de 29° en dan van de 8° bij vertrek die slecht. Morgen gaan we dus Madrid bekijken

Madrid